X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
איזה אסון היה מתרגש אם הנאום היה נישא למחרת הבחירות בישראל? גם אם חלילה יסתמן אסון ו'גבר השמאל' בבחירות אלו עדיין ראש הממשלה מכהן, וכוחו בפיו ובשכנוע לא נמוגו
▪  ▪  ▪
נתניהו נואם בקונגרס. נאום שלא ניתן לדחות? [צילום: AP]

נאום רווי חשש
השורות הבאות נכתבות לפני יציאת ראש הממשלה לנאום בקונגרס האמריקני, על אפו וחמתו של נשיא ארה"ב. כשתקראו אותן כבר תדעו מה אירע, ובעיקר: האם זכה בתקשורת האמריקנית גם לכתבות של שבחין או רק לקיתונות של שופכין. אבל הפעם ה'משחק' הרבה יותר רציני משאלת 'מה יחס התקשורת'? ללא ספק, בסיטואציה שנוצרה, יש כאן התגרות ברורה בנשיא 'הגדולה שבידידתנו', ונטילת סיכון אסטרטגי דרמטי.
מזה כמה שבועות אני חש סחרחורת אישית סביב שאלה זו, ולמזלי לא שאלו לדעתי: לנסוע או לא? לנאום או לא? תודתי למארגני 'מודעת תמיכת רבני הציונות הדתית' בנסיעת ראש הממשלה, ושיגור ברכת הדרך, שלא פנו אלי להצטרף. אילו פנו לא הייתי מוצא את נפשי; מחד-גיסא, כפטריוט הריני קרוא לתמוך במדיניות ממשלה ימנית, בזירה הבינלאומית. מאידך-גיסא, אנו ניצבים (בשעת כתיבת השורות) בפני משבר עמוק אשר לכאורה ניתן היה למונעו, ואחריתו מי ישורנו? אביע אפוא דעת-יחיד מסתייגת, למרות היותי לאומי-גאה. בעצם אני חושש וחש כי אני מביע דעת רבים, כשליח ציבור.
הכל מודים כי עיתוי הבחירות הוא עילת המשבר, ואלמלא סמיכות המאורעות ניתן היה למתק את גלולת הנאום בקונגרס המונף "מעל ראשו של הנשיא". ולפיכך אני שואל במלא התמימות; איזה אסון היה מתרגש אם הנאום היה נישא למחרת הבחירות בישראל? גם אם חלילה יסתמן אסון ו'גבר השמאל' בבחירות אלו עדיין ראש הממשלה מכהן, וכוחו בפיו ובשכנוע לא נמוגו. מה גם שבימים הראשונים שלאחר הבחירות איש לא ידע בבירור מי יכהן כראש ממשלה, ואפשר לעצור את ההתרוצצות שאחרי הבחירות ליומיים, לטובת גיחת רה"מ לארה"ב. לא השתכנעתי בהסבר 'סביבת רה"מ' כי ההסכם עם האירן עומד להיחתם בד' בניסן (24.3) ו"אסור לאחר את הרכבת". בנסיבות שנוצרו דומה כי יקל לבלום את הצנטריפוגות האירניות בכ"ח באדר יותר מאשר בי"ב בו, בשל ההתנצחות עם הנשיא ויועציו.
התגרות באומות
עד כאן הסחרחורת הרציונלית סביב הנושא. אך לכך מתלווים הרהורים בקומת-על, בקומה המטה-פיזית, והם סובבים סביב הנושא 'התגרות באומות'.
נושא זה הפך להיות סלע המחלוקות עם היהדות החרדית בתקופת טרום השואה והמדינה. ההתנגדות החרדית האידאולוגית לציונות נשענת על המדרש (שלא בא זכרו בהלכה): "שהשביע הקב"ה את ישראל שלא ימרדו באומות" (תנחומא דברים ד). בחצר חסידות 'סאטמר' העלו מימרא אגדית זו למדרגה תיאולוגית של אחד מעיקרי האמונה, והם מקדשים מלחמת חרמה נגד ייסוד מדינה ישראל שהיא בעיניהם 'מרידה באומות'. כת סהרורית זו מאמינה כי השואה האיומה היא עונש על פשע הציונות - המרידה באומות. הם מוכנים לשתף פעולה עם אירן כנגד מדינת ישראל, לכפר על 'פשע' זה.
הביטוי 'מרידה באומות' שינה מעט את צורתו והוסב ל'התגרות באומות'. התנגדויות פוליטיות רבות מצד 'יהדות התורה' למהלכי ממשלות בישראל מוכתרות כ'התגרות באומות' ("הרב שך הביע כאבו וזעק שוב ושוב מנהמת לבו כי אין לנו חלק ונחלה בכל 'ההתנחלויות' והאידיאלים הלאומיים מסוג זה, שיש בהם משום התגרות באומות"; יתד נאמן תש"ע. "אנחנו בעד שלום ונגד התגרות באומות"; ח"כ גפני לשגריר האמריקני, אייר תשע"ד; ורבים כמותם).
הציונות הדתית לא זו בלבד שלא רואה כל פסול אמוני בהתגרות באומות, אולי דוקא להפך; יש ב'התגרות' (ואין הכוונה בהתגרות לשם התגרות) ממד של עמידה תקיפה על שלנו, זקיפת ראש, אי-התקפלות ואי-כניעה גם לנוכח מצוקות וספקות.
ישועה מתוך התגרות
הדברים מקבלים משנה תוקף דוקא בימי הפורים אשר אנו בעיצומם; אם נחפש בתנ"ך את מודל ההתגרות באומות נגיע מיד להתנהלות מרדכי מול המן; "ומרדכי יושב בשער המלך... לא יכרע ולא ישתחוה... מדוע אתה עובר את מצות המלך... ולא שמע אליהם... וימלא המן חמה... ויבקש המן להשמיד... הפיל פור" (אסתר ג). חז"ל במדרשיהם הוסיפו דברי התגרות של מרדכי בהמן בעיקר בסצינת ההרכבה על הסוס. הוי אומר, גזירת שושן הבירה והנצחון נולדו על ברכי 'התגרות באומות'. האם ניתן ללמוד מכאן ולשאוב השראה לדורות?
ואחרי ככלות הכל, אם רה"מ החליט לנאום למרות ההתגרות, מוטב שזה ייערך בחודש אדר ולא בחודש אב...

תאריך:  04/03/2015   |   עודכן:  04/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יהדות התורה והשבת
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התגרות באומות?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מה ההתגרות?
אהרון שחר  |  4/03/15 12:19
2
מה לפורים ולזה?
סתאם אחד  |  4/03/15 17:26
3
למד גמרא, ועזוב אותנו לנפשנו
שאול א.  |  4/03/15 17:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון זיו
דרוש שידוד מערכות כללי בכל המשרדים והרשויות המקומיות ולקבל את עיקרון הפרדת הרשויות במלואו כך שימנע מקרי שחיתות כראש עיריית ר"ג
יצחק מאיר
אם "הוא" או "היא והוא" יקבלו לכל היותר 20% מקולות הבוחרים, כפי שנביאי הסקרים מבטיחים להם, הווה אומר כי כל אחד מהם יקבל הצבעת אי-אמון של 80%, ומי שימלוך לא יוכתר על-ידי הבוחר אלא על-ידי הזוטרים הקטנים שלא קיבלו יותר מאשר שלושה עד עשרה אחוזים לכל היותר. דמוקרטיה?
ארי בוסל
הקרע בין היהודים האמריקנים לבין מדינת ישראל נהיה ברור יותר, והגדיל השר בנט, ראש מפלגה גדולה בישראל, להגיד שמכל השאלות שנשאל בוועידת אייפאק, על אחת אין הוא יודע איך לענות: מדוע לפיד, בוז'י ולבני לא עומדים לצד ראש הממשלה בשעה קריטית כזו
מנחם רהט
מנגנון ההשמדה העצמית, שמובנה בנפשם של חלק מנאמני הציונות הדתית, והמיט עלינו את אוסלו, מכה שוב
הרב דוד סתיו
מעשה העגל מעמיד בפני משה אתגר עצום: כל פועלו מתנפץ אל מול חטא נורא. תגובתו מלמדת, שהוא מוכן לעשות הכל - כולל מעשה קיצוני כמו שבירת הלוחות - כדי להגן על העם הסורר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il