X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אפס כתבי אישום כנגד חוסמי נתיבי איילון [צילום: עומר פיכמן/פלאש 90]
ה"חרדים לדמוקרטיה"
אכיפה בררנית מצד רשויות אכיפת החוק פוגעת בשלטון החוק ואף מאיימת על הדמוקרטיה. יש להקים בית משפט מיוחד שיהיה מוסמך לחקור ולהעמיד לדין במקרים של אכיפה בררנית כדי להבטיח שהחוק ייאכף, ללא קשר למעמדם הפוליטי או החברתי של מפרי החוק

הוויכוח המתנהל בימים אלה על עילת הסבירות דן למעשה בשאלה, האם דרושים חישוקים נוספים לשלטון החוק. לכאורה אין חולק על עצם חיוניותם של החוק והציות לו ועל חלותו על כולנו. האמנם? בבדיקה לא במיוחד מעמיקה של התנהלות רשויות החקירה והאכיפה עולות דוגמאות לא-מעטות לכך שעל חלק מאיתנו חלה חובה לציית לחוק, ועל החלקים המועדפים בינינו - אלה החרדים לדמוקרטיה - לא. בלשון אחרת: אכיפה בררנית.
השופט זמיר הגדיר אכיפה כזו כ"אכיפה הפוגעת בשוויון במובן זה שהיא מבדילה לצורך אכיפה בין בני אדם דומים או מצבים דומים לשם השגת מטרה פסולה, או על יסוד שיקול זר או מתוך שרירות גרידא". אלא שלא זה בלבד. בראש וראשונה, אכיפה בררנית היא הפרה של החוק החל על רשויות התביעה והאכיפה. החוק מחייב אותן - כשנודע להן על חשד לביצוע עבירה - לפתוח בחקירה, ואם יש די ראיות - למעט במקרים חריגים ומנומקים - להעמיד לדין את החשודים בביצועה. רשויות התביעה והאכיפה כפופות לכללי המשפט המנהלי, ומכאן שלא נתון להן שיקול דעת בלתי מוגבל במילוי חובותיהן. אסור להן לשקול שיקולים זרים (כן, שיקולים פוליטיים הם שיקולים זרים), וודאי אסור להן שלא למלא את תפקידיהן על-פי חוק.
אך הפטור מן החוק שנטלו להן רשויות אכיפת החוק אינו נעצר כאן. משפט נתניהו חשף לציבור שהפטור מאחריות פלילית הוא גם על עבירות פליליות אקטיביות שלכאורה בוצעו על ידן - מהדלפות חומרי חקירה, הסתרת ראיות מן ההגנה, שיבוש מהלכי משפט, עינוי עדים, האזנות סתר אסורות תוך פגיעה מזעזעת בזכויות האדם, והתנהגות בריונית, משפילה והרסנית כלפי אנשים שרשויות החקירה והתביעה מעוניינות שיזמרו לפי המנגינה שהן "הלחינו". ועל "שלטון החוק" הזה מגינים רוב כלי התקשורת בציפוף שורות אחיד. בכך הללו לא רק מעודדים בכך את "החרדים לדמוקרטיה", אלא מונעים חקירה נאותה של החשדות לביצוע לכאורה של העבירות והעמדת מבצעיהן לדין.
הגנה זו גורמת לכך שהאחראים למעשים הללו לא רק יסתובבו בינינו בלי להיחקר ואולי לתת את הדין על מעשיהם (חלקם אף נושאים משרות מכובדות במערכת או מחוץ לה), אלא יישארו בעמדות כוח ברשויות האכיפה, באופן שבו הם עלולים להמשיך בהתנהלותם הבעייתית, בלשון המעטה, גם נגד אנשים נוספים בלתי "חרדים". הוויכוח הוא אפוא הרבה מעבר לאופן השמירה על החוק, עם חישוק של "סבירות" מצד הרשות השופטת או בלעדיו. מדובר על הגנה על החלוקה המעמדית שמחנה ה"חרדים" יצר אצלנו - מעמד החסינים מפני החוק הפלילי, לעומת מעמד הנרדפים על-ידי החוק הפלילי, כשהרודפים הם מבכיריהן של רשויות אכיפת החוק בגיבוי שומרי סף נוספים, כמו שהם אוהבים לכנות את עצמם.
הבעיה שנוצרה כאן היא חמורה: מי ישמור על השומרים? כששתיקת הכבשים רועמת באוזנינו יותר ויותר ככל שנחשפות כמות העבירות, חומרתן והיקפיהן, כשאין אף איש משטרה בכיר, אף פרקליט בכיר ואף שופט בכיר שקורא לחקור את המעשים, שלא לדבר על העמדה לדין, שקורא לביטול החסינות הגורפת מפני החוק שהעניקו לעצמם "שומרי הסף" ושהם מעניקים לאלה שהם חפצים ביקרם, כשהם מפעילים את החוק הפלילי כנשק בידי מי שאינו משתייך ל"חרדים לדמוקרטיה", ועושים יד אחת למניעת אכיפת החוק שתביא לניקוי האורוות, עלינו להתחיל לחשוב על פתרון למצב.
החוקה האמריקנית אימצה את הפתרון האנגלי, והסמיכה את הסנאט האמריקני להדיח את נשיא הרפובליקה, את סגנו וכל נושא משרה ציבורית כשהם נחשדים בביצוע עבירות חמורות. במסגרת ההליך הופך הסנאט לבית משפט, ואם בסיומו הוא גוזר גזר-דין של הדחה, יכול הוא לקבוע שאין להסתפק בה, וגם יש להעמיד את המודח לדין. אלא שהאבות המייסדים של אמריקה לא העלו בדעתם מצב שבו כל הצמרת של רשויות אכיפת החוק תצופף שורות ותגן על אנשיה, שלגביהם יש חשד שביצעו עבירות חמורות בשם החרדה לכאורה לדמוקרטיה, ואף תאפשר את המשכה של הפעילות הבעייתית. לפיכך עלינו לשקול את הקמתו של בית דין מיוחד שייתן מענה לסיטואציה כזו ודומותיה, שייועד לעקוף את המסלולים הקיימים והבלתי מיושמים של אכיפת החוק הפלילי. עלינו לדון בסמכויותיו, בהרכבו ובשאר הנושאים הכרוכים בתפקודו. אם תיכון חוקה בישראל ואם לאו, הקמתו של בית דין כזה חיונית נוכח המציאות שנוצרה כאן.

תאריך:  07/07/2023   |   עודכן:  07/07/2023
+שליחי אולמרט וברק לא יעצרו באדום
13:09 07/07/23  |  שמחה רוטמן   |   לרשימה המלאה

טוב שהאמת יצאה לאור. מנהיגי המחאה נגד כללי המשחק הדמוקרטי. הם רוצים לשלוט בלי לנצח בבחירות. ואם לא תתנו להם את זה, המחאה תשרוף את המדינה

האחים לנשק יכלאו אתכם באיילון. ראשי המחאה נגד הרפורמה [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ה"חרדים לדמוקרטיה"
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אכיפה שיוויונית = גיוס חרדים
hdtk  |  8/07/23 09:21
2
המפגינים
מומי  |  8/07/23 12:05
3
משטרע
דרור  |  8/07/23 15:44
4
צודקת בהחלט!
הירונימוס  |  8/07/23 18:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
שמחה רוטמן
טוב שהאמת יצאה לאור. מנהיגי המחאה נגד כללי המשחק הדמוקרטי. הם רוצים לשלוט בלי לנצח בבחירות. ואם לא תתנו להם את זה, המחאה תשרוף את המדינה
איציק וולף
המפגינים נגד הרפורמה המשפטית יצאו להפגנות במוקדים רבים - בכבישים וסמוך לבתיהם של שרים וחברי כנסת מהקואליציה    עצורים סמוך לביתו של השר וסלראוף
איציק וולף
השר הממונה על רשות החברות הממשלתיות הודיע למנהלת הרשות כי הוא מסיר אחריות ממנה ולא מעוניין במכתביה התכופים    "מוזמנת להמשיך לפנות למנהלך הישיר, חברך הטוב ושותפך לפוטש, גיל לימון"
איתמר לוין
מתריעה שהממשלה מבקשת למעשה לדון באירועים קונקרטיים הקשורים למחאה נגדה, בהשתתפות מי שהם "הם בעלי עניין אישי המטופל בימים אלה ממש על-ידי מערכת אכיפת החוק"
דן מרגלית
שוטרות ושוטרים יקרים, ככל שאתם יכולים להתיר כחוק את מחויבותכם לשלטונות, וככל שיש לכם אמצעי פרנסה ראויים - אני מציע לכם לבקש את התרת חוזי העבודה שלכם, בבחינת "בקהלם אל ייחד כבודי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il