X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר שהכנסת ה-20 יצאה לדרכה, הנה רשימה של החוקים החשובים ביותר שמן הראוי שתחוקק. רצוי להעביר אותם בהקדם האפשרי, אם כדי לייצב את הממשל בישראל ואם בשל אינטרסים ציבוריים בעלי חשיבות עליונה
▪  ▪  ▪
יוצאים לדרך [צילום: פלאש 90]

חוק יסוד הכנסת

אם תקבלו תחושת דז'ה-וו, אתם לא טועים: אני עומד לחזור על רעיון שכבר העליתי מספר פעמים. יש לקבוע בחוק יסוד הכנסת, שדרוש רוב של 80 ח"כים כדי להקדים את הבחירות – בדיוק אותו רוב שדרוש כדי לדחות אותן. כיום די ב-61 ח"כים, מה שמוביל לקלות בלתי נסבלת של הפלת ממשלות והליכה לבחירות. תראו את המספרים הפשוטים (והמבהילים): ב-67 שנים כיהנו בישראל 20 כנסות ו-34 ממשלות – דהיינו: ממשלה ממוצעת עבדה שנתיים בלבד, מחצית מן הקדנציה הקבועה בחוק.
ההיגיון שמאחורי הדרישה ל-80 ח"כים לצורך הארכת כהונת הכנסת, הוא ברור ונכון: אסור לאפשר לח"כים להנציח את עצמם. עם זאת, מבחינה תפקודית ועניינית, אין סיבה שכהונה של ארבע שנים ויום תצריך רוב של שני שלישים, ואילו כהונה של יום אחד בלבד – תצריך רוב רגיל. אם פיזור הכנסת יהיה משימה הרבה יותר קשה, תפחת המוטיבציה של סיעות הקואליציה להתחיל את המהלך, וכך יגברו בצורה משמעותית המשילות והיציבות.
תאמרו: אבל זה לא יאפשר לאופוזיציה להפיל את הממשלה. נכון, אך תפקידה של האופוזיציה הוא להקשות על הממשלה, למתוח עליה ביקורת, להציע חלופות ולהציב אלטרנטיבה בקלפי. תשאלו: אז מדוע הקואליציה לא מעבירה חוק כזה? התשובה המצערת היא, שהסיעות הקטנות בדרך כלל רוצות שתהיה להן האפשרות לתפוס את ראש הממשלה בחלק רגיש של גופו, תוך איום בהליכה לבחירות מוקדמות. אבל אולי יימצא מי שיפגין מנהיגות ואחריות, ולפחות ינסה להעביר את החוק הפשוט והחיוני הזה?

ועוד חוק יסוד הכנסת

חוק יסוד הכנסת אוסר – כן, אוסר – על התמודדות של מועמד או רשימת מועמדים, אשר שוללים את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, מטיפים לגזענות או תומכים במאבק מזוין נגד ישראל. למרות האמירה הברורה הזאת, ולמרות שבית המשפט העליון קבע שהיא תומכת טרור, חנין זועבי חברה גם בכנסת ה-20.
מאחר שבג"ץ מפרש את החוק באופן הצר ביותר והדווקני ביותר, צריך להרחיב אותו כך שיהיה ברור שמי שמפליג על ה"מרמרה", קורא לירות על ישראל ומסרב לראות רוצחי נערים כטרוריסט – לא יוכל להתמודד לכנסת. אפשר למשל להוסיף לחוק תקנות שיתנו דוגמאות – ברשימה בלתי סגורה – של מעשים והתבטאויות המהווים עילת פסילה. אפשר לקבוע שרף ההוכחה צריך להיות כמו בכל תיק מינהלי (51%). הכי חשוב הוא למנוע מאויביה של המדינה לחדור לבית המחוקקים שלה ולהשתמש בו כחלק ממלחמתם בה.

חוק יסוד החקיקה

היחסים בין הכנסת לבין בית המשפט העליון אינם מסודרים ואינם קבועים בחוק, אלא נוצרו בעיקר במהפכה החוקתית מבית מדרשו של אהרן ברק. התוצאה היא, שבג"ץ הוא הפוסק האחרון ולכנסת אין מה לעשות אם הוא פוסל חוק שלה. הצעת חוק יסוד החקיקה, שקידם עוד יעקב נאמן כאשר כיהן כשר המשפטים, נתנה באופן עקרוני מענה ראוי.
על-פי ההצעה, הכנסת תוכל לחזור ולחוקק חוק שבוטל בידי בג"ץ, וזאת ברוב מיוחד ולפרק זמן מוגבל. העיקרון נכון, משום שבסופו של יום – הריבון במדינה דמוקרטית הוא העם, באמצעות נציגיו בפרלמנט. מצד שני, חשוב ביותר שלבית המשפט – כגוף מקצועי ולא-פוליטי – תהיה היכולת לשמור על זכויות יסוד, במיוחד של מיעוטים, מפני פגיעה פוליטית-אינטרסנטית. ההצעה המדוברת מאזנת בצורה ראויה בין שני השיקולים המאוד-חשובים הללו.
לצד זאת, הפרטים הם בעלי חשיבות מכרעת: איזה רוב יידרש לאשרור החוק ולכמה זמן האשרור יהיה בתוקף. כאן צריך וניתן לשמוע מגוון דעות, כולל של בית המשפט העליון, ולהגיע להסכמה שתאפשר למחוקק לקבוע לראשונה כיצד הוא ממלא את תפקידו החשוב ביותר: לחוקק.

חוק לשכת עורכי הדין

אני לא מדבר על הרפורמה במבנה הלשכה ובמוסדותיה, שזה עניין בעיקר לעסקני הלשכה, אלא לבעיה המשליכה בצורה חמורה ויום-יומית על כולנו: הצפת מקצוע עריכת הדין. יש הרבה הרבה יותר מדי עורכי דין, והתוצאה היא שיש הרבה יותר מדי עורכי דין חסרי פרנסה ו/או חסרי כישורים, והתוצאה היא שיש המון הליכים מיותרים וכאלו שנמרחים ללא כל צורך. המשמעות היא, שבתי המשפט מתקשים לטפל בתיקים בזמן ובצורה מעמיקה בתיקים שאכן מחייבים הכרעה שיפוטית. זה גורם לנזקים ישירים לצדדים, ולנזקים עקיפים לחברה כולה בדמות זילות החוק והמשפט.
בשוק חופשי לא אמורה המדינה להתערב בבחירת משלח ידו של כל אזרח. אבל היא חייבת להתערב כאשר נוצר כשל שוק בעל השלכות רוחב – וזה בדיוק המצב כיום בתחום עריכת הדין. ברור לחלוטין שכוחות השוק אינם פועלים כיאות, שכן אלפי עורכי דין נוספים כל שנה למרות שברור להם שחלקם יתקשו להתקיים מעבודתם.
לכן, המחוקק צריך להתערב ולהגביל את מספר הנכנסים למקצוע. אפשר לעשות את זה בדרכים מאוד פשוטות: העלאת ציון המעבר בבחינות ההסמכה והארכת תקופת ההתמחות. אם זה לא יעזור, אפשר לשקול הגבלה של מספר הרשיונות שיינתנו מדי שנה – בדיוק כשם שהמדינה מגבילה את מספר חברות האוטובוסים ומפעילי הסלולר.

חוק הייעוץ המשפטי

היועץ המשפטי לממשלה, והיועצים המשפטיים בגופי השלטון הכפופים לו, הם האנשים החזקים ביותר בישראל. למרות זאת, אין שום חוק המגדיר את אופן בחירתם, מעמדם וסמכויותיהם. הללו נגזרים מחוקים שונים, מפסיקה של בית המשפט העליון ומהוראות של היועצים המשפטיים עצמם. זהו מצב אנומלי שיש לתקנו, ובצורה מקיפה. זו כמובן גם ההזדמנות, בה' הידיעה, להחזיר את היועצים למקומם: יועצים – לא מחליטים.
חוק כזה צריך להפריד בין תפקיד היועץ המשפטי לממשלה לבין ראש התביעה הכללית – כפילות שאין בה היגיון, אלא רק הטלת עומס בלתי אנושי על נושא המשרה ומאזן אימה מול גורמי הממשל האחרים. חוק כזה צריך לקבוע שלכל משרת ייעוץ יהיו לפחות שני מועמדים ראויים, שביניהם יבחר הדרג הפוליטי. חוק כזה צריך לקבוע באלו נסיבות ובאיזו צורה ניתן יהיה להחליף יועץ משפטי. חוק כזה צריך לקבוע כללים לשימוש חריג בייעוץ משפטי חיצוני.
יהיה קשה, בלשון המעטה, להעביר כזה חוק. הרבה בעלי עניין יקפצו ויצעקו חמס על "פגיעה בשלטון החוק" – כאילו שהמצב הנוכחי הוא הדמות הראויה של שלטון החוק במדינה דמוקרטית. אחרים יטענו שמדובר ב"פוליטיזציה של הייעוץ המשפטי" – כאילו שליועצים עצמם אין אג'נדות פוליטיות. בקיצור: לכל טענה יש מענה, והעיקר הוא לצאת לדרך.

חוק המאבק בטרור

כאן כבר נעשה חלק ניכר מן העבודה. שרת המשפטים הקודמת, ציפי לבני, הביאה ביוני 2013 לאישור ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק ארוכה ומקיפה, שפורסמה לראשונה כבר בשנת 2011, והיא מצויה בדיון בוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת. מטבע הדברים, בנושא כל כך רגיש – יש הרבה לבטים והתנגדויות, וטוב שכך; חוק כזה חייב להיות ברור, מאוזן ומהודק.
אין זה אומר שצריך להמשיך ולתקוע את החוק בוועדה, במיוחד כאשר בית המשפט העליון שב וקורא להשלים את המלאכה – ולו רק כדי למחוק מחיינו את תקנות ההגנה לשעת חרום, הנמצאות בתוקף מאז נאבק השלטון הבריטי במחתרות היהודיות. וישנו כמובן הצד העקרוני, שהוא אולי החשוב ביותר: ישראל חייבת להוכיח נחישות חקיקתית ומשפטית במאבק בטרור, שהוא זירת המלחמה המודרנית מספר אחת.

תאריך:  03/04/2015   |   עודכן:  03/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהם נגוסה / Avraham Neguise  אהרן ברק  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורן חזן / Oren Hazan  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איוב קרא / Ayoob Kara  איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin  איילת שקד / Ayelet Shaked  איימן עודה / Eiman Ode  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן ברושי / Eitan Broshi  איתן כבל / Eitan Cabel  אכרם חסון / Akram Hasson  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי אלאלוף / Eli Alaluf  אלי כהן / Eli Cohen  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אלעזר שטרן / Elazar Shtern  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דני עטר / Danielle Attar  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  זוהיר בהלול / Zohir Bahalul  ז'קי לוי / jackie Levy  חיים ילין / Haim Yalin  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יגאל גואטה / Igal  Guetta  יהודה גליק / Yehuda Glick  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב קיש / Yoav Kish  יואל חסון / Yoel Hason  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יוסף גריף / Yosef Garif  יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen  ינון מגל / Yinon  Magal  יעל גרמן / Yael  German  יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב נאמן / Yaacov Neeman  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  ירון מזוז / Yaron Mazuz  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מייקל אורן / Michael Oren  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה כחלון / Moshe Kahlon  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נאוה בוקר / Nava Boker  נורית קורן / Nurit Koren  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  סתיו שפיר / Stav Shafir  עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman  עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya  עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf  עודד פורר / Oded Forer  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עפר שלח / Ofer  Shelah  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רויטל סויד / Revital Swid  רועי פולקמן / Roei Folkman  רחל עזריה / Rachel  Azaria  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שרון גל / Sharon Gal  שרן השכל / Sharren Haskel  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קדימה לחקיקה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
דברים של טעם
יהודה יהודה  |  3/04/15 12:01
2
חוק החובה לאכוף את החוקים
אהרון שחר  |  3/04/15 13:33
3
חוק ההסדרים להצלת מיגרון מבג"צ ל"ת
דניאל סבלדי  |  3/04/15 16:01
4
חובה לחוקק חוק שיקבע שוועדת
בני בנקר  |  4/04/15 02:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 20
מחלקה ראשונה
חברי הכנסת העשרים הגיעו נרגשים להשבעה והנציחו את הרגעים בסלפי מכל פינה במשכן. מתוך "כנסת ברשת" בערוץ הכנסת
עופר וולפסון
חברי ועדת הכספים הזמנית אישרו את מינויו של ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) לתפקיד יו"ר הוועדה הזמנית ברוב של 5 בעד ואחד נגד    סלומינסקי נבחר ע"י ההרכב הזמני של הוועדה שנקבע אמש בוועדה המסדרת של הכנסת    עפ"י החלטת הוועדה המסדרת, ישיבות ועדת הכספים הזמנית יתקיימו באישור ועדת ההסכמות
איתמר לוין
סירובם של חברי הכנסת הערבים לשיר את "התקווה" הוא הרבה יותר מאשר ויכוח על סמל. מדובר בסירוב להכיר בישראל כמדינה יהודית - וזה הרבה יותר חמור מאשר הצהרות תמיכה בטרור
איתמר לוין
מזהיר את חברי הכנסת: די באחד או שניים כדי להבאיש את ריחו של הבית    היה המועמד היחיד וזכה ל-104 תומכים
איתמר לוין
אומר שרוב מדינות המזרח התיכון שותפות לישראל בהתנגדות לגרעין האירני ולעליית האיסלאם הקיצוני    מצהיר על חשיבות הברית עם ארה"ב - אם כי "גם בתוך משפחות יש חילוקי דעות"
רשימות נוספות
בשולי המושב החגיגי  /  איתמר לוין
פרץ לח"כים: אל נגחך את עצמנו לדעת  /  איתמר לוין, איציק וולף
ריבלין: לסיים בהקדם את הרכבת הממשלה  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il