X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זוכרים איך התווכחנו לפני הבחירות מה יותר חשוב? גודל המפלגה הכי גדולה, או גודל הגושים? מבלי ששמנו לב, תוצאות הבחירות נתנו לשאלה הזו תשובה מוחצת. הרי היא לפניכם
▪  ▪  ▪
גודל הגושים אינו משתנה [צילום: פלאש 90]

תארו לעצמכם את התרחיש הבא. נניח ש'הבית היהודי' היה חוזר לגודלו המקורי עם 12 מנדטים, והיה לוקח ארבעה מנדטים מ'הליכוד'. ובואו נניח לרגע גם ש'יחד' היו עוברים את אחוז החסימה, ונוטלים מ'הליכוד' עוד ארבעה מנדטים.
כדי להשלים את התמונה הדמיונית. נניח ש'ישראל ביתנו', שבכנסת הקודמת היו לה 13 מנדטים לא הייתה מאבדת שבעה מנדטים, אלא רק ארבעה. שלושת המנדטים שהיא לא הייתה מאבדת היו באים כמובן שוב - על חשבון 'הליכוד'.
עם כמה מנדטים נשאר 'הליכוד' בתרחישנו? חשבון פשוט - 19 מנדטים.
כעת, תמשיכו ותדמיינו שהמפלגה הערבית 'הרשימה המשותפת' הייתה נשארת בגודלה המקורי מהכנסת הקודמת, כלומר 11 מנדטים, ומצביעי שני המנדטים הנוספים היו נותנים את קולם ל'מחנה הציוני'. בנוסף, נניח לרגע ש'מרצ' לא הייתה מקבלת מנדט נוסף ברגע האחרון, והייתה נשארת עם ארבעה מנדטים, ואת המנדט הנוסף היה מקבל 'המחנה הציוני'.
ולצורך התרגיל המחשבתי, נניח ש'יש עתיד' הייתה כושלת בעוד שני מנדטים, נשארת רק עם 9 מנדטים, ושני מנדטים נוספים אלה היו מצטרפים ל'מחנה הציוני'.
לכמה מנדטים היה מגיע 'המחנה הציוני' לפי תרחיש דמיוני זה? שוב חשבון פשוט - 29 מנדטים.
שימו לב! בתרחיש הדמיוני לא שינינו שום דבר בגודל הגושים. תומכי ממשלת נתניהו המוצהרים ומתנגדיה נשארו כל אחד בגודלו לפי תוצאות האמת של הבחירות. ולמרות זאת ברור שלפי תרחיש זה 'המחנה הציוני' עם 29 מנדטים הביס תבוסה מוחצת את 'הליכוד' עם 19 מנדטים בלבד.
במצב כזה, שום דבר לא היה מונע מכחלון להודיע שהוא עומד להמליץ לנשיא להטיל על יצחק הרצוג להרכיב את הממשלה, ושום דבר לא היה מונע מהרצוג להקים קואליציה עם או בלי החרדים, ו/או 'ישראל ביתנו', ו/או תמיכה מבחוץ של 'הרשימה המשותפת'.
אם תבדקו בקפדנות, תראו שבעצם, מבחינת גודל הגושים, השתנה מעט מאוד בין הכנסת הזו לקודמתה. בכנסת הקודמת: 'הליכוד' + 'הבית היהודי' + 'ישראל ביתנו' = 43 מנדטים. בכנסת הזו 'הליכוד' + 'הבית היהודי' + 'ישראל ביתנו' = 44 מנדטים.
זה במפלגות הימין המובהק, ומנגד: בכנסת הקודמת 'העבודה' + 'התנועה' + 'מרצ' = 27 מנדטים. בכנסת הנוכחית: 'המחנה הציוני' + 'מרצ' = 29 מנדטים.
ובמרכז, בכנסת הקודמת: 'יש עתיד' + קדימה = 21 מנדטים. בכנסת הנוכחית: 'יש עתיד' + 'כולנו' = 21 מנדטים.
השינוי המשמעותי היחיד בין הכנסת הקודמת לנוכחית, הוא ירידה של המפלגות החרדיות מ-18 מנדטים בכנסת הקודמת ל-13 בלבד בכנסת הנוכחית, כתוצאה מהפיצול ואובדן הקולות של 'יחד' שלא עברה את אחוז החסימה. ומנגד עליה בכוחן של המפלגות הערביות מ-11 מנדטים בכנסת הקודמת ל-13 בכנסת הנוכחית, כתוצאה מהאיחוד.
למעשה, המאבקים האמיתיים היחידים, וההכרעות היחידות שהתקבלו בבחירות הללו נסבו סביב העברת קולות בתוך הגושים.
למרות זאת, כולם מסכימים כי בבחירות הללו, הימין הביס את השמאל. אומרים אפילו שהפעם, בניגוד לכנסת הקודמת, אפשר להקים ממשלת ימין. מדוע? הרי אם נתייחס לגוש השמאל והערבים, מצבו השתפר לעומת הכנסת הקודמת, בעוד מצבו של גוש הימין והחרדים הורע.
התשובה היא פשוטה - 'הליכוד' הביס את 'המחנה הציוני'. נתניהו הביס את הרצוג. זה מה שחשוב. על זה כולם מסתכלים ומסיקים מכך את תוצאות הבחירות.
הגורם לכך הוא העובדה שבכל מערכות הבחירות האחרונות בישראל אין הכרעה מוחלטת בין הימין לשמאל. גודל הגושים אינו משתנה, ותמיד יש לשון מאזניים. בנוסף - תמיד יש אפשרות לצרף חרדים לכל קואליציה תמורת וויתור ידוע מראש. אבל כאשר יש הכרעה ברורה בין המפלגות הגדולות, לשון המאזניים והחרדים לא יכולים ללכת כנגדה.

תאריך:  20/03/2015   |   עודכן:  22/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגודל כן קובע
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מדהים
אהרון שחר  |  20/03/15 17:28
 
- לגמרי
שמ  |  21/03/15 20:55
2
לא לגמרי משכנע
יאיר ק  |  28/01/16 22:23
3
ניתוח יפה. אכן הגודל כן קובע ל"ת
משה כרמל  |  8/04/19 21:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
אברהם פכטר
אפקט הבומרנג של התקשורת פעל את פעולתו ההפוכה והיכה בפרצופם של העיתונאים, הפרשנים והפוליטיקאים. ההכפשות והשנאה האישית שפיזרו לעבר נתניהו - גרמו לאפקט של הזדהות עם ביבי, הגנה על כבודו וכבוד הליכוד והביאו את המהפך בתוצאות בשבוע האחרון
עמי דור-און
כל מי שרוצה לדעת מה מקור העוצמה שהעלתה את הליכוד אל הפסגה של 30 מנדטים צריך לעבור את הקו הירוק מזרחה - שם יושבים אנשי "הציונות החדשה"
איציק וולף
יועצו המדיני לשעבר של הנשיא האמריקני טוען כי הרכבה של הממשלה החדשה יהיה בעל השפעה מכרעת בקביעת המדיניות האמריקנית בנוגע ליחסי ישראל והפלשתינים    "הממשל מעוניין לראות את נתניהו מממש את הצהרתו בדבר חזון שתי המדינות"
עו"ד ורו"ח יחזקאל פלומין
כמה רעיונות בתחום המיסוי המשליכים במישרין על הבעיות הכלכליות הבוערות ביותר: מחירי הדיור והמלחמה בהון השחור. לא משנה מי ירכיב את הממשלה הבאה ומי יהיה שר האוצר; את ההצעות הללו ניתן וראוי ליישם בכל קונסטלציה פוליטית
ציפי לידר
בשולי הכותרות: ביבי הפתעת הבחירות    גם לקה, גם שילם וגם גורש מהעיר מכירים? - גירסת ישי    לפיד הפסיד בנוק אאוט    נואמים היזהרו בלשונכם    משל הזקן והחמור - גירסת ביבי    ולקינוח: פסוקו
רשימות נוספות
רה"מ נסוג מהתנגדותו למדינה פלשתינית  /  עידן יוסף
אובמה יתמוך בהחלטת או"ם על הקמת שתי מדינות  /  עופר וולפסון
בנט: לא כועס על מי שהעדיף את הליכוד  /  איתמר לוין
סליחה שהרוב הדומם ניצח  /  זאב בן-יוסף
המנצח הגדול של הבחירות  /  ד"ר אורי מילשטיין
בועת חוק פארטו  /  ד"ר אסתר שניאורסון גרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il