X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדינות המפרץ מאוכזבות מכוונת ארה"ב להגיע להסכם עם אירן בנושא הגרעין ומגדירות את ההסכם המתגבש כ"אסון" סעודיה בודקת את האפשרות להצטייד בטכנולוגיה גרעינית צבאית מפקיסטן כדי לאזן את האיום האירני
▪  ▪  ▪

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נפגש בשבוע שעבר בריאד שבסעודיה עם שרי החוץ של מדינות המפרץ במטרה להרגיע אותם מפני חתימה אפשרית של הסכם בין המעצמות לאירן בנושא הגרעין, אך על-פי דיווחים ממקורות סעודיים עולה כי שרי החוץ יצאו בסוף הפגישה יותר מודאגים ממה שהיו כשנכנסו אליה.
העיתון "אל-חיאת" מסר ב-5 במרס כי ארה"ב הציעה למדינות המפרץ הפרסי "מטרייה גרעינית" בתמורה לתמיכתן במשא-ומתן עם אירן. לא ידוע אם שר החוץ קרי חזר בפגישה על ההצעה, אך עד כה לא הסכימה שום מדינה להצעה הזו.
דברי ההרגעה של קרי כי ההסכם עם אירן לא יהיה על חשבון בנות בריתה של ארצות הברית במפרץ, לא היו משכנעים. הפער בעמדות של סעודיה ושאר מדינות המפרץ לעמדות האמריקניות היה גדול.
ההתרשמות מדברי שר החוץ האמריקני הייתה כי התוכנית האמריקנית היא להשיג הסכם של עשר שנים עם אירן, ובמהלך התקופה הזו לנסות ולחבור למעמד הביניים באירן, שהינו חילוני ברובו, כדי שיפעל לסלק את ההגנה האירנית הקיצונית ולהפוך את אירן למדינה פלורליסטית.
בקרב מדינות המפרץ יש תחושות קשות של בלבול ובעיקר אכזבה עמוקה מעמדותיה של ארצות הברית, אשר העדיפה את האינטרסים שלה ושל אירן על פני האינטרסים שלהן, למרות שהינן בנות בריתה. הרושם במדינות המפרץ הוא שהנשיא אובמה מחפש יוקרה אישית שתושג כתוצאה מחתימה על הסכם עם אירן ואיננו מעריך את הסכנה הטמונה במעשיו.
ההערכה במדינות המפרץ היא כי הסכם גרוע עם אירן יהיה אסון ויהווה מעין הכרה בינלאומית בהתפשטות האירנית לכמה מדינות במזרח התיכון, ומתן לגיטימציה בינלאומית לאירן הנותנת חסות לפעולות טרור במקומות שונים בעולם.
אחרי שהסנקציות יוסרו
הסנקציות החמורות שהמערב הטיל על אירן לא עצרו את מגמות ההתפשטות שלה, אומרים פרשנים במפרץ, מה יהיה לאחר שהסנקציות האלה יוסרו?
העיתונאי סלמאן אלדוסרי פרסם ב-9 במרס מאמר בעיתון "א-שרק אל-אווסט", שבו מתח ביקורת על המדינות החברות במועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ על כך שביצעו שגיאה גדולה בכך שלא דרשו מארצות הברית להשתתף בשיחות של המעצמות עם אירן, מכיוון שהן הראשונות שעלולות להיפגע מכך שאירן תשיג נשק גרעיני ומכוחה הגובר במפרץ הערבי.
החשש מכוחה המתעצם של אירן הגביר את הבלבול בקרב מדינות ערב ויצר כמה מגמות המתקיימות במקביל:
  • ארגון מחדש של הציר הסוני: מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז מנסה לארגן מחדש את הציר הסוני כדי לבלום את אירן. גולת הכותרת של המאמץ היא ניסיונו של מלך סעודיה לפייס בין טורקיה למצרים, ניסיון שלא צלח עד כה.
  • ניסיונות הידברות עם אירן: בימים האחרונים נשמעים קולות בעולם הערבי לשקול מחדש את המדיניות הנוכחית כלפי סוריה ולבדוק את האפשרות לפיוס עם משטרו של בשאר אסד הנתמך על-ידי אירן.
  • שר החוץ הירדני נאצר ג'ודה יצא במפתיע לטהרן וקרא משם לפתיחת דיאלוג ערבי-אירני שמטרתו פתרון בעיות האזור. לא ברור אם הוא ייצג את עמדתה של ירדן בלבד או שהוסמך גם לדבר בשם מדינות ערביות נוספות.
  • הצטיידות בפצצת גרעין: על-פי מקורות ערביים, סעודיה נערכת להצטייד בטכנולוגיה גרעינית צבאית מפקיסטן אם ייחתם הסכם בין המעצמות לאירן.
ב-4 במרס ביקר בסעודיה ראש ממשלת פקיסטן נוואז שריף, הוא נפגש עם המלך סלמאן ודן עמו באפשרות הזו.

תאריך:  10/03/2015   |   עודכן:  11/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דיאלוג עם אירן או גרעין ערבי?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
סעודיה גרעינית
יוסי1717   |  11/03/15 05:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
יהונתן דחוח-הלוי
סגן מפקד משמרות המהפכה חושף את האסטרטגיה האירנית, המשלבת איומים צבאיים לצד מו"מ מדיני בניסיון לחלץ ויתורים של המערב במו"מ על הגרעין
עידן יוסף
דוח בריטי סודי ביותר קובע שהפחד המופרז מנשק הגרעיני מצד רוב הציבור, לרבות מנהיגים ואנשי צבא, אינו אלא פרי תעמולה. כוח ההרס של פצצה גרעינית שקול ל-750 טילים עם ראש נפץ של חצי טון, כאלה המצויים היום בכמות גדולה בהרבה בידי החיזבאללה. מה יקרה אם בישראל תהיה מלחמה גרעינית? אסון קיומי לא יהיה, ו-80 פצצות יגרמו למותם של 20 אלף איש בלבד
עודד ערן
ספק אם ההשפעה השולית שייתכן כי הייתה לנאום נתניהו על מהלכו הנוכחי של המו"מ, המנוהל עם אירן, הצדיקה את הריב, המתח והסדקים שהסתמנו לאחרונה ביחסים האישיים בין אובמה לנתניהו, כמו גם את הסכנה שלפיה ישראל תהפוך לכלי משחק פוליטי ביריבות הדו-מפלגתית האמריקנית בין המפלגה הדמוקרטית לרפובליקנית. מה שבטוח הוא, כי נאומו של נתניהו בפני הקונגרס לא תם עדיין
עו"ד משה גולדבלט
החיים מסובכים וסיטואציות היסטוריות מורכבות אינן חוזרות על עצמן ואינן יכולות לסייע להגיע לפתרון נכון    אני חוזר להסכם מינכן מאחר שלא מעט משווים את ההסכם המתגבש בין ארצות הברית לאירן, להסכם מינכן, וכמובן שזו לא הפעם הראשונה שאנלוגיה כזו נעשית
מרק בריל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il