X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קל לשבת היום ולמתוח ביקורת על ממשלות אולמרט ונתניהו בנוגע לטיפול במשבר הדיור. אבל זוהי חכמה בדיעבד, שאפילו נסתרת בדבריו של המבקר עצמו
▪  ▪  ▪
דווקא כן דנו והחליטו [צילום: AP]

דוח מבקר המדינה על מחירי הדיור יכול היה לתת תמונה הפוכה מכפי שעולה ממנו. דוח זה, כמו כל דוח ביקורת, מגלם הרבה חכמה בדיעבד של המבקר. לכן ראוי היה, כי יתן היבטים אחרים של אפשרויות לגבי מקבלי ההחלטות וכן שיעזהר יותר בניסוח הדק. לכל מילה בדוח מבקר, ובעיקר בימי בחירות, יש משמעות עצומה. אנסה להבהיר זאת כאן.
המבקר אומר: "בזמן שמחירי הדיור נוסקים, רק ביולי 2010, יותר משנה לאחר הקמתה, זיהתה הממשלה ה-32 בראשותו של מר בנימין נתניהו את הצורך לבלום את העלייה החדה במחירי הדיור". מאחר שייתכן שמחירי הדיור, עם הכבוד להם, לא היו ואינם הנושא החשוב ביותר לדיון ממשלתי, הרי שללא חכמה בדיעבד ראוי היה להוריד מהמשפט הזה שתי מילים: את המילה "רק" ואת המילה "יותר".
אז היה בזה ציון עובדה שכנראה היא נכונה, אך ללא החכמה של ביקורת בדיעבד. וכך היה נכתב המשפט: "בזמן שמחירי הדיור נוסקים, ביולי 2010, שנה לאחר הקמתה, זיהתה הממשלה ה-32 וכו'." ואולי מגיע לממשלה ולשרים שכיהנו בה, בנימין נתניהו ומשה כחלון ואביגדור ליברמן ואלי ישי, כולם ראשי מפלגות נוכחיים, צל"ש - שלמרות כל עיסוקיהם היא בכל זאת, בתוך שנה מהקמתה (זמן סביר מאוד אם לא מדובר בחרום) העלתה לדיון ולהחלטות את מחירי הדיור? האם זו אפשרות? כנראה שלא אצל המבקר הנוכחי.
וכך גם לגבי ממשלת אולמרט. המבקר מותח ביקורת של חכמה בדיעבד: "אף שהסתמנה מגמה ברורה של עלייה חדה במחירי הדיור, הממשלה בראשות אהוד אולמרט (שכיהנה עד מרס 2009) לא זיהתה מגמה זו כסיכון הדורש התייחסות ייחודית ולא קיימה כל דיון אסטרטגי בנושא". אולם בניגוד לכך, המבקר עצמו מציין, כי ב-31 באוגוסט 2008 "הוחלט בממשלת אולמרט לא ליזום תוכניות חדשות לבנייה במרכז בשנים 2009 עד 2012", וזאת כדי לאזן בין גידול האוכלוסייה במרכז ובפריפריה.
הנה כי כן: הממשלה של אולמרט, בה כיהנו בין היתר יצחק הרצוג, ציפי לבני וליברמן וישי, כן קיבלה החלטה, ואפילו החלטה אסטרטגית. ייתכן שבחכמה בדיעבד אולי לא הייתה החלטה מושלמת, אבל לציין שהממשלה של אולמרט לא זיהתה סיכון?

כן לדירות גדולות

דוח המבקר מצביע גם על ירידה בבניית דירות בנות שלושה חדרים ועלייה בבניית דירות של חמישה ושישה חדרים. אין ספק, כי זהו ביטוי לעלייה ברמת החיים הכללית במדינה, וטוב שכך. דירות שלושה חדרים טובות למצמצמי דיור, לזוגות מבוגרים שרוצים לעבור מבית גדול לדירה יותר קטנה. דירות אלו אינן טובות למשפחות צעירות, שמולידות ילדים ורוצות לגדלם ברווחה. להן צריך לדאוג לדירות גדולות ומרווחות.
אך מה לעשות שדירות גדולות עולות יותר? הפתרון הוא, כפי שאכן תכננה ממשלת אולמרט, לפזר את האוכלוסייה לפריפריה ועם זאת להקים תשתיות תחבורה שיקרבו את הפריפריה למרכז מבחינת זמן ההגעה. בכך יושגו גם יעדים לאומיים של פיזור אוכלוסייה, גם מתן אפשרויות דיור מרווח יותר זול, וגם יתאפשר לממשלה לתת תמריצים למי שיעבור לפריפריה.
יש לתת לכוחות השוק להשפיע על הדירות במרכז ויש לדרוש מהממשלה להפעיל תוכניות הוזלה וסבסוד לדירות באיזורים יותר מרוחקים, אך בכל מקרה - שיהיו אלו דירות מרווחות וגדולות לטובת הילדים ודור העתיד.
דוח המבקר לא היה צריך להתפרסם במהלך מערכת בחירות, אם המבקר רוצה שההתייחסות לממצאיו תהיה רצינית ולא פופוליסטית. אבל משפורסם הדוח, סבורני שלאור ממצאיו, הן ממשלת אולמרט והן ממשלת נתניהו כן התייחסו לנושא, כל אחת בדרכה, בצורה אחראית. רק חכמה בדיעבד יכולה לומר שההחלטות לא הורידו מחירים, וכל זאת בכפוף לשאלה: האם בכלל צריך להוריד מחירים במרכז הארץ?

הכותב הוא מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א)
תאריך:  26/02/2015   |   עודכן:  26/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החכמה בדיעבד של שפירא
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
המבקר לא חידש מאומה
רן בנימיני  |  26/02/15 13:13
2
המבקר לא יתערב בגודל הדירות...
עו"ד דגן גלבוע  |  26/02/15 13:24
3
הבניה והדיור הם מחדל מתמשך
רו״ח דני כהן  |  26/02/15 13:37
4
ההתנפלות על נתניהו משולחת רסן
גאולה דמתי  |  26/02/15 14:53
5
אי הטיפול בדיור הוא הזנחה
דן הראל  |  26/02/15 15:12
6
כל ביקורת היא חוכמה בדיעבד
שאול א.  |  26/02/15 16:19
7
הכי קל להתקיף את נתניהו
ארי ברן  |  26/02/15 18:34
 
- כל עבודת הביקורת היא בדיעבד
ארי ברן (2)  |  26/02/15 19:18
8
נתניהו יתקשה להסביר את הדוח
משה בורבה  |  26/02/15 19:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
שמעון זיו
שתי מסקנות עיקריות מהדוח: יש לבטל את מוסד הנשיאות אשר הפך למיותר לחלוטין. המסקנה השנייה - ליצור הפרדה מוחלטת בין המעון הרשמי של ראש הממשלה לבין בתיו הפרטיים
איתמר לוין
אחרי שש שנים בשלטון, נתניהו לא יכול לזרוק את האחריות על קודמו. הוא היה צריך לדאוג שמישהו ירכז את הפעילות בתחום הדיור ושההחלטות של ממשלתו יבוצעו    האם שפירא באמת חושב שלא ייעשה שימוש פוליטי בדוח?
אלעזר לוין
דוח הדיור זרוע טעויות, מהן מהותיות    לאן נעלמה הבטחת לפיד ל-150,000 דירות להשכרה? טעויות בנתוני האשראי הבנקאי והרווח היזמי    סתירות בנתוני המחסור בדירות    "מחיר למשתכן" לא נכשל
אלעזר לוין
דוח הדיור מתרכז בוועדות, תוכניות ומגרשים - אך מתעלם מהבעיות העיקריות: מחסור חמור בפועלי בניין, מנהלי עבודה, מהנדסים, אשראי וציוד כבד    גם קרקעות הקרן הקיימת והקרקעות שבבעלות פרטית לא קיימות בדוח
איציק וולף
ראש הממשלה הצהיר כי יפעל יחד עם שותפיו הטבעיים לממשלה הבאה לתיקון ליקויים שנמצאו בדוח מבקר המדינה על מחירי הדיור    הסיט את הדיון אל סכנת הגרעין האירני והצהיר כי הוא מכבד את הנשיא האמריקני, אך מחובתו לעשות הכל למניעת נשק גרעיני אירני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il