X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אל הרב כשר התוודעתי כילד עת קיבלתי לפסח תש"י 'הגדה ארצישראלית' הדורה. ההגדה נכתבה בהשראת תקומת מדינת ישראל בתש"ח, ובמרכזה קריאה רבתי לחדש את מנהג הכוס החמישית כהודאה על קיבוץ גלויות וייסוד המדינה
▪  ▪  ▪
הגדה של פסח [צילום: המוזיאון היהודי, לונדון]

הטעם הנפוץ ביותר לארבע כוסות בפסח, "ואפילו עני שבישראל לא יפחתו לו מד' כוסות", הוא כנגד ארבעת לשונות הגאולה שבהם פתח משה רבנו את בשורתו לעם המשועבד במצרים (ירושלמי פסחים י"א, ושם מובאים טעמים נוספים). והנה בפסוקים שצוטטו לעיל מופיעים חמש לשונות של גאולה: 'והוצאתי', 'והצלתי', 'וגאלתי', 'ולקחתי', 'והבאתי'. אכן, אפשר לדון מהי הגאולה הנכספת, כאשר מוטיב שלבי התקדמות בולט בפסוקים; האם די בשלב "וגאלתי", שהוא חירות הפרט? או שמא בשלב שלאחריו, הדתי-לאומי, "ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלקים"? אך יש שלב חמישי, "והבאתי אתכם את הארץ", המשלים את המשולש "עם ישראל בארץ ישראל על-פי תורת ישראל".
ואכן, נפסק ברמב"ם (ולא בשולחן-ערוך!) "ויש לו למזוג כוס חמישי ולומר עליו הלל הגדול... וכוס זה אינו חובה כמו ארבעה כוסות" (הל' חמץ ומצה ח,י). שיטה זו - כוס חמישית - נעוצה בגירסאות התלמודים, אומצה בימי הגאונים ונידונה בספרות ההלכתית לדורותיה.
איש יהודי היה בירושלים ושמו הרב מנחם-מנדל כשר (נפטר בתשמ"ד/83), והאיש נכבד ונשוא-פנים, מן היושבים ראשונה במלכות גור. מקורב הייתי אליו בשנות ה-70, עת התגוררתי בירושלים, כאשר קרבני לעבודתו הספרותית-תורנית וזכיתי לשמשו בעריכת כמה מקונטרסיו ששירבט בצד מפעלו העצום 'תורה שלימה' (עשרות כרכים!). הרב כשר חסיד מעמיק היה, מת"ח המובהקים בחצר גור החרדית. בתרפ"ד (1924) עלה לא"י מוורשא מעוז חסידי פולין, לייסד בה ישיבת שפת-אמת-גור. ביני-לביני שימש יו"ר חברת זכרון-דוד שרכשה את אדמת מגדל-עדר בגוש עציון (תרפ"ד/26). למרות שיוכו החרדי הייתה לרב כשר נשמה ציונית-תורנית לעילא, שבאה לידי ביטוי בספרו המונומנטלי 'התקופה הגדולה' (600 עמ') שנכתב (תשכ"ט/69) בעקבות ישועת 'ששת הימים' ושחרור ירושלים, כ"פרקי התבוננות במצב האומה וארצנו הקדושה בשעה זו, ובירור מקיף על הגאולה וסימניה". 'אתחלתא דגאולה' הייתה לב משנתו שהשיקה לתורת הרב קוק (ואף גר בשכנות לרצי"ק).
אל הרב כשר התוודעתי כילד עת קבלתי לפסח תש"י 'הגדה ארצישראלית' הדורה שהוציא באותה שנה בניו-יורק (שם שהה באותן שנים). ההגדה נכתבה בהשראת תקומת מדינת ישראל בתש"ח, ובמרכזה קריאה רבתי לחדש את מנהג הכוס החמישית כהודאה על קיבוץ גלויות וייסוד המדינה על חורבות שואת אירופה. כילד נפעמתי מהאיור המרכזי של הגדה זו (המצורף כאן). וכך חתם את משנתו:
"בזמננו אנו שזכינו לראות חסדי ה' וישועתו בהקמת מדינת ישראל שהיא אתחלתא דגאולה וישועתה מגלות אדום, וקיום הבטחת "והבאתי אתכם אל הארץ", טוב ויפה לקיים מצוה מן המובחר בשתיית כוס חמישי, ולומר עליו הלל הגדול 'שבשפלנו זכר לנו ויפרקנו מצרינו, ולהודות לה' על הנסים ועל הנפלאות ועל המלחמות שעשה לנו בימינו... וכשם שזכינו לראות באתחלתא של 'והבאתי' כך נזכה לגאולה שלימה"
'תעמולה' הלכתית ל'כוס חמישי' הודפסה על ידו במילואים ל'תורה שלימה' פר' וארא, וכן בקונטרס מיוחד בשם זה. הוא מסתמך בשתי ידיו על הגדת המהר"ל שבה מופיע לאחר 'הלל המצרי' ("כי לעולם חסדו"): "בעל הבית בלבדו יקח הכוס של אליהו הנביא וישתה בהסיבה בלי ברכה (ויברך ברכה אחרונה) ויאמר: הנני מוכן ומזומן לקיים מצות כוס חמישי כנגד בשורת הישועה 'והבאתי וגו'".

תאריך:  02/04/2015   |   עודכן:  02/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יניב הלפרין
היוזמה פונה בעיקר לעובדי היי-טק    לדברי הוגת הרעיון, "מאוד קל, במקום לשים את התלושים או הכרטיס שאנחנו ממילא מקבלים לחג בארנק, לתת אותם למישהו אחר"
אברהם הללי
התורה מהווה מורה דרך לכל אחד מבני עמנו להיות מאוחד באמונתו לאלוהי ישראל בדרכו שלו, והוא לא נדרש להיות בעל אחדות דעים. כל אדם יעבוד את אלוהיו בדרכו ובלבד שמקיים מצוות התורה
יצחק מאיר
ציפי לידר
חג הפסח בפתח. ההכנות האחרונות לסדר כבר בעיצומן. אך השאלה היא, אֵלו מטענים אישיים, לאומיים ורוחניים ניקח איתנו מליל הסדר? מההגדה? מהחג כולו?    מה מסמל רבי עקיבא שהֵסֵב עם החכמים - ומה רבי אלעזר?    מה מסמלים ארבעת הבנים? החכם והרשע ומה שביניהם. ארבעה דורות או ארבע רמות
אליהו שכטר
לפני שמתחילים להתלונן על כאבי בטן בחג: לפניכם שמונה כללים לפסח בריא (ואפילו טעים!)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il