X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תוכניות להפקעה עשויות להשפיע על שווי הנכס
הרוזטה, התוכנית הישנה ושטח המגרש האבוד
קנה המידה בתשריט הרוזטה לא תמיד מאפשר בירור מידות מדויק. זו בעיה לא פשוטה שכן הייעוד להפקעה של הקרקע משפיע אולי רק בעתיד על גודל החצר, דבר שיש לו משמעויות כספיות גם כיום, כמובן, אבל בעיקר משפיע על זכויות הבנייה, ולזה יש השפעה מאוד ברורה ומיידית על השווי כמו גם על המיסוי בעת המכירה

האם העליתם בדעתכם שסימון דהוי ומטושטש של תוכנית מלפני עשרות שנים, מן עיגול קטנטן מחולק ל-4 פלחים וכל מני מספרים צפופים בתוכו, שמסומנת בדרך כלל שלא בקרבת מהמגרש שלכם באותה התוכנית, יכול להשפיע היום משמעותית על שווי החלקה שלכם, חלקה שברצונכם למכור או לקנות, לשעבד או לבנות בתחומה?
המדובר בתופעה שידועה באלפי חלקות מגורים יקרות בערים מרכזיות בישראל. הפעם, כיד המקרה, נעסוק בעיר רמת גן. בערים וותיקות ומבוקשות כמוה נקבע כבר בתוכניות מתאר מלפני עשרות שנים, רוחב כבישים מיועד שהיה בזמנו רחב יותר מהכביש בפועל, כולל המדרכות.
לא מדובר בהכרח בהפקעה, אלא ביעוד להפקעה על-פי תוכנית תקפה, כלומר על-פי חוק התכנון והבנייה. לעיתים גם פרסמה העירייה הפקעה ממש, כלומר פרסמה הפקעה בילקוט הפרסומים. כך או כך, חלק מההפקעות הללו מומשו והרחוב הורחב הלכה למעשה וחלק לא.
מניסיוני, הרחבת כביש כזו, הפקעה כזו, נאכפת כרגיל רק בעיקר בעת הריסת בית ישן או בניית תוספת משמעותית. לעיתים ממש רואים את המדרכות מתעבות ומצטמצמות אל מול הגדרות בזיגזג של חדש/ישן. מה זה אומר? שמתוכננת מזה עשרות שנים הפקעה לכל שורת הבתים משני צידי הרחוב, בדרך כלל מחצית מההפרש בין רוחב הכביש בעין בפועל בעת תכנון התוכנית המייעדת להפקעה, ובין רוחב הכביש כפי שנקבע בתוכנית.
מה זה "רוחב כביש בתוכנית"? - מעשית פשוט כתוב רוחב הכביש במידע התכנוני אותו ניתן לקבל ברוב היישובים באתר האינטרנט של הוועדה המקומית. לרוב הוועדות המקומיות יש טכנולוגיה לספק באינטרנט בקובץ וורד (החברה לאוטומציה) דף מידע ספציפי לחלקה שאתם מתעניינים בה, לעיתים אף למגרש המהווה חלק מחלקה.
סטטוטורית מסומן רוחב הכביש בתשריט ב"רוזטה". מה זה רוזטה? בכל רחוב בתוכנית בנין עיר תמצאו בכל קטע ממנו או לפחות פעם אחת בנקודה כלשהי לאורכו, עיגול המחלוק ל-4 פלחים שווים, כמעין כוונת. בכל פלח רשום כרגיל מספר. בצדדים המספר מסמן במטרים את קו בניין שמעבר לרצועת התכנון לדרך עצמה (קו בנין הנו המרחק במטרים מגבול המגרש בו אסור לבנות ולכן השטח בתחומו ישמש כרגיל כחצר, שבילים, רחבות מדשאות וגינון), בפלח העליון מס' סידורי של הדרך. בפלח התחתון והחשוב למאמרנו זה מסומן רוחב הדרך. כאשר מסומן באותו פלח תחתון 16, לדוגמה, ורוחב הכביש והמדרכות לצידו רק 10 מ', המשמעות במצב דברים רגיל שבכל צד של הרחוב תוכננה להפקעה רצועה חזיתית לרחוב ברוחב 3 מ' מכל מגרש לאורכו.
התשריטים הישנים האלו שלפעמים כוללים עיר שלמה, במקרה שלנו רמת גן (תוכנית רג/340) מטושטשים ולא תמיד הרוזטה ברורה לעין, לפחות לא הספרות שבתוכה. לעיתים ספרת רוחב הכביש מוסתרת על-ידי כיתוב של מאפיין אחר בתשריט, או נעלמה בשל קמטים וקרעים בחלק מהתוכניות המוצגות לעיון הציבור. יש לציין כי רוזטה זו, שרוב הקוראים בוודאי נתקלים בביטוי כמו גם בדימוי הפיסי לראשונה בחייהם, מופיעה כאמור רק פעם אחת לכל אורך הכביש או לכל אורך קטע משמעותי מהכביש, לפעמים מסומנת הרחק מהמגרש שלכם. קנה המידה בתשריט לא תמיד מאפשר בירור מידות מדויק. זו בעיה לא פשוטה שכן היעוד להפקעה משפיע אולי רק בעתיד על גודל החצר, דבר שיש לו משמעויות כספיות גם כיום, כמובן, אבל בעיקר משפיע על זכויות הבנייה, ולזה יש השפעה מאוד ברורה ומיידית על השווי כמו גם על המיסוי (מס שבח, היטל השבחה) בעת המכירה.
בדפי המידע התכנוני שמקבלים מופקת בדרך כלל התראה בדבר יעוד להפקעה, בחלק מהמקרים, מצוין שהיעוד לצורך הרחבת דרך. מהו, אם כן, שטח ההפקעה? - שמאי יכול לקבל אמדן שטח הפקעה במחלקת מידע תכנוני ואף באינטרנט, בחלק מהמקרים רק את רוחב הרצועה להפקעה בחזית החלקה לרחוב. את רוחב ההפקעה יוכל להכפיל ברוחב חזית החלקה, אם מצא מדידה כזו בתוכניות ההגשה להיתרי הבנייה.
אבל מה היה הרוחב בפועל בעת הכנת התוכנית להפקעה? כלום הופקע כבר חלק מרוחב הכביש הנוכחי מאז אותה תוכנית ישנה? ואם כן, באיזה צד של הכביש הופקע?
אין תשובות כרגיל לשאלות הרבות. את שטח ההפקעה או לפחות את רוחב רצועת ההפקעה למגרש שלכם תקבלו מן הסתם ב...מידע התכנוני, כלומר, מסתובבים בעצם סביב הזנב עם נתונים חסרים מאוד המשפיעים בצורה משמעותית מאוד על השווי.
המידע על ההפקעה שנמסר באדיבות מחלקת המידע של הוועדה המקומית מבוסס בדרך כלל על "מדידה גראפית" או "מדידה גראפית ממוחשבת". מדידה כזו יותר מדויקת מאשר מדידה של שמאי מקרקעין או עורך דין או בעל קרקע שיושב עם קנה מידה וסרגל. האם מדידה כזו מדויקת מספיק כשלעצמה?
בעלי מקצוע כגון עורכי דין ושמאי מקרקעין טוב שייסייגו את מקור האינפורמציה הזה. דרך המלך היא הזמנת מפת מדידה ממודד מוסמך. זה נחוץ במיוחד כאשר החלקה עומדת למכירה והמידע נחוץ נואשות לשני הצדדים (קיימת פסיקה בנושא של "ייזהר המוכר" וגם של "ייזהר הקונה" וגו').
הנה המחשה לסוגיה:
בשמאות מכריעה של השמאית פריאל שפורסמה באתר משרד המשפטים, לגוש 6145 חלקה 732 רח' החי"ל 22 פינת רח' הרוא"ה, שטח חלקה רשום בטאבו 504 מ"ר. שטח לאחר ייעוד להפקעה לצרכי ציבור לפי מידע תכנוני ועל-פי חישוב גראפי 417 מ"ר. שטח לאחר יעוד להפקעה על-פי מודד מוסמך (המדידה נעשתה לצורך הנפקת היתר בנייה) 397 מ"ר בלבד.
מוצע איפה לבעלי מקצוע לסייג בשמאויות ולהחתים לקוחות (עורכי דין) לעניין השטח נטו לאחר יעוד להפקעה ולהציע בכל לשון של הצעה לשכור מודד מוסמך לבירור סופי של שטח ההפקעה. מוצע למוכרים ולקונים להסכים לעצות בעלי המקצוע ולשלם בשמחה את עלויות המודד. עלות זו זניחה כרגיל לשווי החלקה ותמנע הפסדים, תביעות ועגמת נפש.

הכותב הוא שמאי מקרקעין מוסמך.
תאריך:  23/03/2015   |   עודכן:  23/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרוזטה, התוכנית הישנה ושטח המגרש האבוד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אטינגר
המצביע הערבי מתעניין יותר באיכות החיים של ערביי רמלה מאשר שאיפותיה של הרשות הפלשתינית ברמאללה. כך היה גם בבחירות המיוחדות ב-2014 לראשות העיר נצרת, כאשר עלי סלאם שהדגיש שעניי נצרת קודמים לערביי רמאללה זכה בניצחון סוחף
יוסי דר
נתניהו לא יתאבל אם החיבור שלו עם הרצוג יגרום להחלשת המחנה הציוני - עקב התנגדות של כמה איתן כבלים. נתניהו היה רוצה שהרצוג יקבל את תיק החוץ כדי לנסות ולהסדיר איכשהו את היחסים עם אובמה בפרט ועם העולם בכלל
דביר מור
לבנימין נתניהו לא נשארו כבר מספיק קלפים מנצחים אז הוא הניח את קלף החרום הלאומי, שלמעשה ניצח לו בגדול את מערכת הבחירות, אולי הרדודה ביותר בהיסטוריה של הפוליטיקה הישראלית
מאיה אבימור
המאמצים הנהדרים שעשינו יחד בפייסבוק נשאו פרי, אנחנו על המפה ונישאר על המפה, ארוכה היא הדרך. נתמוך בראש ממשלתנו, בנימין נתניהו, שעומד בפני אתגרים בלתי אפשריים מבית ומבחוץ, נבקר אותו כשצריך, אבל לא נאפשר להכניס לו מקלות בגלגלים
רפי לאופרט
סקרים פורסמו מספר פעמים בכל יום, בכל אמצעי התקשורת. המבול היה אינסופי. זו הטרדה של הציבור, זה בזבוז כספים אדיר, אבל זה בעיקר מעורר חשד שמזמיני הסקרים אינם מעוניינים בדעת הציבור אלא מעוניינים להשפיע עליה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il