X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במזרח התיכון לא צריך את פורים כדי להתחפש, להתהפך ולהידמות לשיכורים ראו כיצד הסכם הגרעין עם אירן מאיץ את הפצת הנשק הזה, את מי אירן מאשימה בהתחזקות דאעש והיכן ישראל מוצאת בעלי ברית מפתיעים
▪  ▪  ▪
פורים כל השנה [צילום: פלאש 90]

הגרעין הסעודי

סעודיה הודיעה השבוע על שיתוף פעולה בינה לבין קוריאה הדרומית, להקמת שני כורים גרעיניים בממלכה. כורים אלו, כך נמסר, ייבנו למטרות אזרחיות, במסגרת העמקת היחסים בין המדינות בתחומי המחקר והפיתוח.
למרות שבניית הכורים צפויה להסתיים בעוד זמן רב, נראה כי הסכם הגרעין המתגבש עם אירן נתן את האות לפתיחת מרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון – בדיוק כפי שהזהיר בנימין נתניהו בנאומו בקונגרס. אפשר להשתמש בכור לצרכים צבאיים ורק לטעון שמדובר במחקר ופיתוח, בדיוק כפי שאירן עושה.
סעודיה ואירן הן יריבות מרות, הנאבקות על כתר האיסלאם: אירן השיעית או סעודיה הסונית. כעת היריבות ביניהן עולה מדרגה עם הכניסה הסעודית לתחום הגרעין. הדבר יכול להביא גם מדינות אחרות באזור לנסות להשיג יכולות גרעיניות. מה שמסתמן כהסכם הרע מול אירן, כבר מביא לתוצאה הפוכה: אירן לא תפורק מהנשק הגרעיני שלה, והאזור כולו נכנס למרוץ חימוש גרעיני.

תראו מי מדבר

שר החוץ האירני, מוחמד ג'וואד זריף, טען השבוע, כי מדינות המערב אשמות בתדלוק הקיצוניות של דאעש, משום שלא הגנו על זכויותיהם של המהגרים המוסלמים. לטענתו, רבים מאלו שמצטרפים לדאעש הם מערביים, כדוגמת ג'ון הג'יהאדיסט.
ידוע, כי לוחמים רבים הגיעו לדאעש מצרפת, בריטניה וגרמניה, אך המניעים שלהם להצטרפות לארגון משתנים מאדם לאדם. בניגוד לדבריו של זריף, דאעש אינו המחלה אלא התסמין. המחלה האמיתית בעירק היא היחסים המתוחים בין הסונים לשיעים, שאירן ממשיכה ללבות. אזרחים מערביים אכן מצטרפים לדאעש, אך העיקר הוא שהמיליציות השיעיות הפועלות בעירק בסיוע אירן, ממשיכות להטיל אימה על תושבים במדינה ולטבוח באזרחים הסונים. גם כאשר דאעש ייעלם, השיעים ימשיכו לחשוד בסונים, שמהם דאעש צמח וקיבל תמיכה. הדבר יכול להביא לצמיחתו של ארגון שיקדיש עצמו להגנה על האזרחים הסונים, ומשם ההתדרדרות למלחמת אזרחים כוללת תהיה קרובה מתמיד.

ידידות מתחזקת

בתקופה האחרונה שומעים יותר ויותר על הידידות המתחזקת בין ישראל להודו, בניגוד ליחסים הקרירים בין שתי המדינות עד שנות ה-90. בתקופת מבצע "צוק איתן" דחתה הממשלה ההודית את בקשותיהן של מפלגות מוסלמיות וקומוניסטיות לקיים דיון בדבר "ההרג בעזה", דבר שהיה מביא לגינוי ישראל בפרלמנט ההודי. דחיית הבקשות הביאה ליציאת גורמים אנטי-ישראלים להפגנות, שהביאו להפגנות-נגד מצד גורמים פרו-ישראלים.
בין שתי המדינות קיים גם סחר פורה, בעיקר בתחום הביטחוני, כאשר ישראל היא יצואנית הנשק השנייה בגודלה להודו, מיד אחרי רוסיה. בתחום זה הגיעו היחסים לשיאם בשבוע שעבר, כאשר משה יעלון ביקר בהודו – ביקור ראשון של שר ביטחון ישראלי בדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם.
העוצמה של סחר זה באה לידי ביטוי כאשר ארה"ב – בניצוחו האישי של ג'ון קרי – לחצה על הודו לבטל עסקת נשק עם ישראל, במטרה שתקנה נשק אמריקני. הודו סירבה והתעקשה לקנות נשק כחול-לבן. ידידות זו עם הודו, ביחד עם הידידות המתחילה להירקם עם סין, היא גורם חשוב ומשמעותי ביחסי החוץ של ישראל.

בניגוד לדיבורים

למרות חילוקי הדעות, האמירות והפרסומים לפיהם היחסים נמצאים במשבר חסר תקדים, ארה"ב היא עדיין הידידה החשובה ביותר של ישראל. העניין הוא שצריך לזכור, כי כמו בכל ידידות וחברות, לא תמיד חייבים להסכים על כל דבר. דוגמה ל"עסקים כרגיל" בין ישראל לארה"ב, ניתן לראות בדיווח שמשרד הביטחון הגיש לקונגרס בקשה לקבלת 317 מיליון דולר לטובת פיתוח מערכות הגנה אוויריות, בנוסף ל-150 מיליון דולר שכבר הוקצו לנושא. שני הצדדים מבינים את החשיבות והצורך זה בזה, ויודעים שלא חייבים להסכים על כל דבר. הסכנה היא שכאשר אחד הצדדים יחשוב שהמטרה שלו יותר חשובה מהראייה הכוללת, הוא יעשה הכל כדי להשיג זאת, אפילו במחיר של פגיעה אמיתית ביחסים.

לא מתרגשים

מרואן עיסא, מי שמכהן בפועל כראש הזרוע הצבאית של החמאס, התבטא השבוע בצורה נדירה ואמר, כי חמאס ממשיך לייצר את הרקטות לעימות עתידי מול ישראל. נראה, כי מבצע "צוק איתן" שנמשך 50 ימים לא הותיר רושם רב מדי על החמאס, שממשיך לפעול כרגיל. כל מבצע מסוג זה פשוט נותן דחייה ושקט לזמן מוגבל ולא ידוע, כאשר החמאס ממשיך להתאמן ולהתחמש. הפתרון היחיד הוא שהחמאס יבין שישראל כאן כדי להישאר, ולכן עליו לנטוש את המאבק החמוש ולהתחיל לפעול לטובת תושבי הרצועה.

תאריך:  05/03/2015   |   עודכן:  05/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
מגזין המזרח הקרוב
סגן נשיא עירק לשעבר נמצא כבר כמעט 12 שנים במחתרת ונחשב לאחד ממנהיגי המורדים הסונים הבכירים כנגד הממשלה העירקית בראשות אל-מאליכי    האם הוא מסתתר? אם כן, היכן? או שבכלל אינו בין החיים?
יהונתן דחוח-הלוי
הח'ליפות האיסלאמית מובילה מלחמת חורמה נגד כל הציוויליזציות שאינן איסלאם, ורואה בג'יהאד אמצעי להשמדתן ולכפיית חוק האיסלאם בעולם כולו
איציק וולף
העיתונאי חגי סגל הודיע כי בעיתונו לא יופיעו עוד צילומי הגרדומים של ארגון דאעש, אלא אם יתעורר צורך מקצועי או מוסרי שקשה לחזות בשלב זה    "מי שבכל זאת משדר, מדפיס או מפיץ תצלומים שכאלה - משרת את מדיניות דאעש פי כמה מאשר את ערכי הפלורליזם"
איציק וולף
בן 18 חשוד כי יחד עם שני שותפים נוספים רצח נער בעיר קוואסקי וניסה לכרות את ראשו בהשראת סרטוני ההוצאה להורג של ארגון המדינה האיסלאמית
אביתר בן-צדף
בחודש ינואר לבדו נהרגו בעירק 790 בני-אדם במעשי טרור ובלחימה    ניקולאי מלאדנוב, הנציג היוצא של האו"ם בעירק, הצביע על גידול בדיווחים, כי דאעש קוצר איברים, כדי לממן את פעילותו    שגרירי עירק לאו"ם: בשבועות האחרונים נמצאו בקברי אחים גופות של הרוגים בלחימה, והן חסרו כליות ואיברים פנימיים אחרים    דאעש חיסל במוסול כתריסר רופאים, שסירבו להשתתף בקציר האיברים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il