X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צהר לפרשה

מחזון למציאות

כאשר משה רואה את כלי המשכן שהוא מצטווה על עשייתם, הדבר מסמל את חובתו של מנהיג ליצוק תכנים לתוך העקרונות המהותיים שלו
▪  ▪  ▪
בית המקדש הראשון

בפרשתנו מצווה הקב"ה את משה: "ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו, וכן תעשו".
רבים מן המפרשים מסבירים, כי משה ראה בעיניו ממש כיצד הכלים צריכים להיראות ולהיבנות, וכך הוא יצר אותם. נקודת המוצא של פרשנות זו היא, כי ישנה חשיבות עליונה לדיוק, לצורה ולחומר ממנו הכלים והמשכן ייעשו. ולכאורה מדוע? הרי כלי המקדש נועדו לשימושים מאוד מוגדרים, ואם כך מדוע לא די בכך שהם יתאימו לייעודם על-פי הבנת היוצר? חיזוק לשאלה זו אנו מוצאים אצל שלמה המלך, שלא שמר במקדש שבנה על הגודל המקורי של הכלים שהיו במשכן אותו בנה משה. אם התורה מקנה חשיבות כה רבה לדיוק ביצירת הכלים, כיצד שינה שלמה?
ר' אליהו מזרחי מסביר, כי את תבניתם הכללית של הכלים אסור לשנות, אולם מותר לשנות את גודלם. כך למשל חשוב לשמור על צורתו המרובעת של ראש המזבח, אך אין חשיבות לאורכו. "אור החיים" הקדוש, לעומת זאת, מחלק בין כלים שניתן לשנות את גודלם על-פי נבואה, לכלים שאסור לשנות בהם דבר ושגם הם נעשו בידי שלמה בגודל המדויק. על כל פנים, כך או אחרת, עצם אפשרות השינוי מעלה שוב את השאלה: מדוע מקפידה התורה לציין, כי הקב"ה הראה את הכלים למשה?
ר' אברהם בן הרמב"ם מעלה אפשרות לפיה ראיית משה את תבנית המשכן לא הייתה ראייה מפורטת של חומרים פיזיים ומידות, אלא ראייה כללית של צורה שלאחריה נדרשת עבודת דמיון רבה. אם כך הם פני הדברים, אז מה היה בה בראייה שהדריכה את משה עד שהתורה מצאה לנכון לציין אותה?
מתברר, כי משה אכן ראה את מהות הכלים אך לא את האופן המדויק
של מהותם ויצירתם. המדרש מספר, כי משה ראה את הכלים כשהם עשויים מאש. משה ודאי לא נדרש ליצור ארון מאש, אלא להבין את משמעותו וליצור ארון דומה מחומרים המכילים את היסודות שנראו בארון האש. משה ראה מהות, את העקרונות הגדולים של המטרה, את החשיבות של עצם הבנייה. אולם כשמדובר בפרטים עצמם, שם נדרש משה לדמיון ולעצמאות; כזו שגם אפשרה לשלמה לבנות את הכלים אחרת.
פעמים רבות ניצב מנהיג בפני אתגר שהוא מודע לעקרונות המהותיים שלו, אולם עליו ליצוק לתוכם תכנים. עליו לראות את החזון ולהפוך אותו למציאות. להכין תוכנית עבודה ובאמצעות הכלים שבידיו להוציא לאור את הכוונה והמהות. על המנהיג לדעת שאמנם הוא יצר את היצירה, אולם המהות איננה בידיו. היא נדרשה ממנו בידי שולחיו, העם או המציאות.
זו גדולתו של משה אשר הצליח לראות את החזון והמהות של הכלים ולהפוך אותם ליצירה מוחשית ופיזית, בעלת משמעות כה רבה לעם ישראל.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מנכ"ל ארגון רבני צהר.
תאריך:  19/02/2015   |   עודכן:  19/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה אשר / Moshe Asher
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב אלישיב קנוהל
כל מנהיג, גדול ככל שיהיה, זקוק למערכת ביזורית שתפעל לצידו    כך עושה גם משה רבינו    אך יש רגעים בהם האחריות נופלת אך ורק על כתפיו - וגם כאן משה רבינו מציב את הדוגמה
הרב חגי גרוס
איסור עבודה זרה רלוונטי לימינו בדיוק כמו לעת בה נאמר לראשונה - במתן תורה. אומנם איננו סוגדים לפסלים, אך גם המרוץ אחרי הממון והמותגים הוא סוג של עבודת אלילים
הרב בעז גנוט
מילה אחת מיוחדת לאחר קריעת ים סוף, מרמזת לנו על אחד המבחנים המשמעותיים בפניהם ניצב משה רבינו. התורה משאירה בכוונה את הפרטים עמומים, כדי ללמדנו כיצד יש לקרוא פרשות כאלו
הרב צחי להמן
ההדגשה של שאילת הכלים בידי בני ישראל ערב יציאת מצרים, באה ללמד על החשיבות של ההסתכלות לטווח ארוך ועל כך שיש להוציא מבני ישראל את המנטליות של עבדים
הרב יוני לביא
לא פחות משלוש פעמים מתערב משה לצידו של החלש והנדכא, וזאת לצד היותו בעל אומץ וגדולה כראוי למי שגדל בביתו של מלך מצרים. זהו השילוב הראוי למנהיגות
רשימות נוספות
איש אשר כברכתו  /  הרב יהודה ישרים
לפתור זה להיפטר?  /  הרב ד"ר דרור פיקסלר
כשלון הבכור  /  הרב עידו פכטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il