X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הקב"ה קורא אל משה - ובכך מסמל את אחד מעקרונות היסוד של היהדות: הקשר ההדדי בין האדם לאלוקיו. את אותו מסר ניתן ליישם גם בחיי היום-יום שלנו
▪  ▪  ▪
[דגם המשכן: מיכאל אוספיס]

הספר השלישי בתורה פותח במילה בעלת משמעות עמוקה ורחבה. השם "ויקרא" נובע מהמילה הראשונה בספר, שמבטאת פנייה אישית מלאת חביבות של הקב"ה למשה: "ויקרא אל משה, וידבר ה' אליו מאוהל מועד לאמר".
אולם, מהי משמעותה של קריאה זו? הרובד הראשוני הוא יצירת הקשר, פתיחת ערוץ תקשורת שבו יימסר התוכן והמידע. אולם הדבר החשוב יותר בפניית הקב"ה הוא לא השפה, אלא העובדה שמי שיוצר את הקשר הוא הקב"ה. הקב"ה הוא הפונה ומשה הוא הנמען.
כמדומני, כי לפנינו אחד מיסודות האמונה היהודית, שבה התקשורת בין האדם לאלוקים היא דו-סטרית ואפילו הדדית. לא רק האדם קורא לאלוקיו, אלא גם הקב"ה בכבודו ובעצמו קורא לאדם. לא זו בלבד, אלא שישנן פעמים בהן הקב"ה הוא זה שפותח וקורא לאדם, כפי שמסביר המדרש: "ויקרא אל משה, ולא כאברהם. באברהם כתיב: ויקרא מלאך ה' אל אברהם... ברם הכא, אמר ר' אבין, אמר הקב"ה: אני הוא הקורא ואני המדבר, שנאמר: אני אני דברתי אף קראתיו הביאותיו והצליח דרכו" (שמות רבה א', ט').
מעניין שיש סדר ומבנה לפנייתו של הקב"ה. תחילה ישנה קריאה ולאחריה בא הדיבור, כפי שמסבירה הגמרא: "ויקרא אל משה וידבר - תניא, למה הקדים קריאה לדיבור? לימדה תורה דרך ארץ - שלא יאמר אדם דבר לחברו אלא אם כן קורא הוא תחילה" (יומא ד', ע"ב).
אם נסכם את הדברים עד כה, הרי שספר ויקרא מלמד אותנו, כי הקב"ה איננו סגור בדל"ת אמות של הלכה. הוא גם איננו יושב במרומים או מצוי בפלטרין של מלך בלבד. הקב"ה ברא את העולם כדי לגלות את נוכחותו בו באמצעות "ויקרא", כלומר על-ידי פנייה אישית ופרסונאלית לאדם: "כאשר ידבר איש אל רעהו" (שמות ל"ג, י"א). הקב"ה הוא אלוקי ההיסטוריה. הוא מחובר לאנושות, הוא עצמו חלק מההיסטוריה ולכן אכפת לו מן האדם. עוד לפני שהאדם קורא לו, הקב"ה קורא ומתגלה אל האדם ומדבר עימו.
הפנייה של הקב"ה לאדם איננה קיימת רק ברבדים ההיסטוריים והטרנסצנדנטאליים; היא מתקיימת פנים אל פנים. היהדות מאמינה במפגש קבוע עם האלוקות, אולם לא באמצעות ביטול האדם או האלוקות ויצירת בריאה חדשה, אלא בדרך של שותפות רוחנית עמוקה.
בפרשת ויקרא הקב"ה פונה אל האדם, ובכל קריאה גנוזה בחירתו של האדם האם לשמוע את הקריאה. כדי לשמוע את קריאתו של הקב"ה, יש צורך בהקשבה ורגישות. אדם עלול להיות חירש ועיוור כלפי הפנייה השמיימית. אם לא מכוונים את התדר האנושי לתדר האלוקי, הרי שהשמיעה וההקשבה לקריאה ולדיבור אינן מתקיימות.
נדמה, כי מודל זה של יחסים בין אדם לאלוקיו עשוי להיות מודל ליחסים אנושיים. יש להצר על כך שהחברה הישראלית בארץ והחברה היהודית בתפוצות נעשתה "עדרים עדרים". אנו חיים בחברות נפרדות, בהן כל אחד חי בתוך עולמו, על-פי אמונתו ועל-פי דעותיו. איש איננו מפנה מבט או קורא קריאה לשכנו רק משום שאיננו דומה לו, חושב אחרת או לא נוהג בדיוק כמוהו. אם נאמץ את המודל האלוקי של "ויקרא" הממשיך ל"וידבר", נתחיל לפנות אחד לחברו וכך נקרא, נכיר, נשוחח, נשמע ונקשיב, הרי שגם נצליח לבנות חברה למופת. עם ישראל יהיה איתן, גם אם לא כולנו נחשוב או נאמין באותן אמונות ודעות ובאותם ערכים.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש מכון "עמיאל" להכשרת רבנים לתפוצות, רב אגודת "שבי ישראל" ודיין בבית הדין לגיור.
תאריך:  20/03/2015   |   עודכן:  22/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קריאה דו-סטרית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תרשה לי לתקן לך את העברית
שוחר-שלום  |  20/03/15 22:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב בניהו ברונר
ארבעה ימים לפני ההליכה לקלפי, הנה מה שמלמדת אותנו התורה ממינויו של בצלאל לאחראי על הקמת המשכן: מנהיג צריך להיות בעל הבנה רוחנית, לייצג את כל חלקי העם ולזכות בהסכמתו
הרב דוד סתיו
מעשה העגל מעמיד בפני משה אתגר עצום: כל פועלו מתנפץ אל מול חטא נורא. תגובתו מלמדת, שהוא מוכן לעשות הכל - כולל מעשה קיצוני כמו שבירת הלוחות - כדי להגן על העם הסורר
הרב אברהם קנאי
על ליבו של אהרן הכהן מצויים הן שמות בני ישראל והן שמותיו של הקב"ה. יכולתו לשלב בין הקדושה לבין הדאגה לכל אדם, היא מופת לכל מנהיג בדבר הצורך לשלב אינטליגנציה רגשית ואפקטיביות ארגונית
הרב ד"ר משה בארי
כאשר משה רואה את כלי המשכן שהוא מצטווה על עשייתם, הדבר מסמל את חובתו של מנהיג ליצוק תכנים לתוך העקרונות המהותיים שלו
הרב אלישיב קנוהל
כל מנהיג, גדול ככל שיהיה, זקוק למערכת ביזורית שתפעל לצידו    כך עושה גם משה רבינו    אך יש רגעים בהם האחריות נופלת אך ורק על כתפיו - וגם כאן משה רבינו מציב את הדוגמה
רשימות נוספות
עבודה זרה מודרנית  /  הרב חגי גרוס
קורותיו של מנהיג  /  הרב בעז גנוט
הכאן והעכשיו  /  הרב צחי להמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il