X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשניגשים להרכבת ממשלה חדשה, צריך להתחיל מהדברים הגדולים ולבחון מהם כלי העבודה שבלעדיהם הרפורמות לא ייצאו לפועל ופעולות הממשלה ייבלמו. כל המפלגות צריכות לפעול להסדרת מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה כשלב ראשון
▪  ▪  ▪
לא להתרגש מהתנגדותם [צילום: פלאש 90]

בניית קווי היסוד לממשלה החדשה יכולה לשאוב את מדינת ישראל להתעסקות בפרטים חשובים יותר או פחות, ולהישגים הצהרתיים למפלגות. היא גם יכולה להיות הזדמנות פז לסלילת דרך שתבריא את הדמוקרטיה בישראל.
במהלך תקופת הבחירות הועלתה בין היתר בעיית המשילות וכן עלו לסדר היום יחסי הממשלה והכנסת עם מערכת המשפט. כדי לא למרוח את המו"מ בין המפלגות ולהפיק ממנו רווחים צרים וכדי לקצור הישגי עומק, חייבים לטפל בליבת העניין ולא לבנות בית חולים מתחת לגשר.
כיצד אפשר לבצע רפורמה מקיפה בתחום הדיור, כאשר פקידים שצברו לעצמם כוח רב מדי עצרו תוכנית קטנה בהרבה שכונתה "רפורמת המרפסות"? כיצד נוכל להבטיח שעל שרי הממשלה לא יופעל לחץ מתוקשר על-ידי היועץ המשפטי לממשלה לקראת הצבעה על הצעת חוק בוועדת שרים לחקיקה? ואיך נדאג שמדיניות הממשלה, תהיה אשר תהיה, תצא לאוויר העולם כפי שנבחרי הציבור מעוניינים? הפתרונות צריכים להיות מעוגנים בהסכמים הקואליציוניים שנבנים עתה, וכדאי שיבואו דווקא ממפלגת השלטון המובילה: הליכוד.
לא קיימת מדינה בעולם המערבי המקיימת צורת שלטון דומה לזו של ישראל, בה כוחם של פקידים עולה על כוח נבחרי הציבור, ואלה עושים בכוח זה שימוש בלי הגבלה, בקרה ופיקוח. ראשי המפלגות נקראים להבטיח את פיצול תפקידי היועץ המשפטי לממשלה. מדובר בהצעה לה קיימת הסכמה רחבה שנובעת מהבנה, כי נבחר ציבור אינו יכול לקבל או לדחות בנקיות-דעת חוות-דעת שנועדה להעניק לו ייעוץ, כשאותו יועץ יכול בידו השנייה להעמידו לדין. המצב כיום, בו התביעה והייעוץ המשפטי, נתונים תחת כובע אחד, אינו הולם משטר דמוקרטי.
בנוסף יש לקבוע, כי יועץ משפטי למשרד ממשלתי יהיה איש אמונו של השר הממונה ותפקידו יוגדר כמשרת אמון בדומה למשרת המנכ"ל. בשנים האחרונות אנו נתקלים במקרים בהם עמדת השר והמשרד הממשלתי אינה זוכה לייצוג הולם בבתי המשפט, מכיוון שהיועץ המשפטי למשרד כפוף ליועץ המשפטי לממשלה ולא לשר, מציאות שלא פעם אינה מאפשרת למשרד הממשלתי את הזכויות הבסיסיות לייעוץ משפטי וייצוג המתאים למדיניות השר והמשרד. כך בימים אלה מקיימת התנועה למשילות ודמוקרטיה הליך בבג"ץ, שמטרתו לשרת את האינטרס של הממשלה ועמדת השר לביטחון הפנים (בעניין מינוי מפכ"ל), ואילו דווקא היועץ המשפטי לממשלה מתייצב לסתור עמדה זו בבית המשפט.
שינוי הכרחי נוסף הוא מתן האפשרות בפני הממשלה לבחור את הייצוג המשפטי שלה במקרים בהם תבחר בכך. הסעיף הזה קריטי לקיום מדיניות הממשלה. כפי שראינו, לעיתים המייצג מביא בפני השופטים עמדה הפוכה מרצון הממשלה, וחוסר ההיגיון הזה חייב לקבל מענה.
ייתכן שמסיבות שונות, מוצדקות או שאינן מוצדקות, הממונה על ייצוג הממשלה בערכאות אינו מעוניין לייצג את העמדה המסוימת או שאינו שלם מצפונית ומקצועית עם אותה עמדה. על כן, לא ראוי ולא נכון לכפות על בעל תפקיד לעשות מלאכה זו בניגוד לעמדתו או נטייתו האישית. מלבד זאת, כמעט שאין תועלת מקצועית בייצוג עמדה כשהדבר נעשה בכורח. יש לקבוע בחקיקה, כי ראש ממשלה, שר ומשרד ממשלתי יהיו רשאים לפנות למייצג פרטי במקרים בהם אלה חוששים, כי עמדתם לא תיוצג כראוי על-ידי המייצג הקבוע (היועמ"ש). לאחרון האזרחים ואף הפושעים יש את החופש והעצמאות לבחור את המייצג ועורך הדין שלהם, ולא יהיו הממשלה ונבחרי הציבור גרועים מהם.
השינויים האלה ואחרים חייבים להיות אבן דרך של הממשלה החדשה. צפויה התנגדות מקרב אנשי משרד המשפטים שיסברו, כי מנסים לקצץ במעמדם - אך אין צורך שהיא תפריע. חשוב להזכיר למתנגדים, כי את רוב הסמכויות הם קנו לעצמם בלי חוק או פסיקה, אלא בתהליך זוחל שלא ראוי להותירו במדינה דמוקרטית מפותחת.
הצעדים הללו ייטיבו גם עם מערכת המשפט. כאשר היא תתמקד בתפקידה ולא תחרוג מסמכויותיה, ישוב אמון הציבור למערכת החשובה הזו. הקריאה היא לראשי המפלגות ולחברי הכנסת: זוהי חובה ואחריות המוטלת רק עליכם. הקווים העקרוניים ששורטטו כאן הם כלי עבודה הכרחיים להתנהלותכם השוטפת כנבחרי ציבור בממשלה ובכנסת. בלי יישום ההמלצות, עבודתכם תיתקל בקשיים משמעותיים ותיבלם בניגוד לרצון הבוחר.

הכותב הוא מנהל התנועה למשילות ודמוקרטיה.
תאריך:  30/03/2015   |   עודכן:  30/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קודם כל - הייעוץ המשפטי
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
וינשטיין חייב לעוף נכשל בגדול
שוןשפ]רי  |  30/03/15 14:20
2
ובדומה גם לנציגות האוצר
קורא ותיק  |  30/03/15 15:08
3
חבל שהכותב איננו מתייחס לרעה
בני בנקר  |  30/03/15 15:08
 
- דוקא במסמך שצורף יש התייחסות
טלי שגב  |  30/03/15 16:01
 
- המסמך פתוח רק למנויים ל"ת
בני בנקר  |  30/03/15 19:09
4
אלה שמשון ויובב הלא אמינים ל"ת
פינוקיו  |  30/03/15 15:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 34
דביר מור
האם ממשלת נתניהו הרביעית, הולכת להיות ממשלה בה הסיעות החרדיות מחזיקות ב'חותמת הגומי'? האם ממשלת ימין-חרדים היא ממשלה שיכולה להטיב עם כלל האוכלוסייה הישראלית?
יוני בן-מנחם
יצחק הרצוג מסרב להצהיר כי לא יצטרף לממשלת נתניהו אך חושש ש"המחנה הציוני" יתייבש באופוזיציה. ראש הממשלה משתמש ב"מחנה הציוני" כמנוף לחץ במו"מ הקואליציוני אך ייתכן שבסוף יצרף אותו לקואליציה
עמי דור-און
מבחינת משה כחלון, השאלה הקיומית כעת היא באיזה נתיב יבחר, נוכח כל ההבטחות שפיזר רה"מ בנימין נתניהו ביד רחבה לטובת שותפיו הפוטנציאליים, הבטחות שמימושן עלול לדרדר את ישראל אל עברי פי פחת מבחינה כלכלית
דניאל דורון
שני אנשים במדינה מסוגלים להוביל מהפך היסטורי - בנימין נתניהו ומשה כחלון. אך אתגרים רבים ניצבים בפניהם מול רצונם לבצע רפורמות בישראל
אפרים הלפרין
יצחק הרצוג, הבדיחה המהלכת של מערכת הבחירות האחרונה, מציב תנאים להצטרפותו לממשלה. למה מי הוא בכלל? שר רווחה כושל? שותק בחקירות? מיהו שיציב תנאים אחרי כזו תבוסה צורבת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il