X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בלפור חקק וספרו "סולם הכלים השבורים" [צילום: תפארת חקק]
על השיר 'הסולם' מאת בלפור חקק
המשורר חש שיש לו "קליפות" העוטפות את נפשו וככל שהוא מקלף קליפה אחר קליפה הוא מגלה עוד ועוד דברים על עצמו וכותב עליהם בשיריו
   עדנה ויג
"שיר אש ניתך"

   עדנה ויג
"שיר אש ניתך"

השנה יצא לאור ספר שיריו של בלפור חקק "סולם הכלים השבורים" (2023), והשיר הפותח נקרא "הסולם". המחבר לא במקרה מיקם את השיר בפתח הספר, והוא רואה בו שיר מוטו: שיר שמציג את התפיסה השירית שלו. בחרתי, על כן, לפענח את המסרים של שיר זה. יצאתי לטפס בסולמו של השיר, להבין את עולמו הרוחני של המשורר (בו-זמנית יצא לאור ספרו של הרצל חקק "השיר שלא שרו מעולם", ובעתיד אביא שיר מתוך ספרו).
הסולם / בלפור חקק
הִשְׁכַּמְתִּי בַּבֹּקֶר
לִכְתֹּב שִׁירַת שַׁחֲרִית,
תְּפִלַּת הַמִּלִּים
בַּמִּדְבָּר הָיִיתִי, וְרַק שָׁם
נִפְתְּחוּ לְפָנַי שַׁעֲרֵי תְּפִלָּה
נְעוּלִים
מִקֶּדֶם לַתֹּהוּ הָיוּ מַלְאָכִים
וְהָיִיתִי בְּעֶצֶם הַסְּעָרָה,
אָז הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם
הַשִּׁירָה:
מִתּוֹךְ הַקְּלִפּוֹת וְהַנִּיצוֹצוֹת
בָּאוּ אֵלַי הַשִּׁירִים
מִסֻּלַּם הַכֵּלִים הַשְּׁבוּרִים
כל שיר של בלפור חקק, וכן גם כל שיר של הרצל אחיו התאום, עשירים ברעיונות בכל הרבדים: פשט, רמז, דרש וסוד. הפעם, כאמור, אכתוב על שירו של בלפור חקק - "הסולם" מתוך ספרו "סולם הכלים השבורים" שיצא לאור בשנת 2023.
המשורר כתב שהוא קם מוקדם בבוקר "הִשְׁכַּמְתִּי בַּבֹּקֶר" וכמו שיהודי משכים לתפילת שחרית, הוא השכים "לִכְתֹּב שִׁירַת שַׁחֲרִית" שהיא עבורו "תְּפִלַּת הַמִּלִּים". המשורר היה במדבר ורק שם הצליח להתפלל היטב:
"בַּמִּדְבָּר הָיִיתִי, וְרַק שָׁם
נִפְתְּחוּ לְפָנַי שַׁעֲרֵי תְּפִלָּה
נְעוּלִים"
הוא לא מסביר מה גרם לכך שדווקא שם חש שנפתחו לפניו שערי התפילה אשר קודם לכן חש שהיו נעולים. בבית הבא מתברר שהיה תוהו, אותו ניתן להבין כ"בלאגן" כלשהו שהיה בחיי המשורר או כ"ריק".
"מקדם" לו - באחד מצדדיו, או לפניו היו מלאכים. המילה "מקדם" הזכירה לי את הכתוב בספר בראשית (ג', כ"ד): "וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים (המלאכים) וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים".
המשורר משתמש בשורש ה.י.ה לגבי המלאכים וגם לגביו: "הָיוּ מַלְאָכִים" "וְהָיִיתִי". הוא היה "בְּעֶצֶם הַסְּעָרָה" - בעיצומה של סערה שיכולה לטלטל את האדם. ומה עזר לו להתמודד עם הסערה ולהינצל ממנה? השירה.
השירה היא קדושה
אצל בלפור חקק השירה היא קדושה:
א. היא כמו תפילה עבורו.
ב. בתורה כתוב "אָז הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם ה'" (בראשית ד', כ"ו). בלפור לקח פסוק זה ושינה בו רק מילה אחת, במקום שֵׁם ה' שָׂם את השירה:
"אָז הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם
הַשִּׁירָה"
הוא חש שהשירים באו אליו "מִתּוֹךְ הַקְּלִפּוֹת וְהַנִּיצוֹצוֹת", "מִסֻּלַּם הַכֵּלִים הַשְּׁבוּרִים". מושגים אלו לקוחים מתורת הסוד. הקליפות מכילות ניצוצות מהקדושה. תפקידו של היהודי הוא לגלות את הניצוץ האלוקי החבוי בדבר שיכול להיות שייך לחי, צומח או דומם, לא להשאירו במקום בו הוא מוסתר ומכוסה אלא להעלותו לדרגה של קדושה.
הרב אורי שרקי הסביר: "עבודת העלאת הניצוצות, זהו מקצוע כללי המתפרס על תחומים רבים ובא מהלך רוח כללי, שהאדם משתמש בכל הסובב אותו למטרה חיובית ומעלה הכל אל הקודש, לפי מדרגתו הוא. ככל שהאדם עובד נכון בהעלאת ניצוצות, כך דעת אלוקים שלו מתעמקת "וּמְגַלִּין לוֹ רָזֵי תוֹרָה", ויכול אף לזַכּות אחרים ממה שהשיג "וְנַעֲשֶׂה כְּמַעְיָן הַמִּתְגַּבֵּר וּכְנָהָר שֶׁאֵינוֹ פּוֹסֵק".
אפשר להסביר על דרך הפשט: המשורר חש שיש לו "קליפות" העוטפות את נפשו וככל שהוא מקלף קליפה אחר קליפה הוא מגלה עוד ועוד דברים על עצמו וכותב עליהם בשיריו.

השירים נכתבים מתוך הניצוצות
יש לו "ניצוצות" - השראה ש"מנצנצת" בקִרבו וגורמת לו לכתוב את שיריו. הוא חש שהשירים באים אליו ועליו לכותבם ולהוציאם לאור. כל שיר הוא שלם ומושלם למרות שהגיע "מִסֻּלַּם הַכֵּלִים הַשְּׁבוּרִים".
מעניין שבלפור קרא לשירו "הסולם", ייתכן שכוונתו הייתה ל"סלַּם הַכֵּלִים הַשְּׁבוּרִים" המוזכר בבית האחרון של השיר. ה"הרגשיר" שלי היא שהמשורר מטפס בסולם השירה ומתקדם ושואף להמשיך ולטפס בו. יש תחושה שזהו סולם גדול מאוד אולי כמו הסולם אותו ראה יעקב בחלומו: "סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה".
המשורר שואף אל הקודש, הוא מחובר בכל נימי נפשו למסורת היהודית ובקיא בספרים שבארון הספרים היהודי.
שאלה למחשבה: אם היה עליך לבחור שם לשיר זה, מה הוא היה?
הצעת תשובה: אפשר לקרוא לשיר בשם "השִׁירה".
נימוק לפי התוכן: השיר עוסק בנושא כתיבת השירים - מהו הזמן בו המשורר כותב, מהו המקום ומהיכן באים שיריו.
המילה "שירה" חוזרת בשיר מספר פעמים: בבית הראשון: "שִׁירַת שַׁחֲרִית", בבית השלישי: "הַשִּׁירָה" ובבית האחרון "הַשִּׁירִים".
נימוק לפי הצורה: השיר מורכב מארבעה בתים. בבית הראשון, השני והאחרון יש שלוש שורות ורק בבית השלישי יש ארבע שורות. בשורה הרביעית, המהווה חריגה ממבנה הבתים האחרים יש רק מילה אחת והיא "הַשִּׁירָה". מבנה ברור זה מדגיש את המילה הבודדת שהיא החשובה והמשמעותית.
אני מאחלת לבלפור וגם להרצל שיוסיפו לעלות בסולם השירה, ושאקרא ואנתח את שיריהם השלמים המתקנים את "הַכֵּלִים הַשְּׁבוּרִים".

תאריך:  01/10/2023   |   עודכן:  03/10/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נבות
מפלגת "סמר" שבראשה עומד רוברט פיצו זכתה במקום הראשון עם יותר מ-23% מהקולות    זו מכה למדינות המערב ולאוקראינה, בשל הצהרותיו של פיצו במהלך מסע הבחירות בסוגיית אוקראינה - הוא קרא להפסקת התמיכה הצבאית באוקראינה ולחסימת נתיב הצטרפותה לנאט"ו
אלון קוחלני
הרשות ניירות ערך האמריקנית פרסמה תקנה המטילה עונש על מי שמטעה או לא משת"פ עם קצין ציות
עמנואל בן-סבו
בנימין נתניהו, האיש שהוקע בעולם על-ידי הנפולת של נמושות וקומץ מופקרים וחסרי אחריות, מחוץ לאולם האו"ם, מעל חומות כלא אלקטרז וברחובות ניו-יורק, פועל יחד עם נשיאי ארה"ב וסעודיה לכונן שלום שובר שיווין במציאות המזרח תיכונית
יאיר נבות
בתקיפות הרוסיות הלילה באוקראינה ניזוקו קווי חשמל וצינורות גז, מה שאולי מלמד על אופי המטרות שתוקפים הרוסים שוב עם התקרב החורף, מתוך מטרה לפגוע בתשתיות האנרגיה של האוקראינים
ליאון גרשוביץ
אדם בעל השקפה לאומית מוכרח להיות לויאלי לעם (לאום) אליו הוא שייך מכוח הלידה או מכוח בחירה כערך עליון מבחינת סדר העדיפות בסולם הערכים של הפרט הטוען כי הוא מחזיק בהשקפת עולם לאומית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il