X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוח הדיור זרוע טעויות, מהן מהותיות לאן נעלמה הבטחת לפיד ל-150,000 דירות להשכרה? טעויות בנתוני האשראי הבנקאי והרווח היזמי סתירות בנתוני המחסור בדירות "מחיר למשתכן" לא נכשל
▪  ▪  ▪
יאיר לפיד. הבטחה הזויה [צילום: פלאש 90]

דוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, על משבר הדיור הוא מסמך רשלני, זרוע טעויות, חלקן קטנות וחלקן מהותיות. הדבר מעורר כמובן סימן שאלה לגבי מהימנות הדוח כולו. להלן מבחר של כמה טעויות מהותיות.
  • "משרד הבינוי שיווק קרקע לדירות" - כמעט לגמרי לא נכון. קרקעות המדינה נמצאות בבעלותה ובניהולה של רשות מקרקעי ישראל, והיא המוכרת אותן. למשרד הבינוי אין קרקעות. הוא יכול למכור אותן, לעתים רחוקות, רק כסוכן-מכירות של הרשות. למשל, בתוכניות "מחיר מטרה" יצאו עד היום שני מכרזים משותפים של המשרד ושל רמ"י, כאשר הבעלות היא של רמ"י, והמשרד משמש ככלי עזר. האם שפירא אינו יודע מיהו בעל הבית של קרקעות המדינה?!
  • להיכן נעלמו בדוח ההבטחות של יאיר לפיד לבנות 150,000 דירות להשכרה? כבר בספטמבר 2012, בעת מסע הבחירות לכנסת, הבטיח לפיד לבנות כמות פנטסטית של דירות אלו. הוא חזר על ההבטחה גם לאחר הבחירות, כשהיה ח"כ ושר. News1 תקף הבטחות אלו שוב ושוב. אמרנו והוכחנו - כפי שאכן קרה - שזוהי הזיה, בין היתר משום שאף משקיע מוסדי לא ייכנס להשקעה-הרפתקה כזו. בפרק על דיור להשכרה, נעלם כמעט כל הסיפור הזה, חוץ מהערות שוליים. אצל שפירא, הסיפור מתחיל בהחלטת הממשלה לבנות 40,000 דירות להשכרה. הוא "שכח" להסביר איך ירדו מ-150,000 ל-40,000 דירות, שאף אחת מהן, אגב, לא נבנתה עד היום.
  • "ארבעה בסיסים של התעשיה הצבאית פונו ב-2014 ממרכז הארץ" - למיטב ידיעתי זה לא נכון. הבסיסים הגדולים, כולל ברמת השרון ובבאר יעקב, נמצאים עדיין במקומם.
לבנקים אין די אשראי
  • בדיקה שטחית של נתוני מחירי הדירות: מבקר המדינה בדק משום מה רק את נתוני 2012 ולא את נתוני 2013. הוא השווה נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרד הבינוי והשמאי הממשלתי. אולם שפירא שכח, משום מה, לבדוק ולדווח על מערכת הנתונים המקיפה ביותר - נתוני רשות המיסים.
  • כמה דירות חסרות כיום? המבקר מביא שני נתונים זה מול זה - לפי מקור אחד חסרות 53,000 דירות, ולפי מקור שני, משרד הבינוי, חסרות 115,000 דירות. המבקר לא עשה את הבדיקה המתבקשת ולא ניסה ליישב את הנתונים הסותרים. מדובר בנתון מרכזי, והטעות של המבקר משליכה על כל הביקורת שלו.
  • "לבנקים היה עדיין די אשראי לענף הבנייה" - לא נכון. המצב בפועל היום הוא, שרוב הבנקים, חוץ מלאומי ופועלים, הפסיקו כמעט לגמרי לממן פרויקטים, כי הגיעו לתקרת האשראי שמתיר להם בנק ישראל. לו היה המבקר משוחח עם קבלנים ויזמים, היה שומע איך נתקעו פרויקטים בגלל מחסור באשראי. המבקר מסתמך על נתון, שלפיו נתנו הבנקים ב-2012 אשראי ב-204 מיליארד שקל לענף, אך יכלו לתת 23 מיליארד שקל נוספים. בהנחה שהנתון נכון, מדובר על אפשרות להגדלת האשראי ב-11%. על-פי התיאורים הדורשים של המבקר, על מחסור ברבבות דירות, נראה שאשראי זה לא יספיק.
  • "מחכים עד 15 חודש להיתר בנייה" - לא נכון. מבקר המדינה הגיע למסקנה מוטעית זו לאחר בדיקת הנתונים בחמש רשויות מקומיות בלבד, מתוך יותר מ-200 רשויות בישראל. לו היה בודק מוקד מרכזי של ביקוש לדירות, תל אביב למשל, היה מגלה שלעתים קרובות מחכים היזמים להיתר בנייה 18 חודש ויותר. זה מה שקורה כשעושים בדיקות חלקיות (מאוד).
שימוש במכבסת מילים
  • "הרווח היזמי הוא 15.1%" - לא נכון. לו היה המבקר בודק נתונים גלויים של חברות בנייה הרשומות בבורסה, היה מגלה שהרווח האמיתי נמוך בהרבה.
  • "מחיר למשתכן נכשל" - לא נכון. המבקר עצמו מספר, כי ב-19 שנותיה של התוכנית (המבקר כותב "18 שנים", וגם זו טעות), מכרה רשות מקרקעי ישראל, אז המינהל, מגרשים לבניית 27,300 דירות מוזלות. אך היכן הכישלון? נכון, בפועל מכרו היזמים, שקנו את המגרשים, רק 19,200 דירות מוזלות; אבל איך ייתכן לקרוא למבצע שאיפשר לכמעט 20,000 משפחות לרכוש דירות במחיר סביר ומוזל, "כישלון"? אם יש כישלון בנושא זה, הוא של שפירא.
  • מדוע לא לכתוב בעברית? המבקר כותב כי פרויקטים של פינוי-בינוי מתעכבים "בגלל מחלוקת בין בעלי זכויות". הוא "מכבס" את העובדות האמיתיות הפשוטות: הפרויקטים מתעכבים לעיתים קרובות, כי כמה מבעלי הדירות הישנות מסרבים לחתום עם החברה היזמית על חוזה פינוי-בינוי. אחת הבעיות בדוח כזה היא ביטויים מעורפלים וסתומים. מדוע כל כך קשה לכתוב בעברית פשוטה וברורה?

תאריך:  25/02/2015   |   עודכן:  26/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אוסף של טעויות, השמטות ואי-בדיקת עובדות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
אלעזר לוין
דוח הדיור מתרכז בוועדות, תוכניות ומגרשים - אך מתעלם מהבעיות העיקריות: מחסור חמור בפועלי בניין, מנהלי עבודה, מהנדסים, אשראי וציוד כבד    גם קרקעות הקרן הקיימת והקרקעות שבבעלות פרטית לא קיימות בדוח
איציק וולף
ראש הממשלה הצהיר כי יפעל יחד עם שותפיו הטבעיים לממשלה הבאה לתיקון ליקויים שנמצאו בדוח מבקר המדינה על מחירי הדיור    הסיט את הדיון אל סכנת הגרעין האירני והצהיר כי הוא מכבד את הנשיא האמריקני, אך מחובתו לעשות הכל למניעת נשק גרעיני אירני
איתמר לוין
לפני המשבר לא היו כלים להתמודד איתו; אולמרט כלל לא זיהה אותו; נתניהו הגיב באיחור    לגופי הממשלה אין מידע מלא על שוק הדיור והחלטות התקבלו בלי בחינה מלאה של השלכותיהן
איתמר לוין
שיווק יח"ד במספר נמוך בהרבה מהדרוש    הליכי האישור נמשכים פי שלושה מהקבוע בחוק    מסלול הווד"לים לא נתן את הפתרון    מועצת מקרקעי ישראל לא קבעה מדיניות ברורה    רמ"י לא עמדה ביעדים שנקבעו לה
איתמר לוין
הסיבות: העדר תוכנית אסטרטגית של משרד הבינוי ורמ"י, אי-עמידה הנחיות תמ"א 35, הצגת יעדים בלתי ריאליים והתעלמות של משרד הבינוי מהחלטות הממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il