X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בניגוד לדבריו של "גורם בכיר בבית הלבן", נתניהו כן הציע בנאומו חלופות להסכם שמגבשת ארה"ב עם אירן: להמשיך את הסנקציות, לא להיבהל מהאיומים האירניים ולהציב תנאים עתידיים התגובות של הממשל לנאום מלמדות שכנראה אכן מדובר בהסכם כניעה
▪  ▪  ▪
בצורה מדודה ומרומזת [צילום: AP]

כמה צביעות טמונה במשפט (יום ג', 3.3.15), מפיו של גורם בכיר בבית הלבן, ולפיו "נתניהו כולו דיבורים ואפס מעשים". ועוד נקודה למחשבה: אם ההסכם עם אירן כל כך טוב, כפי שמנסה ממשל אובמה לשכנע, מדוע ברק אובמה וג'ון קרי מגיבים בכזו היסטריה לנאומו של בנימין נתניהו בקונגרס?
נתחיל עם הצביעות. לא משנה מה נתניהו היה עושה - הבכיר הזה היה מותח עליו ביקורת. נניח שנתניהו היה מציע בקונגרס חלופות מעשיות ומפורטות לעסקה עם אירן (ומיד נראה מה הוא כן הציע); היו אומרים שהוא מחבל במו"מ. נניח שישראל הייתה תוקפת את מתקני הגרעין של אירן; הצעקות היו נשמעות בעוצמה של פיצוץ גרעיני. הבכיר הזה (וזו בוודאי "רוח המפקד") מוכן להעניק לנתניהו את הזכות לדבר, בתנאי שהוא יגיד את מה שמוצא חן בעיני הממשל.
העניין הוא, שנתניהו כן הציע חלופות - בצורה מדודה ומרומזת. ראשית, הוא קרא לא להסיר את הסנקציות הכלכליות מעל אירן ולהמשיך להשתמש בהן כמנוף ללחוץ עליה בנושא הגרעיני. נעיר כאן, כי היה זה ממשל אובמה עצמו שהגיב בסנקציות כלכליות על הפלישה הרוסית לאוקראינה; אז בעצם נתניהו המליץ שהממשל ינקוט בדיוק באותה דרך - בה הוא כבר נוקט מזה מספר שנים - מול אירן. במילים אחרות: נתניהו אמר לאובמה שיעשה את מה שהוא ממילא כבר עושה ומאמין בו, הן מול אירן והן במקומות אחרים.
שנית, נתניהו הציע לא להיבהל מאיומיה של אירן לעזוב את שולחן המו"מ. "תחשפו את הבלוף שלהם", אמר, "הם צריכים את העסקה יותר מכם". זה מחזיר אותנו לנקודה הקודמת: עלי רוחאני נבחר בזכות הבטחתו להקל את המצוקה הקשה שגורמות הסנקציות; משטרים דיקטטוריים נופלים בשל מחסור במזון ולא בשל סתימת פיות; באירן כבר היו מהומות ויש אופוזיציה. המסקנה המתבקשת היא, שהממשל האירני אכן זקוק להסרת הסנקציות הרבה יותר מכפי שהמערב זקוק להסכם בנושא הגרעין.
שלישית, נתניהו שם את הדגש על החלק השני של העסקה - הסרת המגבלות מעל תוכנית הגרעין האירנית בעוד עשר שנים. ייתכן שזה היה החלק המרכזי בנאומו, המקום בו הציע לאמריקנים מעין-פשרה: תתגמשו מול האירנים בטווח המיידי ותהיו קשוחים איתם בטווח הארוך. נתניהו הציע למערב להציג לאירן שלושה תנאים להסרת המגבלות: הפסקת התוקפנות, הפסקת התמיכה בטרור, הפסקת הקריאה להשמדת ישראל. אלו הן דרישות של win-win: אם אירן תיישם אותן - זו תהיה אירן אחרת לגמרי; ואם לא - העולם לא ייתן לה להתקדם בתוכנית הגרעין. גם בהקשר הזה, נתניהו הציג תוכנית פעולה מעשית גם אם לא מפורטת.
התגובה חסרת הפרופורציות של ממשל אובמה לנאומו של נתניהו בפרט ולהתנגדות הישראלית להסכם עם אירן בכלל, מלמדת בדיוק את ההפך ממה שהממשל רוצה לומר. הרי אם ההסכם מוצלח, כולם יראו שנתניהו סתם היסטרי ו/או פוליטי. הרי אם נתניהו מעורר מהומה על לא מאומה, המומחים והפוליטיקאים יגידו את זה. אין זאת, אלא שג'ון קרי יודע מצוין מה יש בהסכם ויודע עוד יותר מצוין שזה אכן הסכם רע, המצטרף לשרשרת הכשלונות של ממשל אובמה במדיניותו במזרח התיכון.
מי שמצליח, לא נזקק לירידה לעלבונות אישיים. מי שיודע שהאמת לצידו, לא מזכיר בכוונה להעליב שראש ממשלת ישראל תמך בפומבי במהלך אסטרטגי של ממשלת ארה"ב (הפלישה לעירק), כפי שאמור לעשות בן-ברית. מי שמשוכנע שהצדק איתו, לא מונע ממתנגדיו להשמיע את דעתם. מאחר שאובמה, קרי ואנשיהם עושים בדיוק את כל מה שלא היו אמורים לעשות - אין מנוס מהמסקנה שנתניהו צודק: הם מובילים את העולם לכניעה לאירן.

תאריך:  03/03/2015   |   עודכן:  04/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ממשל אובמה מציג: צביעות והיסטריה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
השיעי
שמ  |  3/03/15 20:57
2
צבועים גם המחנה הציוניסטי עם ל"ת
בוז'יציפייחימוביץ  |  3/03/15 21:08
3
עוד יותר גרועים הם הדיווחים של
גם חוסר דרך-ארץ  |  3/03/15 23:02
4
לא רואה היסטריה
אהרון שחר  |  4/03/15 08:29
5
חייבים להצביע נתניהו מחל ל"ת
י.ח.  |  5/03/15 14:16
6
חייבים להצביע נתניהו מחל ל"ת
י.ח.  |  5/03/15 14:16
7
תגובתו של אובאמה בנוגע לנאומו
קורןנאוה טבריה  |  5/03/15 16:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
"לנצח את דאעש ולתת לאירן נשק גרעיני – לנצח בקרב ולהפסיד במלחמה"    "החלופה של העסקה הרעה אינה מלחמה אלא עסקה טובה"    "אירן רימתה בעבר את המפקחים"    "אירן צריכה את העסקה הרבה יותר מכם"
איציק וולף
הנשיא האמריקני טען כי בנאומו של נתניהו בפני הקונגרס לא נשמעה אף לא אלטרנטיבה ברורה אחת להסכם הגרעין    גורם בבית הלבן: רק מילים, ללא מעשים
איציק וולף
צפו בשידור חי מן הקונגרס האמריקני, שם נואם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, על הסכנה שנשקפת מתוכנית הגרעין האירנית ומהסכם הגרעין המתגבש בין מדינות המערב לבין אירן
אליקים העצני
הניתן לשנות את הראש של אובמה ואת כיוון "רוח הזמן" הפייסנית ע"י "נהפוך הוא" של נאום אחד? הניתן לחולל עם נאום אחד את מה שאסתר עם קסמיה עשתה לאחשוורוש?
עמי דור-און
אירן משתדלת להגיע לפצצת מימן ולא רק לפצצת אטום וארצות הברית אינה עושה דבר נגד התפתחות זו    זאת ועוד, מותו של המדען פרופ' עלי מוחמדי לא חיסל את המהלך המימני האירני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il