X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שייח' אל-אזהר, ואנשי דת איסלאמיים אחרים, מטילים על המערב את האחריות לטרור האיסלאמי, ובכך חוסמים אפשרות לצמיחה של זרם רפורמיסטי שיעקר את היסודות האלימים של הג'יהאד
▪  ▪  ▪
השייח' אחמד אל-טייב. דבק בגישה המסורתית [צילום: AP]

שייח' אל-אזהר, אחמד אל-טייב, העומד בראש המוסד הדתי העליון של העולם המוסלמי–סוני, השתתף בשבוע האחרון בוועידה בינלאומית בנושא הטרור שערכה 'אגודת העולם האיסלאמי' (ראביטת אל-עאלם אל-איסלאמי) בעיר מכה שבסעודיה.
בראיון לעיתון "אל-שרק אל-אווסט" (25 בפברואר 2015) הסביר טייב את הגורמים המניעים בראייתו את הטרור. להלן ציטוטים מדבריו (המתורגמים בערבית) כפי שפורסמו בעיתון:
  • "הסיבה הראשונה (בחשיבותה) על-פי נקודת מבטי היא ההתנכלות לאומה האיסלאמית והעולם הערבי, הניסיונות לפוררם, והתוכניות שאנו שומעים עליהן, כמו סכסוך זה או אחר, דוגמת המזרח התיכון הגדול ו[תוכניות] אחרות. מאחורי תוכניות אלה עומדים כוחות גלובליים המשתפים פעולה עם הציונות העולמית. הדבר נחשב לאחת הסיבות הבולטות לכך [לטרור]".
    "אם נביט לאחור ולמאה הקודמת בפרט ונבחן למשל את תולדות האימפריאליזם במצרים, נמצא את האימפריאליזם הצרפתי ולאחריו [האימפריאליזם] האנגלי, והיינו למדים, כי על-מנת להאריך את ימי האימפריאליזם וההישארות בארץ, הם הביאו עימם מספר תיאוריות, ולדוגמה, אמרו: אנו הגענו כדי לחנך את העולם. דברים אלה אינם נכונים, וכל עניינם היה לשלוט באוצרות של הארצות הערביות והאיסלאמיות, והם לא הסתפקו בכך, אלא הותירו במתכוון את הארצות האלה בעוני ובבערות, ואחר-כך ניסו להצית את אש הסכסוך בין הערבים והמוסלמים, בין הסונים לשיעים, וכן בין הסונים לבין עצמם, [באומרם] זה סלפי וזה אחר, לאחר מכן בין העמים הערביים והשליטים שלהם, וזאת כדי לגרור תגובות שהפכו לטרור. אלמלא התערב המערב בעשר השנים האחרונות במדינות הערביות והאיסלאמיות, לא היינו רואים את התפשטות תופעת הטרור בדרך הזו".
לא מכה על חטא
לצד זאת, ציין טייב בראיון ל"אל-שרק אל-אווסט", כי קיימים "גורמים משניים" לתופעת הטרור, כדוגמת העוני, האבטלה, והזנחת הצעירים בעולם הערבי. בפרט לאור מספרם הגדול ואי-שיתופם בקביעת העתיד.
הניתוח של שייח' אל-אזהר אחמד אל-טייב, של הגורמים לטרור, נושא חשיבות רבה בשל מעמדו כראש הסמכות הדתית העליונה של הציבור המוסלמי-סוני בעולם כולו. הם משקפים את הרעה החולה של העולם האיסלאמי, הנמנע מלהכות על חטא על חלקו ביצירת התנאים שאפשרו את צמיחתם של זרמים קיצוניים באיסלאם מהאחים המוסלמים דרך אל-קאעידה ודאעש וכלה בקיצוניות האיסלאמית השיעית בהנהגת אירן וחיזבאללה.
והאיסלאם במקומו נותר
אנשי הדת המוסלמים אינם רואים את דבשתם האידיאולוגית ומעדיפים גם בעניין זה להטיל את האחריות למצבם על המערב, האימפריאליזם ו"הציונות העולמית", שהינה שם קוד ל"יהודים" וביטוי מובהק של אנטישמיות. הפרשנות של "ג'יהאד" כמלחמת קודש נגד הכופרים אינה המצאה של המערב או תגובה ל"אימפריאליזם" המערבי ו"הציונות העולמית". היא מעוגנת בקוראן, בחדית’ ובכתביהם של גדולי אנשי הדת המוסלמים, המהווים מקור סמכות והשראה לתנועות האיסלאמיות המודרניות המייצגות מאות מיליונים של מוסלמים.
הטענה החוזרת ונשמעת, ולפיה המחזיקים בתפיסת הג'יהאד אינם מייצגים את האיסלאם כיוון שהם אינם מפרשים נכונה את האיסלאם, נועדה אף היא לשם הולכת המערב שולל. לו היו אלה המעלים טענה זו כנים, היה עליהם לומר באותה נשימה כי ענקי האיסלאם בדורות הקודמים ובדור הנוכחי דוגמת איבן תיימיה, מוחמד עבד אל-ווהאב, חסן אל-בנא, סייד קוטוב, אחמד יאסין, יוסוף קרדאווי, האייתוללה ח'ומיני, ועוד אישים רבים אחרים, אינם מייצגים את האיסלאם בשל אי-הבנתם את הקוראן והחדית'.
עמדתו של שייח' אל-אזהר, ואנשי הדת האחרים שהשתתפו בוועידה נגד הטרור, מעידים פעם נוספת כי האיסלאם נותר במקומו, דבק בגישתו המסורתית ומגלה חוסר סובלנות קיצונית כלפי כל אפשרות לצמיחה של זרם רפורמיסטי, שינסה לעקר את היסודות האלימים של הג'יהאד ואת החתירה של האיסלאם להשתלט על העולם ולכפות בכוח את ההלכה האיסלאמית הלא היא ה'שריעה'.

פורסם במקור: אתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה
סא"ל יהונתן דחוח-הלוי, חוקר בכיר לענייני מזרח תיכון ואיסלאם רדיקלי במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ומייסד ושותף בחברת Orient Research Group, המספקת מידע וייעוץ אסטרטגי. כיהן בתפקיד יועץ במשרד החוץ וראש אגף המידע בדובר צה"ל.
תאריך:  01/03/2015   |   עודכן:  01/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אי-הכאה על חטא מונעת רפורמה באיסלאם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אמנת הדתות
אהרון שחר  |  1/03/15 12:03
2
היסודות האלימים באיסלם
מאיר_5728  |  2/03/15 13:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
נשיא מצרים א-סיסי אינו מוכן לאפשר את חזרתה של תנועת "האחים המוסלמים" לזירה הפוליטית במצרים    על-פי שירותי הביטחון של מצרים, התנועה פתחה במסע פיגועים בתוך מצרים כדי לסכל את הבחירות לפרלמנט והוועידה הכלכלית הגדולה בשארם א-שיח'
אפרים אסכולאי, אמילי לנדאו
אם יש לקח שניתן ללמוד מהניסיון עם סוריה ונשקה הכימי, הוא שאם מפעילים מספיק לחץ, אפשר להתמודד ביעילות עם סוגיות הקשורות לנשק להשמדה המונית. עם זאת, אין ספק שיידרשו לכך מוכנות פוליטית אדירה ונחישות רבה, ובסוריה השסועה כרגע ממלחמות כלל לא ברור אם זו עדיפות בינ"ל, אפילו לאחר השימוש שעשה אסד בנשק כימי
יוני בן-מנחם
בכירים בחמאס חוששים מהפצצה אווירית מצרית על מעוזי עז א-דין אל-קסאם ברצועת עזה. מנהיגי "האחים המוסלמים" טוענים כי פעיליו של מחמד דחלאן מתכוונים ליצור משבר ביטחוני על גבול הרצועה כהקדמה לפעולה צבאית מצרית
יוני בן-מנחם
העימות בליגה הערבית היווה שיא חדש במתיחות בין שתי המדינות לאור המשך התמיכה של קטר בתנועת "האחים המוסלמים" במצרים וההסתה החריפה של ערוץ אל-ג'זירה נגד משטרו של הנשיא המצרי א-סיסי
מנשה שאול
איומים בעלם הערבי: בשריפת הטייס התכוון דאעש להפחיד את הירדנים ולהכניעם    הרש"פ מאיימת על ישראל בפירוק הרשות אם לא ישולמו כספי המיסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il