X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אני מאמץ את הצו של הקולות שבקעו בהר סיני: צו קול הצדק - לפעול לחברה של צֶדֶק סוציאלי ולא של חברת צְדָקָה עם פערים חברתיים. לפעול לחברה שלא תשלים עם קיומה של קוטביות מעמדית כפי שקיימת היום בישראל
▪  ▪  ▪
לחתור למען צדק חברתי

כאדם אתיאיסט אני שואב מארון הספרים היהודי ובמידה רבה מפרשת השבוע של השבת הגדול ומהפטרת השבוע נדבכים, המעצבים את כמיהתי לחברה, המבוססת על דפוסים של שוויון חברתי, חברה שמבססת צדק הסוציאלי על צדק מדיני.
פרשת צו, אותה קוראים בשבת שלפני הפסח, ידועה בשם "שבת הגדול". שבת זו מיוחדת באמונה המתחדשת שהתגלתה בה. מצביעה על היות חג הפסח לא רק חג המציין את החרות, אלא גם חג המבטא קבלת עולם ערכים מוסריים שמייצגת התורה. שבת בפתחו של חג החרות ואימוץ הצווים שמייצג ספר התורה. שבת המשלבת כמיהה לחרות עם כמיהה לחברה, החיה על-פי סולם ערכים שניתנו על-ידי אל, שמילא תפקיד משמעותי ומכריע במימוש היציאה מעבדות מצרים
לחיי חרות.
הפרשה מתחילה בספר ויקרא פרק ו', בו דובר אלוהים אל משה: "צַו אֶת אַהֲרוֹן וְאֶת בָּנָיו לֵאמוֹר זֹאת תּוֹרַת הָעוֹלָה ....". מכאן שה"צו" מתייחס לצווים הקשורים במלאכת הקרבת הקורבנות על-ידי הכוהנים.
מלאכת הקרבת הקורבנות אינה עומדת על סדר היום של חיינו, יהודים שומרי מצוות ויהודים, שספר התורה יקר להם גם אם אינם מקיימים את המצוות הטקסיות. לכן אני מאמץ את ציווי המלה "צו" מתוך נאמנות לערך הגלום בכלל "גָּדוֹל הַמְּצַוֶּה וְעוֹשֶׁה מִשֶּׁאֵינוֹ מְצַוֶּה וְעוֹשֶׁה ". אני פתוח ל"צו", אני פתוח לאימוץ צווי הערכים של ספר הספרים.
אני מאמץ את הצו של הקולות שבקעו בהר סיני: צו קול הצדק - לפעול לחברה של צֶדֶק סוציאלי ולא של חברת צְדָקָה עם פערים חברתיים. לפעול לחברה שלא תשלים עם קיומה של קוטביות מעמדית כפי שקיימת היום בישראל .
צו מעשה הבריאה הוא קריאה לפעול להגנת היקום מפני סכנת הכחדה על-ידי מעשים בלתי אחראים של מכונת תעשיה דורסנית, שתאוות רווחי ממון מניעה אותה, בלי לתת את הדעת לנזקים לעתידו של הדבר הנפלא שנקרא טבע: "כִי אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ מַעֲשֶׁה אֶצְבְּעוֹתֶיךָ, יָרֵחַ וְכוֹכָבִים אֲשֶׁר כּוֹנַנְתָּ". (תהילים ח' 4) .
צו הקול המוסרי מתבטא באימוץ ההכרה, שיצר לב האדם הוא טוב מנעוריו. על הטוב הזה חובה עלינו לגונן בטיפוח מערכות של השכלה וחינוך, שיסיעו בבניית חברה שנעים ובטוח לחיות בה .
פרשת "צו" יש בה כדי לעורר כל אחד לראות עצמו כחלק מישות גדולה יותר. לראות עצמו כמי שנכון לתרום ולפעול, כי גדולה המצווה ומי שעושה אותה. והמצוות אינן בהכרח רק ההלכות של שולחן ערוך המסדיר לנו את מערכת העשייה לפרטיה ולדקדוקיה.
בהפטרה של פרשת "צו" אנחנו קוראים בירמיהו פרק ז' פסוקים כ"א-כ"ח. בנוסח אשכנז ממשיכים עד פרק ח' פסוק ג'. מן הראוי שנאזין לקול המחאה של הנביא ירמיהו. ירמיהו לועג לחברה ומנהיגיה, שאימצו את פולחן הקורבנות כערך טקסי ראשוני תוך רמיסה בוטה של ערכים סוציאליים וחברתיים.
בהפטרה הנביא מקצין את דבריו בלעגו עד כדי אמירה: "כֹּה אָמַר אְלוֹהֵי צְבָאוֹת...כִּי לֹא דִּבַּרְתִּי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם וְלֹא צִוִּיתִים בְּיוֹם הוֹצִיא אוֹתָם מִמִּצְרַיִם עַל דִבְרֵי עוֹלָה וָזֶבַח". (ירמיהו פרק ז' פסוקים 22-23)
בהפטרה של הפרשה אומר לנו הנביא את הדבר החשוב ביותר - העשייה הדתית הערכית מתבטאת בעשייה מוסרית ובהשתתת מסד לחברה של צדק סוציאלי. בלעדיהם אין ערך ואין ממשות לביטויי הטקס הפולחני. הנביא חוזר ושונה לא צוויתי את אבותיכם בעת היציאה ממצרים בקורבן זבח ועולה אלא - "תַּעֲשוּ מִשְׂפָּט ...גֵּר יָתוֹם וְאַלְמָנָה לֹא תַּעַשְׁקוּ" (שם פסוק 7).
מצערת העובדה שהקול המוסרי של הנביא ירמיהו היה קול בודד של נרדף על-ידי השלטון. במידה רבה יותר מצערת וכואבת העובדה שהוא נרדף גם על-ידי דעת קהל עוינת.
קולו הצלול של ירמיהו במישור המדיני נגד המלחמה, ובמישוריות החברתית בעד צדק סוציאלי, כפי שבא לידי ביטוי בנבואותיו, גרם לבידודו החברתי. מכאן הייתה קצרה הדרך שתגובת הממסד השלטוני תהיה בוטה ותסתיים במאסר. הסיבה הישירה להשלכתו לכלא בתנאי בידוד קשים קשורים במיוחד לאמירות, שנאמרו בפרק הזה.
חסרה לי היום העוצמה של הקול, אותו ביטא הנביא ירמיהו, קול ששחה נגד הזרם ולא נרתע מהמחיר שזה דרש ממנו.
מפרשת השבוע אני שואב את כוחי להגיד לחברה, שחובה עלינו לחתור לצדק חברתי המבוסס על צדק מדיני.

תאריך:  29/03/2015   |   עודכן:  29/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קריאה לצדק סוציאלי וצדק מדיני
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
ערימה של קשקושים מתובלים
מגיב ותיק  |  29/03/15 10:10
 
- המגיב הותיק נאמן לטיפשותו .
תרזה  |  29/03/15 10:19
 
- כאשר איתן יחלק רכושו למסכנים
ה.א  |  30/03/15 16:37
2
מסלפים את השבת הגדול.
תרז  |  29/03/15 11:08
3
ראשית דבר....
י.ש  |  29/03/15 14:14
 
- מגיב שיורה בצרורות שטויות .
יוסלה  |  29/03/15 16:04
4
לא לריטואל כן לערכים.
ירושלמי  |  29/03/15 15:53
5
צדק ומשפט
לא זבח ועולה   |  29/03/15 16:20
6
דיאלוג בין הדתות .
דיאלוג   |  29/03/15 16:37
 
- הרשימה המשותפת תרים רק את מפלס
huku  |  30/03/15 08:03
7
דיאלוג בין הדתות .
דיאלוג   |  29/03/15 16:37
8
ארון ספרים יהודי אנושי
ארון ספרים יהודי   |  29/03/15 17:29
9
"מי שלא היה סוציאליסט בנעוריו
קורןנאוה טבריה  |  30/03/15 13:15
10
צדק סוציאלי לעובדי ים המלח.
אדמונד לנקרי  |  31/03/15 10:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
אם יש רשעות אצל יהודים, היא רק בחיצוניות, במעטפת. זה לא מה שיעכב את הגאולה. כי בפנימיות, כולם רוצים באמת רק טוב לישראל
אליקים העצני
מה שנתניהו וכל מנהיג ישראלי אחר לא יעשו, גם אם יצעדו על אצבעות רגליהם או יזחלו בפני אובמה על גחונם, את הברירה האכזרית הזאת לא ישנו: מדינה פלשתינית מיד או התנגשות חזיתית עם הבית הלבן
שמוליק ספיר
איך הצליח רה"מ נתניהו להביס את כל מתנגדיו, "כנגד כל הסיכויים", ולנצח את אחד הניצחונות הפוליטיים הגדולים ביותר בדור האחרון. האם זה היה מעשה קוסמות פוליטי של הקמפיינר הטוב במדינה או נס נסתר של ההשגחה העליונה?
עו"ד צבי שוב, עו"ד יפעת בן-אריה
האם ועדת ערר מוסמכת לאשר הסכם פשרה בדבר שיעור היטל ההשבחה לאחר תיקון 84? הדעות בין הוועדות עצמן חלוקות, אך נראה שיש מקום לאפשר זאת בתנאים המתאימים
יוסי אחימאיר
הארץ הוכיח עצמו לכל אורך מערכת הבחירות, כמו גם בימים רגילים, למי שלא הבין זאת עד כה, כי הוא עיתון שנגוע בגזענות, בפרו-ערביות מובהקת ובשנאה בלתי מוסווית למגזרים נרחבים בחברה הישראלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il