X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צהר לפרשה

משה עבד ה'

הפעם היחידה בה נזכר משה בהגדה של פסח היא בדרך אגב, בפסוק העוסק בקריעת ים סוף - משום שחובתנו לדעת, שמעשיו הגדולים של משה לא היו משלו אלא בשליחות ה'
▪  ▪  ▪
קריעת ים סוף [ציור: הגדת דרמשטט]

בקריעת ים סוף, התורה מעידה שעם ישראל הגיעו למדרגה של: "ויאמינו בה' ובמשה עבדו" (שמות י"ד, ל"א). פסוק זה הוא המקום היחיד בו מוזכר משה רבינו בהדגשה כבדרך אגב. הדבר קשה, משום שמשה רבינו מסר נפשו על הצלת עם ישראל. בכל הפסוקים הנוגעים ליציאה ממצרים אנו מוצאים: "ויוציאנו ה' ממצרים (דברים כ"ו, ח') - לא על-ידי מלאך ולא על-ידי שרף ולא על-ידי שליח, אלא הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו" (הגדה של פסח). רק ברמז מצאו חז"ל במילים "מלאך - שרף - השליח" את ראשי התיבות "משה". כיצד הדבר ייתכן?
מסביר הגאון מווילנא, שריבונו של עולם הוא שעשה את יציאת מצרים, ואין לקחת אדם, גדול ככל שיהיה, ולעשות אותו למרכז הגאולה. "לא על-ידי שליח ולא על-ידי מלאך ולא על-ידי שרף. כן צריך להיות שהינו שליח, זה משה. והיינו נגד שלושה עולמות, שליח בעשייה ומלאך ביצירה ושרף בבריאה, ועיקר הגאולה לא היה על-ידי אחד מאלו השלושה, וכלומר שלא שלח אחד מהם להוציא אותם ואפילו משה רבינו עליו השלום, לא שלחו ולא צווה לו לעשות מאומה בעת הגאולה, רק כל ישראל ביחד עשו מצוות ה' בפסח ומצה ומרור" (הגדת הגר"א, ד"ה "ויוציאנו").
אולם קשה: איך אומר הגאון שה' לא שלח ולא ציווה את משה רבינו? הרי פסוקים מפורשים מורים ששלח אותו! אלא הכוונה היא שאין כאן מלאכה עצמאית של משה רבינו, אלא הכל הוא פעולה אלוקית, כאשר משה אינו אלא כלי, כמו העט הנתונה ביד הכותבת. ולכן בפעם היחידה בה מוזכר שמו בהגדה, נכתב "ויאמינו בה' ומשה עבדו" - הרי שאין כאן שתי אמונות, אמונה בה' ואמונה באדם. אלא משה רבינו הוא עבד ה' ואין לו משלו כלום.
הרבה פעמים הבריות סוברות בטעות שיש להן כוח עצמי, ומסבירות הכל באופן חומרני (הגר"א שם, על 'בכבודו ובעצמו"; הלכות יסודי התורה פ"א, ה"א; ועיין נפש החיים, שער ג; וספר התניא, שער הייחוד והאמונה). גם ביציאת מצרים המלאכה הגדולה נעשתה על-ידי משה רבינו, אך רק בגלל שמשה היה עניו בתכלית הענווה והעמיד את עצמו לגמרי בטל אל מול ריבונו של עולם, הוא זה שיכול היה להיות השליח.
"והגלוי שנתגלה, שזהו כבודו שנתגלה לכל, היה על-ידי משה רבינו עליו השלום שלא נטל מזה כבוד ח"ו לעצמו, רק אדרבה היה משפיל את עצמו בכל דבר, ומגלה לכל שהן על-פי ה' לבדו ולמען ישראל, וגם הוא אחד מעבדיו, וזהו בכבודו בעצמו. ולכן בכל סיפור יציאת מצרים, אין לנו זכרון לזכור ח"ו את משה, כי אסור לנו לשתף שום דבר לכבודו ולעצמו, ואין השבח תלוי במשה, רק בה' לבדו ו'כל המשתף שם שמים ודבר אחר נעקר מן העולם' (סוכה מ"ה, ע"ב).
"לכן כתוב: 'ויאמינו בה' ובמשה עבדו'. כלומר: לא לגדולת משה נאמר זה, אדרבה, להאמנת ישראל וענות משה שהאמינו שה' עשה כל זאת, ומשה אינו רק עבדו ככל הברואים שבעולם שמחויבין לעשות רצונו. וזה לשון המדרש: שלושה מיני מוכי שחין נבראו בעולם; לח, יבש, בעל פוליפוס, והייתה נפשו של משה נמוכה מכולם".

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא רב היישוב בית אל וראש ישיבת עטרת ירושלים.
תאריך:  09/04/2015   |   עודכן:  09/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משה עבד ה'
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ובכל זאת נענש ולא זכה להתנחל..
פועה  |  9/04/15 13:52
2
זו בושה וחרפה שהדירו את משה
אבי לוי  |  10/04/15 01:04
 
- עד כמה אתה צודק!!! מדהים!!!
ע. בן-יוסף  |  11/04/15 00:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
הרב יאשיהו יוסף פינטו
הנה החג הקדוש הזה גם יחלוף ויעבור ונכנסים לימי העומר ולימי הקיץ אשר היצר בהם אורב בכל מקום ומקום, ומחויבים ללמוד לחזק בנפשנו לרוץ מהר לכל מצווה ומצווה וכל מעשה טוב. זה הכח שלנו לעבור את החיים איתנים וחזקים
עו"ד חיים שטנגר
כל זב חוטם הופך משגיח כשרות מטעם עצמו ומחליט שהוא "כשר לפסח". אם בימים כתיקונם לא יעז בעל מסעדה נטול תעודת כשרות להכריז על עצמו כ"כשר", הרי במהלך חולו של פסח הכל כשר ולפסח
הרב יאשיהו יוסף פינטו
מבקשים אנו ממור זקננו הקדוש, שהיום זה יום שאורו חזק וכוחו רם ונשמתו מטיילת בין העולם הזה לעולם הבא, לעלות לפני בורא עולם להיות מליץ יושר עלינו שניוושע וניגאל גאולת עולמים, ועל כל קהילתנו שיפתחו לכולם את השערים
דרור אידר
הזיכרון אינו קיים רק בראשם של הזוכרים: המעשים של ליל הסדר נצרבים עד שהם מניעים יחידים לקום ולעשות מעשה    ערב פסח - זמן לפרספקטיבה הלאומית
איתן קלינסקי
למי שהחליט לשלוח את מכתבי הגירוש לפליטים אני מבקש שיאמץ ללבו את מה שקראנו ומה שכאבנו בהגדה של פסח "וַיהִי רַעַב בָּאָרֶץ וַיֵרֵד אַבְרָהָם מִצְרָיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָּבד הָרָעָב בָּאָרֶץ"
רשימות נוספות
רכבת תיירותית חדשה בירושלים העתיקה  /  עידן יוסף
יוזמה ברשת: לתת את התלושים למחסני הילדים  /  יניב הלפרין
2014: עלייה של 6% בייצוא המצות   /  מירב ארד
כאילו הוא יצא ממצרים  /  נסים ישעיהו
מנהיגות לשעת חרות  /  הרב אליעזר חיים שנוולד
חג החרות מאחורי הסורגים  /  מעיין כפיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il