X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דורותיאה ליביו בצעירותה [צילום: באדיבות המשפחה]
מתה דורותיאה ליביו מכוכבות הזמר בשנות ה-50
דורותיאה בעלת קול הפעמונים והמראה הנאה הייתה מכוכבות התיאטרון המוזיקלי דו-רה מי במסגרתו שיחקה והופיעה בתפקידים ראשיים במחזות זמר ובאופרטות

בסוף השבוע שעבר (21.12.23) הלכה לעולמה זמרת האופרטות והמוזיקה הקלה דורותיאה ליביו, מכוכבות הזמר בארץ בשנות ה-50. דבר מותה כמעט ולא סוקר בתקשורת. בת 97 הייתה במותה. דורותיאה בעלת קול הפעמונים והמראה הנאה הייתה מכוכבות התיאטרון המוזיקלי דו-רה מי במסגרתו שיחקה והופיעה בתפקידים ראשיים במחזות זמר ובאופרטות.
לצד אופרטות שרה והקליטה גם שירי "מוזיקה קלה" ושירי "ריקודים סלוניים" שהולחנו על-ידי בעלה, המוסיקאי המלחין והמעבד פאול קוסלה ועל-ידי מלחינים אחרים. בין השירים שביצעה "צ'ה צ'ה צ'ה שוקולדה", "הנער על הדולפין" (בחלום תחפש את האושר), "נא השיבו לי ילדותי", "זה הסוד שלי", "בגללי תלמדי עברית" (דואט עם שמשון בר נוי) ועוד.
פרקי חייה
דורותיאה נולדה ב-1926 בבוקרשט ברומניה. כבר בנערותה הופיעה במופעי רוויו ואופרטות בבוקרשט. בגיל 15 הופיעה על במת התיאטרון היהודי באראשאום. כאן בתיאטרון הכירה את הבמאי והסופר רובן ליביו. השניים נישאו וב-1945 נולד בנם מריו ליביו לימים פרופ' אסטרופיזיקאי וסופר.
ב-1945 עזב רובן ליביו את רומניה כנראה מחשש שייעצר מסיבות פוליטיות ועבר להתגורר בצרפת. כשנה לאחר מכן ב-1946 בהיותה בת 20 הצטרפה אליו רעייתו דורותיאה והשניים התגוררו בצרפת. בהמשך הזוג התגרש וב-1950 לאחר כחמש שנות שהות בצרפת עלתה דורותיאה לארץ בגפה. כאן בארץ כבר התגוררו אמה ובנה של דורותיאה מריו שעלו מספר חודשים לפניה עם גל העלייה הרומנית לארץ.
בשנתה הראשונה בארץ התגוררה דורותיאה בחיפה. כאן הופיעה בשירה במועדון בית הקפה החיפאי אלדוראדו. באותה עת היא כמעט ולא ידעה עברית. היא שרה בשפות שונות - ברומנית, בצרפתית באידיש ועוד ורכשה לה קהל מעריצים בזכות קולה הנהדר והופעתה המרשימה. מספרים כי אף מחוץ לחיפה הגיעו לחזות בהופעתה.
ב-1951 הצטרפה לתיאטרון המוזיקלי "לי- לה- לו" יחד עם אמנים עולים נוספים, ועברה להתגורר עם משפחה בתל אביב. על תזמורת התיאטרון ניצח המוזיקאי הפסנתרן המלחין והמעבד פאול קוסלה (פנחס שמואלביץ) אותו הכירה דורותיאה עוד מקפה אלדוראדו בחיפה שם ניגן בפסנתר. בין דורותיאה לפאול קוֹסלָה, שעלה אף הוא מרומניה ב-1950, התפתח רומן וב-1954 נשא פאול את דורותיאה לאשה.

[צילום: באדיבות המשפחה]

כוכבת תיאטרון "דו- רה -מי"
כשניסגר תיאטרון "לי- לה -לו" הצטרפה דורותיאה ליביו לתיאטרון המוזיקלי "דו- רה -מי" אותו ייסד וניהל ג'ורג' ואל. התיאטרון התקיים משנות ה-50 הראשונות עד סוף שנות ה-50, הופיע בתל אביב ונהג לערוך סבבים של הופעות בערי השדה, אשר משכו אליהם קהל רב של עולים מרומניה וממרכז אירופה. חיש מהר הפכה דורותיאה ליביו לאהובת הקהל, לכוכבת התיאטרון "דו רה מי" ואף לכוכבת זמר בקנה מידה ארצי. דורותיאה הופיעה בתוכניות רדיו, ועל במות ברחבי הארץ, שיריה הושמעו לא מעט ברדיו והיא נמנתה בשנות ה-50 ואף בתחילת שנות ה-60 עם השורה הראשונה של אמני ישראל דאז ובהם ישראל יצחקי, יפה ירקוני, שמשון בר-נוי, אלכסנדר יהלומי, פרדי דורה ועוד. דורותיאה השתתפה בקונצרטים ואירועי זמר עם ישראל יצחק, אלכסנדר יהלומי, פרדי דורה ועוד.
לאחר פירוק תיאטרון "דו רה מי", בתחילת שנות ה-60, יצאו דורותיאה ליביו ובעלה פאול קוסלה למסעי הופעות מטעם המגבית באוסטרליה ובארצות נוספות. לאחר מכן שבו ארצה. דורותיאה הצהירה לא פעם בראיונות בעיתונות עד כמה היא אוהבת להופיע על הבמה ועד כמה מחיאות הכפיים של הקהל מרגשות אותה כל פעם מחדש. היא המשיכה להופיע בארץ ובעולם אם כי קצב ההופעות היה קטן מבעבר. מעיון בארכיון עיתונות ההיסטורית אני למד כי דורותיאה המשיכה להופיע פה ושם עד גיל מתקדם. כך למשל הופיעה בשנות ה-70 באירועים שונים לקהל דוברי רומנית ואידיש. ב-1976 השתתפה בפסטיבל שירי אידיש וביוני 1978 הופיעה בבית ההסתדרות ברחוב הרצל ברמת גן בערב צרפת בשאנסונים צרפתיים בנוכחות שגריר צרפת בישראל ואורי עמית מזכיר מועצת פועלי רמת גן.
ב-1964 נולד לדורותיאה ולפאול קוסלה בן ושמו אילון קוסלה. שוחחתי איתו בימים אלה. אילון מתגורר עם משפחתו בהולנד הוא מבקר בימים אלה בארץ ושלח לי מספר תמונות של אמו דורותיאה.
בעלה של דורותיאה פאול קוסלה פעל לאורך השנים גם כמעבד מוזיקלי ומלחין. הוא כתב ועיבד שירים ופזמונים רבים להצגות ביידיש וברומנית. בשנות ה-60 הקים וניהל יחד עם אחיו הרמן קוסלה בית ספר למוזיקה ברחוב זמנהוף בתל אביב. פאול נפטר ב-2004 בגיל 82 וניטמן בבית הקברות הירקון.
בנה של דורוטיאה מנשואיה הראשונים הוא מריו ליביו פרופ' אסטרופיזיקאי וסופר. מריו גדל בתל אביב באזור רחוב ארלוזורוב עם סבתו אימא של דורותיאה, הוא למד בבית הספר "גרץ" ובתיכון עירוני ה' (תל אביב). לאחר שירותו הצבאי למד מתמטיקה ופיזיקה באוניברסיטה העברית והיה מורה ומחנך בתיכון עירוני ה'. כיהן בדרגת פרופסור מן המניין בפקולטה לפיזיקה בטכניון בין השנים 1981-1991 ולאחר מכן עבר למכון המדעי של טלסקופ החלל בבולטימור, מרילנד.
דורותיאה התגוררה בשנותיה האחרונות מזה שנים לא מעט, בבית אבות בראשון לציון. הלוויתה של דורותיאה נערכה ביום שישי 22.12.1023 בבית העלמין ירקון.

דורותיאה ליביו [צילום: באדיבות המשפחה]
תאריך:  28/12/2023   |   עודכן:  28/12/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתה דורותיאה ליביו מכוכבות הזמר בשנות ה-50
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלון קוחלני
נציב ב-SEC קרא, ברקע הגידול בדרישות הציות, לבחון האם יש להעמיד לדין של קציני ציות ובכל מקרה לקבוע מדיניות ברורה בנושא
רוני מזרחי
ביד אחת הם מסרבים בכל תוקף להוריד את שער הריבית, וביד שנייה מסבירים לנו מה שכל סטודנט שנה א' יודע, ששיעור הצמיחה יקטן משמעותית
איתן קלינסקי
בבוקרו של 7 באוקטובר 1946 לא רק קיבוץ בארי התעורר לבנייה, יחד עם בארי התעוררו עוד 10 ישובים חדשים לאחר שבמהלך ה-6-5 באוקטובר זרמו מאות חלוצים מרחבי הארץ כדי שבבוקרו של 7 באוקטובר יזדקרו על מפת ארץ ישראל 11 ישובים חדשים
דן מרגלית
כל יום במלחמה הזאת הוא מכה, גם בימים שרואים יותר אור מצל, כי הממשלה הזאת הייתה שבויה בקונספציה רחבה פי כמה וכמה מן החטא של ביבי
עמנואל בן-סבו
למלחמה מחירים רבים ובהם כואבים ונוראים ביותר, חללים, פצועים, עקורים ובמלחמה זו גם חטופים, מחיר שלא ניתן לכמת אותו, מחיר שאין לו גבולות, מחיר של יגון וצער
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il