X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קהילת המודיעין האמריקנית מתייחסת ברצינות לתסריט אפשרי של שימוש בחומרי לחימה כימיים ע"י ארגון "המדינה האיסלאמית" ומבחינתה המדובר ב"תרחיש בלהות". בתוך כך, יש להכיר בעובדה הלא מעודדת כי תופעת "דאעש" במזה"ת, אינה בגדר אפיזודה חולפת אלא בבחינת יישות הצוברת עוצמה ותאוצה
▪  ▪  ▪
דעאש. מפגין כושר הישרדות מדהים [צילום: AP]

כחצי שנה מאז החל המבצע האווירי של ארה"ב ובעלות בריתה ("INHERENT RESOLVE") נגד ארגון המדינה האיסלאמית ("דאעש") בעירק ובסוריה, מסתמנת בוושינגטון חשיבה מחודשת באשר לתוחלת ההפצצות והמגמות להמשך הלחימה מול לוחמי ISIS.
הגם שמלכתחילה הניחו גורמי הפנטגון כי אין די בהפצצות מן האוויר כדי להכריע את "דאעש", התקבל הרושם, לפחות בדיווחים פומביים, כי הפגיעה באלפי לוחמים של הארגון ובכלל זה בדרגי פיקוד, מכרסמת בעמוד השדרה שלו ומקרבת את קיצו. זאת ועוד; בלימת ההתפשטות הטריטוריאלית של "דאעש" בסוריה ובעירק, הישגים מסוימים של הכורדים בשטח וסימני התאוששות של צבא עירק, נתנו מקום לתקווה שמפנה במערכה הוא רק עניין של זמן.
בפועל, מפגין "דאעש" כושר השרדות מרשים, שורותיו לא רק שלא הדלדלו אלא אף התעצמו, ודיווחים מקורות מהימנים מצביעים על עלייה משמעותית בקצב גיוס הלוחמים המוקסמים מחזון הח'ליפות האיסלאמית, הן ממדינות אירופיות והן ממדינות מוסלמיות. יתר על כן, הופעת שלוחות פעילות של "דאעש" בצפון אפריקה, בדגש על לוב, והקמת תשתיות דינמיות במדינות מוסלמיות נוספות באסיה, משקפות תהליך מסוכן שאת המשכו "מי ישורנו".
בראשית חודש פברואר 2015 נמסר כי ארה"ב פרסה 4000 אנשי מארינס בכווית, קרוב לוודאי בהתייחס לאפשרות של התערבות קרקעית בלחימה לצד כוחות נוספים, אולם בוושינגטון שוררת תחושה כי המדובר במהלך קטן מדי ולכל הדעות מאוחר מדי. יודגש כי באמצע חודש פברואר השתלטו לוחמי "דאעש" על העיר בגדדי שבמערב עירק, הסמוכה לבסיס צבאי עירקי גדול שבו מוצבים גם 300 חיילי מארינס אמריקניים. כך או אחרת, נראה כי ארה"ב שוב אינה מתבצרת מאחורי עמדת המוצא שלה לפיה לא תהייה מעורבות קרקעית בלחימה ב"דאעש". גורמי הערכה אמריקניים העריכו כי לצורך הבסת ארגון "המדינה האיסלאמית" בעירק ובסוריה, יידרש סדר גודל של כ-100,000 חיילים. ברי כי אין לפי שעה עיון של ממש בהיערכות בהיקף כזה.
נוכח תחושת תסכול זו, התכנסו בריאצ' בירת סעודיה (18-19 פברואר) רמטכ"לים מכל המדינות המשתתפות בקואליציה נגד "דאעש" לצורך הערכת מצב ושיתוף במידע מודיעיני. ברקע המפגש ניצבה גם האופנסיבה של "דאעש" בלוב, וההתכנות להערך לפעולה גם בזירה זו.
ארגון "המדינה האיסלאמית" מצידו פרסם בגליון האחרון של בטאונו "DABIQ" (ע"ש העיר הסורית DABIQ - שנודעת לה משמעות במסורת האיסלאמית) כי אנשיו נערכים ל"קרב הגדול" ורק מצפים לכניסת כוחות קרקעיים של המערב לשטחים שבשליטת הארגון כדי "לקבור אותם". בראיית הארגון, מהלך מעין זה אך יגביר את המוטיבציה של צעירים מוסלמיים להגדיל את סד"כ הלוחמים שלו.
בהנתן התעצמות "דאעש" בעירק ובסוריה, מתגמדת, עד כדי גיחוך, גם המשמעות הנודעת למאמצי הממשל האמריקני להתחיל בעצם ימים אלה, במימוש תוכנית אימונים לחברי האופוזיציה הסורית המתונה, מתוך מגמה כי הללו יילחמו בארגון "המדינה האיסלאמית".
כלי תקשורת אמריקניים הפנו לאחרונה תשומת לב לעובדה כי "דאעש" מנסה לרכוש יכולות ויידע בתחום חומרי לחימה כימיים. בהקשר זה ראויה לתשומת לב הודעה פומבית של פיקוד המרכז האמריקני (CENTCOM) המרכז את הפעילות האווירית נגד "דאעש" כי בסוף חודש ינואר 2015 חוסל מן האוויר מומחה לתחום הלוחמה הכימית שנודע בכינוי "אבו מאליק", אשר עסק בנושא זה עוד בתקופתו של נשיא עירק צדאם חוסיין . אבו מאליק עסק באיסוף ציוד וחומרים כימיים בשליחות "דאעש" ולמעשה, ופעל להכנת תחמושת כימית עבור הארגון . יצויין כי לוחמי "דאעש" השתלטו בקיץ 2014 על אזור העיר מות'אנה, שם שכן מרכז המחקר והפיתוח הגדול ביותר של עירק לתחום הנשק הכימי, וככל הידוע אוחסנו במקום כ-2500 רקטות כימיות חלודות.
קהילת המודיעין האמריקנית מתייחסת ברצינות לתסריט אפשרי של שימוש בחמרי לחימה כימיים ע"י ארגון "המדינה האיסלאמית", ובלשון פרשנים, המדובר ב"תרחיש בלהות" של המערב. אין זה מקרה כי לאחרונה פורסם כי סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב ניהלה מבצע מקיף לרכישה של מאות ראשי קרב כימיים שהיו בארסנל של צבא צדאם חוסיין, אולם איש אינו משלה את עצמו כי בכך הוסר האיום להפעלת נשק כימי ע"י "דאעש" .
יש להכיר בעובדה הלא מעודדת כי תופעת "דאעש" במזה"ת, אינה בגדר אפיזודה חולפת אלא בבחינת יישות הצוברת עוצמה ותאוצה, מרחיבה את בסיס פעולתה ושולחת גרורות עמוקות אל עבר מדינות שנחשבו עד כה חסינות ואיתנות . לכך משמעות לא פשוטה בהתייחס לאיום העלול להישקף למדינות סוניות מתונות דוגמת ירדן, סעודיה ומדינות המפרץ .
דומה כי עמדתו העיקשת של הנשיא האמריקני אובמה שלא ליצור זיקה בין לוחמי הג'האד לבין האיסלאם מחטיאה את מטרתה, שכן טרם נמצאה הנוסחה שיהיה בה כדי להניא את הצעירים המוסלמים מלנהור בהמוניהם אל זרועות "דאעש". דיווחים עדכניים (מחצית פברואר 2015) ממקורות ביון אמריקניים, מצביעים על כי כ-20,000 צעירים מוסלמים עושים דרכם למזה"ת כדי להקלט בשורות ארגון "המדינה האיסלאמית". זהו היקף חסר תקדים של גידול בכוח אדם של ארגון "המדינה האיסלאמית", וסביר שניתן לשאוב מכך הוכחה חותכת לקוצר היד של ארה"ב ומדינות הקואליציה באסטרטגיה של תקיפות האוויר בסוריה ובעירק.

הכותב הוא אל"ם בדימוס, שירת בעבר באמ"ן.
תאריך:  19/02/2015   |   עודכן:  19/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דאעש / ISIS
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כישלון המערכה האווירית נגד דאעש
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תסריט בא להה
אהרון שחר  |  19/02/15 19:33
2
הטיפשות האמריקאית
דניאל143   |  19/02/15 21:18
3
4 תקיפות ביממה, לא מערכה
ירון זכאי 1  |  20/02/15 09:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
יוני בן-מנחם
מצרים מנסה לגייס את מדינות ערב ומועצת הביטחון של האו"ם למלחמה שלה בארגון דאעש. הנשיא א-סיסי יוזם הקמת כוח צבאי ערבי שיגן על ירדן ומדינות המפרץ מפני התקפות הטרור של דאעש
אריאל י. לוין
השבוע האחרון מדגים עד כמה המזרח התיכון הפך להיות מקום מורכב מאין כמותו, ובמיוחד אלו דילמות וסכנות ניצבות בפני הרמטכ"ל החדש. זה מתחיל ברמת הגולן ונמשך עמוק לתוך עירק, וכמובן שגם אירן בוחשת בקדירה
יוני בן-מנחם
שלטונות ירדן מתחשבנים עם תנועת "האחים המוסלמים" בגלל העמדות שנקטה לאחר שריפת הטייס הירדני למוות בידי אנשי דאעש. פרשנים ירדנים מעריכים כי ירדן לא תצא למתקפה יבשתית נגד דאעש ותסתפק בצעדים צבאיים אחרים
איציק וולף
עבד אל פתח א-סיסי הצהיר כי מצרים תגיב על רצח 21 המצרים הנוצרים הקופטים בידי חמושי המדינה האיסלאמית בעיתוי המתאים    הבית הלבן: הרצח מדגיש את הצורך לפתרון פוליטי לקונפליקט בלוב, המצב הנוכחי משרת את קבוצות הטרור
מחלקה ראשונה
רוצחי ארגון המדינה האיסלאמית רצחו את קרבנותיהם בחוף טריפולי    נשיא מצרים כינס התייעצות דחופה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il