X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נתניהו. האם הוא מסוגל? [צילום: מארי אלטפר/AP]
סעודיה - כן, בליווי המחאה
בביוגרפיה המדינית של ביבי מופיעים שני פצעים פתוחים: הוויתור שעשה למצרים ברכישת צוללות מודרניות מאוד, מהלך שניווט בחשאי כי ידע עד כמה הוא מסוכן וייתקל בהתנגדות של גורמי הביטחון וצה"ל; ומעשה ה"גנבים בליילה" שהסתיר מהאומה ומחלק מהשלטון כי הסכים למכירת מטוסי F-35 למדינות המפרץ
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

נאומה של הפרופסור שקמה ברסלר אמש ב"קפלן" הוא הבהרה חד-משמעית כי המחאה תחתור להגן על הדמוקרטיה גם אם יארע ההילוך, שכולנו נקבל ברצון ובשמחה, של כינון שלום עם סעודיה. "אין מלכות נוגעת בחברתה", כחוכמת היהדות האמיתית.
הסוגיה מורכבת. בעל הטור ב"ניו-יורק טיימס" תום פרידמן נכזב כנראה מקבלת הפנים של ג'ו ביידן לבנימין נתניהו. הוא קיווה לעימות. כך העריך. זה לא אירע. גם אם פרידמן חושב שביידן העביר לביבי מסרים רוויי אזהרה הדבר לא נתפש כך. חשוב להתבונן היישר לעיני המציאות.
זה יחלוף. אך מה הסיכוי לשלום עם סעודיה?
ראשית לכל הוא חשוב. ב-1945 עלה בידי מייסד הממלכה איבן סעוד, שנפגש עם הנשיא פרנקלין דילנו רוזוולט באגם המר במצרים, לערער את תמיכת הנשיא האמריקני במהלך הציוני בארץ-ישראל. ההשפעה לא הייתה רבה כי רוזוולט נפטר זמן-מה לאחר מכן. סעודיה לא התייצבה מעולם בקו האש נגד צה"ל, אבל בעזרת חרם הנפט ועליות וירידות במחירו עקב מלחמת יום הכיפורים, נזהרו מדינות המערב מתמיכה גורפת בישראל.
באיזה שלום מדובר עתה? אני צופה כי ביסודו של דבר הוא ידמה בשלב הראשון להסכם הביניים שעשה יצחק רבין עם המצרים בחסות הנרי קיסינג'ר האמריקני ב-1975, והוא ברוח ההצעות שהעלה משה דיין עוד לפני מלחמת יום הכיפורים. האם הסכם כזה יכלול גם מצב של Non belligerency? כלומר, הסכם אי-לוחמה? לא ברור. האם שלום כולל סעיפי נורמליזציה? זה מרחיק לכת. לא ברור כלל ועיקר שהשלום בנוסח זה או אחר ייחתם אם לא יימצא על גבעת הקפיטול רוב להסכם הגנה אמריקני-סעודי.
לגופו של עניין חשוב לתת את הדעת לנסיגה הביטחונית של ישראל בסוגיה זו. בביוגרפיה המדינית של ביבי מופיעים שני פצעים פתוחים: הוויתור שעשה למצרים ברכישת צוללות מודרניות מאוד, מהלך שניווט בחשאי כי ידע עד כמה הוא מסוכן וייתקל בהתנגדות של גורמי הביטחון וצה"ל; ומעשה ה"גנבים בליילה" שהסתיר מהאומה ומחלק מהשלטון כי הסכים למכירת מטוסי F-35 למדינות המפרץ.
מי ערב שאינו חותר תחת הגורמים המוסמכים בוועדה לאנרגיה אטומית, שלא לדבר על השר הממונה המיומן לנושא דוד אמסלם, ומבקש להסכים לפיתוח גרעיני כזה בסעודיה? כבר היה ציוץ של סנונית, שיש ההולכים אחרי ראש הממשלה בעיוורון מדיני כאשר יושב-ראש הוועדה לאנרגיה אטומית לא נענה - לפי העיתון - לפניית האקדמאים בתחומו שביקשו כי יכריז שימלא אחרי הוראות בג"ץ.
ובשאר התחומים? האם ביבי מסוגל? לאו-דווקא. מה שמסתמן הוא שנתניהו אינו מוכן להמרות את פיהם של יריב לוין ובצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר. הם לא יניחו לו לוותר על גרגר חול אחד ביהודה ובשומרון למען הפלשתינים. מה יעשה? מי יחליט? למי הסמכות? מה יקרה כאשר שופטי בג"ץ יכריעו בעניין חובת כינוס הוועדה לבחירת שופטים, ויש הסתברות גבוהה שיריב לוין יסרב?
לפי שעה מסתמן תיק"ו שהוא מקור לשביעות רצון ולאכזבה בעת ובעונה אחת. אין ברירה אלא להגביר את המחאה ולהעניק לתביעותיה משקל "ונתנה תוקף". גמר חתימה טובה.

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  26/09/2023   |   עודכן:  26/09/2023
+תעלומה בגבול לבנון: מצנח רחיפה נעלם
23:55 26/09/23  |  עידן יוסף

תעלומה: מצנח רחיפה תועד בשעות הבוקר טס ממזרח למערב לאורך גדר הגבול עם לבנון בגזרה המערבית, חולף מעל מוצבים של הצבא - ונעלם. כוחות של צה"ל, בשילוב חיל האוויר, ניסו לאתר אותו ועד עכשיו לא יודעים לומר היכן נחת. כל האפשרויות נבדקות, כולל סריקות בים, וכולל חשש שמדובר בפעיל חיזבאללה מלבנון (חדשות 12).


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
איציק וולף
ראש הממשלה המריא לפנות בוקר מניו-יורק וצפוי לנחות אחרי הצהריים בישראל עוד לפני כניסת יום הכיפורים    מאות מפגינים ליוו את יציאתו מן המלון לשדה התעופה
יוני בן-מנחם
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן רוצה בנשק גרעיני וזו אחת הסיבות העיקריות להסכמתו לנורמליזציה עם ישראל כדי שיוכל להעשיר אורניום על אדמת סעודיה. לישראל אסור להסכים שלסעודיה יהיה נשק גרעיני בעתיד, מדובר בסכנה גדולה לביטחונה והיא חייבת להמשיך במדיניות שקבעה "דוקטרינת בגין"
עידן יוסף
לשכת ראש הממשלה מכחישה שהוא מפעיל לחץ על הוועדה לאנרגיה אטומית לתמוך בהעשרת אורניום בסעודיה    הוועדה מתנגדת למהלך, ומבקשת ביטחונות מהסעודים ורמת פיקוח אמריקנית גבוהה    נתניהו מתעקש על ההסכם, ומציין שהוא יהיה "עליית מדרגה" בדרך לשלום במזרח התיכון
ד"ר עומר דוסטרי
מדיניות ההכלה מול חיזבאללה נכשלה, כפי שברור מהתגרויותיו בשנה האחרונה. לכן יש לעבור למתקפה מדודה, תוך נכונות לספוג כמה ימי קרב
מירב ארד
ראש הממשלה התראיין לפוקס ניוז    על השאלה אם ישראל תעניק הטבות לפלשתינים במסגרת ההסכם ענה: כי "הם צריכים להיות חלק מהתהליך, אבל לא להחזיק בווטו"    על קשיים בהבאת ההסכם לקאוליציה אמר: "נתגבר על המכשולים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il