X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחר צפוי ראש ממשלת ישראל לנאום בקונגרס האמריקני. יש קולות בעד, יש קולות נגד. דומה שנאום זה עומד להפוך בימים אלו לדבר המרכזי בעולמנו, לפחות בעולמו של הממשל האמריקני של אובמה
▪  ▪  ▪
ממה ממשל אובמה מפחד? [צילום: פלאש 90]

מדוע מנהל ממשל אובמה "מלחמת עולם" נגד נאום נתניהו בקונגרס? ישנן שלוש סיבות מרכזיות לכך:
  • הקרע בין אובמה לנתניהו הוא עובדת יסוד מזה יותר משש שנים בשל פערים אישיים, אידיאולוגים ואסטרטגיים בין השניים;
  • נתניהו מגיע לנאום בנסיבות רעות לאובמה בהתמודדות הקשה שלו מול בית המחוקקים בשורה של נושאים החשובים לו;
  • החשש כי נתניהו כקוסם ישפיע על דעת הקהל האמריקנית שההסכם הצפוי הוא באמת רע לאינטרסים האמריקנים ומהווה סכנה קיומית בפוטנציה לבעלת הברית הכי אמינה שלארה"ב.
מחר צפוי ראש ממשלת ישראל לנאום בקונגרס האמריקני. יש קולות בעד, יש קולות נגד. דומה שנאום זה עומד להפוך בימים אלו לדבר המרכזי בעולמנו, לפחות בעולמו של הממשל האמריקני של אובמה. זה נאום, לא מלחמה, לא פיגוע טרור רצחני המוני, לא שואה אקלימית, לא קטסטרופה כלכלית! ולכן אני רוצה להעלות שאלה, ולנסות ולתת לה תשובות כמידת האפשר.
והשאלה היא: מה קורה כאן? מדוע מתייצב ממשל אובמה למלחמת עולם נגד בעלת הברית הכי אמינה שלו? ממה הוא מפחד?
כאשר ממשלת ישראל, עם נתניהו וברק, איימה שתפעל לבדה נגד מתקני הגרעין באירן, ממשל אובמה נלחם נגד הכוונה הזאת, כי מבחינתו עצם התקיפה והשלכותיה היו ממאירות. הוא אכן פחד מתקיפה ישראלית. אז לא היה מדובר במילים, אלא בפצצות. אבל עכשיו? נתניהו מאיים במילים! מה הפחד? דומני שההדלפות של הממשל, הדברים הבוטים הפומביים שהוא אומר נגד ראש ממשלת ישראל, החרמות הטקסיות שהוא מפעיל, ההתערבות הגסה שלו בבחירות בישראל (לעיין בדברי היועצת לביטחון לאומי האמריקנית), ועוד שורה של דברים חשאיים שהוא נוקט בהם, ככל הנראה, על-מנת לנסות ולמנוע את הנאום או לשבשו - הם חסרי תקדים, אפילו מול אויבים.
ההסבר המקובל שישראל עקפה את הנשיא, "פגעה בפרוטוקול", נתנה יד לרפובליקאים נגד הנשיא, ובכלל שהיא שוגה כי אינה מכירה את ההסכם המתגבש עם אירן, ולכן פועלת כמו פיל בחנות חרסינה - הם אולי נכונים לכשעצמם, אך לטעמי אין בהם כדי לתת הסבר מניח את הדעת למאבק האיתנים של הממשל האמריקני נגד הנאום.
איני מעלה על הדעת שממשל אובמה יעז להעליב את מלך סעודיה, או להדליף נגד בית המלוכה הקטרי, או אפילו ללעוג לאסד הרוצח. מול ממשלת נתניהו הוא מעז גם מעז. אני מוצא שלושה הסברים מרכזיים.
הראשון שבהם הוא שהקרע בן אובמה לנתניהו התחיל מהרגע הראשון שאובמה עלה לנשיאות, ועוד בסימליות רבה: נתניהו נכנס לחדר, רגליו של אובמה על השולחן ומבטו נעוץ בתקרה. נתניהו לא הרכין את ראשו. על הסיבות האישיות, האידיאולוגיות והאסטרטגיות לקרע בין השניים כבר "נכתבו ספרים". הקרע הוא עובדת יסוד לאורך שש שנים, ועכשיו הוא מתרחב עוד יותר, ואולי מגיע לשיא חדש. זאת כאשר אובמה משוחרר מאילוץ בחירה נוספת, ונתניהו דווקא נאבק להיבחר מחדש. קרקע בשלה להתנגשות מצח.
השני שבהם הוא צירוף הנסיבות הפנימיות שבהן נמצא ממשל אובמה. מאז ינואר השנה הוא עומד מול רשות מחוקקת (בית הנבחרים והסנאט) עם רוב רפובליקאי, שרובו "שונא" אותו, פשוטו כמשמעו, וכבר התחיל לפעול נגדו (כולל דרך הרשויות המשפטיות) בשורה של נושאים שחשובים לאובמה, ובכללם חתימת ההסכם עם אירן. כאן עומדת לפרוץ "מלחמת עולם" משפטית סביב השאלה האם הסכם הגרעין עם אירן נכלל בקטגוריה של אמנה (TREATY) המחייבת את אישור בית המחוקקים (כדעת הרפובליקאים), או לא (כדעת ממשל אובמה). נאום נתניהו על-פי הזמנת הרפובליקאים, הוא כמו סחבה אדומה בעיני אובמה.
השלישי, קשור בחשש אובמה שנתניהו, שכישוריו כנואם ידועים, יצליח כקוסם להשפיע על דעת הקהל האמריקנית שהסכם הגרעין המתגבש עם אירן הטרוריסטית, שונאת ארה"ב, הוא רע לאזרחי ארה"ב, רע לאינטרסים האמריקנים ומסכן את קיומה של ישראל. כלומר, הממשל יצטרך להפעיל מאמץ על-מנת לשכנע כי זה לא נכון. ואם ההסכם הוא באמת רע, ואולי רע מאוד, זאת משימה לא קלה. איך יתקבל הנאום בארה"ב? מה יעשה ממשל אובמה בעקבותיו? יתנקם? נחכה ונראה ונעריך.

תאריך:  02/03/2015   |   עודכן:  02/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מלחמת עולם" נגד נאום נתניהו
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
שתי סיבות
אהרון שחר  |  2/03/15 15:20
 
- לא נכון ל"ת
fhimag@gmail.com  |  2/03/15 23:14
 
- נתניהו הוא ראש ממשלת ישראל .
שנאה עצמית גלותית  |  3/03/15 19:35
2
חוסיין אובאמה נכשל במדיניות הח
קורןנאוה טבריה  |  3/03/15 08:29
 
- כל מילה בסלע
יוסי ק  |  3/03/15 15:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איציק וולף
גורמים בסביבת ראש הממשלה דחו את טענת מזכיר המדינה האמריקני שעל פיה לא מכירה ישראל את פרטי הסכם הגרעין המתגבש    "רבים מחברי הקונגרס לא מכירים את ההסכם המתגבש - הסכם רע שמשאיר בידי אירן יכולות להגיע לפצצה גרעינית"
יהונתן דחוח-הלוי
אירן בונה יכולת צבאית לתקיפת הצי האמריקני במפרץ הפרסי במטרה להביא לקיצה של ההשפעה האמריקנית באזור, לסלול את הדרך להגמוניה אזורית (כולל השתלטות על מדינות המפרץ) ולהפיכתה של אירן למעצמה עולמית
ד"ר חיים משגב
אינני יודע מי הוא כיום צ'מברליין ומי הוא צ'רצ'יל אבל אני יודע מי הוא נשיא ארצות הברית - ואני יודע שהוא עושה את אותה הטעות שעשו, בזמנו, מנהיגי אירופה, כאשר הם ביקשו לפייס את הצורר הנאצי
ד"ר אורי מילשטיין
ניתוח השיקולים השונים של אירן, ארצות הברית וישראל בקשר לפיתוח נשק גרעיני והשפעת נאום נתניהו בקונגרס עליהם    וגם: על שוד החומרים הרדיו-אקטיביים על-ידי "המוסד" ב-1949
יורם אטינגר
נאום נתניהו בפני הקונגרס המסוגל לעצב את מדיניות ארה"ב כלפי אירן - מונחה על-ידי איום קטלני על ארה"ב וישראל ועל-ידי תום המועד לגיבוש הסכם עם אירן. כמו בגין, גם נתניהו יכול למנוע אסון ארוך טווח במחיר פוליטי קצר טווח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il