X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בית המשפט הורה לדון לגופה בבקשתו של יורם שדה להתיר לו לחדש את הגדר בבית אביו, האלוף יצחק שדה. בדרך הוא מתח ביקורת על התנהגות רשות מקרקעי ישראל, ובשולי הדברים - גם על הפרקליטות
▪  ▪  ▪
יצחק שדה ז"ל [צילום: הנס פין/לע"מ]

העותר, יורם שדה, הוא בנו של האלוף יצחק שדה ז"ל, ובעל הזכויות בנכס נשוא העתירה - ביתו ההיסטורי של שדה עד פטירתו בשנת 1952. העותר ביקש להורות לוועדת הערר לקיים דיון לגופו של עניין בבקשתו לקבלת היתר לשחזור הגדר שהקיפה את גינת הבית. בגינה חפצים משומרים ומוצגים מקוריים מימי הפלמ"ח ומלחמת העצמאות.
הוועדה המקומית דחתה בקשתו בין היתר בשל העדר חתימת הבעלים הרשום - רשות מקרקעי ישראל - שסירבה לחתום בשל מחלוקת בהליך הסדר בחלקה, שמתנהל במקביל בבית המשפט המחוזי בתל אביב, וכן העדר תוכנית מפורטת במקום. ערר על החלטה זו נדחה גם הוא בהיבט פורמלי - העדר חתימת רמ"י.
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, ציון קאפח, תוך ביקורת לא קלה נגד הוועדה המקומית ורמ"י, קבע, כי המדובר בנכס המהווה "גן זיכרון". הוא ציין, כי לדעת כל הגורמים העירוניים והממשלתיים, המקום ראוי לשימור כאתר הנצחה בעל ערך לאומי (גם אם טרם הוכרז באופן רשמי ככזה).
בית המשפט מתח ביקורת על העובדה שרמ"י מחד-גיסא ראתה את העותר כבעלים לכל דבר והעמידה בפניו דרישות שונות כבעלים, ומנגד, ניהלה נגדו הליך בדבר הסדר המקרקעין מתוך רצון לפנותו מהשטח. קבלת עמדת רמ"י לפיה יש לה זכות וטו, מותירה את העותר נתון לחסדיה. לרמ"י עניין מובהק באי-גידור המקום, כאשר בכך תעבור החלקה לחזקתה, ובפועל תיווצר הכרעה בשאלה הקניינית קודם להכרעה השיפוטית בהליך ההסדר. בית המשפט הורה לוועדת הערר כבר כעת לקיים דיון בערר לגופו של עניין גם ללא חתימת רמ"י וקבע:
"דרישת החתימה הינה מידתית בנסיבות העניין, הואיל ומדובר בשחזור גדר הזהה לחלוטין לגדר הישנה מבחינת ממדיה, מיקומה, והחומרים, ולא ביצירת יש מאין... המדובר בהחלפת גדר בגדר. אין מדובר במהלך העתיד לקבוע עובדות בשטח... במאזן הנוחות, נוטה הכף בבירור לטובת קיום דיון ענייני בבקשת העותר, אף ללא חתימת המינהל. כל נזק לא יגרם למשיבות, אם יתקיים דיון ענייני בקבלת ההיתר, ואף אם תאושר החלפת הגדר בדיעבד".
לעומת זאת, "דחיית בקשת העותר הנה הכרעה בטרם עת של סוגיה העומדת ותלויה בבית המשפט... בשורה ארוכה של פסקי דין והחלטות נקבע כי סמכויותיהם של מוסדות התכנון הינן סמכויות שמוגבלות על-פי דין לנושאים תכנוניים".
נראה, כי בית המשפט התרשם מכך שהרשויות השונות הערימו קשיים וטענות פרוצדורליות רבות על העותר. מדובר לדעת בית המשפט במקום בעל חשיבות שימורית והיסטורית, המצוי על צוק בו יש סכנת חיים של נפילה. לדעת בית המשפט, קיימת חשיבות לקידום הנושא ולמתן פתרון לתיק שאינו פרופורציונלי להיקפו ומהותו.
בית המשפט אף ראה לנכון, בהערת אגב, להסתייג מהעובדה שהפרקליטות ייצגו הן את רמ"י והן את ועדת הערר, על-אף שלשני צדדים אלו התייחסות שונה לחלוטין: בעוד ועדת הערר ניסתה להכריע ולפתור את המחלוקות, הרי שרמ"י כבעלים הוא למעשה צד להן ובעל עניין. נראה לנו, כי ראוי שהמערכת הציבורית תבחן חריגות בנייה של עשרות אלפי מ"ר הקיימות במקומות שונים ולא תתעסק בהיתר לשחזור גדר, גם אם היסטורית.

עת"מ 41226-01-14.
הכותבים הם ממשרד צבי שוב ושות', העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  10/03/2015   |   עודכן:  12/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי דר
כאשר יאיר גרבוז בז ל"משתטחים על קברי קדושים" ומיד בצמוד הוא בז ל"מטרידים מיניים ואנסים" הוא גורם ליוזף גבלס לחייך בקברו
קובי מיכאל, אודי דקל
במלחמת קוריאה בשנת 1951, פותח ויושם רעיון של "שמורות טבע" או "מקומות מחסה" שבמסגרתו הוגדרו אזורים מסוימים כחסינים מפני פעילות לוחמתית - גם במהלך הקרבות בין הצדדים. ניתן לאמץ רעיון זה, בהתאמות הנדרשות, גם לטובת שיקומה של רצועת עזה, ולהגדיר אזורים או מתחמים מסוימים כ"מקומות מוגנים-נייטראליים"
בעז שפירא
מרגע שמציבה עצמה אם שכולה בזירה הפוליטית ומשם היא מטיפה לדרך מסוימת שבעבר הקרוב הוכיחה את "יעילותה" בייצור שכול נוסף, אין לדבריה הנאמרים חסינות מביקורת גם אם זו נוקבת
ד"ר איתן לסרי
אם אחד המבחנים להיותה של מדינה דמוקרטית הוא עיתונות ראויה לשמה, הרי שבשבועות האחרונים אין בינינו לבין מדינה דמוקרטית ולא כלום. כי מה שנעשה כאן על-ידי שורה ארוכה של עיתונאים וכלי תקשורת, שמבועתים מהאפשרות שנתניהו ינצח שוב בבחירות, הוא פגיעה בדמוקרטיה
יעקב עמר
מי יכול היה לשער כי הילדה שגדלה וחונכה על "שתי גדות לירדן - זו שלנו זו גם כן" תצטלם על-רקע האדום הבוהק של מפלגת העבודה גם אם זו רק מחופשת ל"מחנה הציוני"?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il