X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דאגה להון העובד [צילום: אייל מרגולין/פלאש 90]
פרשת "ויגש"
יוסף רפורמטור של כלכלה חברתית
יוסף מבצע פעילות כלכלית מרשימה, שיש לה פירוש אחד - הלאמה ההלאמה מבוצעת על-ידי רפורמטור בעל רגישות מוסרית כל יישומה של הרפורמה שבוצעה על ידיו בוצעה בדרכים מוסריות ואנושיות בניגוד להלאמות כוחניות

בימים אלו של מצוקה בשוק העבודה וכאדם הנושא פניו לכינונה של חברה, בה יש סולידריות חברתית וקשב להון האנושי העובד, אני מוצא תשובה נאותה בפרשת "וַיִּגַּשׁ" לשלל בעיות המטרידות אותנו כיום, שהון-אנושי-עובד ומסור נדרס על-ידי המתמכרים בלהט להשתוללות חסרת בלמים של ההון.
בפרשת "וַיִּגַּשׁ" אני מוצא ביטוי למאוויי במישור החברתי. פרשה זו עבורי היא בבחינת משב רוח רענן, שפועמות בו עוצמות עזות של רגישויות חברתיות ומוסריות כלפי ההון-האנושי-העובד. זו פרשה שכל כולה פתיחות למאווייו ולכמיהותיו של האדם, לעובד הנתון במצוקה כלכלית ובמחויבות שמוטלת עלינו כחברה וכעם לחלצו מהמצב הקשה אליו הוא נקלע.
במיוחד בימים אלו ניתן ללמוד מפרשת השבוע, כיצד אנחנו חייבים לפעול בנחישות כחברה מאוחדת, וזאת מתוך מתן אמון מוחלט בהנהגה המדינית והכלכלית, שיכולה לבצע את הבלתי אפשרי, ולהתגבר על קשיים רבים, שקשה היה להאמין שניתן להתגבר עליהם. ועד כמה חשוב, שלא נהיה חברה משוסעת רווית שנאה, שהאלימות המילולית והבוטות הלשונית הם כלי הביטוי שלה.
בקוראנו את פרשת "וַיִּגַּשׁ" אנחנו קוראים בפרק מ"ז פסוק י"ד את המשפט: "וַיְּלַקֵּט יוֹסֵף אֶת-כָּל-הַכֶּסֶף הַנִּמְצָא בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וּבְאֶרֶץ כְּנַעַן בַּשֶּׁבֶר אֲשֶׁר-הֵם שׁוֹבְרִים, וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת-הַכֶּסֶף בֵּיְתָה פַּרְעֹה".
יוסף מבצע פעילות כלכלית מרשימה, שיש לה פירוש אחד - הלאמה. ההלאמה מבוצעת על-ידי רפורמטור בעל רגישות מוסרית. כל יישומה של הרפורמה שבוצעה על ידיו בוצעה בדרכים מוסריות ואנושיות בניגוד להלאמות כוחניות, שפקדו את העת החדשה במיוחד בארצות מזרח אירופה, שאופיינו גם בעוצמות של משברים חברתיים קשים ולעתים גם התלוו להן תופעות מדממות, שגבו מחירי חיים יקרים של חפים מפשע.
ההלאמה, שמבצע יוסף, היא תגובה למצב כלכלי קשה מנשוא, המתואר בפרק מ"ז בפסוק י"ג: "וְלֶחֶם אֵין בְּכָל-הָאָרֶץ, כִּי-כָּבֵד הָרַעַב מְאֹד, וְתִלָּהּ אֶרֶץ מְִצַרִים וְאֶרֶץ כְּנַעַן מִפְּנֵי הָרָעָב". יש תוצאות חיוביות להלאמה, המבוצעת בשקט ובמשמעת חברתית הראויה למלוא הערכה לרפורמטור יוסף בן יעקב, שהוא בן למיעוט לאומי במצרים. התוצאות החיוביות של ההלאמה המסודרת והמתוכננת היטב באות לידי ביטוי, כמתואר בפסוק י"ז: "...וַיִּתֵּן לָהֶם יוֹסֵף לֶחֶם..." - בשפה אחרת נתן להם חיים, כאשר "לֶחֶם אֵין בְּכָל הָאָרֶץ".
הרפורמטור העברי יוסף העניק לחברה המצרית בעת משבר כלכלי קשה אפשרות להיחלץ ממנו. הוא העניק חיים לחברה במשבר ואפשרויות קיום. לפנינו יוסף הרפורמטור, שמעריך את יכולתו של ההון האנושי העובד בתקופת השפע, לכן הוא מבקש מסילות ללבו ומוצא אותן. בהידברות נאה הוא מחייב את ההון האנושי העובד להטות כתף לביסוס משאביה הכלכליים של המדינה באמצעות הפרשת הון, שהוא בבחינת מס שגובהו 20%. מה שנקבל יותר מאוחר בחוקה המקראית באמצעות חוקי המעשרות, המחייבים תשלום מיסים המבטיחים חיים תקינים, וזאת תוך קשב לצרכי חברה נזקקת ובמיוחד למדדים בשולי החברה, כשהעוני והדלות מתדפקים על חלונות חייהם.
אני רואה ביוסף, כמי שהניח נדבכים חברתיים ומוסריים בכלכלה, שיש לה את הרגישות החברתית. ידוע, שכלכלה יכולה להיות דורסנית ואכזרית. כלכלה יכולה לשאת אופי צרכני, הרואה רק את אינטרס ההון ובעליו תוך התעלמות מצרכי ההון האנושי העובד, שכל חייו מגיר זיעתו לשם קיומו. יוסף הוא זה שהניח את הנדבך במסד הכלכלי, המחויב בראש ובראשונה להון האנושי העובד, בו הוא רואה את הערך העליון, שחובה עלינו להיות רגישים לצרכיו, כשהשלטון יוצק את דפוסי הכלכלה.
מאחר שמדובר בחברה חקלאית, שהקרקע מהווה את הבסיס העיקרי לכינונם של אמצעי ייצור לקיומו של האדם, אני עדים ליחס מיוחד במקרא כלפי הקרקע. אנחנו רואים קשר בין הרפורמה, שמבצע יוסף, ובין מה שיבוא לידי ביטוי מאוחר יותר בחוק יסוד, שלא ניתן לשנותו, בפרשת "בהר" בספר "ויקרא" פר' כ"ה פס' כ"ג: "וְהָאָרֶץ לֹא תִּמָּכֵר לִצְמִתּוּת....". יוסף ובעקבותיו מכונני החוק המקראי מתחייבים, שלא תהיה בחברה הישראלית תופעה לא מוסרית ובלתי נסבלת של ריכוז קרקעות לעד בידי אדם או משפחה. האדמה, שהיא אמצעי קיומי ראשוני והכרחי לאדם, נמכרת רק לתקופה, ויש מגבלות של זמן לבעלות של האדם על הקרקע. הריבון על האדמה היא הממלכה.
העם כולו נלהב כאיש אחד לבצע את תהליכי ההלאמה - עדות לכך נמצא בפרק מ"ז פס' י"ט, בו נהיה עדים לצמד מילים: "אֲנַחְנוּ וְאַדְמָתֵנוּ". המשך סדיר של קיומם נתקבל בהבנה על-ידי העם, המוכן לשאת בעול הרפורמה ונותן למענה את "אֲנַחְנוּ וְאַדְמָתֵנוּ" חמישית למדינה (הווה אומר - עשרים אחוז מס לפרעה) ו"אַרְבַּע הַיָּדוֹת" (שמונים אחוז לקיום כלכלי השוטף) להון האנושי העובד. זאת בעיצומו של משבר קשה, או ליתר דיוק בעת ההיחלצות מהמשבר הקשה.

תאריך:  19/12/2023   |   עודכן:  19/12/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יוסף רפורמטור של כלכלה חברתית
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
איתן , יצרת אידאליזציה של יוסף
חבר משפחה  |  19/12/23 13:59
2
שלא אשכח..ת
מגיב ותיק  |  19/12/23 19:34
 
- מגיב ותיק משחיר את עם ישראל
מגיב ותיק טועה  |  20/12/23 03:48
 
- אמא שלך משחירה את עם ישראל
מגיב ותיר  |  20/12/23 13:30
 
- מגיב ותיק משחיר את עם ישראל
למגיב הותיק השוטה  |  20/12/23 10:35
3
קשקוש פרולטארי אינפנטילי ל"ת
מגיב ותיק  |  19/12/23 23:52
4
לנצח במלחמה!! לא להרוס את עזה!
למגיב הוותיק  |  20/12/23 09:16
5
תגובה למגיב הוותיק הטועה
תגובה למגיב ותיק  |  20/12/23 10:44
 
- כל אחד והארון ספרים שלו
מגיב ותיק  |  20/12/23 17:33
 
- גם אתה לך להתחבק עם פלשתיני
מגיב ותיק  |  24/12/23 00:12
6
ה.א פוגע בערכי המוסר היהודי
אוהבת התנ"ך  |  20/12/23 10:49
7
בוקי ומגיב ותיק מביישים יהדות
בוקי ומגיב ותיק  |  20/12/23 12:01
 
- לך תתחבק עם פלשתינאצי
מגיב ותיק  |  20/12/23 18:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il