X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בהסכם עם אירן לא הוטל איסור על הפסקת המחקר והפיתוח של צנטריפוגות חדישות במתקן בפורדו. המשך הפעלתן של צנטריפוגות מתקדמות יקדם את אירן לפצצה גרעינית. אם ביום פקודה, האירנים יחליטו להפר את ההסכם ולייצר נשק גרעיני - מרווח הזמן שיהיה לעולם לעצור זאת יהיה קטן
▪  ▪  ▪
שיחות הגרעין בלוזאן [צילום: AP]

בדרך שבה הציג נשיא ארצות הברית את הסכם המסגרת עם אירן, אפשר היה לחשוב שישראל קיבלה הסכם שהיא תוכל לעכל, אך פרטי ההסכם מציגים תמונה שונה וקודרת. אהוד ברק אמר פעם על הסכמי אוסלו: "ההסכם הזה מלא חורים כמו גבינה שוויצרית". תיאור מדויק של ההסכם עם אירן והמעצמות. "החור" הראשון הוא שלא הוטל איסור על הפסקת המחקר והפיתוח של צנטריפוגות חדישות במתקן בפורדו. המשך הפעלתן של צנטריפוגות מתקדמות יקדם את אירן לפצצה גרעינית. אם ביום פקודה, האירנים יחליטו להפר את ההסכם ולייצר נשק גרעיני - מרווח הזמן שיהיה לעולם לעצור זאת יהיה קטן.
לפי ההסכם המתגבש, האירנים לא יצליחו לבנות פצצה בשנים הקרובות אבל היכולת שלהם תישמר. גורמים בארצות הברית מעריכים כי כרגע לאירן יש יכולת לבנות טיל גרעיני תוך 3-4 חודשים ואילו בישראל מדברים על 4-6 שבועות. ההסכם האמריקני לא מונע נשק גרעיני מאירן - רק דוחה את הרכבתו.
נוסף על כך, חסרה החלטה בנוגע לאופן הפינוי, אם בכלל, של מאגר האורניום המעושר בידי אירן. היקפו מוגדר כ-8 טונות של 3.5% עד 5% אורנים מועשר. אם האירנים יחליטו להעשיר אותו לרמה של 90% הוא עלול להניבלהם היכולת לייצר עד 6 פצצות אטום. החלטה כי רוב המאגר יפונה מחוץ לאירן יכולה לעקב את התוכנית הצבאית שלה אך לא למנוע אותה. האמריקנים טוענים כי רוב המאגר יפונה אך האירנים מכחישים זאת. כרגע יש לאירנים כ-19 אלף צנטריפוגות. הם הסכימו כי רק 6000 מתוכם יפעלו.
השאר לא יפונו או יושמדו אלא פעילותן תופסק בלבד. האמריקנים מתהדרים שסוכם כי מתקן המים הכבדים באראק "ישופץ" כך שכמות הפלוטוניום שיפיק יקטן. למרות זאת, המתקן באראק הוא בסך הכול תוצר לוואי של הכור. אפשר לייצר ממנו נשק גרעיני אך המשאבים הדרושים לכך הם רבים בהשוואה לשאר האפשרויות. לא במקרה אירן הסכימה לוותר עליו. ההישג הזה הוא קטן ולא כל כך משמעותי כפי שמציגים אותו האמריקנים.
ההסכם אמור לערוך בין 10 ל-15 שנים. לא סוכם מה יקרה ביום שאחרי. זו אחת הבעיות הגדולות בהסכם. במשך כל תקופת ההסכם, למשטר האייתולות האירני תישמר היכולת לייצר פצצה גם בפיקוח בינלאומי. לאחר תקופת ההסכם האירנים יוכלו לבנות פצצה תוך מספר חודשים. אין שום התייחסות לכך בהסכם, התעלמות מהבעיה לחלוטין. לא רק מהנושא הזה התעלמו, אלא גם מההשלכות של הפרת ההסכם. ביום מן הימים, אירן עלולה למנוע מהמפקחים להיכנס למתקנים. לאחר שרוב הסנקציות הכלכליות יוסרו, יהיה קשה מאוד להחזיר אותן.
במצב כזה אירן תרוויח כפליים: גם מסחר עם המערב, וגם פצצת אטום. להזכירכם בשנת 2009 ארצות הברית גילתה כי אירן הסתירה במשך שנים מתקן גרעיני שככל הנראה היה מיועד למטרות צבאיות.דרך אגב, המשטר האירני עדיין לא הסכים לביקורי פתע של מפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. כשנושא כזה במחלוקת לדבר על מצלמות קבועות יהיה בדיחה של ממש. אם בהסכם הסופי שיוצג בסוף יוני ארצות הברית תוותר לאירנים על ביקורי הפתע - ההסכם לא יהיה שווה את הנייר עליו הוא נכתב.
מדוע מיהר אובמה להגיע להסכם, למרות כל הסכנות? הסנאט ובית הנבחרים האמריקני קבע כי אם השיחות לא יניבו הסכם מסגרת עד סוף חודש מרס, הם יחריפו את הסנקציות למרות התנגדות הבית הלבן. בכלל, המדיניות של ארצות הברית בתקופת כהונתו של אובמה היא הימנעות כמעט מוחלטת מפעולות צבאיות. בואו לא נתבלבל: אובמה צריך להצדיק את פרס הנובל לשלום שקיבל בתחילת הקדנציה שלו. במקרה הזה על חשבוננו.
ככל הנראה האפשרויות העומדות בפני ישראל נמצאות אך ורק בתחום הדיפלומטי. פעולה צבאית עלולה להיות מסוכנת מאוד ויעילה לזמן מוגבל, אם בכלל היא עדיין אפשרית. בתחום הדיפלומטי לישראל יש שתי אפשרויות: הראשונה החרפת היחסים עם ארה"ב, השנייה לעבוד בשיתוף פעולה. אחרי הסכם מסגרת שכזה, סביר שישראל תיבחר באופציה הראשונה.כדי לשנות את ההסכם מדינת ישראל צריכה לעשות מעשה יוצא דופן בחומרתו, להפעיל לחץ דיפלומטי שלא היה כמוהו בעבר ולהחריף את הסנקציות. ארצות הברית היא הידידה הטובה ביותר שלנו בעולם, והיא תישאר כזו.

תאריך:  05/04/2015   |   עודכן:  05/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכם רע (מאוד)
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יותר מדי מפחדים מאופציה צבאית
אהרון שחר  |  5/04/15 16:15
 
- נסביר לאט לאמריקאים=יבינו מהר!
ע_הראל  |  8/04/15 07:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
צ'לו רוזנברג
צריך לשנות את הגישה, לא לצייר את המציאות בשחור משחור, לא להתלהם ולא להזניח את האמצעי הטוב ביותר הקיים: שיתוף פעולה הדוק עם ארה"ב של אובמה. זהו אינטרס ישראלי חיוני, לכן יש להתעלות מעל לכל שיקול זר ולפעול במלוא הקיטור למען הגעה להסכם טוב עבור ישראל בסוף יוני
איתמר לוין
מספר תובנות לאחר שמצעד האיוולת של ברק אובמה הגיע לשיאו: על האסטרטגיה של בנימין נתניהו, על הנאום בקונגרס, על האינטרסים הכלכליים ועל הלקח שלא נלמד מההיסטוריה
אריה אבישור
הנשיא אובמה פשוט הטביע אותם בים של פרטים טכניים ועל-ידי כך בלבל אותם ושכנע אותם. הוא דיבר איתם על סוגים שונים של סרכזות, על אחוזי העשרת אורניום, על מים כבדים, על אראק, נתנז ופורדו ועל שיטות הפיקוח של סבא"א. והוא הרגיע אותם שאם האירנים יבלפו תמיד יהיה אפשר להחזיר את הסנקציות על-כנן
יוני בן-מנחם
ישראל ומדינות ערב המתונות הן המפסידות מהסכם הגרעין של המעצמות עם אירן    המזרח התיכון צפוי לעבור שינוי אסטרטגי בגלל הרפיסות של אובמה    כוחה של אירן ושאיפות ההתפשטות שלה יתגברו והערבים יחפשו להשיג איזון אסטרטגי מולה
עופר וולפסון
הקבינט התכנס לדיון מיוחד לאחר ניסיון לשיחת הרגעה בין אובמה לנתניהו הלילה    נתניהו לאחר השיחה: "ההסכם מאיים על הישרדות ישראל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il