X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הניצול המתוחכם של כלי תקשורת "מזוהים" והכוונה ייעודית באמצעות רשתות חברתיות וטוקבים מגמתיים, נועד "לפמפם" באוזני הציבור דימוי של מנהיג כושל המוליך את צאן מרעיתו שולל. ההישג הנדרש בראיית מעצבי הקמפיין הוא לגרום לכך שגם דבר שקר הנאמר באופן חוזר ונשנה מתקבע בתודעה כאמת
▪  ▪  ▪
משרתים את מטרות בסיס מפלגת 'המחנה הציוני' [צילום: איתמר לוין]

כיצד ניתן להבדיל בין תעמולה לבין אמת? התשובה היא פשוטה: אם אתה מסכים למסר הרי זוהי בבחינת אמת, אם אינך מסכים הרי זוהי תעמולה ... כך אליבא דפרופסור האמריקני פול לינברגר, מומחה ללוחמה פסיכולוגית.
ממרה אחרת, המסווגת כ"חוכמת המונים" מציגה תובנה פסיכולוגית לפיה "משעה שעלה בידיך ללכוד את מחשבתו של הפרט, הרי שהלב והנשמה יבואו בעקבות כך".
בעוד גישתו של שר התעמולה של גרמניה הנאצית, גבלס, גרסה כי "לתעמולה אין ולא כלום עם האמת", הגישה המקובלת כיום מניחה כי שומה על מסר תעמולתי שיכיל לפחות גרעין של אמת.
בספרות המקצועית מקובל להציב תחת קורת גג אחת את המושגים "תעמולה" PROPAGANDA) ו-"לוחמה פסיכולוגית" (PSYCOLOGICAL WARFARE), בעיקר בהתייחס לדיסציפלינות אלה בשדה הקרב. אולם, אין תימה כי שיטות לוחמה אלו הפכו זה מכבר למרכיבים מרכזיים ב"ארגז הכלים" של יועצי תקשורת ומעצבי דעת קהל, בפרט בהנתן מערכות בחירות שבהן "הוסרו הכפפות" . מעולם לא היה הפסוק מ-משלי פרק כ"ד, "כי בתחבולות תעשה לך מלחמה ותשועה ברב יועץ", כה אקטואלי.
לקראת הישורת האחרונה של מערכת הבחירות בישראל, מסתמן כי השימוש בשיטת הלוחמה הפסיכולוגית (ל"פ) צובר תאוצה, באופן העולה בקנה אחד עם ההגדרה המתודולוגית של המושג, דהיינו - מצרף של פעולות מתוכננות שנועדו להטמיע מידע סלקטיבי ומוטה באזני קהל יעד ספציפי, במטרה להשפיע על רגשותיו, מגמותיו, שיקול דעתו והתנהגותו.
מבט בסיסי כלפי הקמפיינים המפלגתיים במערכת הבחירות הנוכחית מעלה בבירור כי צוות היועצים של "המחנה הציוני" מנהל תוכנית ל"פ מוקפדת על-פי "הוראות הפעלה" מקצועיות, הידועות בצבא ארה"ב כ-FIELD MANUAL (FM). סדר הפעולות ובחירת התכנים ואמצעי הדלף, מותאמים לשיטות הל"פ השונות בדגש על -
  • ל"פ לבנה - מסרים ערוכים שמקורם ידוע ואינו מוסווה.
  • ל"פ אפורה - ייחוס מעומעם שאינו מזהה במדויק את מקור המידע .
  • ל"פ שחורה - ייחוס המידע לגורם שאינו המקור האמיתי.
השימוש הנפוץ ביותר בל"פ "לבנה" כאמצעי להכפשת מפלגת הליכוד בכלל וראש הממשלה בפרט, השתקף בעיקר בהתנפלות השיטתית על משפחת נתניהו (פרשת הבקבוקים, הרהיטים, הנסיעות, ההוצאות, השיפוצים ועוד); "ציון נכשל" לממשלה בראשות נתניהו (התייקרות הדיור, פיטורי עובדים, חוליי מערכת החינוך ועוד), הוקעת ראש הממשלה כ"קבלן הריסות" של יחסי החוץ של ישראל בעיקר בשל הנתק עם ממשל אובמה והעדר תהליך מדיני מול הפלשתינים.
הניצול המתוחכם של כלי תקשורת "מזוהים" והכוונה ייעודית באמצעות רשתות חברתיות ו-טוקבים מגמתיים, נועד "לפמפם" באזני הציבור דימוי של מנהיג כושל המוליך את צאן מרעיתו שולל. ההישג הנדרש בראיית מעצבי הקמפיין היה לגרום לכך שגם דבר שקר הנאמר באופן חוזר ונשנה מתקבע בתודעה כ-אמת; למצער, אם אינך מצליח לשכנע את קהל היעד, לפחות גרום לו להטיל ספק...
היה מקום להניח כי מסרים בשיטות "אפורות" ו"שחורות", האופייניות בד"כ לארגוני ביון, יינקטו במשורה, כאשר קהל היעד הוא ציבור הבוחרים בישראל. למרבה הצער, גם שיטות אלה ננקטו גם ננקטו.
פעילותם של גופים ועמותות דוגמת V15, "קול אחד" ו-"מולד", שחרתו על דגלם את המטרה להפיל את שלטון הליכוד ואת הסיסמה "רק לא ביבי", הגם שאינם מזוהים מהבחינה הארגונית הפורמלית עם "המחנה הציוני", סביר כי פעילותם משויכת לקטגוריה של ל"פ "אפורה"; דהיינו, קיים קושי משפטי לאמת זיקה הקושרת אותם בעבותות למפלגה כיישות משפטית, אולם נהיר כי הם משרתים את מטרות הבסיס של המפלגה.
כך גם בהתייחס לפרסומים בתקשורת, דוגמת דיווח בערוץ 10, במהלך ביקורו של ראש הממשלה בארה"ב (ראשית מרס), לפיו החליטה וושינגטון על הפסקת שתוף הפעולה המודיעיני עם ישראל, במשתמע המדובר במידע מהימן ממקור אמריקני בכיר, הגם שלא היה לכך יסוד.
הדלפת "מסמך מולכו-ע'רה" לגבי עומק הוויתורים של נתניהו מול הפלשתינים, ראויה להחשב כ-ל"פ "שחורה", בשל ההיבט המניפולטיבי המסווה את מקור המידע ומייצר חרושת שמועות בהקשר זה האם גורם ישראלי היה מעוניין בכך דווקא בעיתוי זה, או שמא פלשתיני), ובוודאי בהנתן העובדה שמגמת המדליפים הייתה לעורר מדנים בין מרכיבי "גוש הימין". אגב, איש לא נתן דעתו לעצם העבירה הביטחונית הנוגעת להדלפת מסמך מסווג לתקשורת...
בשולי הדברים ייאמר כי בעוד הגורמים הייעודיים במערכת הביטחון מגלים חולשה ורפיון בתחום הלוחמה הפסיכולוגית מול איומים חיצוניים דוגמת חמאס, חיזבאללה והרש"פ, קיימים גופים מקצועיים המצטיינים בשימוש בשיטות ל"פ במסגרת מערכת הבחירות בישראל. בהחלט חומר למחשבה.

הכותב הוא אל"ם בדימוס, שירת בעבר ב-אמ"ן.
תאריך:  09/03/2015   |   עודכן:  09/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השימוש בלוחמה פסיכולוגית בבחירות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
צריך לפרסם את המאמר ולהפיצו
בכל מקום אפשרי  |  9/03/15 17:55
2
חוסר בטחון עצמי,כר לשטיפת מוח
באום  |  9/03/15 19:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
גד פניני
ד"ר שמעון שושני ופרופ' אניטה שפירא לימדוני היסטוריה, אסור לעוות את ההיסטוריה כל פעם שלמישהו מתחשק
דרור אידר
כוחות אדירים מופעלים בחודשים האחרונים נגד המחנה הלאומי כולו. כולם מבקשים למסך את התודעה ולפזר על כולנו ערפל מחשבתי, כדי שניפטר ממחשבת העוועים הזאת, לדבוק באידיאולוגיה וברעיונות שמרניים-ימניים, עד שניכנע ונצביע לחבר'ה שברנע, אברמוביץ' וחבר מרעיהם חפצים ביקרם
שמעון זיו
מפלגת הליכוד מגיעה היום למצב של בחירות כשהיא עייפה ואינה יכולה להשיב מלחמה שערה לכחלון יציר כפיה ולא ליאיר לפיד שחורש את הארץ. למרות זאת כנראה שהיא תנצח בבחירות ותרכיב את הממשלה הבאה, אולם זה צריך להיות כרטיס צהוב להמשך הדרך
מחלקה ראשונה
סקר שערך ערוץ i24 צופה יתרון של 5 מנדטים לליכוד (26 מנדטים) לעומת המחנה הציוני (21 מנדטים)    הבית היהודי - 13 מנדטים, יש עתיד והרשימה הערבית - 12
רו"ח עידו רחמני
סה"כ 13 התייחסויות משמעותיות על נתניהו, מתוכן שתיים חיוביות, ושלוש התייחסויות להרצוג - שתיים בצורת ציטוטים של דברי ביקורת שלו על נתניהו, ועוד אחת בה דה-מרקר מצטט ביקורת של ח"כ אקוניס וממהר להראות שבעצם הוא לא מדייק. זו דוגמה מעיתון שלא הכריז מלחמה גלויה על רה"מ. העיתונים האחרים היו כמובן הרבה יותר קיצוניים בהתקפותיהם. היש צורך לפרט?
רשימות נוספות
מצביעים בלשון  /  מחלקה ראשונה
האיש של נתניהו הסכים לגבולות 67'  /  עידן יוסף
"להוריד בגרזן את הראש של מי שנגדנו"  /  עידן יוסף
המערכת הפוליטית המושחתת בהיסטריה  /  נסים גבאי
תהיו כחלונים  /  יעקב שטרכר
חמישה ראשי מוסד ומירי רגב אחת  /  ד"ר צ'לו רוזנברג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il