X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
חתימת הסכם המסגרת בין אירן למעצמות אינה מגבילה את שאיפות ההתפשטות האירניות במזרח התיכון ההסכם יוצר תקדים מסוכן שבו עלולה ישראל להידרש להסכים לפיקוח בינלאומי על הכור הגרעיני בדימונה
▪  ▪  ▪
זריף וקרי. תקדים מסוכן צילום: AP]

נראה כי הנשיא האמריקני, ברק אובמה, פועל כדי להפוך את ההסכם עם אירן בנושא הגרעין להישג החשוב ביותר במדיניות החוץ האמריקנית לקראת סיום כהונתו בעוד כשנתיים ואולי אף להצדיק, בדיעבד, את זכייתו בפרס נובל לשלום.
צריך לבחון בזהירות את ההצהרות האירניות כלפי המערב, בעקבות השגת הסכם המסגרת, ולהמתין ולראות כיצד יסתיים המשא-ומתן על הפרטים הטכניים עד חודש יוני השנה. כבר עכשיו יש שינויי גרסאות בין ארצות הברית ואירן לגבי שורה של נושאים חשובים בהסכם המסגרת, כפי שאומרת האמרה "השטן הוא בפרטים", נראה כיצד יסתיים המשא-ומתן הזה והאם בכלל יגיע לקו הסיום בזמן. כמה ימים לפני חתימת הסכם המסגרת אמר יועצו של הנשיא חסן רוחאני משפט חשוב המסמל את המדיניות האירנית במזרח התיכון: "אירן היא אימפריה ובירתה היא בגדד".
מה שקובע בסופו של דבר הם המעשים בשטח ולא ההצהרות באמצעי התקשורת. הנשיא אובמה הזמין את מנהיגי המפרץ למפגש פסגה בקמפ דייוויד כדי להרגיע אותם כי ההסכם עם אירן לא ישפיע על הברית ההיסטורית בין ארצות הברית למדינות המפרץ.
אחרי ההודעה על הסכמת המסגרת בין המעצמות לאירן, שוחח הנשיא אובמה בטלפון עם ראש הממשלה נתניהו אך לא מצא לנכון להזמינו למפגש דומה בבית הלבן.
מדינות המפרץ חוששות שההסכם עם אירן יפגע בביטחונן וביציבותן, הן אינן מעוניינות בהסלמה עם אירן אולם המדיניות הסלחנית האמריקנית כלפי אירן עודדה אותה להרחיב את התפשטותה במזרח התיכון והיום היא כבר שולטת בארבע בירות ערביות: דמשק, ביירות, צנעא ובגדד.
אובמה ינסה, במפגש הצפוי עם מנהיגי המפרץ, לצמצם את התנגדותם להסכם עם עירק, הוא ינסה להחזיק את המקל משני קצותיו, להשלים את החתימה על ההסכם המלא עם אירן ובמקביל לשמר את הברית של ארה"ב עם מדינות המפרץ. נראה שהדבר הזה הינו בלתי אפשרי.
ההתפשטות האירנית האחרונה לתימן נועדה בין היתר לפצות על הקפאת והאטת תוכנית הגרעין האירנית על-פי ההסכם עם המעצמות. אולם, אין לטעות, אירן שואפת להקים את האימפריה האירנית החדשה. זוהי מגמתה האמיתית ואין סימנים שבכוונתה לסטות ממנה. אם למרות הסנקציות הכלכליות הכבדות שהוטלו עליה נשארה אירן נחושה בשאיפות ההתפשטות שלה, מה יהיה לאחר שהלחץ הכלכלי יוסר מעליה?
מאזני הכוח במזרח התיכון עומדים להשתנות, אירן תשאב עידוד מהסרת הסנקציות, הלחץ על בנות בריתה בסוריה ובעירק יפחת והיא תוכל לחזק את השפעתה בלבנון, תימן ובחריין. אירן תהפוך לכוח המוביל האזורי החדש במזרח התיכון לאחר שיצרה תקדים מסוכן בהסכמת המעצמות.
המדינות הסוניות המובילות, טורקיה, סעודיה ומצרים, עלולות לפתוח את מרוץ החימוש הגרעיני, לאמץ את המודל האירני של "גרעין לצורכי שלום" ולטעון שזכותן גם כן להעשיר אורניום או להקים כור פלוטוניום כמו הכור באראק. ועוד מגמה מסוכנת, הפיקוח הבינלאומי על הגרעין האירני הינו תקדים מסוכן עבור ישראל, אירן ומדינות ערב עלולות לדרוש את התפרקותה של ישראל מנשקה הגרעיני והחלת פיקוח בינלאומי על הכור בדימונה.

תאריך:  05/04/2015   |   עודכן:  06/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האימפריה האירנית החדשה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
האימפריה קמה בגלל סילוק סאדם
קיקו  |  6/04/15 11:00
2
עדיין לא ברור אם כל תושבי
הדרקולה מוושנגטון  |  6/04/15 18:38
3
הגענו לפינה
אהרון שחר  |  6/04/15 20:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איציק וולף
ראש הממשלה בבליץ תקשורתי ברשתות חדשות אמריקניות נגד הסכם הגרעין עם אירן    "ההסכם לא כולל את הפסקת תוכנית הטילים הבליסטים המיודעת אליכם"    "לא הייתי מהמר על פיקוח בגלל הנוהג האירני לרמות"
גיא דויטש
בהסכם עם אירן לא הוטל איסור על הפסקת המחקר והפיתוח של צנטריפוגות חדישות במתקן בפורדו. המשך הפעלתן של צנטריפוגות מתקדמות יקדם את אירן לפצצה גרעינית. אם ביום פקודה, האירנים יחליטו להפר את ההסכם ולייצר נשק גרעיני - מרווח הזמן שיהיה לעולם לעצור זאת יהיה קטן
צ'לו רוזנברג
צריך לשנות את הגישה, לא לצייר את המציאות בשחור משחור, לא להתלהם ולא להזניח את האמצעי הטוב ביותר הקיים: שיתוף פעולה הדוק עם ארה"ב של אובמה. זהו אינטרס ישראלי חיוני, לכן יש להתעלות מעל לכל שיקול זר ולפעול במלוא הקיטור למען הגעה להסכם טוב עבור ישראל בסוף יוני
איתמר לוין
מספר תובנות לאחר שמצעד האיוולת של ברק אובמה הגיע לשיאו: על האסטרטגיה של בנימין נתניהו, על הנאום בקונגרס, על האינטרסים הכלכליים ועל הלקח שלא נלמד מההיסטוריה
אריה אבישור
הנשיא אובמה פשוט הטביע אותם בים של פרטים טכניים ועל-ידי כך בלבל אותם ושכנע אותם. הוא דיבר איתם על סוגים שונים של סרכזות, על אחוזי העשרת אורניום, על מים כבדים, על אראק, נתנז ופורדו ועל שיטות הפיקוח של סבא"א. והוא הרגיע אותם שאם האירנים יבלפו תמיד יהיה אפשר להחזיר את הסנקציות על-כנן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il