X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אירן עוסקת בפעילות אינטנסיבית של בניית כוח קונבנציונלי חסר תקדים, בהשגת יכולת שיגור בליסטית לטווחים ארוכים לחימושם ברש"ק גרעיני שבדרך – ובמקביל גם בהשתלטות דה-פקטו על משטרים ו/או ארגונים במזרח התיכון בדגש על סובב ישראל. ארה"ב בדילמה
▪  ▪  ▪
נשיא אירן, חסן רוחאני בכור הגרעיני [צילום: AP]

כשתעלם בישראל תרועת פסטיבל הבחירות ויוחזרו הבקבוקים למחזור והאוטובוסים לחניונים יוותרו בסביבה - מיודעינו האיומים הביטחוניים. חלקם מתחת לפני השטח, אלו שבשלים למימוש ואלו שבשלבי הצמיחה.
האיום האירני
ככל שנהפוך בסל האיומים על ביטחון ישראל נמצא את אירן באלה הישירים וגם בעקיפים. אירן מהווה את מערכת ההפעלה של מכלול האיומים על ביטחונה של מדינת ישראל. אירן הקונבנציונלית, המתעצמת באמל"ח מתוצרת עצמית ומרכש בין לאומי, אירן הבוחשת במדינות האזור מפילה ובונה משטרים, אירן שבקושאן שלה יש את משחק המלכים והיא מנהלת את האינטרסים שלה על הלוח המשובץ כקדמה דנן. אירן המתגרענת בתהליך מפותל ונחוש ותואם אינטרסים גלובליים של המעצמות בין אם יודו בכך ובין אם לא.
כעת הזמן להתמרכז, לקרוא את המפה האזורית ואת כלל הגלובוס ולהתכונן לבאות.
אסטרטגיה משולבת
האסטרטגיה של אירן נבונה ויעילה. פעילות בו-זמנית של בניית כוח קונבנציונלי חסר תקדים, השגת יכולת שיגור בליסטית לטווחים ארוכים שמאפשרות נשיאה של רש"ק גרעיני שבדרך.
במקביל עוסקת אירן באינטנסיביות בהשתלטות דה-פקטו על משטרים ו/או ארגונים במזרח התיכון בדגש על סובב ישראל. חיזבאללה בדרום לבנון שמהווה עוצבה אירנית, מצויד בעשרות אלפי טילים ורקטות למגוון טווחים שמכסים את ישראל כולה. חיזבאללה בעיצומו של מעבר מתפישה הגנתית להתקפית, החזיר למוצבי קו העימות עם ישראל,מאות לוחמים שאומנו במתכונת קרובה ל"קומנדו", פריצת מערכי הגנה והשתלטות על יעדים מיושבים.
החמאס ברצועה משתקם במהירות מהחורבן שהיה מנת חלקו כתוצאה ממבצע "צוק איתן", עוסק במרץ בשיקום מנהרות התקיפה ובשדרוג מערך הטילים שלו.
לשתי זרועות אירניות אלו יכולת שיגור של מגוון טק"ק בהיקף של כאלף יחידות ליום לחימה וצה"ל ייאלץ לייצר פתרונות למסה הזאת מעבר לאמצעי היירוט שברשותו.
אירן גם בוחשת בכאוס הסורי, ערה לפוטנציאל שמתהווה במדינה השסועה הזאת ואורבת להזדמנות לספח אל תחום השפעתה את מה שיוותר מסוריה. בכך הפכה בהכרח לקבלן הביצוע של ארה"ב כנגד דאעש והמשטר האסדי תוך הפעלת קבלן משנה – החיזבאללה.
אירן כאיום אזורי
בעוד "החותים" בתמיכת אירן, משלימים את כיבוש צנעה ומאיימים להשתלט על תימן כולה - ארה"ב נעלמה מזירת הלחימה ומנסה לצאת מידי חובה באמצעות מלמול שבקע מהבית הלבן על כי הם "תומכים לוגיסטית ומודיעינית" במדינות שמאוימות מהמצב שייווצר אחרי שהחותים, קרי אירן ישבו על פתחם של מיצרי בב-אל-מנדב.
מאחר שמדינות המפרץ אינן יורדות לעומקו של ההיגיון האמריקני (והם לא לבד בסיטואציה הזאת) ומאמריקה לאכזבתם לא תבוא הישועה, יזמה ערב הסעודית מתקפת נגד בשיתוף מדינות המפרץ, ירדן ומצרים כשהאירנים מאיימים ב"השפעה קשה על האזור כולו" אם המתקפה הזאת לא תיעצר.עד לסיום כתיבת שורות אלו לא נראה שהקואליציה הנ"ל מתרשמת מאיום זה והמצב הפך לנפיץ ומתדרדר למלחמה אזורית כוללת.
ההיבט הישראלי
אחת מהמשמעויות המרכזיות של השתלטות זו הינה סגירת תנועת מלקחיים על ישראל. לחותים מופעלי אירן יכולת סגירה של מיצרי בב-אל-מנדאב, סגירה שחוסמת מפני ישראל את נתיב הים הדרומי על כל המשתמע מכך. האתגרים שמייצרת אירן לביטחונה של ישראל מורכבים ביותר ויכולת ההתמודדות של ישראל עם אתגרים אלה מוגבלת.
נכון שישראל אינה לבדה ומדינות אחרות באזור חולקות עימה חשש משותף, בוחנות בדאגה את מהלכי אירן ותוצאותיהם והיתרון של המצב הזה בא לידי ביטוי בשטח בדמות הברית האסטרטגית והצבאית שנכרתה בינה לבין המדינות הנ"ל.
הדילמה של שוטר העולם
המפתח ליצירת מצב תואם צרכי ישראל, סעודיה, מדינות המפרץ, ירדן ומצרים נמצא בידי ארצות הברית. ארה"ב, כתוצאה ממדיניותה הפתלתלה והמעורפלת במזרח התיכון בפרט ומול העולם המוסלמי בכלל תמרנה את עצמה למצב של ניגוד אינטרסים כשהיא מגייסת את אירן אל מול השחקן הנוסף בזירה – אל קאידה/דאעש ושות' - כמענה צבאי-יבשתי עיקרי ומנגד סופגת לחצים ודרישה של בעלות בריתה מערב הסעודית, מדינות המפרץ וישראל לבלום את התעצמותה והתפשטותה של אירן, פעילות שמהווה איום ישיר על בנות ברית אלו כאשר מעל כל זה מרחפת סוגיית ההתחמשות הגרעינית של אירן. התנהלותה של ארה"ב במשא-ומתן שמתקיים עם אירן למנוע ממנה יכולת צבאית גרעינית מעוררת לא מעט תמיהות בקרב בעלות בריתה.
את הקשר הגורדי-אירני ארה"ב לא תפתור באבחת חרב אך גם התרה מבוקרת של הקשר הזה לא נראית אפשרית כך שהולכת ומתהווה מעין פשרה שתהיה רעה לרוב המעורבים בקונפליקט הזה, פשרה שככל הנראה תהיה טובה רק לאירן.
קשה להימנע מהמחשבה שארה"ב הולכת ותופסת בנחישות משונה את המשבצת של אותו היהודי מהבדיחה החבוטה שגם אכל דג רקוב, גם קיבל מלקות וגם גורש מהעיר וישראל עלולה למצוא את עצמה בתפקיד המסורתי של השעיר לעזאזל.

תאריך:  26/03/2015   |   עודכן:  26/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקשר הגורדי של אירן
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מתים רק פעמיים
אהרון שחר  |  26/03/15 14:47
2
הבוקר
שמ  |  26/03/15 14:48
3
אובמה הוא הבעיה ולא הפתרון ל"ת
זיו ק.  |  30/03/15 16:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עמי דור-און
אוזלת היד האמריקנית במשא-ומתן עם אירן בנושא פיתוח הנשק הגרעיני מהווה סכנה לשלום העולם    מכון "הדסון" האמריקני: "המזה"ת יהפוך לאזור רב-גרעיני והעולם כולו ייקלע לסיפור שעלול להסתיים באופן רע ביותר"
עו"ד חיים שטנגר
מה שהשתנה בפרשת ההדלפה האחרונה, בידי אנשי חוגו הקרוב של אובמה, הוא שינוי הגישה והשיטה. משחקי הריגול מקובלים, גם בין מדינות ידידותיות, כל עוד לא גודשים סאה וחוצים קווים אדומים. הפעם - למרות שלא נגדשה סאה, ראה לנכון הממשל האמריקני להדליף קיום פעולות ריגול אלה
אריאל י. לוין
בעוד העולם מתמקד באיום הגרעיני מצד אירן, שולחת מדינה זו זרועות לכל רחבי המזרח התיכון. ואילו הסכם שיאפשר לה להיות מדינת-סף גרעינית, יביא למרוץ חימוש שיסכן עוד יותר את ישראל
בעז שפירא
ברור שישראל איננה יכולה להיות אדישה מול המו"מ עם אירן ומחויבותה של כל ממשלה לעמוד על המשמר. אולם, הגורמים האנטי יהודיים ופוסט ציוניים המהווים אחוזים ניכרים ב"אליטות" הרודות בנו אינם רואים את הצורך הזה ואינם רוצים לראותו
בלפור חקק
כבוד הנשיא ברק אובמה, המפתֵח הוא בידיך, ועל-פי הצהרות הממשל שלך, אנו בידיך כחומר ביד היוצר. דווקא משום כך אנו חרדים, אדוני הנשיא, כי אנו חשים מולנו חומה של עוינות. הממשל קיבל בברכה את האמיר של קטר וגם משלחת של האחים המוסלמים, שהנשיא המצרי א-סיסי רואה בהם ארגון טרור, אך דרכו של נתניהו חסומה לבית הלבן. הייתכן, כבוד הנשיא?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il