X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פוטר את חלומות פרעה [צילום: ציור: פטר פון-קורנליוס]
פרשת "מקץ" (ב)
הרגישות החברתית וההומאניזים האנושי, שניווטו את חכמת החיים של יוסף, הצילו את העם המצרי משאול תחתית של רעב, ולמעשה הבטיחו גם את רווחתם של פליטי הרעב מארצות הסמוכות למצרים

בימים אלו - שאנחנו מתמודדים עם החמאס, שביום כ"ב בתשרי ערך טבח אכזרי בעשרים ושניים ישובים כפריים בישראל במסע להשמדת מדינתו של עם ישראל - התגובה שלנו צריכה להיות כעם, שהעניק תרומה לתרבות של החברה האנושית.
אני מתייחס לתרומה לתרבות של החברה האנושית בתיאור פתרון חלומות יוסף בספר הספרים כתשתית לרפורמציה אותה מוביל יוסף בן יעקב אבינו, הרפורמטור הראשון בהיסטוריה של החברה האנושית. רפורמטור שכולו התגלמות של הומאניות ואנושיות. מצער, שהרפורמטור הראשון פגש את היד הגרומה של המוות בבור אליו נזרק על-ידי אחיו ועבר השפלה קשה, כשאחיו מכרו אותו לעבד לסוחרים בבני אדם.
אני מכבד את כל מי שרואה בפתרון החלומות של יוסף, שמצוי בהם בדיוק רק מה שמחבר הטקסט המקראי מציין, לפיו יוסף אומר בבהירות רבה בספר בראשית פרק מ"א, פסוק ט"ו: "בִּלְעֲדֵי אֱלוֹהִים יַעֲנֶה...". כלומר, יוסף מבהיר מלכתחילה, שאין ביכולתו לתת תשובה בלעדי האלוהים. אין ביכולתו לעמוד במשימה המיוחלת בלי הכוונה אלוהית. הכל בידי שמים.
אני מצדד בגישה השוללת, שיד אלוהים היא זו, שכוונה את הקנאות החשוכה של האחים ביוסף. אינני רואה את הכוח השמימי מכוון קנאות עיוורת וחסרת מעצורים של האחים, ומעלה אותם על שרטון של שפל מוסרי עד להחלטה אומללה למכור את האח לסוחרים בבני אדם בדרכם לארץ זרה, ולשקר לאבא המודאג: "חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ, טָרֹף טָרַף יוֹסֵף" (בראשית ל"ז, ל"ג). האב בצערו קרע בגדיו, שם שק במתניו "וַיּתְאַבֵּל עַל בְּנוֹ יָמִים רַבִּים". (שם, ל"ד).
אני רואה ביוסף הפותר את החלום, כמי שמביא לפתרון את פרי הניסיון של החיים, אותם צבר כאדם, שעמד לא פעם מול היד הגרומה של המוות. אני רואה בפותר החלום את מי שהביא לפתרון את חוויית השהות בבור במדבר אליו נזרק על-ידי אחיו המביעים שנאה עזה כלפיו, את מי שהיה נתון לאימת סוחרים בבני אדם והתייסר שנים רבות בבית הכלא המצרי. אני רואה בניסיון החיים של יוסף את המפתח לפתרון החלום של פרעה. ניסיון החיים הקשה, שטלטל את יוסף לתחתיות שאול עמד בבסיס ההחלטה, בבסיס ההיגיון, שבטלטלות משפל לגאות חובה להציע למבקש הפתרון את הצעת החיסכון בעתות גאות, כדי לצבור כוחות עמידה בעתות השפל.
אני רואה את החוכמה האנושית, שנצברה בניסיון חיים קשה, בכתוב בבראשית מ"א פס' ל"ה: "וַיִּקְבְּצוּ אֶת כָּל-אֹכֶל הַשָּׁנִים הַטּוֹבוֹת הַבָּאוֹת הָאֵלֶה, וַיִּצְבְּרוּ-בַּר תַּחַת יַד פַּרְעֹה... וְהָיָה הָאֹכֶל לְפִקָּדוֹן לָאָרֶץ לְשֶַׁבע שְׁנֵי הָרַעַב..." והתוצאה המבורכת של חוכמת החיים היא שעומדת מאחורי התיאור בפרק מ"א פס' נ"ה: "וַיִּצְעַק הָעָם אֶל-פַּרְעֹה לְלֶחֶם, וְאָמַר פָּרְעֹה לְכָל מִצְרַיִם - לְכוּ אֶל-יוֹסֵף אֲשֶׁר-יֹאמַר לָכֶם תַּעֲשׁוּ".
רגישות חברתית והומאניזים אנושי חברו יחד עם תובנות החיים והעוצמות המוסריות למפעלו של הרפורמטור הראשון, יוסף בן יעקב, שפועלו מתואר בפרשת "מקץ". הרגישות החברתית וההומאניזים האנושי, שניווטו את חכמת החיים של יוסף, הצילו את העם המצרי משאול תחתית של רעב, ולמעשה הבטיחו גם את רווחתם של פליטי הרעב מארצות הסמוכות למצרים. התובנות של הרפורמטור הראשון מוכחות בימים אלו.
מי שבימים טובים חסך לעת מצוק, כוח העמידה שלו היה חזק ויציב בימי הקורונה הקודרים שעטפו אותנו תקופה ממושכת. מי שבימים טובים חסך לעת מצוק, כוח העמידה שלו הוא חזק ויציב בימים הסוערים, שכפה עלינו החמאס הרצחני מיום כ"ב בתשרי וגרר אותנו למלחמה שכבר נמשכת חודשיים. לדעתי, הכל בידינו, אך כאמור בפתיחת דברי, אני רוחש כבוד למי שמתייחס להתרחשויות בפרשה כי הכל בידי הכוח השמימי ולא בידינו.

תאריך:  14/12/2023   |   עודכן:  14/12/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "מקץ" (ב)
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
שלא אשכח....
מגיב ותיק  |  14/12/23 12:17
2
תרומת התנ"ך לחברה האנושית
בן ציון   |  14/12/23 12:26
3
שבת של שלום וברכה לכל עם ישראל
שבת מבורכת  |  15/12/23 12:47
4
WE MUST FREE
WE MUST FREE   |  17/12/23 07:47
5
שבוע טוב ומבורך לעם ישראל  ל"ת
שבוע מבורך לעם יש  |  17/12/23 11:27
6
למגיב הותיק שאינו שוכח להגיב
פניה למגיב הותיק  |  17/12/23 16:25
7
מגיב ותיק אינו צודק
מ.ותיק לא צודק  |  20/12/23 03:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זלמן שובל
קיסינג'ר במלחמת יום הכיפורים ניצל את המצב לא רק כדי להביא לישראל סיוע ביטחוני חיוני ודחוף, אלא גם למהלכים דיפלומטיים ואפילו צבאיים אפשריים שנועדו "למחוץ" את ברית-המועצות, ספקית הנשק ומשענתן המדינית של מצרים וסוריה, אל מחוץ לאזור
דן מרגלית
כיצד אירע שביבי הכריז כי יקיים את הסכם אוסלו? הדחף הראשון התרחש ב-1996 לקראת הבחירות    ביבי התכוון לתקוף בחריפות את השמאלנים מהסכם אוסלו אך ח"כ מיכאל איתן הזהירו כי רוב מכריע של "הקולות הצפים" תומך באוסלו, ובלעדיהם יגבר עליו מועמד העבודה שמעון פרס
צ'לו רוזנברג
נתניהו לא מתפקד בתוך קבינט המלחמה כפי שלא תפקד לפני ה-7.10    כל מה שהוא עשה בשנותיו הארוכות כראש ממשלה הוא ליצור פוזה, תדמית של "מר ביטחון" בה בשעה שכישלונותיו בתחום המדיני-צבאי מהדהדים עד עצם היום הזה
אלון קוחלני
לאור הסמכות הייחודית של ביה"ד למשמעת לעובדי הרשומ"ק לא ניתן לאור סגירתו להאריך השעיה של עובדים החשודים בפלילים בביה"ד לעבודה (סע"ש (תל אביב-יפו) 61951-09-23 אברהם חיון נ' עיריית רמת השרון)
אלירם אלגרבלי
ישראל צריכה להרים את הראש מהמלחמה ולעסוק בשאלה החשובה באמת: האם ניתן להציע פתרון שורש לבעיה הפלשתינית או שההיסטוריה צפויה לחזור על עצמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il