X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מבקשים בכל יום בתפילה [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
פרשת "פקודי" תשפ"ד
מה האתגר שלך
"יש בך כוחות שמעולם לא ידעת על קיומם. אתה מסוגל לעשות דברים שלא היית מאמין שתוכל לעשותם. אין גבול ליכולת שלך, אלא רק הגבולות שאתה מציב לעצמך, כאשר אתה חושב על מה שאינך יכול לעשות. אל תחשוב שאינך יכול. חשוב שאתה יכול"

השבת סיימנו את חומש "שמות". כל הפרשות בו קשורות זו לזו כשרשרת. בכל פרשה ניתן למצוא אתגרים עִמם נאלצו להתמודד אנשים מסוימים כפרטים, וגם כל בני ישראל. אפשר ללמוד מכך דרכי התמודדות רצויות וגם דרכי התמודדות שלא היו מתאימות.
בפרשת "שמות" המלך פרעה גזר גזירות על עם ישראל, כל אדם מהעם התמודד עם הגזירות, אך הקושי שלהן עלה ונאמר: "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ" (שמות א', כ"ב). עמרם עזב את אשתו, יוכבד, אך בתם מרים סברה שאין זו דרך נכונה להתמודדות ובזכות דבריה לאביה הוא שב לאמה "וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי וַיִּקַּח אֶת בַּת לֵוִי" (שמות ב', א') ונולד משה.
משה נקרא על-ידי ה' להיות מנהיג, הוא חשש ואמר שהוא מגמגם ואינו יכול לדבר בפני המלך פרעה "לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי...כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי" (שמות ד', י'). ה' אמר לו שאהרן יהיה לו לפה ומשה התמודד והצליח.
בפרשת "וָאֵרָא" בני ישראל עבדו עבודת פרך ומשה בישר להם על שינוי שעומד לחוּל "וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם" (שמות ו, ו'). בני ישראל "לֹא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה" (שמות ו', ט'). כיצד התמודדו משה ואהרן עם העם? כיצד העם התמודד עם בשורת הגאולה?
בפרשת "בֹּא" צוּווּ בני ישראל (שמות י"ב, ג') לקחת שה "בֶּעָשֹׂר לַחֹדֶשׁ הַזֶּה" (י' בניסן) ולשומרו עד י"ד בחודש ואז לזובחו. היו אנשים ששמרו על יהדותם והיו יהודים שלא רצו לצאת ממצרים ולהיגאל ולכן לפי המדרש מתו במכת החושך.
בפרשת "בְּשַׁלַּח" המצרים היו מאחורי בני ישראל "וְהִנֵּה מִצְרַיִם נֹסֵעַ אַחֲרֵיהֶם" (שמות י"ד, י') והים היה לפניהם. כיצד בני ישראל התמודדו עם מצב זה? "וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות י"ד, י'). לפי המדרש בני ישראל נחלקו אז לארבע כיתות. אחת אמרה: "ניפול לים", אחת אמרה: "נשוב למצרים", אחת אמרה: "נעשה מלחמה" ואחת אמרה: "נִצווח כנגדן". כל חלק מהעם חשב על דרך התמודדות שונה, אך לכולם נאמר: "הִתְיַצְּבוּ וּרְאוּ אֶת יְשׁוּעַת ה'...ה' יִלָּחֵם לָכֶם וְאַתֶּם תַּחֲרִישׁוּן" (שמות י"ד, י"ג-י"ד). וכיצד התמודדו כאשר התעוררו בעיות של מחסור באוכל או בשתיה?
בפרשת "יתרו" יש התמודדות מול קדושה. ה' אמר לעם את עשרת הדיברות ובני ישראל נבהלו ובִּקשו ממשה: "דַּבֵּר אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה וְאַל יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱלֹקִים פֶּן נָמוּת" (שמות כ', ט"ו). בפרשת "משפטים" יש התמודדות עם הבלתי מובן: יש קושי לקבל חוקים שלא ברורה לאדם הסיבה להם.
בפרשת "תרומה" אדם צריך לתת משלו לאחר. כיצד נתמודד עם דרישה זו? בפרשת "תְּצַוֶּה" נאמר: "וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ" (שמות כ"ז, כ'). העם צריך להביא שמן למנורה בהתמדה. כיצד התמודדו עם נתינה שהיא קבועה?
בפרשת "כִּי תִשָּׂא" מתוארת התמודדות לא נכונה עם כך שמשה לא שב בזמן בו העם סבר שעליו לשוב. לפי הדרש הרגו את חור, Uדרשו מאהרן: "קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים" (שמות ל"ב, א'). כיצד אהרן התמודד עם דרישת העם? כיצד היה משה צריך להתמודד עם המצב, בשומעו מה עשה העם?
בפרשת "ויקהל" מתוארת עשיה מדויקת של כלי המשכן: "וַיַּעַשׂ בְּצַלְאֵל אֶת הָאָרֹן עֲצֵי שִׁטִּים"... (שמות ל"ז, א'). כיצד תתמודד כאשר אתה מצווה לבצע דבר כלשהו באופן מסוים, אך אתה אדם יצירתי ורצונך להביע את רעיונותיך? האִם תציית לציווי?
בפרשת "פְּקוּדֵי" העם כולו וגם האומנים בצלאל ואהליאב הצליחו להתמודד היטב עם הציוויים שנאמרו להם. "וּבְצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה עָשָׂה אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה" (שמות ל"ח, כ"ב) "וַיַּעֲשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשׂוּ" (שמות ל"ט, ל"ב). כיצד תתמודד עִם ציווי שקובע לך בדיוק כיצד לעשות דברים מסוימים, באיזו צורה ומה יהיה סדר עשייתם?
כל אדם ניצב בפני קשיים שונים, אפשר לראות בקושי בעיה ואפשר לראות בו אתגר. סר ווינסטון צ'רצ'יל אמר: "אין מצבים נואשים, יש אנשים שנואשים מהמצב". כל עניין יכול להיתפס כקושי ואפשר להתייאש ולוותר על ההתמודדות, אך ניתַן לראות אתגר בקושי ולומר משפטים שיכולים לחזק כ"אני לא מתמוטט/ת - אני מתמודד/ת".
שאלה למחשבה: כיצד אפשר להתמודד עם קושי? מה עשוי לעזור בהתמודדות עם אתגר או קושי? הצעת תשובה: הכרה בעובדה שיש קושי מסוים אִתו צריך להתמודד, כי הרי אם לא מזהים את הקושי, או לא מכירים בו, אי-אפשר להתמודד עִמו ולפותרו.
- איסוף מידע בקשר לנושא, ולימוד בקשר לכך.
- שיתוף אנשים נוספים בדבר שקורה וברגשות שנילווים לכך.
- בירור על מיקרים דומים שקרו וכיצד הצליחו להתמודד.
- הסכמה לקבל עזרה כדי לא להתמודד עם הכל לבד.
- מציאת זמן למנוחה, למחשבה, לאגירת כוחות.
- א"ב = אמונה וביטחון באלוקים, ואמונה וביטחון גם בעצמך וביכולותיך.
- חשיבה על מקרים בהם התמודדת עם קשיים והִצלחת, כדי לשאוב מכך כוח ועידוד לאתגר הניצב עתה בפניך.
דרוין פ. קינגסלי כתב: "יש בך כוחות שמעולם לא ידעת על קיומם. אתה מסוגל לעשות דברים שלא היית מאמין שתוכל לעשותם. אין גבול ליכולת שלך, אלא רק הגבולות שאתה מציב לעצמך, כאשר אתה חושב על מה שאינך יכול לעשות. אל תחשוב שאינך יכול. חשוב שאתה יכול".
אנו מבקשים בכל יום בתפילה "אל תביאנו לא לידי ניסיון ולא לידי ביזיון", אל תעמידנו בפני קשיים ואתגרים, אך אם בכל זאת מתעורר קושי כלשהו, הרי שאין כל ברירה אלא לאסוף את הכוחות ולהתמודד.

תאריך:  17/03/2024   |   עודכן:  17/03/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבקה-תפארת חקק
רשמתי את כל פרטי ההודעה: שמו של המודיע ושמו של הנפטר... אבל, רגע לאחר מכן, הוזעקתי לקבל פקס עם הודעה דחופה לשר
צבי גיל
ה"נאום לאומה" היה מכוון הפעם לא רק לשני בתי הקונגרס אלא לכל האמריקניים ומבחינה זאת זה היה נאום בחירות מובהק ומוצלח מאוד שזכה לקהל צופים אדיר ששום מועמד במערכת הבחירות לא קיבל
יעקב אחימאיר
ה"דיילי טלגראף" הוא בעיני אחד העיתונים המשובחים שאי פעם עיינתי בהם. כמותו גם המגזין "ספקטייטור"    רק להתקנא בשפה הצחה בה נדפסים הפרסומים    אצלנו יש ומשולבים במאמרי דעה, גידופים, כלפי בנימין נתניהו, בדרך כלל וזילזול כלפיו בסגנון נמוך מאד
מרדכי שחם
תרומתה של מערכת בקרת-עזר משולבת מגדרית הינה אף מעל ומעבר לתחום החיוני של ביטחון לאומי - "מודל" משולב כזה ישמש גם דוגמה ומופת למישורים אחרים בישראל, ואף למגמה המתעצמת מחוץ לגבולותיה, בכל הכרוך בשילוב נשים בתחומים של דיון, ניהול, תכנון ומחקר
יורם אטינגר
עידכון 2024 של הסוגיה הדמוגרפית    ב-2024 הממסד הישראלי המדיני והביטחוני מעדיף "שקט תעשייתי" (מול הרשות הפלשתינית), וממשיך להדהד את נתוני הלמ"ס הפלשתינית ללא בדיקת נאותות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il