X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
פסק דין של בית המשפט העליון בנוגע להקצאת מגרש לבנייה במושב הדר-עם דן בשאלת היחס בין תכנון כולל לתכנון נקודתי, ומתי ראוי לסטות מעקרון הצדק החלוקתי. יש בו גם מסר חשוב ואקטואלי לרשויות התכנון
▪  ▪  ▪
[צילום: האתר הרשמי]

פסק דינו של בית המשפט העליון בתיק עע"מ 88909/13 עסק בסוגיית עדיפות התכנון הכולל והצדק החלוקתי ואימתי יש לסטות מעקרונות אלה.
הסוגיה עלתה בנסיבות בהן הוצעה תוכנית נקודתית (עח/1/9/138) במגרש הידוע כגוש 8302 חלקה 19 במושב הדר-עם. במסגרת התוכנית התבקש פיצול המגרש באופן שיאפשר בניית בית מגורים לבנם של המערערים על המגרש שיפוצל (מדובר ביחידת דיור רביעית שתוקצה למערערים במושב).
התוכנית לא הומלצה על-ידי הוועדה המקומית ולבסוף אף נדחתה הן על-ידי הוועדה המחוזית והן על-ידי בית המשפט המחוזי. זאת, בין היתר, משיקולי תכנון כולל למושב וצדק חלוקתי הצופה פני יישומה של החלטה 979 של מועצת מקרקעי ישראל. החלטה זו נדונה בבג"ץ פורום הערים העצמאיות (1027/04), עיגנה במישור הקנייני את זכויות הבנייה בחלקות למגורים ביישוב חקלאי והקשתה את אפשרויות הפיתוח במושבים. לכך צורפו הוראותיה של תמ"א 35 הקובעת מכסה של יחידות דיור נוספות, אותן ניתן לאשר במושב הדר-עם (300 יחידות, כאשר מתוכן אושרו זה מכבר 251).
הסוגיה המרכזית הייתה עדיפות התכנון הכולל ועיקרון הצדק החלוקתי. בית המשפט העליון ציין בפתח דבריו, כי יש טעם רב בהעדפת תכנון כולל למתווה פיתוחו של מושב, על פני מלאכה של טלאי על טלאי, פרי אישורן של תוכניות נקודתיות הממוקדות בקידום עניינו של היחיד. במקביל, יש גם חשיבות משמעותית לחשיבות הצדק החלוקתי, בהינתן משאב מוגבל של יחידות דיור הניתנות להקצאה במושב. עם זאת, בית המשפט ציין, כי הכרחי לתחום גבולות ראויים לכל אחד מהעקרונות הנ"ל, שאם לא כן - הם עלולים לגרום עוול. על המערערים לצלוח סטייה מכל אחד מהם.
ביחס להעדפת התכנון הכולל, ציין בית המשפט, כי תכנון כולל אינו חזות הכל, שכן בהמשכו של ציר הזמן, דחיית תוכניות נקודתיות במושב מזה, לצד אי-השלמת תכנון כולל מזה, תהא להתנהלות מינהלית החורגת ממתחם הסבירות, ותקום עילה משפטית להתערבות בה. יתרה מזו: "גרירת רגליים" בקידום תכנון כולל על-ידי מוסדות התכנון, לא תוכל לעלות בקנה אחד עם המשך התנגדות לאישור התוכנית על סמך העדרוֹ. הוא הדין, גם אם ננקטו מאמצים כנים לקידומו של התכנון הכולל, אך אלו לא עלו יפה בתוך זמן סביר.
בסיכומו של דבר, בית המשפט דחה את הערעור, אולם קרא למשיבות להביא לידי גמר ואישור תכנון כולל למושב או למצער תוכנית מאגדת (פתרון ביניים במסגרתו יאושר מספר מסוים של יחידות דיור) בתוך זמן סביר, ככל שיתמידו בהתנגדותם. במקביל וביחס לצדק החלוקתי, בית המשפט ביקש מוועד המושב לברר מהו מספר בעלי המגרשים במושב החפצים ומסוגלים לממש הקצאת יחידות דיור, שכן לדבר יש השלכה מהותית על עיקרון הצדק החלוקתי. עיקרון זה מחייב מתן הזדמנויות שווה לכל בעלי המגרשים במושב ליהנות מהקצאה זהה של יחידות דיור, אך הזדמנות זו כפופה לרצון כּן לזכות בהטבה ולאילוצי יכולת לממשה.
פסק דין זה מבורך ונראה שהוא עולה בקנה אחד עם המדיניות הנדל"נית בימים אלה, השואפת להסיר חסמי תכנון. יוצאת בו קריאה למוסדות התכנון לפתור מצב תכנוני ומשפטי בלתי סביר, אליו נקלעים בעלי זכויות רבים, כאשר מצד אחד מוסדות התכנון מסרבים לקדם תכנון נקודתי לאור העדרו של תכנון כולל, ומנגד - לא טורחים לקדם תכנון כולל (לפעמים משך עשרות שנים). בנוסף, בית המשפט אף קורא לוועדות המחוזיות לעשות שימוש בסמכותן מכוח סעיף 64 לחוק, ולהורות לוועדות המקומיות לקדם את אותו תכנון כולל, תוך מועד שייקבע, וזאת כאשר הדבר אינו מקודם במישרין על ידן.

הכותבים הם ממשרד צבי שוב ושות', העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  12/03/2015   |   עודכן:  12/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הראלה ישי
אנחנו חייבים בחיי היום-יום לשריין זמן לעצור ולחשוב, כזוג - מה קורה אתנו? לאן אנחנו שואפים להגיע? מה מטרת הבית שלנו? מה אנחנו עושים כדי שדברים יצאו אל הפועל?
יהונתן קלינגר
הוצאת מידע מהמשטרה היא פגיעה בפרטיות; היא מצב מסוכן שבו האמון הציבורי כי המשטרה תשתמש במידע שהתקבל על ידה רק לצורך חקירת העבירות ולא תעביר אותו למישהו אחר נעלם
בעז שפירא
"פעם אחר פעם אנו נוחלים אכזבה, הבטחות אינן מקוימות, המנהיגים מתכחשים ובוגדים, 'דברים שרואים משם לא רואים מכאן' ועוד..."
איתן כתר-יעקב
מפלגות השמאל, אשר במשך שנים דגלו בשוויון והעלו לאוויר סיסמאות סוציאליסטיות, היו בעצמן מקורות של הפרדה והדרה ממשאבים
פרופ' דניאלה קידר
מהותו של הפרסום נמצא ביכולת לחלחל לתודעה    כאן מקומו של המפרסם להשפיע על תודעת הציבור ועל תודעת הפרט המהווה חלק משמעותי מהחברה בה הוא חי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il