X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אימת המוות [צילום: בינג AI]
פרשת "ויגש" - סליחה ומחילה
מי ייתן והמסר של יוסף לעמו ינווט את מדינת ישראל בימים אלו, שהשנאה פלשה לרחובותיה ומסממת את חיינו

בימים אלו, שמיטב בחורינו משלמים בחייהם למען להגן על מולדתנו מפני מבקשי נפשה ברצועת עזה ובגבול הצפון, ניטיב לעשות אם את ערכי פרשת "וַיִּגַשׁ" והמוסר ההשכל שלה נאמץ בחיינו יום-יום. לצערי, ידענו גילויים מדאיגים של חיים בחברה ישראלית קוטבית, חברה שסועה החווה חוויות של גילויים קשים מנשוא של שנאה חסרת מעצורים, שנאה של חברה מבותרת ומצולקת בפצעי איבה בין ימין ושמאל, בין חרדים וחילוניים, בין מזרחיים ואשכנזים - אני נאחז במסר של פרשת השבוע - פרשת "וַיִּגַּשׁ", הפונה אלינו לאמץ את ערכי הַסְּלִיחָה וְהַמְּחִילָה, יוסף סולח לאחיו, שהתעללו בו והפגישו אותו אפילו עם אימת המוות כשמכרו אותו לסוחרים בבני אדם מבני ישמעאל.
טרם פרוץ המלחמה היינו עדים לפרץ מדאיג של אמירות בוטות וגסות רוח, שהוטחו מצד קבוצה חברתית אחת לעבר קבוצה חברתית אחרת. היום כשאנו לוחמים את מלחמת קיומנו ומשלמים מחיר דמים קשה מנשוא חובה עלינו לאמץ את הגשר, שנבנה בפרשת השבוע על תהומות השנאה המזוויעה על תוצאותיה המזוויעות, כפי שתוארו בפרשת "וַיִּגַּשׁ" ובפרשות שקדמו לה.
יהודה, שבברכת יעקב בספר בראשית פרק מ"ט יקבל את המעמד ההגמוני, בפרשה שלנו בפרק מ"ד הוא ניצב בפני האיש החזק בממלכה המצרית, המשנה לפרעה, שהוא למעשה אחיו, ומגולל בפניו את מסכת הייסורים שעברו כל האחים מאז רדתם מצרימה לשבור את הרעב השורר בארצם, ארץ כנען. יהודה משקר באומרו ליוסף, הבן האהוב על יעקב שנקטף מאביו לפני עשרים שנה לאחר מעשה מזוויע של האחים - "...יֵשׁ-לָנוּ אָב זָקֵן וְיֶלֶד זְקֻנִּים קָטָן וְאָחִיו מֵת, וַיִּוָּתֵר הוּא לְבַדּוֹ ..." (פר' מ"ד, פס' כ').
יהודה משקר באומרו "וְאָחִיו מֵת". יוסף שומע ומודע לשקר. למרות שהוא קורבן השקר, הוא מגלה נכונות לסלוח לאחיו שביצעו את הפשע שהוא קורבנו ולאביו נגרם סבל, שחי בידיעה כי בן אהוב מת, ולמעשה הוא חי.
בשבעה עשר הפסוקים במונולוג של יהודה מתחילה פרשת "ויגש". יהודה ניגש, מתקרב, מדבר ושופך את לבו. הבן שאינו בכור צועד קדימה ולוקח אחריות כמנהיג, הוא ממשיך את התפקיד שנטל על עצמו גם מול אביו בפרשת השבת שעברה, פרשת "מקץ", כשהתחייב לגורלו של בנימין. המונולוג של יהודה ריכך במידה רבה את יוסף.
הסופר תומאס מאן בספרו המופלא "יוסף ואחיו" משתף אותנו הקוראים על פני עמודים רבים מה עובר על יוסף, כשהוא שומע את הלוליינות הרטורית בה נוקט יהודה, כשהוא מתחנן על נפשו ומבקש את רחמיו של האיש ובד בבד גם מציג בפניו אמירות נוקשות על אופן התנהלותו הקשה הגובלת באכזריות מזוויעה.
יוסף מקשיב לנאום של אחיו יהודה, ויהודה אינו יודע שהוא נואם בפני יוסף אחיו. יוסף שומע נאום, כשעולמו הרוחני משוטט על פני גודש החוויות הקשות שפקדו אותו במהלך עשרים השנים האחרונות. יוסף מתעלה על עצמו בכבותו את הכעס של נער בן שבע עשרה, שחווה את חווית הבור במדבר, את חוויות הפחד של מה צפוי לו בהיותו כבול בשיירת מדיינים סוחרים בבני אדם, שמכרו אותו לחיי עבדות ומשם נגרר לחוויות הקשות של חיים מאחורי חומות בית הכלא.
אני מודה, שאישית ונפשית אני קשור לפרשת "ויגש". אני מתרגש לקרוא את פרק מ"ה פס' א' "ולא יכול יוסף להתאפק..." . הרמב"ן מפרש את המילה "לְהִתְאַפֵּק" - יוסף לא יכול היה יותר לסבול. נקודת השבירה של יוסף היא ברגע שבו ההתאפקות נשברת. וכאן נכנסת חווית ההתוודעות.
יוסף מעומקו של הבור ומעומקו של תהום הנשייה עומד בחדר אחד עם מי שגזלו עשרים שנה מחייו, גזלו את גופו, את משפחתו ואת יהדותו, ולהם הוא אומר לא להתעצב - "אַל-תְּעַצְּבוּ וְאַל-יִחַר בְּעֵינֵיכֶם, כִּי-מְכַרְתֶּם אוֹתִי ..." ( שם, פס' ה'). יוסף פונה אלינו בתחינה לצקת בנדבכי חיינו את הסליחה ואת המחילה, ולא לתת לשנאה להשתלט על חיינו. מי ייתן והמסר הזה ינווט את מדינת ישראל בימים אלו, שהשנאה פלשה לרחובותיה ומסממת את חיינו. מי ייתן והמסר של סליחה ומחילה ינווט לא רק את חיי החברה הישראלית, אלא ינווט גם את חייו האישיים של כל פרט בחברה הישראלית.

תאריך:  18/12/2023   |   עודכן:  20/12/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "ויגש" - סליחה ומחילה
תגובות  [ 28 ] מוצגות  [ 28 ]  כתוב תגובה 
1
איתן, קבל את ברכתי
בן ציון   |  18/12/23 12:20
2
בשורת הסלחה והמחילה של יוסף
בשורת הסליחה   |  18/12/23 12:40
3
הפוסל במומו פוסל
ה.א  |  18/12/23 12:55
 
- ה.א פשוט מעליל על איתן
ה.א פשוט משקר  |  20/12/23 05:12
4
לאמץ את לקחי פרשת השבוע והפטרה
ערן.  |  18/12/23 13:35
5
שלא אשכח
מגיב ותיק  |  18/12/23 13:54
6
אין להרוס עיר עד היסוד.
למגיב הותיק  |  18/12/23 15:49
 
- לפרוגרסיב האינפנטיל
מגיב ותיק  |  19/12/23 08:40
7
אין להרוס עיר עד היסוד.
למגיב הותיק  |  18/12/23 15:49
8
ה.א מסלף והוא נאמן לסילופיו
ה.א מסלף  |  18/12/23 15:57
9
שאלה למגיב ה.א
בן ציון  |  18/12/23 16:25
 
- דוגמא מני רבות לשיסוי
ה.א  |  18/12/23 19:33
 
- "לא יוצר איזון" נוסח בן ציון
שלמה המגיב  |  18/12/23 19:43
10
סליחה, למי סליחה?
סניל  |  18/12/23 18:38
11
תגובה לסניל
תגובה לסניל  |  18/12/23 20:25
 
- פשרה עם רוצחים ששואפים לחסל
ה.א  |  19/12/23 08:04
12
יוהרה נושאת שחקים
לשלמה המגיב   |  19/12/23 05:31
 
- אמת בתגובות אינה אופציה ?
שלמה המגיב  |  19/12/23 17:54
13
ה.א מסלף
בן ציון   |  19/12/23 12:49
 
- נא לציין במפורש היכן הסילוף
ה.א  |  19/12/23 16:54
14
ה.א מתעקש לשקר
ה.א מתעקש לשקר  |  19/12/23 13:52
 
- התייחס "לדיווח של התצפיתניות?
שלמה המגיב  |  19/12/23 18:09
 
- ב 23.10 איתן ביקש לעצור המלחמה
ה.א  |  19/12/23 21:47
15
הץא מתמכר לשקריו ולשנאה
ה.א מתמכר לשקריו  |  20/12/23 04:21
16
ה.א מזייף
ה.א מזייף   |  20/12/23 07:06
17
ה.א מתעקש להיות נאמן לעלילת דם
ה.א מתעקש לשקר  |  20/12/23 09:10
 
- ב 23.10 איתן ביקש לעצור המלחמה
ה.א  |  20/12/23 20:40
18
בל משקר
ב.ל משקר  |  24/12/23 14:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
בשבת הזדמנתי לשמוע על משפחה מבוססת ועורפית ולא מגויסת שהמכולה שלהם יצאה השבוע משערי הארץ, יורדים    קוראי טורים אלה יודעים שאני מציע כי השערים יישארו פתוחים בפני "נפולת הנמושות" כפי שכינה אותם יצחק רבין בדיוק לשוני רב
עמנואל בן-סבו
ראש הממשלה נואם את נאומי ההכנה לוועדת החקירה הממלכתית שקום תקום, משמר את מרכיבי הקואליציה ועומד בהתחייבויותיו שניתן היה לשנות חלקם אחרי שבת שמחת תורה, היוצר הבדלה ברורה בינו לבין מתחריו בפוליטיקה, "רק נתניהו ימנע הקמת מדינה פלשתינית"
דן מרגלית
נכון שנתניהו היה שותף למסע ההסתה נגד יצחק רבין בעניין אוסלו, אבל מיד לאחר שנבחר לראשות הממשלה ב-1996 לחץ בחביבות את ידו של יאסר ערפאת וטען כי מצא ידיד חדש
יעקב אחימאיר
האמירה 'במלחמה קורות טעויות' אוצרת בתוכה עולם ומלואו    רק לוחמים המשתתפים בקרב יוכלו לדווח לנו על תוכנה
ירון פרידמן
הרשתות החברתיות הפכו במהלך המלחמה בעזה לזירת מאבקים מילוליים בין גולשים בעולם הערבי. אחת הזירות האלימות ביותר היא הפלשתינית-סעודית. מהם שורשי השנאה ומדוע התפרצה כעת בשיא העוצמה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il