X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שיח מזלזל בפרסומות יוצר לגיטימציה להתנהגות מזלזלת ואלימה. מי שנותן יד לסרטון "משעשע" שמכיל או מרמז על אלימות - ימצא עצמו נפעם ומתרגז על התנהלות לא מכבדת, במקרה הטוב, של ציבור רחב
▪  ▪  ▪
תקרית השוקולד. תרבות "המגיע לי" [צילום: צילומסך]

בשבועיים האחרונים רעשה המדינה סביב תקרית השוקולד במטוס והוויכוח במלון באילת. מבלי להיכנס ולשפוט באירועים אלו (הלא הציבור ברובו אינו מכיר את כלל הפרטים), הרי שהרקע והגורמים להתנהלות זאת מוצגים יום יום מול עינינו. למרות השתתפות תדירה של גורמים רבים בחברה הישראלית ביצירת המציאות הלא מחמיאה ולעתים פלילית ומסוכנת, אנו מוצאים את עצמנו משתאים לנוכח ביטויי אלימות בפועל וממהרים לגנותם. יש מי שיוצר את המציאות והיא אולי נראית משעשעת כפרסומת אבל כאשר אנו נתקלים בתוצאותיה בסרטוני השוקולד במטוס או במלון אנו מזועזעים.
בימים אלו מוצגות בהפסקת הפרסומות מספר פרסומות שיש מי שיחשוב שהן משעשעות אבל מאחורי התמונות הקלילות לכאורה מותר דמם של אנשים והאלימות המילולית (ואחריה הפיזית) מקבלות לגיטימציה. כך לדוגמה בפרסומת לחברת ביטוח המאפשרת למבוטח לבחור את הרופא, נראית מטופלת פוטנציאלית המראיינת רופא, משבחת אותו על הישגיו עד היום וכאשר מתברר שהוא סיים "רק" שני בכיתה היא פוסלת אותו ומבקשת לזמן את הרופא הבא בתור.
התחושה של "מגיע לי", "אני שילמתי ולכן את/ה עובד/ת אצלי וחייב/ת לעשות כפי שאני מורה" - היא שיח לא מכבד, זהו שיח שעשוי להראות כמשעשע בפרסומת אבל עשוי בנסיבות מסוימות לגרום ליחס שיוצר אוירה קשה ואף עשוי להוביל לאלימות.
התנהגות זאת של "מגיע לי " מובילה ברמה המעשית לאמירות כמו: "מגיע לי שימכרו לי שוקולד...".
בפרסומת אחרת, מוצג קבלן תחמן שמציע לרוכשי דירה "קיר חכם" המרכז את כל נקודות החשמל בבית, בהמשך הוא מציג אי-של חול במטבח במקום האי שהובטח וכדומה. הקבלן מוצג כתחמן המחפש לעשות רווחים קלים ולגזול מהזוג הצעיר את חלומו. מלבד העובדה כי הפרסומת יוצרת שם רע לקבלנים (שלמיטב שיפוטי רובם אנשים הגונים), בסיום הפרסומת נראה הקבלן נופל מהקומה הגבוהה, בורח מאתר הבנייה כאשר נזרק לכיוונו בטון, בבחינת כך יעשה למי שמנסה לתחמן אותנו...
שיח מזלזל בפרסומות יוצר לגיטימציה להתנהגות מזלזלת ואלימה. מי שנותן יד לסרטון "משעשע" שמכיל או מרמז על אלימות - ימצא עצמו נפעם ומתרגז על התנהלות לא מכבדת, במקרה הטוב, של ציבור רחב.
בידי המפרסמים נתונה עוצמה ואפשרות לעשות שינוי. פרסומת מהווה ערוץ תקשורתי הנוגע לחברה הגלובאלית ולפרטים שבה. כולנו רוצים להרגיש שייכים ועם זאת גם שונים ומשפיעים. הפרסום והפרסומת אמורים ליצור סוג של קונסנזוס קבוצתי, הזדהות יחד עם רצון לייחודיות ושונות. באמצעות פרסומת הנוגעת בחלקיה "הרכים" של החברה, ניתן ליצור עוצמה משותפת ועוצמה ייחודית של כל אחד מהפרטים המרכיבים את החברה.
מהותו של הפרסום נמצא ביכולת לחלחל לתודעה. כאן מקומו של המפרסם להשפיע על תודעתו של הציבור ועל תודעתו של הפרט המהווה חלק משמעותי מהחברה בה הוא חי.
פרסום שידגיש היבטים אתיים של התנהגות, כבוד, הקשבה, שיתוף, חמלה, הבנה, סלחנות, עזרה, נתינה, באמצעות כל זאת, יש סיכוי שישתנו מעט תובנות שבעקבותיהם תשתנה ההתנהלות הפרטית והציבורית.
על המפרסמים לקחת אחריות, שיח מכבד וראוי יהפוך את מדינת ישראל למקום שהוא נעים יותר, מקום שתושביו נוהגים בכבוד אחד בשני, מקום שבו תמונות כמו אלו שזעזעו את המדינה לא ייראו.

הכותבת היא פרופ' לאינטליגנציה רגשית.
תאריך:  22/03/2015   |   עודכן:  23/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרסומת מבזה יוצרת מציאות אלימה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הסברתי כבר
אהרון שחר  |  22/03/15 18:53
 
- נראה לי שאתה
טרם פקחת עיניים  |  22/03/15 22:25
2
גרבוז יואהב את הכתבה הזו. ל"ת
ה.א.  |  22/03/15 19:08
3
הביטוח הוא רק לאשכנזים??
דניאל143   |  22/03/15 21:08
4
ביטוח ישיר מול סוכני ביטוח
יאיר123  |  23/03/15 08:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
אין פה צורך בשרטוט גבולות מכיוון שבשלב ראשון, תיעשה חלוקה אבסטרקטית של השטח - ליצירת ארבע פרובינציות באוטונומיה הפלשתינית (ג'נין, שכם, רמאללה וחברון)
רבקה שפק ליסק
מדוע המזרחיים ממשיכים להצביע לליכוד שכבר מזמן איננו "הבית החם" שנתן להם בגין?    מדוע המזרחיים לא הצביעו בהמוניהם לכחלון? מתי המזרחיים יתחילו לדאוג לעתיד ילדיהם?
רפי לאופרט
השגיאה הדמוגרפית - מתבטאת בהשוואה שעושה הכותב בין נחל עוז לבין שדרות    השגיאה הגאוגרפית - ניסיון ההשוואה הנואל בין איים של שמאל אליטיסטי, לרצף גאוגרפי רחב של עמך    השגיאה האידיאולוגית-תרבותית - ככל שהקבוצות האליטיסטיות מסתגרות יותר, אופי המדינה כמכלול חברתי ינהה אחר המשקל התרבותי שנסמך על המשקל הדמוגרפי. השגיאה הלאומית - המגזר הערבי בישראל חלוק בתוכו לא פחות מהמגזר היהודי. שסעים - השסע העיקרי הוא בין ישראל לבין הקהילה השנייה בגודלה של יהדות ארה"ב
משה חסדאי
היהדות היא המלחמה להבאת האלוהים לארץ, המלחמה לניקיונו וקדושתו של לב האדם    מלחמה זו נלחם עמך בכוח ובחיל, ובעיקר ברוח, בצדק, בתפילות הלב ובשאיפתו הנצחית לממשלת היושר והצדק
עמי דור-און
המקרה האלים מוכיח כי טוב היה עושה יהונתן גפן אילו הבין שגם לאחרים יש אמונות ותקוות, ושאין זה מן החוכמה להתייחס אליהן בגידופים טבולים בארס, כי השנאה, שבשמה הוא משמיע את דברי הגותו המתועבים, יכולה להוציא ממעמקי התופת מעשים שלא ייעשו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il