X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוח נציבות התלונות על שופטים

הפחתה מלאכותית

השימוש במונח "הבירור מוצה" מאפשר להפחית במחצית את מספר התלונות שנמצאו מוצדקות אין הנחות-עומס, יש עודף ליקויים בבתי הדין הרבניים למרות התלונות, התמונה הכללית של מערכת המשפט היא חיובית
▪  ▪  ▪
לא לתת הקלות בלתי מוצדקות
קל וחומר לפרקליטים
לתשומת ליבם של הפרקליטים בשירות המדינה, הנוקטים מזה חודשים בעיצומים בשל הפעלת נציבות הביקורת עליהם. אתם יותר טובים מהשופטים? הרי כל עבודתה של נציבות תלונות הציבור על שופטים היא לברר תלונות על שופטים ספציפיים, ואת זה היא עושה על בסיס יום-יומי. העצמאות של השופטים היא אבן היסוד בעבודתם, ואיש אינו טוען שהיא נפגעת משום שיש מי שבוחן את התנהלותם ומעיר כאשר יש צורך, כולל בלשון חריפה. מכאן צאו ולמדו קל וחומר על הפרקליטים.

1. שיעור התלונות המוצדקות נגד שופטים נמוך משמעותית, באופן קבוע, מאלו שמוצאים גופים אחרים המטפלים בתלונות הציבור (הבולט שבהם: מבקר המדינה). דומני שהשנה מצאתי את הסיבה לכך: השימוש במונח "הבירור מוצה". זהו לכאורה מונח-ביניים, בין "התלונה נמצאת מוצדקת" לבין "התלונה נדחתה", אך כאשר נכנסים לעומק העניין - מגלים שזוהי מכבסת מילים, המאפשרת להנמיך בצורה מלאכותית את מספר התלונות המוצדקות.
הנציב אליעזר ריבלין מביא בדוח שלו כמה וכמה דוגמאות לתלונות שהטיפול בהן "מוצה". כאשר קוראים אותן מתברר, שמדובר כמעט תמיד במקרים בהם התלונה הייתה מוצדקת, אך הנושא בא על פתרונו אם משום שהשופט תיקן את הטעון תיקון, אם משום שפסק הדין ניתן סוף-סוף ואם משום סיבות אחרות. כלומר: בתלונה היה ממש, אך אין צורך שהנציב ינזוף או יעיר.
כאשר מצרפים את 45 התלונות ש"בירורן מוצה" ל-55 התלונות המוצדקות, מגיעים לפתע ל-100 - דהיינו ל-13% מכלל התלונות במקום ל-7% כפי שמציג זאת ריבלין. עדיין נמוך מאשר במקומות אחרים, אך הרבה יותר סביר. ראוי שהנציבות תפסיק את האבחנה הזאת, שמבחינה מעשית היא מלאכותית ומבחינה עניינית היא נראית כניסיון בלתי ראוי להעניק לשופטים הקלות בלתי מוצדקות.
2. השיעור הגבוה ביותר של תלונות מוצדקות נוגע לעיכובים במתן פסקי דין. ריבלין ראוי לשבח על כך שאיננו נותן הנחות לשופטים, הטוענים שהעיכובים נובעים מן העומס. הוא כמובן אינו מתעלם מן הבעיה מספר אחת של בתי המשפט, אך אומר שהיא איננה מצדיקה המתנה של חודשים ארוכים ולעיתים של שנה ומעלה לפסק דין.
3. אגב טיפול בתלונתו של עורך דין שהמתין שמונה שעות בבית משפט לתעבורה, עומד ריבלין על אחת מהבעיות היום-יומיות הקשות ביותר של המערכת: קביעת עשרות תיקים לאותה שעה. זה קיים בעיקר (אבל לא רק) בבתי המשפט לתעבורה ובימי מוקד פליליים בבתי משפט השלום. יש כאן בעיה של ביצה ותרנגולת: השופטים קובעים תיקים רבים, כי הם יודעים שחלק ניכר מן הנאשמים יאחרו או לא יגיעו כלל; ואילו נאשמים ועורכי דין מאחרים גם משום שהם יודעים שאין מצב שכולם יישמעו ב-08:30.
מדובר כאן בקשר גורדי, שצריך לטפל בו כמו שעשה אלכסנדר מוקדון: באבחת חרב. הנשיאה מרים נאור צריכה להוציא הנחיה שתאסור על קביעת יותר משניים-שלושה תיקים לאותה שעה, עם הפרשים של 30-15 דקות בין המועדים. לצד זאת עליה להנחות את השופטים להחמיר עם נאשמים שאינם מתייצבים: הוצאה אוטומטית של צווי הבאה וקביעת ערבויות גבוהות לשחרור בעקבותיהם. ראוי גם להחמיר עם עורכי דין שאינם מתייצבים, עד כדי הטלת הוצאות אישיות והגשת תלונות ללשכה. הצד השני של המטבע יהיה כמובן מניעת המתנה של שעות ארוכות והפסקת הביזוי של בתי המשפט בעיני הציבור.
4. בחתך לפי ערכאות, בתי הדין הרבניים מובילים במספר התלונות המוצדקות. קשה לדעת מהי הסיבה לכך, שכן ההליכים שם מתנהלים בדלתיים סגורות (בשל רגישות הנושאים) ופסקי הדין כמעט ואינם מתפרסמים. מה שברור הוא, שמדובר במצב בלתי נסבל, הפוגע קודם כל בבתי הדין עצמם, שגם כך נאלצים להיאבק על מקומם מול דעת קהל עוינת ומול בתי המשפט למשפחה. לכן, זהו אינטרס ראשון במעלה של בתי הדין הרבניים לשפר את המצב.
הבעיה היא, שאין ממש מי שיעשה את זה: למערכת אין מנכ"ל קבוע, חסרים לה דיינים רבים בשל מאבקים פוליטיים בתוך הציבור הדתי והחרדי, ואין שר משפטים שיקח את העניינים לידיו. לפחות הבעיה האחרונה עומדת להיפתר בשבועות הקרובים, וראוי שהשר החדש יציב את נושא בתי הדין הרבניים במקום גבוה בסדר היום שלו. בין היתר, יש להבטיח שהדיינים החדשים שיתמנו יהיו כאלו המכבדים מלכתחילה את חוקי המדינה וכללי השיפוט, ולא רק בדיעבד וכמי שכפאם שד.
5. אחרי שאמרנו את כל זה, יש לזכור שהדוח של ריבלין מציף מטבע הדברים את המקרים הפגומים, הפסולים ואף החמורים. כותב שורות אלו, המבקר מדי שנה בעשרות אולמות בבתי משפט בכל הארץ, יכול להעיד שככלל - השופטים הם מקצועיים ומתמודדים בכבוד עם אתגרים קשים בדמות עומס כבד, צדדים שאינם יודעים כיצד להתנהג, בעיות במערכת "נט המשפט" ולעיתים גם תנאים פיזיים בלתי הולמים. ודאי שיש לטפל באירועים בלתי תקינים, וטוב שהנציבות קיימת ופועלת. לצד זאת, יש לזכור שאם מוגשות פחות מ-800 תלונות על 700 שופטים ורשמים הדנים במאות אלפי תיקים בשנה, אזי המצב בהחלט לא רע.

תאריך:  22/03/2015   |   עודכן:  23/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפחתה מלאכותית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הנציבות מיותרת.שטרסברג,גולדברג
שמחה ברטר  |  22/03/15 17:49
2
נציבות המריחה
יוסקו  |  22/03/15 23:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם דורי
היעדר קמפיין אצל המחנה הציוני - "ביבי הביתה" אינו יכול להיות מסר בלעדי. יש צורך בהצגת תקווה. זו לא הוצגה לבוחר. ברגע שהמחנה הציוני נגרר או יזם הפיכת הבחירות לאישיות היה ברור שתתממש חולשת מועמדו מול נתניהו
יעקב עמר
הערצת הערבים לחלאת האדם - דלאל מוגרבי, ידועה ואינה מפתיעה. הגיבורה הלאומית וסיפור "גבורתה" עבורם הם פרק בהיסטוריה "המפוארת" של "העם הפלשתיני". הכיכר בה הוצבה האנדרטה קרויה כבר על שמה כמו שני בתי ספר בחברון ובעזה
עו"ד חיים שטנגר
אף אחד אינו אוהב שיציגו אותו כלל וברבים, בפרט ככלי ריק, מחוסר כל סדר יום פוליטי ציבורי משל עצמו, והדברים נכונים וישימים גם ובמיוחד באשר לציבור תומכיה של מפלגת הליכוד. הניסיון של אנשי מפלגות המחנה הציוני, יש עתיד ומרצ, כמו-גם של משרדי הפרסום והיועצים הפוליטיים, להדביק "תסמונת המצח הנמוך" לבוחרי הליכוד, נחל כשלון חרוץ
פרופ' דניאלה קידר
שיח מזלזל בפרסומות יוצר לגיטימציה להתנהגות מזלזלת ואלימה. מי שנותן יד לסרטון "משעשע" שמכיל או מרמז על אלימות - ימצא עצמו נפעם ומתרגז על התנהלות לא מכבדת, במקרה הטוב, של ציבור רחב
יהודה דרורי
אין פה צורך בשרטוט גבולות מכיוון שבשלב ראשון, תיעשה חלוקה אבסטרקטית של השטח - ליצירת ארבע פרובינציות באוטונומיה הפלשתינית (ג'נין, שכם, רמאללה וחברון)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il