X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
במשך 11 שנים לא קידמו מוסדות התכנון את האפשרות להקים במרכז הארץ עשרות אלפי יחידות דיור וליצור 100,000 מקומות עבודה. האם ועדת המעקב שהקים מינהל התכנון תאפשר סוף-סוף לבצע את התוכניות?
▪  ▪  ▪
ערים אטרקטיביות כמו ראשל"צ

בתקופה בה הממשלה והכנסת עוסקות וימשיכו לעסוק בניסיון לתת מענה לציבור המשווע להגדלת היצע הדיור, ובמקביל לצמצם את שיעור האבטלה ולחזק את הכלכלה הישראלית, דומה, כי פתרון משמעותי הקיים עוד משנת 2003 לא זוכה לקידום ומימוש.
לפני מעל ל-11 שנים אושרה במחוז המרכז תוכנית המתאר המחוזית מספר 21/3, אשר מטרתה המרכזית היא ליצור תנאים נאותים למגורים ותעסוקה. אלא שלמרות מטרה זו נראה, כי איזורים ושטחים נרחבים המצויים בשטח התוכנית, נשכחו ולא קודמו על-ידי מוסדות התכנון. כך לדוגמה, במסגרת התוכנית אותרו 34,000 דונם, אשר הוגדרו כ"איזורי נופש מטרופוליני" ("אנ"מים"), שבעיקרם נועדו להוות שטח פתוח לנופש, ספורט וחקלאות, עם שימושים תואמים כגון גני אירועים, בתי קפה, מזנונים, פארקי מים ועוד.
באיזורים אלו, המצויים בערים אטרקטיביות כגון ראשון לציון, נס ציונה, פתח תקוה, רחובות, רעננה, נתניה ועוד, מתירה התוכנית בנייה למגורים, מסחר או תעשיה בשטח של 15% מאזור הנופש המטרופוליני, המוגדר כ"צמוד דופן", קרי: צמוד לאזורי בינוי קיימים. במילים אחרות: מאז אושרה התוכנית ב-2003 קיים מלאי תכנוני של 5,100 דונם לבנייה במרכז הארץ, עליו ניתן להקים עשרות אלפי יחידות דיור.
שטחים נוספים שאותרו, הם מרכזי התעסוקה המטרופוליניים המשניים, אשר נועדו לספק 100,000 מקומות עבודה חדשים בתעשיה מתקדמת ועתירת ידע, מסחר, שירותים עסקיים, שירותים פיננסיים ועוד. מרבית מרכזי התעסוקה קיימים אבל לא מעודכנים או מתאימים לתכנון ולצרכים המשתנים, כגון היי-טק. מרכזי התעסוקה מצויים בהיקף רחב בערים מרכזיות כמו נתניה, פתח תקוה (קרית אריה), ראש העין, ראשון לציון, רחובות ונס ציונה, רמלה-גזר-מודיעין, ומצויים בקרבת צירי תנועה ארציים, מסילות ברזל ומרכזי תחבורה, המאפשרים נגישות קלה ונוחה אליהם.
הסיבה לכך שאותן עשרות אלפי יחידות דיור ו-100,000 מקומות עבודה חדשים לא נוצרו בפועל, היא התנהלותם של מוסדות התכנון. מצד אחד, הללו נמנעו מלקדם ולאשר תכנון כולל לאותם מתחמים כנדרש על-פי הוראות התוכנית, ומצד שני - דחו תוכניות נקודתיות שניסו לקדם יזמים בשטח האנ"מים ובמרכזי התעסוקה.
העדרו של תכנון כולל מוביל לכך, שבעלי קרקעות המצויות בתחום איזורי הנופש המטרופוליני, נתקלו במצב בלתי סביר, בו ניתן לאשר עליהן בנייה למגורים ושימושים מאושרים נוספים כגון גני אירועים, מתקני ספורט וכולי; אולם מצד שני, ועדות התכנון לא מקדמות כל תכנון ולא מאפשרות לעשות בפועל כל שימוש בקרקע - והנזק שנגרם ברור.
לאור התנהלות זו החליטה לאחרונה מנהלת מינהל התכנון, בינת שוורץ, למנות מנגנון פיקוח ליישום התוכנית שהינו - ועדת מעקב ובקרה - אשר תסייע בקידום התכנון הכולל בשטחים אלו, תבחן תקופתית את קצב פיתוחם ותייעץ בעניין לוועדה המחוזית.
אין ספק, כי הקמתה של הוועדה היא צעד מבורך. בנוסף לכך, כדאי להנחות את הוועדה המחוזית במחוז מרכז ואת הוועדות המקומיות בתחומה, להסדיר במסגרת תוכניות המתאר המקודמות/מופקדות בימים אלה (לאחר שאושר תיקון 101) גם את האנמ"ים ומרכזי התעסוקה המצויים בשטחן.

הכותבים הם ממשרד צבי שוב ושות', העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  03/03/2015   |   עודכן:  12/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנה הדירות החסרות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הסיבה לכל המחדלים היא
אהרון שחר  |  3/03/15 12:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים שטנגר
שאלת הסכסוך הרכושי הפרטני, שנתגלע בין אחד מילדיו של מרן לבין שאר ילדיו ונכדיו, מעבר לפן הרכילותי אינה מעניינת. עיקר העניין נובע מכך כי יורשיו של מרן, שידוע היה בהתנגדותו התקיפה להתדיינות משפטית בפני בתי-המשפט של המדינה, פונים לבית משפט הפועל לפי חוקי המדינה שאינם נשלטים על-ידי ההלכה
ד"ר צ'לו רוזנברג
דרעי הכניס סנוקרת ללפיד. איש הברזל לא נשאר חייב. בנט במיטבו. כחלון מפתיע מאוד. ליברמן מתנפל על עודה. גלאון נלחמת. האקסטזה, האורגזמה האינטלקטואלית של הפרשנים, העידוד הנסתר מן העין, מגיעים לסיומם כעבור שעה ומחצה. הידד ליונית. האינטרסנטים קיבלו את ליטרת הבשר
איתן קלינסקי
אני מחפש היום את החכם מהמגילה, שיניע את קברניטי ישראל בתוך הממשלה לכלל החלטה נועזת, כי עדיפה חכמת משא-ומתן להסדר מדיני ממתן עוד כוח לגיסות צבא
דוד סימן טוב, יורם שוייצר
המערכה האלימה בין ישראל לחיזבאללה בלבנון, בסוריה וייתכן גם מחוץ למזה"ת, צפויה להימשך ואולי אף להסלים בשנה הקרובה, לנוכח ניסיונותיהן של סוריה ואירן להרחיב את מרחב השפעתן בדרום סוריה וברמת הגולן הסורית
שמעון זיו
נורא ואיום כאן בארץ - איש לא גומר את החודש אליבא דיאיר לפיד, אז למה מצאו בסקר עולמי שכ-80% מתושבי המדינה נהנים ממנה וחושבים שטוב לגור בה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il