כאשר מדברים על נאוויטס - רוב תשומת הלב ממוקדת בפרויקט הדגל שלה הנקרא שננדואה. אם בכתבות הקודמות שלי הייתי צריך להעמיק על הפרויקט, היום כל השוק מכיר אותו ויודע מהו הסטטוס שלו. ובכל זאת עבור מי שאינו מכיר, מדובר בפרויקט הזדמנותי, תגלית נפט מוכחת מהגדולות במפרץ מקסיקו אליה נכנסה נאוויטס בשנת 2018 זאת לאחר השקעות עבר אשר בוצעו בה בהיקף של 1.8 מיליארד דולר. נאוויטס מחזיקה בכ-49% מהזכויות בפרויקט. לאחר תחילת ההפקה נאוויטס צפויה ליהנות מהפקה של 39,000 חביות ביום.
יצירת הערך המשמעותית בפרויקט התרחשה לפני שלוש שנים כאשר השותפים בפרויקט קיבלו החלטת השקעה סופית (FID) באופן שיאפשר פיתוח של הפרויקט בתקציב של קצת יותר מ-1.8 מיליארד דולר. נאוויטס מחזיקה כמחצית מהזכויות בפרויקט וחלקה בעלות הפיתוח נאמד בכ-955 מיליון דולר. נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה - נאוויטס הוציאה כ-76% מסך התקציב המשוער ובשותפות מעריכים כי לא צפויה סטייה מהותית מהתקציב אשר אושר לפרויקט.
דו”ח הערכת המשאבים האחרון לפרויקט אשר נערך בסוף השנה קובע כי סך הרזרבות במאגר במונחי 2P עומד על כ-430 מיליון חביות נפט. שווי התזרים המהוון של נאוויטס בפרויקט נכון לסוף שנת 2023 תחת שיעור היוון של 10% עומד על 3.5 מיליארד דולר.
לאורך השנים האחרונות הפרויקט התקדם בהתאם ללוחות הזמנים והתקציב אך לפני מספר חודשים התרחשה תאונת עבודה במספנה של יונדאי בקוריאה אשר מייצרת את פלטפורמת ההפקה. לא אכנס כאן לצד ההנדסי של התקלה - אך התוצאה של האירוע הינה דחייה משוערת בתחילת ההפקה אשר תוכננה לסוף השנה הנוכחית, לרבעון השני של שנת 2025. נאוויטס העריכה כי כל דחייה של רבעון בהפקה מורידה כ-2.5%-3% מהתזרים המהוון - כך שדחייה של שני רבעונים מציבה לפרויקט שווי מהוון משוער של כ-3.3 מיליארד דולר.
פיתוח של פרויקט נפט כולל מספר רב של מרכיבים אשר מאפשרים את ההפקה: מצד אחד יש את בארות ההפקה. מהצד השני יש את פלטפורמת ההפקה של הנפט ובכלל זה גם מערכות תת-ימיות. הגורם השלישי הוא צנרות ייצוא של נפט ושל גז אשר מחברות את מתקן ההפקה לצנרת התת ימית אשר מוליכה את הנפט לחוף.
לפני מספר שבועות נאוויטס דיווחה על אבן דרך משמעותית - סיום קידוחי הפיתוח בפרויקט. פרויקט שננדואה כולל ארבע בארות מפיקות כאשר עד למועד הדוח הכספי הושלמו העבודות בשלוש מהן. בבאר הרביעית העבודות התארכו מעבר למתוכנן מסיבות טכניות ותפעוליות. בתחילת יוני סיפקה נאוויטס צפירת הרגעה לשוק ועדכנה על סיום הקידוחים. יחידות ההשתתפות הגיבו בזינוק של 16%. לאחר סיום עבודות קידוח נערכת נאוויטס לביצוע עבודות ההשלמה בבארות לקראת תחילת ההפקה.
לפיכך, פרויקט שננדואה קיבל בחודש האחרון עוד נדבך משמעותי של יציבות ביחס להשלמתו. לוחות הזמנים ידועים וגם התקציב ידוע. צריך לזכור כי מירב העלויות הקשורות בתאונת העבודה יכוסו במסגרת הכיסוי הביטוחי הקיים או במסגרת ההסכם עם בעלת המספנה יונדאי. עם זאת, גם אם תתרחש סטייה מסוימת בתקציב עקב התקלה - ההשפעה על נאוויטס אינה מהותית.
ככל שמועד ההפקה יתקרב - רמת הוודאות של הפרויקט צפויה אפילו עוד יותר. ניתן להעריך שבחודשים הקרובים נאוויטס “תדייק” עוד יותר את מועד תחילת ההפקה המשוער מהפרויקט - זאת בהתאם לשינוע הצפוי של פלטפורמת ההפקה מהמספנה של יונדאי בקוריאה לאזור מפרץ מקסיקו.