X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כל יהודי [צילום: ברנט ארמנגו/AP]
'מכם - קורבן לה'
לכל אדם יש את ה"נפש הבהמית" שלו, הנפש המחייה את גופו בגשמיות, אך יש בה גם רצונות ומידות רעות ו'בהמיות'

בתחילת פרשת ויקרא אותה נקרא בשבת, נאמר: "דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם אדם כי יקריב מִכֶּם קרבן לה' מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן תקריבו את קרבנכם". תורת החסידות עוסקת בניסוח המיוחד של מילים אלו. לכאורה, אם הכוונה היא כמשמעותן הפשוטה של הדברים, שכאשר אדם רוצה להקריב קורבן עליו לעשות כך וכך, היה צריך להיות מנוסח כך: "אדם מִכֶּם כי יקריב קרבן לה', מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן... תקריבו את קרבנכם".
אלא שהתורה רומזת לנו שאין מדובר כאן רק על עבודת הקורבנות כפשוטה, אלא על עבודת ה' בליבו ונפשו של כל אדם. וכך פירושו הפנימי של הפסוק: "אדם כי יקריב", כאשר יהודי רוצה להתקרב לה', והוא מתבונן במעמדו ומצבו ונדמה לו שהדבר בלתי אפשרי ואינו בכוחותיו, שהרי הוא יודע שיש בו מידות לא טובות והוא נכשל במעשים לא ראויים, מה עליו לעשות? - עונה הפסוק " מִכֶּם קרבן לה'!", מִכֶּם ובכם תלוי הדבר להיות קורבן=קרוב לה'; שום דבר איננו יכול למנוע מהאדם לעשות את המאמץ והיגיעה ולהתקרב בכוחות עצמו אל ה', מכל מצב בו הוא נמצא!
מהי הדרך הישרה לעשות את אותו מאמץ ויגיעה מיוחדת? ממשיך הפסוק "מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן": לכל אדם יש את ה"נפש הבהמית" שלו, הנפש המחייה את גופו בגשמיות, אך יש בה גם רצונות ומידות רעות ו'בהמיות'. ישנם סוגים שונים של מידות "בהמיות שכאלו", יש "בקר" - שור נוגח, גס ומזיק, ויש סוגים 'עדינים' יותר, "צאן" שלרוב אינם מזיקים ונוגחים; אך המשותף לכולם שאלו תכונות 'בהמיות':
הבהמה מכירה את עולמה שלה וברצונה למלא את תאוות גופה. היא אינה מכירה בזולת ובעולם סביבה. כאשר הבהמה מהלכת כדי להשיג לעצמה את מזונה, היא דורסת ברגליה על כל מה שייקרה בדרכה ואינה מבחינה כלל האם מדובר באדמה, עשב, חפץ יקר או אפילו יצור חי, אין לה כל רגש כלפי מה שמחוץ לעולמה ולהנאתה.
על-פי זה מסביר הרבי הריי"צ מליובאוויטש את השאלה כיצד ייתכן שאנו רואים יהודים שלועגים ח"ו על הקב"ה, על התורה ועל קיום מצוות ה'. אלא כאשר אדם מניח לנפש הבהמית לשלוט בכל עולמו ולמלא את תאוותיו ללא הגבלות וללא רגש לעניין רוחני של תורה, תפילה או מצוות; הוא הופך להיות כבהמה ממש, אין לו כל הבחנה והרגשה לחוש את המתיקות, הטוב והאושר שבכל ענין של קדושה, של טוב ושל אמת. כל התלהבותו מוקדשת רק לתאוות זמניות ריקניות החולפות ברגע. כך מאבדים גם כל רגש לצער הזולת וקשר ליהודי אחר. הרגש האנושי היהודי, נעלם...!
חיים כאלו אינם טבעיים ליהודי כלל; יהודי בטבעו רוצה ו'מוכרח' כביכול להיות קשור תמיד לרוחניות, לה' ולתורתו. אך דרכו של היצר היא, לשכנע את האדם שעבירה 'קלה' זו, או זלזול במצווה אחרת אינם פוגמים בקשר שלו לאלוקיו. וכך עם הזמן הוא עלול 'לכסות' את עצמו בשכבה עבה של הנהגות לא ראויות ובהמיות כאלו, המשכיחות לגמרי מה הוא באמת בפנימיותו, וגורמות לו לאבד את הרגש האנושי-יהודי הטבעי.
על כך אומרת פרשתנו, שדווקא על-ידי המאבק והמלחמה האישית באותה 'בהמיות', יכול האדם להתקרב לה' עוד יותר מאשר היה קודם לכן. כל התגברות על תאווה מסוימת היא ממש כמו הקרבת בהמה על המזבח והפיכתו לאש של קדושה והתחברות בוערת לה'!
זו היא ההוראה של פרשת ויקרא ושאר הפרשות בתורה העוסקות בדיני הקורבנות לכל יהודי. ברצונך להתקרב לה', הדבר לגמרי בידך! כפי שאומרים חכמינו שכל יהודי חייב לומר "מתי יגיעו מעשיי למעשי אבותיי אברהם יצחק ויעקב". ביכולתו וברצונו של כל יהודי להיות קרוב לה' ממש כמו האבות הקדושים באמצעות התבוננות אישית, מה הן המידות הרעות של הנפש-הבהמית שלי המפריעות לי לחוש רגש רוחני. גילוי מידות רעות אלו והתגברות עליהן, צעד אחרי צעד, במאבק עיקש וביגיעה - גורמות לכך שהיהודי יוכל להתקרב ולהיות כולו, יחד עם גופו ונפשו הבהמית - קורבן לה', להרגיש בנפשו ובגופו את הקירוב והחיבור לה' יתברך.

תאריך:  19/03/2024   |   עודכן:  19/03/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אחרי 165 ימים, ש-134 יהודים נמצאים במחשכי גיא ההריגה העזתי חשופים לאימת המוות, האמירה ממסכת סנהדרין היא זו שחייבת להנחות את המשלחת שיצאה לקטר
רוני מזרחי
אם המדינה באמת חפצה בשיקום הפריפריה, בחזרה הביתה של כ-200 אלף עקורים לפחות עליה להעניק פתרונות ישימים גם עבורם, כמו גם עבור אלה שנשאו בנטל הלחימה והקיזו את דמם למען המדינה
מרדכי ליפמן
זה יהיה הקרב האחרון: מיומנו של מפגין ברחוב קפלן    לאוסף הסיסמאות הנובל יש כבר סיסמה נוספת, חדשה: "בחירות עכשיו"
יורם אטינגר
מזכיר המדינה טוני בלינקן מבטא את התובנה המקובלת כאשר הוא טוען: "מדיניות רבת-שנים של ארה"ב... היא שההתנחלויות אינן חוקיות לפי החוק הבינלאומי...." אבל, טענת בלינקן מנוגדת למציאות החוק הבינלאומי
שי גולדשטיין
הערבים הם כוח הולך וגובר באירופה ואמריקה ולכן העולם המערבי מפנה לנו את גבו    אין לנו ברירה אלא להבין שאנחנו הולכים ומבודדים מול עולם מתאסלם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il