X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
התיקון המיוחל [צילום: משה שי/פלאש 90]
הוסרה עניבת החנק
קואליציה ואופוזיציה חברו יחדיו לפריצת מחסום הגבלת ההתיישבות בנגב ובגליל ואיך זה קשור לתשעת הימים ולתשעה באב?

עניבת החנק, שמנעה את התפתחותם הטבעית של ישובים קהילתיים רבים בגליל ובנגב ובנחל עירון בשל החוק המטופש שהמדינה התבצרה מאחוריו בדבר הגבלת כוחן של ועדות הקליטה ביישובים ל-400 המשפחות הראשונות בלבד, הוסרה השבוע. הכנסת, ביוזמת השרה אורית סטרוק ובסיוע אגפי של מפלגות האופוזיציה: ישראל ביתנו, המחנה הממלכתי וחלק מ'יש עתיד', שהתגייסו למרות הקיטוב הפוליטי לתמיכה בתיקון לחוק האגודות השיתופיות, הרחיבה את אפשרויות הקליטה ביישובים המדוברים לכדי 700 משפחות בשלב זה, ובעתיד עד אלף משפחות.
ולא רק האופוזיציה התגייסה. שירות הביטחון הכללי שיגר נציג להבעת תמיכה ביוזמת סטרוק, וכך גם משטרת ישראל. וגם היעוץ המשפטי של הכנסת ולשכת היועהמ"שית לממשלה. אך מדוע, באין התנגדות לתיקון חיוני זה, נאלצו המתיישבים ביישובים הקהילתיים הללו להמתין עד כה לתיקון המיוחל? - שאלה טובה. נפלאות דרכי הביורוקרטיה הפרלמנטרית.
העובדה שהחוק המתבקש מאליו, חוקק דווקא בימים אלה, ימי בין המצרים, נתפסת בעיני יוזמת התיקון, השרה אורית סטרוק, כמהלך גדול יותר מעצם פתיחת המרווחים שבמסננת ועדות הקליטה. לדידה יש בכך סוג של תיקון וכפרה לחטא המרגלים, שהוא כידוע אביו זקנו של יום תשעה באב. סטרוק: "אני מאושרת מכך שדווקא בימים אלה, ימי האבל על חורבן הבית, אנו זוכים להכניס לספר החוקים של מדינת ישראל חוק שמתקן תיקון כפול: גם תיקון חטא המרגלים - חטא הבגידה בא"י; וגם תיקון חטא הפילוג בעם. בחסדי ה', זכינו לשיתוף פעולה חוצה-מחנות, והבאנו חוק שיחזק מאוד את ישוב הארץ".
קוראי טור זה נחשפו לחסמים הפורמליסטיים שמציבה המדינה בפני ההתיישבות החלוצית בנגב ובגליל, ברשימה בטור זה תחת הכותרת 'גליל הגויים'. תוארו בה מצוקות היישובים הקהילתיים, שמבקשים להתרחב ולקלוט מתיישבים חדשים כדי להזרים דם צעיר ליישובים המזדקנים, אבל מעוניינים לשמר את אופיים הייחודי. דא עקא, שהזכות לסנן את המשפחות החדשות באמצעות ועדת קבלה, הוגבלה עד ל-400 המשפחות הראשונות. זאת על-רקע בג"ץ קעדאן, שהורה כבר בשנת 2000 בשם ערך השוויון ליישוב קציר בנחל עירון, להקצות מגרש לבניה למשפחה שהגיעה מבקעה אל גרביה. אלא שהחוק שנועד לסייע ליישובים, הפך לבומרנג. בעטייה של חגורת החנק ומִגבלת ה-400, הזדקנו היישובים. ובהיעדר דם חדש, צעיר, נסגרו כיתות היסוד א'-ד' והושבתו גני הילדים שהפכו למרבה האירוניה למועדוני קשישים.
עכשיו תוקן העיוות באמצעות הגבהת רף ועדות הקבלה ל-700 משפחות, עם אופציה להעלותו לכדי 1,000 משפחות. בדיון בנושא בוועדת למיזמים ציבוריים בראשות ח"כ יואב טל מ'הציונות הדתית', שקיימה 10 דיונים בנושא, אישר נציג שירות הביטחון הכללי, כי "הרחבת היישובים הקהילתיים בגליל ובנגב ובאזורי עדיפות לאומיים, תורמת לביסוס הריבונות ומשרתת את התכלית של שיפור הביטחון בחבלי ארץ אלה". לדבריו, "הסוגיה נוגעת לביטחון הלאומי. הרחבת היישובים היא ביסוס הריבונות. צפיפות ההתיישבות בשטח מביאה עימה יותר כוחות שיטור ואכיפה, השכלה, פיתוח כבישים ועוד. יש קשר להרחבת הריבונות לביטחון, מעצם העמקה הממסדית בשטח, וזה משרת את התכלית של שיפור הביטחון בחבלי ארץ אלה".
ועוד אמר איש השב"כ: "כדי להעמיק את האחיזה בשטח צריך מסה קריטית של מתיישבים, מה גם שהתיישבות חזקה תגביר גם את המשילות וגם את הביטחון בחבלי ארץ אלה. כשיש התיישבות, יש יותר קשב לאומי והשקעה לאומית, יותר שיטור ויותר אכיפה". גם משטרת ישראל הביעה באמצעות תנ"צ מאיר גוזלן, ראש אגף חקירות ומודיעין במג"ב, תמיכה בהרחבת היישובים. הוא אמר בוועדה כי 83% משטחי המדינה הם שטחים כפריים, ואנשיהם של כל היישובים הכפריים בשטחים אלה, מהווים כיתות כוננות חמושות, המהוות מענה ראשוני חיוני לאיומים ביטחוניים למיניהם.
השרה אורית סטרוק: "זהו צעד היסטורי ובשורה נפלאה להתיישבות הכפרית בפריפריה. החוק הזה, שחקיקתו הייתה קריטית להתיישבות, יסיר את הכבלים מעל הישובים ויאפשר להם, לאחר שנים של עוול ומחנק, לגדול ולהתפתח מבלי לאבד את המרקם הקהילתי שלהם. זהו צעד היסטורי ובשורה ענקית ליישוב הארץ". סטרוק הוסיפה: "שנים חלמנו והשתדלנו לחוקק את החוק הזה, כי ידענו שחקיקתו קריטית לעתיד ההתיישבות, והנה אנחנו מצליחים סוף-סוף, לאחר שנים של עוול ומחנק של ההתיישבות, להעביר את החוק ברוב גדול במיוחד, ובתמיכת היעוץ המשפטי גם של הכנסת וגם של הממשלה. הבטחתי לפעול למען ההתיישבות הכפרית ללא הבדל בין ימין ושמאל, דתיים וחילוניים - וקיימתי. בימים אלה של אבל על חורבן הבית, אנו זוכים להכניס לספר החוקים של מדינת ישראל חוק שמתקן את חטא המרגלים וחטא הפילוג בעם".
אלא שלמרבה הצער, לא תמו בכך העוולות כלפי ההתיישבות הציונית בצפון ובדרום. משפחות שיצטרפו על-פי התיקון ליישובים אלה יגלו, שרשות מקרקעי ישראל משווקת את הקרקע ליהודים במחירים דמיוניים שהם פי עשרה ויותר ממחיר אותה יחידת קרקע לערבים, ושתושבים ערבים בחבלי ארץ אלה נהנים מהנחות סלב במס הכנסה עד 12%, בעוד שחלק מהיישובים הללו נמצאו זכאים ל-0 אחוזי הנחה. ממשלת ה'ימין מלא מלא', לטיפולך בהקדם האפשרי, מיד אחר התענית.

תאריך:  26/07/2023   |   עודכן:  26/07/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב אחימאיר
שליחי הציבור החרדי מתאמצים לנכס עוד ועוד צעדי חקיקה - ואיני סבור כי הציבור החילוני מקבל תמורה נאותה, לא בכסף כמובן. מדוע ראשי הציבור החרדי אינם קוראים לצאן מרעיתם לסייע בבתי חולים, למשל? מה לא מובן כאן? אט אט, ואולי אף במהירות, ילך ויעמיק הפער בתוכנו עד כי תיפסל כל יוזמת גישור
בלפור חקק
ספר שיריו של דורון מנשה מותיר אותנו נפעמים: פרופ' למשפטים כותב שירה, לא פסקי דין    הוא לא מבקש בשיריו לדון בראיות כדי למצוא צדק משפטי    הוא מבקש את ליבה של השירה
יוני בן-מנחם
אירן פתחה בקמפיין יזום של לוחמה פסיכולוגית נגד ישראל בעקבות חקיקת החוק הראשון של הרפורמה המשפטית ואיננה מסתירה את שמחתה מהמשבר הפנימי בישראל. האסטרטגיה החדשה של אירן היא מסוכנת והיא ממתינה לרגע המתאים מבחינתה כדי לנצל את המשבר בישראל כדי להכות בה
דן מרגלית
כל מי שיכול ומעוניין וחרד ודמוקרט ואוהב ישראל, ויש בידיו מה לעשות להפלת הממשלה בלי אלימות מוזמן וצריך לעשות זאת עכשיו    לא כאשר בג"ץ יתכנס באיטיות סבירה
עמנואל בן-סבו
בימים הרי גורל אלה נזכיר לעצמנו נזכיר לעולם, מדינת ישראל היהודית הדמוקרטית היא מופת של חוסן לאומי, גאווה של דמוקרטיה תוססת, אקטיבית ומלאת חיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il