X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הפילבוקס ברחוב טשרניחובסקי בירושלים [צילום: אלי אלון]
הפילבוקסים בירושלים
בעיר ירושלים ניבנו בתקופת המנדט 5 מצדיות שמירה - פילבוקסים" שרדו מהם שלושה בנוסף הוקמו שתי מצדיות אבטחה בצמוד לגשרים שנמצאים בתוואי הרכבת העולה לירושלים בנחל שורק

בתקופת "המרד הערבי", שהיה בשנים 1939-1936, בנה הצבא הבריטי בארץ מצדיות רבות (פילבוקסים) במסגרת מאבקו נגד המתקוממים. המרד היה מרד מאורגן של הישוב הערבי נגד השלטון הבריטי. הוא כלל הפגנות ופגיעה בסמלי המנדט ובכח הצבא הבריטי. המורדים האשימו את הבריטים בכך שהם מסייעים למטרות הציונות.
מהו פילבוקס?
פילבוקס היא עמדה מבוצרת עשויה מבטון לרוב בצורת גליל (גלולה - pill). ובראשה כיפה שטוחה ומשמשת כעמדת שמירה ופיקוח וכן למחסה מפני ירי או לירי מבעד לחרכי ירי.
המצדיות "פילבוקסים" נבנו במטרה לשמור על הדרכים הראשיות ונועדו לשם ביקורת על העוברים ושבים בצירים ראשים. את שמן "פילבוקס" קיבלו בשל צורתם המזכירה קופסה להחזקת גלולות (Pill box).
המצדיות כונו בפי הבריטים בשפה צבאית מקצועית "בלוקהאוז" (blochous) והן הוקמו על סמך הניסיון שרכשו הבריטים במאבקים שניהלו נגד התקוממויות ברחבי האימפריה למשל ובמלחמות הגבול בצפון-מערב הודו.
עמדות הפילבוקסים שהקימו הבריטים בארץ במחצית השנייה של המאה העשרים היו ברובם בגובה של כ-5 מטרים ובקוטר של 3.5 מטרים ובראשה כיפה שטוחה. ושימשו-יועדו ל-5-4 שוטרים. הכניסה והיציאה היחידה לפילבוקס היו אפשריות אך ורק דרך דלת פלדה יחידה משוריינת שניתן לנעול אותה מבפנים. הקומה התחתונה של המבנה שימשה למנוחה, הכנת אוכל וכיוצא באלה.
השומרים שנכנסו לפילבוקס היו עולים בסולם או מדרגות ברזל לעמדת השמירה שבקומה העליונה. דרך חרכי הירי ומבעד חלונות הפלדה המרובעים ניתן היה לחלוש בתצפית היקפית על האזור שבו מוקמה העמדה והיה אפשר לירות מימנה בשעת הצורך מבעד לחרכי המבנה. "אגב חלקם של מבני הפילבוקס מרובעים, אבל שמם ניתן להם כאמור בשל צורתם הקלאסית - כקפסולת גלולות (pill-box).

פנים הפילבוקס ברחוב טשרניחובסקי בירושלים [צילום: אלי אלון]

פילבוקסים בירושלים
בירושלים כאמור הוקמו חמישה פילבוקסים. הידוע והמוכר שבהם הוא הפילבוקס הנמצא בחורשת עצים בגן תשי"ב ברחוב טשרניחובסקי 1 פינת רחוב הרב הרצוג בירושלים. פילבוקס זה שהוקם לפני 87 שנים בתקופת המנדט הבריטי, בימי "המרד הערבי הגדול", שימש במקורו כעמדת ביקורת ושיטור על העוברים והשבים ובין השאר שימש עמדת פיקוח ובקרה על ערבים אשר הגיעו בעיקר מהכפרים אל-מלחה ועין כרם בעקבות תקיפת השכונות היהודיות במערב העיר בתקופת "המרד הערבי הגדול".
בספטמבר 2016 לרגל מלאות 80 שנה להקמתו של הפילבוקס ברחוב טשרנחובסקי1 פינת הרב הרצוג ולאחר עשרות שנים שבהן עמד סגור, ניפתח המבנה ההיסטורי לביקורים למשך מספר ימים בנסגרת אירוע "בתים מבפנים". לראשונה למעשה מאז תקופת המנדט, ניתנה לציבור הרחב אפשרות להיכנס לתוך הפילבוקס, לראות מקרוב את סולם הברזל המוליך לחרכי הירי ולחוש ולהכיר מקרוב כיצד נראה הפילבוקס מבפנים. השתתפתי באירוע זה, זכיתי להכנס אליו ולצלם את הפילבוקס אף מבפנים.
רשימת הפילבוקסים המנדטוריים בירושלים
ואלה חמשת הפילבוקסים שהוקמו בירושלים בתקופת המנדט ומיקומם וזאת בהסתמך על רשימת הפילבוקסים המופיעה באתר הרשמי של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל:
הפילבוקס הראשון שוכן ברחוב שאול טשרניחובסקי מס 1 פינת רחוב הרב הרצוג לצד חורשת עצים בגן תשי"ב. הפילבוקס השני שוכן ברחוב עמק רפאים 65. השלישי הוקם ברחוב דרך חברון פינת דרך הרכבת מזרח. באתר המועצה לשימור אתרי מורשת נמסר כי שלושה פילבוקסים אלה שרדו וקיימים עד היום. פילבוקס רביעי שהוקם בירושלים בתקופת המנדט שכן בסמוך לכניסת בית הקברות בסנהדריה ונמסר כי נהרס באמצע שנות ה-70 כאשר סללו את הכביש לרמות רחוב שמואל הנביא. ואילו פילבוקס חמישי שכן בסמוך למושבה האמריקנית ונהרס על-ידי הירדנים. ייתכן שהיו קיימים בירושלים פילבוקסים נוספים שנהרסו עם השנים ולא תועדו אבל אין לי מידע או אסמכתאות לכך .
בנוסף הקימו הבריטים בירושלים מיני מצדית אבטחה (עגולה)ברחוב כספי 10 בשכונת תלפיות וכן בחצר מנזר מנזר סנט' אנטוניו בשכונת רחביה ברחוב זבוטינסקי פינת רד"ק בו פעל בתקופת המנדט בית הדין הצבאי הבריטי.
בנוסף למצדיות בתוך העיר, הקימו הבריטים שתי מצדיות אבטחה בצמוד לגשרים שנמצאים בתוואי הרכבת העולה לירושלים בנחל שורק.
נמסר כי הפילבוקסים הירושלמים הוכרזו כאתרים לשימור והוצב לידם או לפחות ליד חלקם שלט מורשת המספר אודותם.

תאריך:  03/03/2024   |   עודכן:  03/03/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר חוטקובסקי
"יש דברים שדורשים תיקון, אפילו תיקון דרסטי. הבעיה היא שצריך לעשות את זה ביחד, והניסיון לעשות את זה לחוד ולבנות פוליטיקה על שנאה זה דבר לא נכון"
דן מרגלית
אילו יכולתי להשפיע על בני גנץ הייתי מציע לו להימנע מלקבל הזמנה לארצות הברית בטרם תאשר הממשלה את נסיעתו, כמקובל
קובי ברדה
תובעת המחוז, עו"ד פאני ויילס, חתמה הסכם עם עדי מדינה שהיו חלק מחבורת האלקטורים המקבילה של טראמפ, כתב אישום יכלול סעיפים חמורים מאוד על מעורבות טראמפ בניסיון ההתערבות בהליך האלקטורים. התובעת החתימה את אלקטורים של טראמפ על הסכמי עד מדינה, מה שמכניס את טראמפ לצרה צרורה
דרור אידר
אנחנו נקראים לבחון את אירועי השעה בפרספקטיבה היסטורית רחבה לאור מקורות הנצח של עמנו    מלחמת בראשית שפרצה בשמחת תורה מגיעה לרגע שבירת הלוחות ומנהיגות משה
איתן קלינסקי
גם בערים שיש לימין מעוזים מאוד נכבדים נחלה מפלגת "עוצמה יהודית" תבוסה מחפירה בבחירות בקבלה 0.7% מהקולות בעיר ראשון לציון למשל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il