X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כישלון מעציב [צילום: יעקב לדרמן/פלאש 90]
בעקבות פרשת "בראשית" (ב)
קשה לי לקבל מתן קדושה לאדם, שנגע בבשר של בעל חיים שנשחט אני מייחל, שהפולחן יעדיף את מתן הקדושה לאדם, שידו נגעה בפרי האדמה הנקי והרחוץ ולא בבעל חיים שנקטפו חייו ונשחט

אלוהים ברא את העולם רק לתכלית אחת - לְטוֹב. ביום הראשון לבריאה רק אחרי שראה ובחן אלוהים "אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב", רק לאחר הראייה והבחינה "וַיַּבְדֵל אֱלוֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ". לתכלית שכולה טוב ברא אלוהים ביום השישי למלאכת הבריאה "אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלוֹהִים בָּרָא אוֹתוֹ, זָכָר וּנְקֵבָה בָּרא אוֹתָם" (בראשית פרק א' פסוק כ"ז).
התכלית של יישום הַטּוֹב חוזרת ונשנית בכל יום של בריאה. כשיום אחד, ביום השני של הבריאה, המילה המציינת את הטוב לא נאמרה, הרי למחרת, ביום השלישי של הבריאה, חזרה ונשנתה התכלית של יישום הטוב פעמיים.
לאור נקודת המוצא, שנברא עולם לתכלית, בה יבואו לידי מיצוי כל מה שכלול במשמעות המילה טוֹב, אני מבקש לעורר שיח ושיג מדוע אנו עדים לכישלון מעציב של אלוהים בתיאור הכואב בפרשה בפרק ד' פסוקים ד' ה': "וַיָּבֵא קַיִן מִפְּרִי הָאֲדָמָה מִנְחָה ליהוה. וְהֶבֶל הֵבִיא מִבְּכוֹרוֹת צֹאנוֹ ... וַיִּשַׁע יהוה אֶל-הֶבֶל וְאֶל-מִנְחָתוֹ, וְאֶל קַיִן וּמִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה..."
לצערי, העדפת מה שיבוא בהמשך - העדפת בשר שחוט של בעל חיים בחוקי הקורבן, הפרוסים בספר התורה, על פני פרי האדמה היא כשל מחפיר. זו העדפה מאוד מצערת. את ההמשך אנחנו רואים בשלל חוקי הקורבנות בספרי התורה כולל חגים, שכואב לי לקרוא אותם, דוגמה כואבת פרוסה בפנינו בספר "ויקרא", פרק ו', פסוקים י"ז כ' - "וַיְּדַבֵּר יהוה אֶל מֹשֶׁה לֵאמֹר: זֹאת תּוֹרַת הַחַטָּאת בְּמָקוֹם אֲשר תִּשָּׁחֵט הָעוֹלָה, תִּשָּׁחֵט הַחַטָּאת לִפְנֵי יהוה ... כָּל אֲשֶׁר יִגַּע בִּבְשָׁרָהּ יְקֻדָּשׁ".
קשה לי לקבל מתן קדושה לאדם, שנגע בבשר של בעל חיים שנשחט. אני מייחל, שהפולחן יעדיף את מתן הקדושה לאדם, שידו נגעה בפרי האדמה הנקי והרחוץ ולא בבעל חיים שנקטפו חייו ונשחט, הגם שהשחיטה בוצעה על-פי חוקי התורה.
אוֹדֶה, שֶׁיֵּש לִי הָעֲדָפָה לַמִּנְחָה, שֶׁהִיא מִפְּרִי הָאֲדָמָה
עַל פְּנֵי מִנְחָה שֶׁכְּרוּכָה בִּשְׁחִיטַת בַּעַל חַיִּים.
אוֹדֶה, שֶׁאֲנִי מַעֲדִיף מִנְחָה, שֶׁיֵּשׁ בָּהּ אֶת הָעִדּוּן וְהַיּוֹפִי שֶׁל
פְּרִי הָאֲדָמָה עַל פְּּנֵי מִנְחָה, שֶׁכְּרוּכָה בְּסֵבֶל שֶׁל בַּעַל חַיִּים
מְדַמֵּם בְּעֵת שְׁחִיטָתוֹ.
קשה לי לקבל את ההכרעה האלוקית ששעתה "אֶל-הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ", מנחה שהייתה "מִבְּכוֹרוֹת צֹאנוֹ". קשה לי לקבל את ההמשך, כמתואר בספר "ויקרא", פרק ז', פסוקים א'-ה': "בְּמָקוֹם אֲשֶׁר יִשְׁחֲטוּ אֶת-הָעוֹלָה יִשְׁחֲטוּ אֶת-הָאָשָׁם וְאֶת-דָּמוֹ יִזְרוֹק עַל-הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב... וְאֶת שְׁתֵּי הַכְּלָיוֹת וְאֶת הַחֵלֶב אֲשֶׁר עֲלֵיהֶן ... וְהִקְטִיר אוֹתָם הַכֹּהֵן הַמִּזְבָּחָה אֲשֶׁר ליהוה..."
אני מבקש לסיים את השיח והשיג שלי עם הפרשה הראשונה, פרשת "בראשית", הפותחת את הקריאה בתורה, תוך כדי התמודדות עם הכתוב בפרשה בפרק ד' פסוקים ג'-ה'. אני מבקש להתריס נגד גילויי העדפת מנחת בעלי חיים עקודים, ובמיוחד להתריס נגד ההמשך המכאיב, שהתפתח בתורת ישראל, המתיר הקרבת קורבנות של בעלי חיים במעמדים פולחניים רבים. קשה לי לקבל קורבן הכרוך בנטילת חיים מבעל חיים בעת ציון חג ומועד בישראל. את התרסתי אני מביא בשיר "לוּ הָיִיתָ שׁוֹעֶה", שפורסם בספרי "אַסְפָן שֶׁל שָׁלוֹם" בהוצאת "ספרי עיתון 77" בשנת 2013.
לוּ הָיִיתָ שׁוֹעֶה
אֱלוֹהִים,
לוּ הָיִיתָ שׁוֹעֶה
לְמִנְחָתוֹ שֶׁל קַיִן
קָרְבָּנֵנוּ הָיָה מִפְּרִי הָאֲדָמָה -
קָרְבָּן יָרֹק
קָרְבַּן חַיִּים וּצְמִיחָה,
אֲבָל אַתָּה הוּא זֶה שֶׁשָּׁעִיתָ
לְמִנְחָתוֹ שֶׁל הֶבָל
וְקָרְבָּנֵנוּ עַד הַיּוֹם
מִן הַבָּשָׁר וּמִן הַדָּם -
קָרְבַּן אָדָם
קָרְבַַּן שְׁכוֹל וְאַלְמוֹן.

תאריך:  08/10/2023   |   עודכן:  08/10/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעקבות פרשת "בראשית" (ב)
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
לשמור על תכלית הבריאה
בן ציון  |  8/10/23 19:14
2
לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב. ל"ת
חגית צ .  |  10/10/23 18:08
3
מאחל טוב לעם ישראל
מאחל טוב לעם ישרא  |  11/10/23 18:23
4
קאפו בשרות הפלשתינים
ב.ל  |  12/10/23 11:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
השעה כבר אחת אחר חצות, השקט בבית מפחיד, תחושת התבהלה והחרדה נוגעת בכולנו, הלילה לא ישנים, הלילה נשארים ערים עם כל עם ישראל, עם חייליו, עם אזרחיו, עם החיים והמתים, הלילה לא
משה לשם
האויב פרץ את הגדר, האויב הרצחני דהר לישובי העוטף ולערים ונראה היה שהפיקוד איבד עשתונות, הן ברמת המטכ"ל והן ברמת פיקוד הדרום
יואב יצחק
יבוא הזמן למתוח ביקורת, להצביע על האשמים, וגם להקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור מי האחראים למחדל הנורא שאיפשר לחמאס לבצע מתקפה רצחנית    עכשיו סופרים גופות, מטפלים בפצועים ונערכים להשיב מלחמה שערה    זה הזמן להקים ממשלת אחדות אליה יצטרפו בני גנץ ויאיר לפיד    ממשלת אחדות תוכל לנהל כדבעי את המלחמה שבה פתח החמאס ולהוביל לנצחונה של ישראל
שירלי הרשקו
אל תשכחו את עצמכם! כדי שיהיה לכם את הכוח לתמוך בילדים שלכם, אתם חייבים גם להתייחס לעצמכם
בעז שפירא
טוב עשו קברניטי המדינה בשעה שהכריזו שישראל במלחמה    זו הכרזה בעלת משמעויות מרחיקות לכת בחשיבותה לא רק ברמה התודעתית וההצהרתית    במלחמה כמעט שאין כללים ו/או חוקים, בוודאי כאשר זו מגיעה לאחר מתקפה רצחנית על הריבונות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il