X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אברהם שלונסקי [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]
כל נדרי
לולא תרבות הזיכרון המאיימת - שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו - מדינת ישראל הייתה יכולה לקבל את הצעת אחד העם לשני בתים לאומיים בארץ ישראל ולהימנע ממלחמות וקורבנות
דרור גרין ד"ר לפסיכותרפיה וסופר עברי
בלוג/אתר רשימות מעקב

היום שלחתי למנויי 'פיוט' הרהור על שירו של שלונסקי, שהוא תמצית היגון וההתקרבנות היוצרים את התרבות הישראלית הפוסט-טראומטית. את ההרהור והשיר וצילומים מחיינו בכפר הבולגרי אפשר לקרוא באתר, ושם גם להצטרף חינם לרשימת המנויים.
אברהם שלונסקי (1973-1900) נולד באוקראינה ובגיל שלוש-עשרה נשלח ללמוד בגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב. במלחמת-העולם הראשונה חזר ללמוד בגימנסיה באוקראינה, ואת שירו הראשון פרסם בגיל תשע עשרה בגיליון השילוח בברלין. בגיל עשרים ואחת חזר לארץ ישראל כחלוץ, ועבד בחקלאות, בבניין ובסלילת כבישים. הוא השתלב בחבורת היוצרים התל אביביים, כתב פזמונים וערך את מוספי הספרות של 'דבר', 'הארץ' ו'על המשמר'. הוא עמד בראש חבורת 'יחדיו', שערערה על שירתם של ביאליק ובני דורו, ובה היו חברים גם נתן אלתרמן ולאה גולדברג. הוא היה רב-כשף בשפה העברית, המציא מילים חדשות (למשל 'סובלנות') וכתב במוסיקליות שלא היו לה מתחרים. הוא פרסם ספרים ומחזות ותרגם את שיקספיר לעברית מרוסית. בשנת 1967 זכה בפרס ישראל לספרות יפה.
את השיר 'נד"ר קראתי בספרון הקטנטן 'מלאת' (הוצאת הקיבוץ המאוחד, ספרית פועלים, 1979). את השיר פרסם שלונסקי בשנת 1943, כשהגיעו לארץ-ישראל ידיעות על שואת יהודי אירופה. הכותרת מבטאת את תוכנו של השיר, המתמקד בהתחייבות "לִזְכֹּר - וְדָבָר לֹא לִשְׁכֹּחַ", התחייבות שהפכה מאוחר יותר למסר המכונן של מדינת-ישראל.
השיר מרמז, כמובן, על תפילת 'כל נדרי', הנאמרת לפני תפילת ערבית בליל יום הכיפורים, המצהירה על ביטול הנדרים של המתפללים. זו תפילה מהפכנית, הפוטרת את המתפללים מהתחייבויותיהם, כדי שיוכלו לבקש סליחה על חטאיהם במהלך השנה ולפתוח דף חדש (נהוג להניח שמדובר בנדרים שבין האדם לאלוהיו, ולא בהתחיבות שבין אדם לאדם).
תפילת 'כל נדרי' נפתחת במלים "עַל דַּעַת הַמָּקוֹם וְעַל דַּעַת הַקָּהָל", כדי להדגיש שהתרת הנדרים היא התחייבות הנאמרת בפני אלוהים ובפני קהילת המאמינים. שלונסקי מתקומם נגד התרת הנדרים, ולכן הוא מתעלם מן האל ומן הקהל ומבסס את התחייבותו על חושיו ("עַל דַּעַת עֵינַי") ועל רגשותיו ("עַל דַּעַת רַחְמַי").
שלונסקי מבקש להוציא את האחריות על השמדת היהודים מן הדיון הדתי או הלאומי או המוסרי, והוא מבקש מאיתנו להתייחס לתחושת הבטן שלנו המבקשת נקמה: "עַל דַּעַת עֵינַי שֶׁרָאוּ אֶת הַשְּׁכוֹל וְעָמְסוּ זְעָקוֹת עַל לִבִּי הַשָּׁחוֹחַ". הוא מבקש מאיתנו לטבוע בזכרוננו את המראה הבלתי נסבל של זוועות השואה. הוא מבקש מאיתנו להתעלם גם מן האמפתיה הבסיסית שלנו, ולהתעלם מן הנטייה להשלים ולשכוח: "עַל דַּעַת רַחְמַי שֶׁהוֹרוּנִי לִמְחֹל עַד בָּאוּ יָמִים שֶׁאָיְמוּ מִלִּסְלֹחַ". מאוחר יותר, בשנת 1952, חתם שלונסקי על גילוי דעת נגד הסכם השילומים עם גרמניה.
בהתרסה נגד תפילת 'כל נדרי' מתחייב שלונסקי: "נָדַרְתִּי הַנֵּדֶר: לִזְכֹּר אֶת הַכֹּל, לִזְכֹּר - וְדָבָר לֹא לִשְׁכֹּחַ". יש משהו מתסכל בנדר הזה, ושלונסקי מדגיש אותו באמצעות חזרה על המסר בדרכים שונות: "נָדַרְתִּי הַנֵּדֶר", "לִזְכֹּר אֶת הַכֹּל, לִזְכֹּר", וכדי לכסות את כל האפשרויות הוא משתמש גם בניסוח שלילי: "דָּבָר לֹא לִשְׁכֹּחַ".
בבית השני מרחיב שלונסקי את ההתחייבות כשהוא חוזר על המלים "דָּבָר לֹא לִשְׁכֹּחַ". בניגוד לתפילת 'כל נדרי', המבטלת בכל שנה את הנדרים, שלונסקי מתחייב לקיים את הנדר "עַד דּוֹר עֲשִׂירִי", כלומר לפחות מאתיים שנה. לאחר מכן הוא מציב תנאים לזיכרון. הנדר יתקיים "עַד שֹׁךְ עֶלְבּוֹנַי עַד כֻּלָּם עַד כֻּלָּהַם, עֲדֵי יְכֻלּוּ כָּל שִׁבְטֵי מוּסָרִי".
שלונסקי מתחייב באמצעות המלה "קוֹנָם", שפירושו קורבן לבית-המקדש, והוא מבטא התחייבות שאין לחזור ממנה: "קוֹנָם אִם לָרִיק יַעֲבֹר לֵיל הַזָּעַם, קוֹנָם אִם לַבֹּקֶר אֶחְזֹר לְסוּרִי". נדמה ששלונסקי מבקש להילחם בנטייה הטבעית לשכוח: "וּמְאוּם לֹא אֶלְמַד גַּם הַפָּעַם".
לא קשה להבין את הצורך האנושי שמבטא שלונסקי, להתחייב לזכור, ואולי גם לנקום לאחר המפגש עם פשע נורא. שלונסקי ממשיך כאן מסורת ארוכה של תרבות זיכרון ונקם, עליה מבוססת היהדות. זו התרבות האוסרת על היכרות עם תרבויות נוספות, המטיפה להסתגרות ולשנאת זרים, ומתנגדת לחיים בשלום עם עמים ותרבויות שכנים.
לולא תרבות הזיכרון המאיימת ("שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ"), מדינת ישראל הייתה יכולה לקבל את הצעת אחד העם לשני בתים לאומיים בארץ ישראל ולהימנע ממלחמות וקורבנות. אבל הנדר הקדום והלא מובן מימי כיבוש הארץ, "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק", מחנך דורות של ילדים לשנאת זרים ושולח אותם להקריב את חייהם למען סלעים ואבנים.
השיר הכואב והבוטה של שלונסקי מתאים גם לרגע הזה, בו תושבי ישראל שנחרדו מן הטבח ביישובי העוטף יצאו למלחמת השמדה בעזה, ותעשיית הזיכרון והנקם מטופחת בכל אמצעי התקשורת. כמה עצוב לגלות, במילים של שלונסקי, שלאחר אלפי שנים של ניסיון כואב וחסר תוחלת "מְאוּם לֹא נִלְמַד גַּם הַפָּעַם".
שירו של שלונסקי מתאר, אולי בלי-דעת, את טיפוח הטראומה הלאומית העומדת בבסיס ההוויה היהודית ההיסטורית, ומלבה גם את הלאומיות הישראלית החדשה. כהלום-קרב, וכמומחה לפוסט-טראומה, אני יודע שכל שחזור של הטראומה מחמיר את הסימפטומים הפוסט-טראומטיים. כדי להתמודד עם טראומה צריך להניח לזיכרון הטראומטי, ולהתמקד בחיים עצמם, ביחסים האנושיים, בתמיכה ובאהבה. שחזור הטראומה מסוכן מאוד, והוא מעורר חרדה עצומה, כעס, אלימות והסתגרות. אלו הסימפטומים שהופכים חברה טראומטית לחברה גזענית, ובמקרים הקיצוניים לחברה פשיסטית. תרבות האבל והעצמת הטראומות הלאומיות (וטיפוח החרדה ושנאת הזרים על-ידי המנהיגים) הופך את מדינת ישראל למקום המסכן את בריאותם ועצם קיומם של תושביה.

תאריך:  27/05/2024   |   עודכן:  27/05/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כל נדרי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אל תזכור,עמלק כבר יזכור אותך.
באום  |  27/05/24 13:19
2
מאום לא למד
גם הפעם  |  30/05/24 09:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
אלי אלון
דן הדני עלה לישראל ב-1948, סיים קורס חובלים ושירת בחיל-הים כקצין בשירות קבע    בשנת 2016 מסר דן הדני את אוסף תצלומי העיתונות שלו שכלל כמיליון צילומים לספריה הלאומית
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
איתן קלינסקי
לא יכולתי להסיר עיני ממודעת האבל בעיתון, שהייתה מצורפת לתמונה    חברי שקדו בנמרצות להעלות על הכתב את דברי המרצה, ואני שקדתי באותה נמרצות על כתיבת טיוטה לשיר "סליחה מאוחרת"
דרור גרין
מזאי אינו מתאר את החייל הרוצח את קורבנותיו כמי שמייצג את הרוע המוחלט, אלא כמי שנקלע, מרצון או שלא מרצון, כמו קורבנותיו, לסצינה שבה עליו לשחק תפקיד
אבי נחמני
ברקע יום הזיכרון לשואה והגבורה: ללמוד מסיפור הגבורה של האנס ליטן (Hans Litten) העו"ד היהודי שלנו שכמעט ניצח את היטלר, מה צריכה מערכת המשפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il