X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מבחינת משה כחלון, השאלה הקיומית כעת היא באיזה נתיב יבחר, נוכח כל ההבטחות שפיזר רה"מ בנימין נתניהו ביד רחבה לטובת שותפיו הפוטנציאליים, הבטחות שמימושן עלול לדרדר את ישראל אל עברי פי פחת מבחינה כלכלית
▪  ▪  ▪
באיזה נתיב יבחר? משה כחלון [צילום: פלאש 90]
מיסים חדשים?
שאלה אריתמטית חשובה לא פחות, ואולי אף יותר, היא מאיזה מקור יגיע הכסף למימון כל הדרישות הקואליציוניות. בינתיים אין מענה ענייני לשאלה חשובה זו, קיימות רק ספקולציות, העוסקות באפשרות של הטלת מיסים חדשים

סביר מאוד להניח שמשה כחלון משתוקק בכל מאודו לנצח במרוץ המרתוני שלו אל הצמרת הגבוהה ביותר, כדי להגיע בסופו של דבר אל ראשות הממשלה במקום בנימין נתניהו. אך כבר עתה, ממש על קו הזינוק, הוא מוצא את עצמו במצב בלתי אפשרי שאותו ניתן להגדיר במילים "אוי לי מיוצרי ואוי לי מיצרי", והוא עלול לשאת בתוצאות של כל החלטה שיקבל. אם יפעל לפי תשוקתו לחזור לממשלה, בניגוד למשימה שכנראה הוטלה עליו מן השמיים, הוא עלול לסבול מזעמו של האל, ואילו אם יפעל על-פי רצון האל להציל את ישראל הוא עלול לסבול בגלל הכורח לדכא את התשוקה האישית העזה להגיע לפסגה הנחשקת.
לכאורה מטרתו של כחלון נמצאת ממש בהישג יד, אבל זה רק לכאורה, כי בינתיים כחלון איננו האיש שעליו הטיל נשיא המדינה את התפקיד להרכיב את הממשלה ומולו ניצב אשף המילים והיפוכן בנימין נתניהו, המנסה להציב על המסלול כל מכשול אפשרי שימנע מכחלון להשיג את מטרתו. המכשול הראשון והחמור ביותר הינו ההבטחות הפיננסיות שנתניהו מעניק בנפש חפצה לשותפיו הפוטנציאליים המייצגים את מה שמקובל לכנות "עולם התורה".
כדי להבין עד כמה חמור המצב, צריך תחילה לברר כמה מיליארדים תיאלץ ישראל למשוך מקופתה המצומקת, כדי למלא את הדרישות שמציבים החרדים והדתיים ה"רגילים" לפני שיאמרו "מסכים אני" להיות חלק מן הממשלה החדשה.
מיליארדים ועוד מיליארדים
היקף עלות הדרישות הכספיות הראשוניות, המוצגות על-ידי הנושאים ונותנים כמעשה "לטובת הציבור כולו", כפי שמתפרסם בתקשורת (צבי זרחיה, "דה מרקר"), בעקבות תחילת המשא-ומתן הקואליציוני של נציגי הליכוד עם ש"ס, יהדות התורה, ישראל ביתנו והבית היהודי, הוא כזה: הגדלת קצבאות הילדים לרמתן ב-2012, מוערכת בכ-2.6 מיליארד שקל; ביטול כל הקיצוצים בתקציבי מוסדות החינוך והדת החרדיים שהתבצעו בתקופת כהונתו של יאיר לפיד כשר האוצר - כחצי מיליארד שקל; הסכמה להעניק פטור ממע"מ על כ-50 מוצרי מזון מפוקחים. עלות מוערכת: כ-2 מיליארד שקל. סה"כ כ-5 מיליארד שקלים.
וזוהי רק ההתחלה כיוון שהמפלגות עצמן עדיין לא הגישו את כל דרישותיהן התקציביות הייחודיות. הערכה: הדרישות האלה עלולות להוביל את היקף העלויות לעוד כ-5 מיליארד שקל. כפי שדווח בתקשורת העריך ח"כ זאב אלקין, החבר בצוות המשא-ומתן מטעם הליכוד, כי הדרישות התקציביות של "הבית היהודי" בלבד מגיעות למיליארדי שקלים. מפלגת הבית היהודי תובעת, בין השאר, תוכנית רב-שנתית לשיקום יישובי הצפון בעלות מוערכת של מיליארדי שקלים, וכן להעלות את שכר חיילי החובה בשנה השלישית בעלות כוללת של כ-200 מיליון שקל. ההערכות הן כי המפלגה תתבע גם תקציבים לפעולות לעידוד זהות יהודית, לגרעינים תורניים ולחטיבה להתיישבות.
זה ועוד. מאחורי גבו של כחלון, הבטיח נתניהו לתת את תיק הבריאות לח"כ יעקב ליצמן ובמסגרת המו"מ, דורשת יהדות התורה להמשיך במהלכים שבהם החל ליצמן בכהונתו הקודמת במשרד הבריאות, ובהם הנהגת טיפולי שיניים חינם עד גיל 18 בעלות של 200-160 מיליון שקל, ורפורמה בביטוח הסיעודי בעלות של כמיליארד שקל - שתמומן באמצעות העלאת מס הבריאות בחצי אחוז.
אבל נראה שהדרישות האלה הן רק ההתחלה של החשבון. עכשיו מסתבר כי מערכת הביטחון תבעה בסוף 2014 תוספת של 6 מיליארד שקל לתקציבה, ושר האוצר יאיר לפיד התנגד לכך. כעת מעריכים בליכוד, כי נוכח ההחמרה במפת האיומים האסטרטגיים במזרח התיכון נתניהו ייענה לפחות לחלק מדרישות מערכת הביטחון, כפי שעשה בעבר.
שאלה אריתמטית חשובה לא פחות, ואולי אף יותר, היא מאיזה מקור יגיע הכסף למימון כל הדרישות הקואליציוניות. בינתיים אין מענה ענייני לשאלה חשובה זו, קיימות רק ספקולציות, העוסקות באפשרות של הטלת מיסים חדשים.
בריכת שחייה ללא מים
נוכח ההתפתחויות האלה, כחלון משול כיום למי שעומד על המקפצה הגבוהה מעל בריכת השחייה ומתכוון לקפוץ, אך אינו לוקח בחשבון שבבריכה הזו כלל אין מים. השאלה הקיומית מבחינתו של כחלון היא באיזה נתיב יבחר, נוכח כל ההבטחות שפיזר נתניהו ביד רחבה לטובת שותפיו הפוטנציאליים, הבטחות שמימושן עלול לדרדר את ישראל אל עברי פי פחת מן הבחינה הכלכלית.
ייתכן כי באמת לא תהיה לכחלון ברירה, אלא להודיע לנתניהו כי מתוך אחריות לגורלה של המדינה הוא לא ממשיך להשתתף במשחק המכור מראש. ואולי אף יציע לנתניהו הצעה שיש בה היגיון קיומי וחשוב לא לסרב לה: במקום לסכן את העתיד לטובת המשך השלטון בהווה - אולי עדיף לשלב את "המחנה הציוני" אל הליכוד ומפלגת "כולנו" של כחלון לגרעין שליטה רחב שלא יאפשר את מימוש הדרישות הפיננסיות המוגזמות של כל תאבי השלטון, הממון והשררה. אחרי הכל מדובר בעתיד המדינה ויכולתה להתמודד מול מציאות מאיימת חדשה וכמעט בלתי אפשרית. אם יצלח מהלך שכזה, אולי יתאפשר לכחלון לזכות במעמד מנהיגותי שיוביל אותו בעתיד אל מחוז חפצו הפוליטי, מבלי שיצטרך להתפטר שוב בגלל הפרת הבטחות מצד נתניהו.

תאריך:  30/03/2015   |   עודכן:  30/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אסור לכחלון לקפוץ לבריכה שאין בה מים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
כחלון לא אמור להיות שר אוצר
ה.א  |  30/03/15 16:20
2
הפרט את המאבק
אהרון שחר  |  30/03/15 17:00
3
קשקושים
האל לא הטיל דבר  |  1/04/15 07:53
4
כחלון שוגה במיקוד מאמציו
רפי לאופרט  |  2/04/15 12:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 34
דניאל דורון
שני אנשים במדינה מסוגלים להוביל מהפך היסטורי - בנימין נתניהו ומשה כחלון. אך אתגרים רבים ניצבים בפניהם מול רצונם לבצע רפורמות בישראל
אפרים הלפרין
יצחק הרצוג, הבדיחה המהלכת של מערכת הבחירות האחרונה, מציב תנאים להצטרפותו לממשלה. למה מי הוא בכלל? שר רווחה כושל? שותק בחקירות? מיהו שיציב תנאים אחרי כזו תבוסה צורבת?
איציק וולף
חבר הכנסת הנבחר מטעם הבית היהודי מאשים את הליכוד בפיזור ספינים    "נתניהו ממזמז את המו"מ ולא הציע עדיין כלום"    ח"כ גמליאל: תיכנסו לפרופורציות, קיבלתם מעט מנדטים
יואב יצחק
יו"ר מפלגת כולנו דורש, מלבד תיק האוצר, גם את ועדת הכספים של הכנסת    אם יינתן לו מבוקשו, עלול הדבר לפגוע בסדרי מנהל תקינים, שכן: תפקיד ועדת הכספים הוא, בין היתר, לבקר את החלטות האוצר
יוסי דר
מינוי כזה של נתניהו יתרום רבות לטיפול במשקעים הקשים שהותירה אחריה מערכת הבחירות, שאחד משיאיה היו התבטאויותיו הקשות של נתניהו כלפי הערבים סמוך ליום הבחירות
רשימות נוספות
נתניהו מוכן לתת את תיק הפנים לדרעי  /  עידן יוסף
תיק הבריאות וועדת הכספים חוזרים ליהדות התורה  /  עופר וולפסון
סוכם: כחלון ימונה לשר האוצר  /  איציק וולף
ניקוי כללי  /  איתמר לוין
מר לפיד, טול קורה מבין עיניך  /  הרב אליהו קאופמן
בחירות 2015  /  יהודה בן מאיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il