X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למרבה הכאב, קנאות דתית הגולשת מהר מאוד לחיקה של לאומנות כוחנית היא האחראית במידה רבה לטרוף גזעני, שמביא עמו מנות יותר מדי גדושות של שפיכות דמים ואומללות אנושית
▪  ▪  ▪
לרוקן מתוכנם את כל מצבורי התחמושת של לאומנות וגזענות [צילום: AP]

באמצע המאה התשע עשרה השמיע דוסטויבסקי, שהיה אדם דתי, מפיו של איוואן קרמזוב את ההתרסה, "שאם אין אלוהים מותר הכל". בתקופתנו דווקא הטוענים לקיומו של אלוהים ובשם האלוהים מרשים לעצמם לנקוט בדרך, שלפיה הכל מותר. מותר לכנופיות דאעש בשם האלוהים לערוף ראשים של אלו, שלא נראה להם כמכבדים את האלוהים לפי הבנתם. מותר לפגוע בשם המוסר האלוהי באדם שנברא בצלם, כי הוא אומנם נברא בצלם, אבל לא מגזע שאני נמנה אליו.
למרבה הכאב, קנאות דתית הגולשת מהר מאוד לחיקה של לאומנות כוחנית היא אחראית במידה רבה לטרוף גזעני, שמביא עמו מנות יותר מדי גדושות של שפיכות דמים ואומללות אנושית, שאינה רוצה להיפרד מכברת הארץ עליה אנו חיים כאן שני העמים - ישראלים ופלשתינים.
מצידם של הפלשתינים מתבטא הדבר בעמדה פלשתינית, המשלבת ג'יהאד דתי אסלמי עם לאומנות, שאינה מוכנה להכיר בקיומי כאן. מהצד השני מזדקרת עמדה של שילוב דתיות משיחית ולאומנות כוחנית יהודית, החותרת להגשים את חזון ארץ ישראל תוך דחיקת הפלשתינים מהמקום, שהוא ביתם מולדתם בדיוק כמו שהוא ביתי ומולדת עמי, עם ישראל. זה מפגש קטלני הגובה מחירי דמים. למפגש הקטלני נוספו בעת האחרונה האימה בדמות דאעש. מה שעשה הפשיזם לאירופה במאה ה-20 עושה דאעש לעמי האזור במאה ה-21.
גם אם נסכים, שלא כל הישראלים ולא כל הפלשתינים שותפים לדעות של קנאות גזענית וכוחנית, הרי למר גורלנו הכוחות הגזעניים דומיננטיים דיים כדי להדאיג ולדאוג, שנמשיך במרחץ הדמים ולא ניתן לשנאה לאחר להיפרד מאתנו.
האתגר שלנו כחברה איך לרוקן מתוכנו את כל מצבורי התחמושת של לאומנות וגזענות המשתלטים על חיינו. איך לטהר את חלקת האלוהים הקטנה שלנו במגזר החינוכי, שלנו כחברה כן יש שליטה עליו בישראל שלנו. מה עלינו לעשות כחברה ישראלית לטהר את נופיה החינוכיים בהוראה בבית הספר מכל מצבורי השנאה הטוטאלית לעם שחי אתנו. להתנער מכל סממן של שנאה לתרבותו העשירה וגם לא לגלות שנאה לעמים אחרים ולא לתרבויות אחרות.
אנסה לערוך את המסע ההתמודדות הזו באמצעות מספר נגיעות קצרות מאוד, שאני מקווה, כי יעוררו למחשבה. אתחיל בספרו של פרופ' יחזקאל קויפמן, "תולדות האמונה הישראלית", כרך א' עמ' 632, בפרק בו הוא דן בשאלה, שהוגדרה על ידו - "הכנענים בארץ ישראל האידילית והריאלית".
פרופ' יחזקאל קויפמן מתייחס למה שהוא קורא "הדעה המקובלת בין חוקרי תולדות ישראל, ששבטי ישראל ישבו בין הכנענים התערבו בהם, קבלו מהם יסודות תרבות והטמיעו אותם בתוכם..." (שם עמ' 632). אל מול דעה זו הוא מתייצב במלוא שיעור קומתו המוסרית והמחקרית ומשמיע אמת כאובה, שלצערי, אינה מגיעה אל תוכנית הלימודים שלנו בבתי הספר בשיעורי התנ"ך. וכך כותב פרופ' יחזקאל קופמן - "את האמת נגיד: הפרשה הזו היא די עגומה. הסיפורים על החרמת הכנענים הם סיפורים מחרידים. יש בהם יותר 'גזע' מאשר אנושיות דתית ומוסרית" (שם עמ' 632).
לזכותו של פרופ' יחזקאל קויפמן ניתן לומר, שהיה לו אומץ לעמוד על הסתירה שבין העיקרון האוניברסאלי ההומניסטי הגלום בעצם הרעיון המונותאיסטי לבין דפוסי המימוש, כפי שהם עולים מהעדויות הקשות בספר יהושע. ועם מלוא העוצמות המוסריות הוא מתייצב אל מול אחת השאלות הכאובות - " אם אנו חפצים להבין את תולדות ישראל, עלינו לברר כאן את האמת האוביקטיבית כמו שהיא, בחינת העובדות מראה לנו, שכיבוש הארץ בוצע בהשמדתם או בגירושם של עממי כנען, ולא היה בו כלום מכיבוש של שלום..." (שם עמ' 632) וזאת בצד הידיעה, שאת ישראל החטיאו עמים, שישראל לא הורישום, כרתו איתם ברית והתחתנו בהם. לדעתו, יש לייחס הנחה זו למקורות מאוחרים יותר.
פרופסור קויפמן אינו מנסה למתן את סיפור השמדת עמי כנען. לאזמל האינטלקטואלי המחקרי, המאפיין את כתביו, הוא מוסיף גילוי של הזדעזעות מוסרית ערכית, כשהוא מתייחס ל"סיפורים מחרידים שיש בהם יותר 'גזע' מאשר אנושיות דתית ומוסרית". מזעזעת העובדה, שבמערכי שיעור רבים בסמינרים למורים מועתק היחס ל"כנעני אז בארץ" ל"ערבי הנמצא היום בארץ". האפליקציה הזו היא כתם מוסרי וחינוכי על מערכת החיוך שלנו.
לצערי, הביקורת והזעזוע של אינטלקטואל וחוקר מקרא בעל שיעור קומה כמו פרופ' יחזקאל קויפמן אין לה ביטוי בחומרים הרבים, שמנפיקה המזכירות הפדגוגית. חבל מאוד שחד ממדיות וראיה צרה נתחמת לה בחומרים הרבים, שמוגשים לתלמיד בשיעורי המקרא. דיון בספר יהושע, המתעלם מתובנות מחקריות ומוסריות של פרופסור קויפמן, זו כניעה לתכתיבים לאומניים, הגוררים את שיעורי התנ"ך למחוזות אפלים ולהתחמקות מדיונים בשאלות מוסריות ערכיות. כך בחלקת האלוהים הקטנה שלנו בבתי הספר שלנו מתעצמת לה גזענות שאת פירות הבאושים שלה אנו מוצאים בשפע בתוכנו.
מצד אחד אני מעריך התבטאות כנה וזעזוע לנוכח "הספורים על דבר החרמת הכנענים, שהם ספורים מחרידים", כלשונו של פרופ' קויפמן, אך מאידך-גיסא אני מבקש בצניעות רבה לחלוק עליו בנושא שנראה לי מאוד מהותי. כשהוא מתייחס למעידה הגסה של האידיאה המונותאיסטית, הוא תולה את כל האשמה רק במציאות העכורה ורק בה, לדעתו, טמונה כל האשמה. הוא איתן בדעתו, שהמציאות הגסה והברוטאלית היא שהכשילה את האידיאה. אני מרשה לעצמי לחלוק עליו. נקודת המבט שלי - שמקורה של ההסתאבות המוסרית היא באידיאה עצמה, באידיאה הדתית מצוי הכֶּשֶל. זו אידיאה המספקת את מטעני התחמושת הלאומנית, שחובה עלינו לפרקה ולהוציאה מתוכנו.
אידיאה דתית, שמעמיסה על עצמה מחויבות לרעיון הבחירה, "אותנו בחרתנו מכל הגויים", ממנה תצא הבשורה לעמי העולם, מעלה את החברה המאמצת רעיון זה על שרטון של הרס כל סיכוי לקיום-יחד בין העמים. ועל כך אני מצר. אני מצר על ההוראה להשמיד את עמלק מעולל ועד יונק משור ועד שה, להשמיד עם טוטאלית על האדם, החי והרכוש שבו. הוראה החוזרת בספר הספרים ומנווטת לעבר מציאות חיינו, תוך המרת העם העמלקי בעם הערבי.
אני עוד יותר מצר, שרעיון הבחירה הוא נכס צאן ברזל בדת של עם, שאני חלק ממנו. קשה לי לקבל את הצו בספר "דברים" פרק כ' 18, המחייב את עמי להשמיד את עמי כנען כדי לגונן על העם הנבחר מפני השפעות הרסניות - "לְמַעַן אֲשֶׁר לא יִלֲמֲדוּ אֶתְכֶם לַעֲשוֹת כְּכָל תּוֹעַבְתָּם".
כמי שאוהב את ספר הספרים, אני כואב כל היתר להרג המצוי בו כדי למנוע השפעה תרבותית הרסנית. קשה לקבל שענק רוח כמו הרמב"ם מגלה הבנה להיתר בספר "דברים" כ' 18 בכותבו: "אל תחשוב שזו אכזריות או בקשת נקמה, אלא זה צורך למעשה המתחייב משיקול אנושי, שיסולקו כל המכשולים המונעים בעד שלמות..." (רמב"ם א' נד).
____
אני דוחה כל היתר להרוג כדי להסיר ביטוי תרבותי של כל מי שנראה "מכשול בעד שלמות". היתרים אלו להרג בספרות המקרא, בספרות ההלכה המאוחרת תוך הצבעה על נחיתות האחר - נחיתות דתו ותרבותו, נחיתות מאיימת שיש לחסלה - סוללת גם באלו הימים היתרים המובילים את החברה הישראלית למחוזות אפלים. התנגדותי הנחרצת לעבר התרי הרג במראי מקום במקורות תרבות ישראל תקפה גם כלפי מראי מקום בכתבי הגות בקוראן וגם בברית החדשה.
במקום לתת ביטוי לקנאות דתית רוויה בסלידה לאחר נעמיק במסגרות החינוכיות שלנו בעושר התרבותי היהודי. נעורר מתוכו את תלמידינו לחיים על בסיס של עקרונות מוסריים מנחים כיצד עלינו לחשוב ולנהוג במגוון של מצבים אנושיים: "מדבר שקר תרחק... שוחד לא תקח... וגר לא תלחץ" (שמות כ"ג, 7-9), "בצדק תשפוט את עמיתך... ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא י"ט, 34) "יהי ככוד חברך חביב עליך כשלך" (פרקי אבות ב' 10) והשתתת חיינו "על האמת, על הדין ועל השלום" (פרקי אבות א' 18). לנהל את חיינו למציאות בה "גר ויתום ואלמנה לא תעשוקו ודם נקי לא תשפכו" (ירמיהו ז' 6).
לגזענות יש מרפא, רק בתנאי שנהיה רגישים לעולם התכנים שאנו מגישים לילדינו במסגרות הלימוד.

תאריך:  20/02/2015   |   עודכן:  23/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לפרק את מטעני הגזענות
תגובות  [ 32 ] מוצגות  [ 32 ]  כתוב תגובה 
1
לפרק את הגזענות
נורית אלפסי  |  20/02/15 21:01
 
- חוקהשבות, גזעני? ל"ת
ה.א  |  22/02/15 00:00
2
כמה הערות על אמינות
מגיב ותיק  |  20/02/15 22:05
 
- מאיפה מגיעה האובססיה של הותיק
מוזר מאד  |  21/02/15 21:16
3
בקיצור טרנספר
אהרון שחר  |  20/02/15 22:08
4
ולגבי המאמר - בושה וחרפה !
מגיב ותיק  |  20/02/15 22:29
5
שני
שמ  |  20/02/15 23:05
 
- יותר גרוע - זה אחד
מגיב ותיק  |  20/02/15 23:33
6
גזענות היא גירוש יהודים מבתיהם
יהודי מפוכח  |  21/02/15 00:07
 
- מוטב
שמ  |  21/02/15 01:09
7
האם חוק השבות המעדיף גזע אחד
ה.א  |  21/02/15 09:44
 
- חוק השבות הוא חוק גזעני
arv c/  |  21/02/15 15:54
 
- איתן מה דעתך? ל"ת
ה.א  |  21/02/15 23:58
 
- אז אתה בעד חוק השבות איתן? ל"ת
ה.א  |  22/02/15 15:40
 
- אפרים, איתן הפחדן לא יענה לך
מגיב ותיק  |  23/02/15 01:55
 
- שים לב הם נגד גזענות ופשיזם
ה.א  |  23/02/15 10:25
 
- מסקנותמוזרות של ה.א
ידידיה  |  23/02/15 14:10
8
אתה קשקשן אטומי ולא משנה כמה
סניל  |  21/02/15 22:14
9
לפרק את מטעני הגזענות
Peace-salom  |  22/02/15 09:53
 
- לפרק את המזה״ת מגזענות ומגרעין
לפרק את המזה״ת   |  22/02/15 12:01
10
מלאכה קשה
מלאכה קשה  |  22/02/15 12:15
11
לפרק את מטעני הלאומנות
לפרק-לפרק  |  22/02/15 18:14
12
ברית המטורפים
شسي بلات نمكر  |  22/02/15 18:28
 
- תגובתך נגעה ללבי ל"ת
איתן.  |  23/02/15 09:28
 
- התגובה בערבית נגעה גם בלבי
מ.מ  |  23/02/15 11:49
 
- טימטומכם כבר לא נוגע לליבי
מגיב ותיק  |  23/02/15 15:16
13
זו משימה בלתי אפשרית
לפרק את הגזענות  |  23/02/15 11:11
14
כבר לא ניתן לפרק
לא ניתן  |  24/02/15 15:09
15
אבל זו משימה בלתי אפשרית
חובה לפרק   |  24/02/15 15:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתמר לוין
הסיפור שלא סופר על הסיבה שהביאה לכך שלא התמנה שופט ערבי לבית המשפט המחוזי בירושלים    וגם: שימו לב לרשימה המשותפת ולח"כים הנוכחיים, מדוע אין ערבים בשירות אזרחי ולמה "התקווה" מחייב גם אותם
עמי דור-און
הניסיונות להגיע להסדר בין ישראל לפלשתינים במה שקרוי "סוגיות הליבה", עוברים בהתמדה בין ימים של גאות מלחמתית לימי שפל של הפסקות אש וניתוק מגעים
ציפורה בראבי
הטרור הקר תבע עוד קורבן. לא מיידית. לא משהו שדרש פעילות נמרצת. זה לקח זמן, זה דרש השקעות ותעצומות נפש מן המשפחה. כל העם עקב וקיווה. אבל אדל ביטון נפטרה בגלל אבן. כי לפעמים אבן כן הורגת. רולטה רוסית
רבקה שפק ליסק
המנהיגות הערבית בישראל צריכה הייתה לשמש גשר לשלום, להכרה הדדית ולסיום הסכסוך אבל היא לא עשתה דבר בכיוון זה אלא להפך. הרשות הפלשתינית והמנהיגות של ערביי ישראל אחראיות לא פחות מנתניהו להעדר הסכם
יעקב עמר
נושאי השלטים "הקץ לכיבוש" חייבים לתת לעצמם תשובה ברורה לשאלה פשוטה: האם יש להחזיר את קריית עקרון ל"עם הפלשתיני"? נולדתי בעאקר הערבית - אמות בקריית עקרון היהודית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il