X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מטוס פאנטום של חיל האוויר [צילום: משה מילנר/לע"מ]
יוני 1982: פנטומים של חה"א הישראלי יורים על כוחותינו
ביומה החמישי של מלחמת לבנון הראשונה ("מבצע שלום הגליל") בתאריך 10 ביוני 1982, הפציצו מטוסי פנטום של חיל-האוויר הישראלי בשל טעות בזיהוי שיירה של כוח צה"ל בעמק בינואר בבקעת הלבנון בהפצצה זו נהרגו 25 חיילי צה"ל ונפצעו כ-100 נוספים היה זה אירוע "ירי כוחותינו על כוחותינו" החמור והקטלני ביותר בתולדות צה"ל

במהלך מלחמת לבנון הראשונה הפציצו מטוסי פנטום של חיל-האוויר הישראלי בשל טעות בזיהוי שיירה של כוח צה"ל בעמק בינואר בבקעת הלבנון. האירוע הוצנע. יש שיגידו הוסתר במשך שנים רבות, ולחלק מהמשפחות שילדיהם נהרגו או נפצעו באירוע הטראגי לא נמסר כי יקיריהם נהרגו מאש כוחותינו והדבר נודע להם רק בשנים האחרונות. עד היום, והגם שחלפו 40 שנים מאז האירוע הטראגי, תחקיר ודוחות החקירה שערכו חיל-האוויר ומטכ"ל צה"ל לבירור נסיבות האירוע לא פורסמו לציבור באורח רשמי.
בשבוע שעבר, 20 בדצמבר 2022, שודר בטלוויזיה בתוכנית התחקירים "זמן אמת" ב"כאן" סרטה של יעל שני "שתיקת הטייסים" שעסקה באירוע. כותב שורות אלה פרסם עוד לפני כשנה וחצי (22.7.21) כתבה ובה סיפורו של האירוע.
הפצצת מטוסי הפנטום את כוחותינו
הפצצת מטוסי הפנטום את כוח צה"ל בואדי (עמק) בינואר בבקעת הלבנון נחשבת עד היום לאירוע הקטלני ביותר בתולדות צה"ל, של "ירי כוחותינו על כוחותינו". זהו סיפורו של האסון הטראגי:
הימים ימי מלחמת לבנון הראשונה. בבוקרו של היום החמישי למלחמה (10.6.1982) נעה חטיבת השריון 943 צפונה על ציר בינואר תוך ניהול קרב עם כוחות אויב חפורים. כשהמטרה להמשיך ולנוע על רכס ג'בל ערבה. בסביבות השעה 12:30 בצהריים נשלחה רביעיית מטוסי פנטום של חיל האויר, לסייע לכוחות הקרקע של צה"ל ולתקוף מטרות באזור בעל בק בשטח לבנון סמוך לגבול הסורי. במטוס המוביל של מבנה הרביעייה היו הטייס, סא"ל דני שאקי, והנווט סרן יוחנן לוקר.
רביעיית המטוסים הגיעו לאזור, אך הטייס המוביל של הרביעיה דיווח לקת"א (קצין תיאום אווירי) כי אינו רואה מטרות אויב, בציר שאליו כוון. רביעיית המטוסים חזרה וטסה מערבה, והחלה לחפש מטרות אויב תוך הכוונה של קת"א האוגדתי. טייס הפנטום מוביל המבנה, סא"ל דני שאקי שוחח בקשר עם הקת"א וזה כיוונו לתקוף מטרת אויב באזור אגם קרעון. לא הרחק מאגם קרעון בציר ואדי בינואר חנה באותה עת למטרת התארגנות, תדלוק והתחמשות כוח של צה"ל שכלל טנקים ונגמ"שים, מורכב מחיילי גדוד הנח"ל 931 בפיקודו של יום טוב סמיה (לימים אלוף פיקוד הדרום) ומחיילי גדוד 572 של חטיבת השריון 943 (אוגדה 90).
בשל כנראה טעות בניווט הגיע מבנה רביעיית המטוסים למקום אחר מזה שנשלח אליו. טייס הפנטום מוביל המבנה סא"ל דני שאקי זיהה בטעות את שיירת גדוד הנח"ל 931 והכוחות שנלוו לשיירה, ככוח אויב. והורה על תקיפת השיירה. קיימת גרסה כי הנווט סרן יוחנן לוקר (לימים אלוף בצה"ל) שישב במטוס לצידו של הטייס שאקי הסב תשומת ליבו של הטייס כי יש טעות בזיהוי וכי זה לא יעד התקיפה שהוטל עליהם וכי הטייס שאקי לא הסכים לקבל דעתו של הנווט לוקר והורה להפציץ את השיירה.

חיילי צה"ל במבצע שלום הגליל [צילום: יואל קנטור/לע"מ]

מחזות קשים
השעה הייתה בסביבות 13:00 בצהריים. מטוסי הפנטום הגיחו-צללו לעבר שיירת גדוד הנח"ל 931 והכוחות הנלווים בשיירה שחנו באזור ציר בינואר ומגובה נמוך ירו-שיחררו פצצות מצרר בזו אחר זו. חיילי השיירה סיפרו בעדותיהם כי לפתע הגיחו צללו לעברם מספר מטוסי פנטום וירו לעבר השיירה "מכל טוב". האזור בער כולו והתמלא בתימרות עשן שחור. העמק הפך לשחור. חיילים נהרגו ונפצעו. המחזות והמראות היו קשים. גופות מרוסקות היו פזורות בשטח ובתוך הנגמ"שים, צרחות ואנחות פצועים הזועקים לעזרה נשמעו מכל עבר. חיילים נמלטו בבהלה מהמקום למראה הזוועות ומחשש להפצצות נוספות. חלק מהחיילים לקו בהלם והיה קשה להרגיעם.
האירוע דווח בקשר לקת"א חיל-האוויר, וחיל-האוויר התבקש להפסיק את ההפצצות, ואכן הן הופסקו תוך זמן קצר. הרופא הגדודי של גדוד 931 ד"ר חזי לוי (לימים פרופ' שכיהן עד לפני קצת מלמעלה משנה בתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות), חובשים מפקדים וחיילים חשו למקום והוחל בטיפול בנפגעים הרבים. מסוקים של חיל-האוויר הוזעקו למקום והחלו בפינוי הנפגעים לבתי חולים בארץ. בהפצצה נהרגו 24 חיילים, ונפצעו כ-100 נוספים. אחד הפצועים קשה באירוע מת מאוחר יותר מפצעיו ומספר ההרוגים באסון הטראגי עלה ל-25.
חיילים רבים שהיו עדים לזוועות ותופת האירוע, לקו בהלם קרב והוגדרו כסובלים מפוסט טראומה ונפשם נותרה פצועה ומצולקת בגלל מה שחוו. סביר להניח כי מספר הלומי הקרב מאירוע תופת זה גדול בהרבה ממה שידוע.
דוח חקירה לברור נסיבות התקרית
כחודש לאחר האירוע הפצצת הפנטומים את כוחותינו בעמק בינואר, הורה הרמטכ"ל רפאל איתן לאלוף פיקוד המרכז דאז אלוף אורי אור, לחקור את האירוע החמור ונסיבותיו וכן אירועים נוספים של ירי כוחותינו על כוחותינו שהיו במלחמת לבנון הראשונה. גם חיל-האוויר ערך תחקיר לברור נסיבות האסון. דוחות חקירת האירוע נסיבותיו ומסקנותיו לא פורסמו עד היום גם בחלוף 40 שנים מאז האירוע.
ככל שידוע נווט מטוס הפנטום מוביל המבנה - יוחנן לוקר, זוכה מאחריות, וקודם בהמשך עד לדרגת אלוף, וכיהן כמזכיר הצבאי של ראש הממשלה.
הטייס מוביל מבנה הפנטומים בדרגת סגן אלוף דני שאקי, טייס מוערך רב זכויות בחיל-האוויר, שעל-פי ממצאי החקירה נתן הוראה בטעות לפתוח בירי לעבר כוח שיירת הגדוד, המשיך לשרת בחיל-האוויר עוד מספר שנים, לא קודם ופרש מצה"ל. מעניין מה היה עומק החקירה והיקיפה והאם נחקרו גם מפקדים בכירים במערך האוויר והיבשה.
"לא מעט שנים האירוע היה "הס מלהזכיר"
העליתי את סיפור האירוע הפצצת הפנטומים בוואדי ביאנור לדף הפייסבוק שלי. הגיב לי גולש שעושה רושם כי הוא מצוי היטב בנושא, ואולי היה עד לאירוע וכך הוא כותב:
"לא מעט שנים האירוע היה "הס מלהזכיר" ואומר בכנות שהתנהלות זו, גם אם לא ממוסדת ושיטתית לא הייתה במקומה ובוודאי פגעה בנו שחווינו את האירוע. וזה רק על קצה המזלג על האירוע המטורף הזה. לפחות חיל-האוויר שלח במהירות יעפים מוסקים לפנות את הנפגעים הרבים".

יוחנן לוקאר עם בנימין נתניהו ובני גנץ [צילום: משה מילנר/לע"מ]
תאריך:  27/12/2022   |   עודכן:  27/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יוני 1982: פנטומים של חה"א הישראלי יורים על כוחותינו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כן התקפה הזויה
קובי מ.  |  19/01/23 21:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
מובילים ובכירים באקדמיה מפיצים את דיבת הארץ רעה, חותמים על עצומות תמיכה בארגוני החרם, דורשים מאנשי רוח, זוכי פרסי נובל לפעול נגד מדינת ישראל, ומניפים את נס החרם אקדמאי על מדינת ישראל
ארי בוסל
מדינת ישראל צריכה למנות שליח לעולם הנוצרי    אותו שליח רשמי חייב להיות ישראלי-יהודי, לא משיחי, לא נוצרי ולא כל בין-כלאיים אחר. אנחנו היהודים מושיטים יד אליכם הנוצרים
איתן קלינסקי
בימינו אנו כשבתוכנו מתרחשת מציאות רוויית ביטויי בוטות לשון קשה וגסת רוח, החובטת בנפש האומה היהודית בגילויי השנאה של מחנה אחד במשנהו, מן הראוי שנחבק בחום את הכמיהה הפועמת בהפטרת השבוע להתקרבות ולהיות עץ אחד
רפי לאופרט
בן-גביר הוא שחקן חדש במגרש הפוליטי של נבחרי הציבור לכנסת ובהופעתו הראשונה על במה זו נטל סיכון גבוה והגיע לתוצאות נאות בהחלט. משילות, מאבק באלימות ותאום והסדרת פעילותם המשולבת של מערכות אכיפת החוק הם כיום גוב אריות ואתגר אדיר. הנתונים עימם הוא מגיע ל"זירה" טובים ומבטיחים. תמיכת נתניהו ושת"פ עם סמוטריץ' - חיוניים; אם יצליח ייטב לכולנו
יעקב קורי
הם אסרו את הנשים הפמיניסטיות והדעתניות, אך לא הרמתי את קולי, כי לא הייתי אישה פמיניסטית. וכשגרשו את הערבים מהמרחב הציבורי, מבתי החולים והמלונות לא הרמתי את קולי, כי לא הייתי ערבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il