X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שטחים מסחריים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
העלייה הגדולה כמנוף לענף הבנייה
אם חפצים אנו לקלוט כהלכה את מאות אלפי העולים שיגיעו אלינו במהלך העשור הקרוב, שומה עלינו להגדיל באופן משמעותי את התחלות הבנייה לכ-120-100 אלף לשנה

גלי האנטישמיות ששוטפים כעת את כל העולם, זאת בעקבות המלחמה, מביאים עימם פוטנציאל בלתי נדלה לעלייה גדולה למדינת ישראל מכל התפוצות, כולל מדינות רווחה מערביות דוגמת ארצות הברית, קנדה, בריטניה, צרפת ואוסטרליה.
נכון להיום מתגוררים בתפוצות כ-8 מיליון יהודים, מספר דומה לאלה המתגוררים במדינת ישראל, כך שכל אחוז מהמספר הזה מהווה כ-80 אלף עולים פוטנציאלים מדי שנה בשנה ולתחושתי מספר זה עשוי אף להיות גדול עוד יותר.
ההיסטוריה של מדינת ישראל מלמדת כי שני האירועים הקודמים של עלייה המונית תרמו לצמיחת כלכלת ישראל באופן משמעותי ביותר, זאת כולל ענף הבנייה ושוק הדיור. העלייה הגדולה של שנות ה-50 ותחילת ה-60 שמנתה כמיליון ורבע בני אדם, כפליים יותר מאוכלוסיית ישראל עם קום המדינה, היה לה חלק דרמטי מאין כמותו בקידום מאות אלפי יחידות דיור ובהקמתן של עשרות ערים חדשות.
העלייה הגדולה של שנות ה-90, שמנתה כמיליון בני אדם, רובם הגדול ממדינות ברית המועצות לשעבר, הוציאה את המשק הישראלי ממיתון בו היה במהלך שנות ה-80 והביאה לצמיחה חסרת תקדים, זאת כולל בנייה של כ-100 אלף יחידות דיור בקרוב מדי שנה.
סוד ההצלחה של קליטת עליית שנות ה-90 ובמיוחד היכולת להמריא מכ-20 אלף יחידות דיור לשנה ל-100 אלף בקירוב, הייתה פעולה אחת מבריקה של שר הבינוי והשיכון דאז, אריאל שרון, שהעניק לקבלנים ערבויות ממשלה לרכישת כל הדירות, אם חלילה לא ימכרו.
ובמילים אחרות: אם חפצים אנו לקלוט כהלכה את מאות אלפי העולים שיגיעו אלינו במהלך העשור הקרוב, שומה עלינו להגדיל באופן משמעותי את התחלות הבנייה לכ-120-100 אלף לשנה (זאת לעומת פחות מ-40 אלף כיום) ולשם השגת היעד הזה שומה על הממשלה להעניק תמריצים לקבלנים, בדיוק כפי שאריק שרון עשה בשנות ה-90.
כדי שהקבלנים יחושו מראש שהפרויקט שהם מקדמים יהיה רווחי, הצעתי היא להעניק להם 100 אלף שקלים עבור כל דירה חדשה שתבנה. אומנם יהיה מדובר בהוצאה ממשלתית לא מבוטלת, אולם התמורה עבורה תהא בסופו של דבר גבוהה פי כמה וכמה לא רק עבור הקבלנים, אלא עבור ענף הבנייה והמשק הישראלי כולו.
בד בבד יש לשקול איך לתמרץ במקביל גם את הרשויות המקומיות שנכון להיום מעדיפות קידום פרויקטים של נדל"ן עסקי (משרדים, מסחר) זאת משום שהארנונה עבורם גבוהה פי 3 ויותר לעומת הארנונה למגורים. עובדה זו גרמה במהלך השנים האחרונות לעודף בנייה של מיליוני מ"ר נדל"ן עסקי, זאת לעומת מחסור קריטי בנדל"ן למגורים.
כך או אחרת, אני רואה באתגר קליטת המוני העולים החדשים יעד לאומי, ציוני, חברתי, כלכלי ולא פחות מכך, יעד חשוב מאין כמותו לאישוש ושיקום ענף הבנייה כדי לעלות אותו על הפסים, ובמיוחד בעת הזאת!

הכותב הוא אסטרטג נדל"ן יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור.
תאריך:  22/01/2024   |   עודכן:  22/01/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העלייה הגדולה כמנוף לענף הבנייה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
"צריך היה לראות כיצד התנהג בעצרת, כדי להבין שהוא ניחן בסגולות הנדרשות ממנהיג בעידן הפוסט. הוא הביא עימו את שרה, יודע בוודאות שכאן איש לא יצווח 'היידה שרה', הסתחבק עם הקיבוצניקים, הכריז שכאן הוא מסיר את הז'קט"
דן מרגלית
הלילה פרסמו 130 קציני מילואים שלחמו ברצועת עזה מכתב לקבינט ולפיקוד צה"ל והזהירו כי היעדר הכרעה ממשלתית מסכן את הישגיהם בשדה הקרב
עמנואל בן-סבו
האובססיביים הפונדמנטליסטים ההזויים מאשימים את ראש הממשלה בשימוש במלחמה במטרה לשמר את שרידותו הפוליטית, האשמה שפירושה עלילת דם כאילו חלילה ראש הממשלה מספסר בדם חיילנו
בעז שפירא
קבוצה מסוימת הנהנית מקשירת הכתר המכונה "אליטה" לראשה, שותפה מלאה לתפישה הדוחה והשקרית על פיה הם והם בלבד, חברי הקבוצה, משפחותיהם, חבריהם הדומים להם - הם המובילים את מדינת ישראל
רפי לאופרט
דומה שהתעייפנו מהוויכוחים ומהמלחמה ואנו גולשים לעבר פתרון הזוי של בחירות סרק - חזרה על מחזה האבסורד של בחירות נוב' 2022 ותוצאותיהן    ללא ליבון מוקדם של הסוגיות בהן צריכות בחירות אלה להכריע הכרעה ברורה ובכללן הכשלים של 7.10.23, בחירות לא תפתורנה דבר    ארה"ב איננה הפתרון    פתרון נמצא אך ורק בידי אזרחי ישראל    הם שיצטרכו לחיות על-פיו והם היחידים שרשאים וחייבים להחליט עליו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il