X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אילת 1964 - במרכז הצילום מרכז רכטר עם הגגות בצורת קשת [צילום: פריץ כהן/לע"מ]
סיפורו של "מרכז רכטר" באילת
האלמנט הבולט במתחם "מרכז רכטר" באילת הוא הגגות המקומרים שייצגו רוח המקום והאקלים המדברי שנועדו להצל על העוברים והשוהים במתחם מפני קרני השמש היוקדת

מרכז רכטר הנמצא במרכזה של העיר אילת מול התחנה המרכזית באילת היה המרכז המסחרי הראשון בעיר - לב החיים המסחריים באילת בעשוריה הראשונים. בשנות ה-90 איבד ממעמדו כמרכז מסחרי מוביל לטובת קניונים ומרכזי מסחר אחרים שנפתחו באילת לא הרחק ממנו.
המרכז נחנך בשנת 1959 ותוכנן על-ידי האדריכלים זאב רכטר, יעקב רכטר ומשה זרחי ממשרד האדריכלים זאב רכטר ומכאן השם שניתן למרכז - מרכז רכטר.
האלמנט הבולט במתחם "מרכז רכטר" באילת הוא הגגות המקומרים (גג קשתי) שייצגו רוח המקום והאקלים המדברי שנועדו להצל (מלשון צל) על העוברים והשוהים במתחם מפני קרני השמש היוקדת. חלק מחזיתות החנויות במרכז רכטר חופו באבן גרניט אדמדמה.
בין העסקים הראשונים שנפתחו במרכז: בית המרקחת של יאיר מיכלין, משרדי סופרגז, המשביר לצרכן ועוד. בהמשך נבנה החלק הצפוני של המרכז ובו חנויות נוספות ובנקים.

מרכז רכטר אילת [צילום: אלי אלון]

כיכר רחבת "מרכז רכטר"
בשנות ה-60 הוקמה במרכזו של מרכז רכטר כיכר רחבה מרוצפת בשטח של כ-4 דונם. בצידה המערבי-צפוני שכנו קולנוע אילת שהיה בית הקולנוע המרכזי בעיר, מרכזיית הדואר, חנות השק"ם ו"המשביר לצרכן" וכן חנות העיתונים והקלטות של משפחת זנטי שהייתה מוסד בעיר ומכרה עיתונים בשפות שונות עבור תיירים מחו"ל, מזכרות מנופי הארץ וכיוצא באלה.
בעבר, טרום הופעת הקניונים והקמת טיילת החוף הצפוני באילת שימשה הכיכר במרכז רכטר מקום מפגש והתכנסות לתושבים, לתיירים מהארץ ומחו"ל והמתה בהמוני אנשים. כיום הרחבה כמעט שוממה ומשמשת כמקום חניה לכלי רכב.
במערבו של מתחם מרכז רכטר נבנה בשנות ה-60 בית "סולל ובונה" בן שבע הקומות שהיה במשך שנים הבניין הגבוה ביותר בעיר וצמוד למבנה זה נמצא בית העירייה הישן.

הצד הדרומי של מרכז רכטר [צילום: אלי אלון]

חנויות ומשרדים שפעלו במרכז רכטר
במרכז רכטר פעלו לאורך השנים עשרות רבות של חנויות ובתי עסק. הנה רשימה (חלקית) של בתי עסק ומסחר שפעלו במתחם מרכז רכטר לאורך השנים: סניפי בנקים לאומי, דיסקונט ופועלים, בית מרקחת מיכלין (פועל עד היום), סוכנות ביטוח הסנה, משרדי ארקיע, חנות דגית- לציוד ספורט ימי, חנות צילום מנובלה, חנות הצילום של מקסים סלומון, חנות אופטיקה איינהורן, משרדי חברת חשמל, משרדי חברות ונסיעות אופיר טורס ורותם טורס ולשכת התיירות.
כמו-כן פעלו במרכז רכטר שורה של בתי אוכל ובילוי כמו מסעדות, סטיקיות, פאבים, מועדוני לילה. בין הידועים והזכורים שבהם: בית קפה "חצות וחצי". "הפאב של שמעון", סטיקיית המבורגרים-ווימפי, מסעדת מולין רוז, הפאב של יורם וולר, ועוד. רוב המשרדים ובתי העסק שפעלו במרכז רכטר בשנים 1990-1960 כבר אינם קיימים או שעברו למקום אחר. רק מיעוטם נותרו במקום.
לא רבים יודעים כי במחצית הראשונה של שנות ה-60 עד להקמת הטרמינל במתחם שדה התעופה באילת שימשו משרדי ארקיע במרכז רכטר למעשה בפועל כטרמינל שדה התעופה אילת. הם כללו מזנון, קופת כרטיסים ושירותים. מכאן ממשרדי ארקיע במרכז רכטר צעדו הנוסעים במרחק של כמה מאות מטרים עד לעליה למטוס בשדה התעופה באילת.

מרכז רכטר באילת [צילום: אלי אלון]

מראה מיושן ואפור
אי שם בשנות ה-90 של מאה שעברה עם פתיחת קניונים ומרכזים מסחריים גדולים בעיר אילת ועם הקמת הטיילת בחוף הצפוני ירד מרכז רכטר ממעמדו כמרכז מסחרי מוביל. ביקרתי וצילמתי בימים אלה במקום. פה ושם יש כאן חנויות חדשות או מחודשות, אבל באופן כללי מראהו של מרכז רכטר מיושן והוא בעל חזות אפורה משהו. נראה שבמהלך השנים בוצעו בחלק מחנויותיו ובמרחב הציבורי של המתחם שינויים ותוספות שלא מוסיפות לו חן ויופי וזאת בלשון המעטה. בחלקו הדרומי בחצר האחורית הוא ממש מוזנח, ובצילומים שצילמתי במקום ניתן לראות זאת בברור.
שימור המקום
למרות ערכו ההיסטורי והאדריכלי של מרכז רכטר והיותו דף חשוב בספר ההיסטוריה של תולדות העיר לא הוכרז "מרכז רכטר" כאתר לשימור. הוא הומלץ לשימור אבל לא הוכרז כאתר לשימור. בכניסה למתחם מרכז רכטר באילת בסמוך לרחוב שדרות התמרים הציבה המועצה לשימור אתרי מורשת בשיתוף עירית אילת, שלט מורשת כחול רישמי המספר את תולדותיו של מרכז רכטר .

בנין סולל ובונה אף הוא נכלל במרכז רכטר באילת [צילום: אלי אלון]
תאריך:  11/02/2024   |   עודכן:  11/02/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של "מרכז רכטר" באילת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אילת
אוזוספ   |  11/02/24 18:23
2
מולין רוז
חזי  |  11/02/24 19:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גדי חיטמן
ארבעה חודשים אחרי ויותר אחרי השבת הארורה, ברור שנתניהו לא יכול להנהיג    הופעותיו הפומביות חלולות    אין בהם דבר מלבד סיסמאות כמו "מיטוט חמאס" ועכשיו "ניצחון מוחלט"
הרצל חקק
על המשנה הרוחנית של המחזה 'האירוע', ועל דרכו של התיאו-טרון בדו שיח בין יהדות לבין אמנות
צבי גיל
קוראים לממשלה לראות בהחזרת החטופים האינטרס העליון של המדינה    חבורה זאת מתייצבת ואומרת את דברה, בקול צלול, בשפה ברורה ובעברית ראויה כל אימת שהנסיבות דורשות זאת
רפי לאופרט
חוק הגיוס החדש אמור לבנות את המסגרת החוקית למתן מענה לאיומים המתחדשים סביבנו במונחי ניצול אפקטיבי של המשאב האנושי הלאומי שלנו    חשוב מאוד שהחוק יוגדר מתוך מטרה זו ולשמה ולא ישמש עוד מנגנון חסר-אחריות בניסיונות הסרק של האופוזיציה להפיל את ממשל נתניהו באמצעות משבר ממשלתי ו"לתקן" בכך את "מהפך 1977"
יאיר נבות
בסקרים האחרונים מוביל ר"מ לשעבר אלכסנדר סטאב עם 54% לעומת 46% של שר החוץ לשעבר פאקה האביסטו. בהתחשב בנסיבות הגיאופוליטיות הנוכחיות - ההצטרפות הפינית לנאט"ו באפריל שעבר, העתיד המעורפל בכל הקשור לעימות עתידי אפשרי בין נאט"ו רוסיה והמלחמה הנמשכת ללא סוף באוקראינה, לזהות הנשיא החדש תהיה חשיבות רבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il