שייח' אל-אזהר, אחמד אל-טייב, העומד בראש המוסד הדתי העליון של העולם המוסלמי–סוני, השתתף בשבוע האחרון בוועידה בינלאומית בנושא הטרור שערכה 'אגודת העולם האיסלאמי' (ראביטת אל-עאלם אל-איסלאמי) בעיר מכה שבסעודיה.
בראיון לעיתון "אל-שרק אל-אווסט" (25 בפברואר 2015) הסביר טייב את הגורמים המניעים בראייתו את הטרור. להלן ציטוטים מדבריו (המתורגמים בערבית) כפי שפורסמו בעיתון:
- "הסיבה הראשונה (בחשיבותה) על-פי נקודת מבטי היא ההתנכלות לאומה האיסלאמית והעולם הערבי, הניסיונות לפוררם, והתוכניות שאנו שומעים עליהן, כמו סכסוך זה או אחר, דוגמת המזרח התיכון הגדול ו[תוכניות] אחרות. מאחורי תוכניות אלה עומדים כוחות גלובליים המשתפים פעולה עם הציונות העולמית. הדבר נחשב לאחת הסיבות הבולטות לכך [לטרור]". "אם נביט לאחור ולמאה הקודמת בפרט ונבחן למשל את תולדות האימפריאליזם במצרים, נמצא את האימפריאליזם הצרפתי ולאחריו [האימפריאליזם] האנגלי, והיינו למדים, כי על-מנת להאריך את ימי האימפריאליזם וההישארות בארץ, הם הביאו עימם מספר תיאוריות, ולדוגמה, אמרו: אנו הגענו כדי לחנך את העולם. דברים אלה אינם נכונים, וכל עניינם היה לשלוט באוצרות של הארצות הערביות והאיסלאמיות, והם לא הסתפקו בכך, אלא הותירו במתכוון את הארצות האלה בעוני ובבערות, ואחר-כך ניסו להצית את אש הסכסוך בין הערבים והמוסלמים, בין הסונים לשיעים, וכן בין הסונים לבין עצמם, [באומרם] זה סלפי וזה אחר, לאחר מכן בין העמים הערביים והשליטים שלהם, וזאת כדי לגרור תגובות שהפכו לטרור. אלמלא התערב המערב בעשר השנים האחרונות במדינות הערביות והאיסלאמיות, לא היינו רואים את התפשטות תופעת הטרור בדרך הזו".
לא מכה על חטא לצד זאת, ציין טייב בראיון ל"אל-שרק אל-אווסט", כי קיימים "גורמים משניים" לתופעת הטרור, כדוגמת העוני, האבטלה, והזנחת הצעירים בעולם הערבי. בפרט לאור מספרם הגדול ואי-שיתופם בקביעת העתיד.
הניתוח של שייח' אל-אזהר אחמד אל-טייב, של הגורמים לטרור, נושא חשיבות רבה בשל מעמדו כראש הסמכות הדתית העליונה של הציבור המוסלמי-סוני בעולם כולו. הם משקפים את הרעה החולה של העולם האיסלאמי, הנמנע מלהכות על חטא על חלקו ביצירת התנאים שאפשרו את צמיחתם של זרמים קיצוניים באיסלאם מהאחים המוסלמים דרך אל-קאעידה ודאעש וכלה בקיצוניות האיסלאמית השיעית בהנהגת אירן וחיזבאללה.
והאיסלאם במקומו נותר אנשי הדת המוסלמים אינם רואים את דבשתם האידיאולוגית ומעדיפים גם בעניין זה להטיל את האחריות למצבם על המערב, האימפריאליזם ו"הציונות העולמית", שהינה שם קוד ל"יהודים" וביטוי מובהק של אנטישמיות. הפרשנות של "ג'יהאד" כמלחמת קודש נגד הכופרים אינה המצאה של המערב או תגובה ל"אימפריאליזם" המערבי ו"הציונות העולמית". היא מעוגנת בקוראן, בחדית’ ובכתביהם של גדולי אנשי הדת המוסלמים, המהווים מקור סמכות והשראה לתנועות האיסלאמיות המודרניות המייצגות מאות מיליונים של מוסלמים.
הטענה החוזרת ונשמעת, ולפיה המחזיקים בתפיסת הג'יהאד אינם מייצגים את האיסלאם כיוון שהם אינם מפרשים נכונה את האיסלאם, נועדה אף היא לשם הולכת המערב שולל. לו היו אלה המעלים טענה זו כנים, היה עליהם לומר באותה נשימה כי ענקי האיסלאם בדורות הקודמים ובדור הנוכחי דוגמת איבן תיימיה, מוחמד עבד אל-ווהאב, חסן אל-בנא, סייד קוטוב,
אחמד יאסין, יוסוף קרדאווי, האייתוללה ח'ומיני, ועוד אישים רבים אחרים, אינם מייצגים את האיסלאם בשל אי-הבנתם את הקוראן והחדית'.
עמדתו של שייח' אל-אזהר, ואנשי הדת האחרים שהשתתפו בוועידה נגד הטרור, מעידים פעם נוספת כי האיסלאם נותר במקומו, דבק בגישתו המסורתית ומגלה חוסר סובלנות קיצונית כלפי כל אפשרות לצמיחה של זרם רפורמיסטי, שינסה לעקר את היסודות האלימים של הג'יהאד ואת החתירה של האיסלאם להשתלט על העולם ולכפות בכוח את ההלכה האיסלאמית הלא היא ה'שריעה'.