X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדרישות הראשוניות של השותפות בממשלה הבאה מלמדות, שהן מתעלמות לחלוטין מהחוק המגביל את מספר השרים ל-18 כניעה לדרישות אלו משמעותה רמיסת החוק ופתיחת דרכה של הממשלה הבאה בצורה הגרועה ביותר האפשרית
▪  ▪  ▪
רוצים לחזור לזה? [צילום: פלאש 90]

המו"מ הקואליציוני טרם החל, אבל כמה מן השותפות העתידיות בממשלה ה-34 כבר מפזרות את דרישותיהן. הללו רוצים את תיק האוצר, זה מדבר על תיק הביטחון ואין בלתו, אחרים שמו עיניהם על משרד הפנים וכן הלאה. הדרישות כמובן רבות ואף סותרות, ובכל זאת - דבר אחד משותף להן: התעלמות מוחלטת מחוק יסוד הממשלה.
בקדנציה הקודמת הוביל יאיר לפיד שני שינויים מבורכים בחוק יסוד זה. האחד: מספר השרים, כולל ראש הממשלה, לא יעלה על 19. השני: לא יהיו שרים בלי תיק. חייבים לומר, שגם קביעת מספר השרים הביצועיים על 18 מהווה ויתור משמעותי מבחינת יעילות. שהרי כדי להגיע למספר זה, נוצרו משרדים משונים וחסרי כל צורך, כמו איומים אסטרטגיים, הנגב והגליל, ירושלים, שיתוף פעולה איזורי ועוד.
פרופ' ק' נורתקות פרקינסון, גדול המומחים אי-פעם למינהל וביורוקרטיה, ניתח כבר בשנות ה-50 בספרו "החוק" את שאלת הגודל האופטימלי של ועדות בכלל וממשלות בפרט. הוא הראה, כי במקור הורכבו הקבינטים מחמישה חברים בלבד, והם היו יעילים ומוצלחים. אלא שעד מהרה החל המספר לצמוח - ולא משיקולים ענייניים, אלא בעיקר מצורכי כבוד ו/או בלימת אופוזיציה. וכך, מוכיח פרקינסון במספרים שלא ניתן להתווכח עליהם, ככל שגדל מספר החברים - כך פחתו היעילות, ההשפעה ואפילו ההצדקה לעצם קיומו של אותו גוף.
התוצאה הייתה, שגופים מסורבלים אלו יצרו בתורם ועדות בנות חמישה חברים, שהן אשר ניהלו את העניינים הלכה למעשה. גם אנחנו מכירים את זה: הקבינט המדיני-ביטחוני, ה"מטבח", ה"מטבחון" ושאר שמות. ואילו הממשלה כולה, הגיע פרקינסון למסקנה, היא בדרך כלל בת 16 חברים; מעל 20 היא כבר אינה מושלת.
מבחינה תפקודית, צריך לא יותר משמונה משרדים - כאלו שיש להם אחריות מעשית להפעלת מערכות ציבוריות חיונית: הביטחון, החוץ, האוצר, הפנים, המשפטים, החינוך, הבריאות והתקשורת. כל השאר, כך נגלה אם נסתכל עליהם אפילו במבט שטחי, אינם אלא כלי להעברת כספים מהאוצר או זרועות פיקוח מנופחות שיכולות להיכנס תחת משרדים אחרים. דוגמאות? בבקשה: משרד הכלכלה מעביר כסף מהאוצר למפעלים, משרד החקלאות עוסק בבריאות של החי והצומח, משרד התרבות הוא מחלקת-משנה של משרד החינוך, המשרד לביטחון הפנים ממילא עובד בצמוד למשרד המשפטים. אפשר להמשיך הלאה משרד-משרד, אך העיקרון ברור.
אז נכון שאיננו חיים בעולם אידילי, ומספר חברי הממשלה לעולם לא יהיה שמונה (שבעת השרים פלוס ראש הממשלה). בעולם המורכב של המאה ה-21, בהחלט יש מקום לעוד התמחויות ובעיקר כדאי שיישמעו עוד דעות. אך אין צורך ללכת לקיצוניות השנייה של עוד ועוד שרים, חלקם כאמור במשרדים ששמותיהם מלמדים על חוסר נחיצותם, וחלקם אפילו בלי זה - דהיינו: שרים בלי תיק.
תראו מה קורה עכשיו, במגעים הראשוניים להקמת הממשלה הבאה. הבית היהודי וכולנו מדברות על שלושה שרים לכל אחת; ישראל ביתנו מדברת על שניים. המשמעות היא, שהמפתח הנדרש הוא שר אחד לכל שלושה חברי כנסת - דהיינו 22 שרים לקואליציה של 67-66 ח"כים. אבל החוק הרי מגביל את המספר ל-18, אז מה יעשו? עניתם נכון: ישנו את החוק. בסך-הכל מדובר בחוק יסוד, אז מה הסיפור; הרי כבר שינו את המספר הזה שוב ושוב ושוב ושוב, הכל לפי הצרכים הפוליטיים והאנוכיים הנקודתיים. אז ביטלו את השרים בלי תיק; הפה שאסר הוא הפה שהתיר, והכנסת יכולה להחיות את המוסד המיותר והבזבזני הזה.
זהו איתות שלילי ביותר ואולי הדרך הגרועה ביותר בה יכולה ממשלה כלשהי להתחיל את דרכה. כי מה אומרים לנו? עם כל הכבוד לחוק (ואין כבוד), אנחנו נשנה אותו לפי איך שבא לנו. ועם כל הכבוד לחוק יסוד (ואין כבוד), אנחנו נרמוס אותו כל שני וחמישי לפי הצרכים המשתנים. כי מה זה חוק לעומת פוליטיקה, ומה זה חוק יסוד לעומת היסודות הכימיים של כבוד ואגו.
אחת הבעיות החמורות ביותר של החברה בישראל היא הפיכת החוק לאופציה, התפיסה שמקיימים חוק רק אם אין ברירה, המחשבה שהחוק מיועד להגביל אחרים ולא אותי. זה מתחיל באופניים שנוסעים על המדרכה, נמשך בהתעלמות מדיני המכרזים ומסתיים בשחיתות שלטונית. זהו איום על עצם קיומה של המדינה, משום שאנרכיה הרסנית הרבה יותר מכל טיל גרעיני. וכאשר ממשלה יוצאת לדרך כתוצאה ישירה של הפרת החוק הקיים והפיכתו לאות מתה - היא מאותתת לאזרחים: גם לכם מותר. כי אם חוק יסוד הממשלה אינו מחייב את הממשלה, למה שפקודת מס הכנסה תחייב את האזרחים ושחוקי התעבורה יחייבו את הנהגים? אם השרים פטורים מהחוק החל עליהם, אני ודאי פטור מהחוק החל עלי.
מה שיש לנו כבר כעת, פחות מ-48 שעות לאחר סגירת הקלפיות, הוא ראשי מפלגות שכל מה שמעניין אותם הוא טובתם האישית. יעילות הממשלה? הס מלהזכיר. כספי הציבור? לא חשוב. שמירת החוק? זה לא בשבילם. ממשלה שזוהי הצורה בה היא באה לאוויר העולם, מאבדת את כוחה המוסרי ברגע בו היא נושמת את נשימתה הראשונה.
חובתו של בנימין נתניהו להצהיר ברגע בו יקבל את המנדט להרכבת הממשלה: אני שומר על החוק. 18 שרים זה ממילא יותר מדי, אז אין סיכוי שיהיו אצלי אפילו 18.1 שרים. שרים בלי תיק זה דבר מיותר לחלוטין, אז אצלי לא יהיה אפילו חצי שר כזה. בלי הצהרה כזאת, שכמובן תגובה בעמידה תקיפה על קיומה, תהיו בטוחים שנקבל ממשלה מנופחת, מסורבלת ובעיקר - רומסת חוק.

תאריך:  19/03/2015   |   עודכן:  19/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פותחים בשבירת החוק
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
יעלון כשל.צריך להחליפו
רק לא יעלון  |  19/03/15 08:25
2
נכון. ביבי ישמור על החוק...
ליקודניק  |  19/03/15 08:28
3
לא מסכים איתך!
עו"ד בכיר  |  19/03/15 09:33
 
- התעלמות מהכתבה עצמה
ק.ר.  |  19/03/15 14:43
 
- חוק טפשי!גמישות&יציבות חשובים!
ע_הראל  |  19/03/15 21:05
 
- 25שרים+5ללא תיק+10סגנים=למה לא
ע_הראל  |  20/03/15 08:53
 
- לפי אותו הגיון,למה לעצור ב22?
גם עו"ד  |  19/03/15 22:32
4
אופק תפקודי. אופק תפקודי. ל"ת
מתי, מתי, מתי?  |  19/03/15 09:38
5
פרופסור אהרון ניתח מזמן
אהרון שחר  |  19/03/15 10:30
 
- אכן=נעיף האליתות מבג"צ&אקדמיה!
ע_הראל  |  20/03/15 13:10
6
אפשר גם 19
איצקו  |  19/03/15 12:47
7
מה ז"א "התעלמות מהחוק"
שאול א.  |  19/03/15 13:53
8
ספתח נאה לקטסטרופות הקרבות
אפיקו-מן  |  19/03/15 14:53
9
איך להתחיל עבודה ברגל שמאל
י.ב.  |  19/03/15 16:56
10
להוקיע ולגנות, את פורצי החוק ל"ת
וינטר הניה  |  19/03/15 18:11
11
מה שלום מני נפתלי ל"ת
בנט ובים  |  19/03/15 23:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
אריאל י. לוין
לא משנה מי יהיה שר הביטחון הבא; הוא לא יקבל אפילו 100 שעות של חסד, שכן הסוגיות הבוערות מחייבות לקבל החלטות בטווח המיידי. הנה חמש הבולטות והחשובות שבהן
איציק וולף
גורמים בממשל האמריקני תדרכו אתרי חדשות וציינו כי בעקבות שינוי עמדת נתניהו ביחס לנכונותו להקמת מדינה פלשתינית שוקל הממשל האמריקני מחדש את אופן ההצבעה שלו במועצת הביטחון בהצעות החלטה הנוגעות לשליטה הישראלית ביהודה ובשומרון
איציק וולף
תושב תל אביב מצא לפנות ערב מאות מעטפות הצבעה זרוקות בפארק מנחם בגין בדרום העיר    הוא פנה למשטרה וזו אספה את המעטפות    ועדת הבחירות המרכזית: מדובר בחומרים שאינם מהותיים ושיועדו למחזור או להשמדה    בחינה של חוק הבחירות ושל התדריך לחברי ועדת קלפי מעלה - מדובר בעבירה על החוק שבצידה מאסר 5 שנים או קנס
עידן יוסף
תקלת המדגם בליל הבחירות ברשימות הגדולות הייתה של החברה אותה שכר הערוץ הראשון
איציק וולף
הנשיא האמריקני צפוי להתקשר בימים הקרובים לבנימין נתניהו כדי לברכו על ניצחונו בבחירות    ארצות הברית תבחן עמדותיה לנוכח הצהרת נתניהו כי יתנגד להקמת מדינה פלשתינית   
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il