X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האזור בוער, אבל לאובמה בוער לטפל בסכסוך הישראלי-פלשתיני. הפלשתינים נמצאים בתנופה של "אינתיפאדה מדינית". יוזמה ישראלית שתכליתה לפתור את הסכסוך אינה ריאלית, לדעתי. אם יוזמה, אז צנועה יותר, אך בחסות כל מדינות הקואליציה הערבית הנלחמות נגד אירן בתימן: שיקום עזה והסרה הדרגתית של המצור הישראלי (והמצרי) תמורת התחייבות חמאס לרגיעה ארוכת טווח
▪  ▪  ▪
עזה. חסות של כל מדינות הקואליציה הערבית [צילום: AP]

בחג הפסח של 2015 עומדת ישראל מול ארבע בעיות מרכזיות בתחום מדיניות החוץ והביטחון שלה: האחד, הסכם ההבנות בין המעצמות לאירן בנושא הגרעין ; השנייה, מערכת היחסים עם ממשל אובמה, ובמרכזו השאלה: האם ממשיכים ב"מלחמה" נגדו בעניין ההסכם או שמנסים להגיע איתו להבנות; השלישית, התהפוכות באזור והאיומים הנובעים מהם; הרביעית, הסוגיה הפלשתינית. אני רוצה דווקא להתעכב על הסוגיה האחרונה הזאת.
מדוע? ככלל, מדובר בנושא שמחייב טיפול תמידי מצדה של ישראל; זהו נושא שנמצא כל הזמן "בראש" של הממשל האמריקני: כל האזור עולה באש, מדינות מתפוררות, ואובמה אומר לפני כשבוע: אם לא יהיה הסדר, אזי "האזור יכנס לתוהו ובוהו". איוולת ברורה, אך זה מה שמציק לנשיא ארצות הברית; ואנחנו נמצאים עכשיו תחת "אינתיפאדה מדינית" של הפלשתינים, כאשר היוזמה בידם; במועצת הביטחון הצרפתים מתכננים להעלות הצעה שתכיר במדינה פלשתינית, ולך תדע האם האמריקנים יטילו ווטו; ובשטח, יש פוטנציאל להתלקחות ברצועת עזה; וישנה כמובן החרב המתהפכת של איומי החרם של האיחוד האירופאי.
מה עושים? ממשיכים להגיב ולהתגונן, או שיוזמים משהו?
האוויר אצלנו מלא בקריאות ליוזמה, מלוות בסיסמאות ריקות על "יוזמה ערבית". לדעתי, כל יוזמה לפתרון כולל של הסכסוך בעת הנוכחית אינה מעשית, ולו מהסיבה הפשוטה שרצועת עזה ובה חצי מהאוכלוסייה הפלשתינית, מצויה מחוץ למסגרת של פתרון מדיני. במילים אחרות: כל מי שחפץ ב"מדינה פלשתינית" חייב להראות איך הרשות הפלשתינית תשלוט שם. ואיני מדבר כלל על אבו מאזן, אם הוא פרטנר או לא, ואם הוא בכלל רוצה הסדר סופי עמנו. העובדה הברורה היא שהוא אינו שולט ברצועה ואינו משפיע שם. רבים, בכללם הפרלמנטים באירופה שהכירו סמלית ב"מדינה הפלשתינית", מעדיפים לעצום עיניים מול המציאות הזאת.
אני מעלה כאן רעיון והוא: "עזה תחילה בחסות אזורית". במה דברים אמורים? המצב הכלכלי ברצועה הוא חמור ומיליארדי הדולרים שהובטחו לשיקום לא מגיעים. לפני זמן קצר הועלתה בפני החמאס הצעה, ככל הנראה ע"י האיחוד האירופאי, ולפיו החמאס יתחייב לרגיעה ארוכת טווח (לפחות 5 שנים) ובתמורה תשוקם הרצועה ויוסר ממנה המצור. החמאס טרם השיב רשמית על כך, ומכל מקום לא דחה את ההצעה על הסף. מנגד, דווקא אבו מאזן אינו תומך בכך. התקשורת הממוסדת שלנו לא דיווחה על כך, כשם שאינה מדווחת על אירועים מגוונים הנוגעים לפלשתינים ול"שטחים", אלא אם כן מדובר באמרת שפר בנושא "שלום" של אבו-מאזן.
לדעתי, ההצעה שהוצגה לחמאס מעניקה הזדמנות לישראל "להתלבש" על הנושא ולצאת ביוזמה שעיקריה יהיו: ועידה בינלאומית בראשות נשיא ארה"ב, בהשתתפות ישראל, בנושא עזה; נכונות ישראלית להסרת המצור בהדרגה; שיקום הרצועה ופרויקטים כלכליים; חסות של כל המדינות הערביות הנאבקות מול אירן, התחייבות חמאס לרגיעה של 10 שנים.
היתרונות הם, בראש ובראשונה, בתחום המדיני, ההסברתי ומול הממשל האמריקני. אבל מה שאולי חשוב יותר הוא שרצועת עזה היא "פרונקל" שאסור להתעלם ממנו. או שמחליטים לפוצץ אותו (כמו שממליצים אחדים בתוכנו, הבוכים שלא השמדנו את החמאס), או שמחליטים לטפל בו ע"י הוצאה הדרגתית של המוגלה .חסרונות לא חסר, כמובן, כמו בכל יוזמה, ואבו מאזן ינסה אולי לטרפד, ויש סימן שאלה גדול לגבי עמדת מצרים- אך מה רע לממשלה החדשה-ישנה, כשתקום, לצאת פעם אחת ביוזמה מדינית?

תאריך:  06/04/2015   |   עודכן:  06/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עזה תחילה בחסות אזורית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הסרה כוללת של המצור
אהרון שחר  |  6/04/15 18:22
2
עזה היא הפנים של העולם
סניל  |  7/04/15 07:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
הרשות הפלשתינית מחזירה לישראל את כספי המיסים המופשרים    ישראל העבירה סולר לרצועה כך שתחנת החשמל בעזה תוכל לחדש את פעילותה למשך כ-20 יום
עידן יוסף
יו"ר הרשות הפלשתינית אומר כי אין לו בעיה לנהל מו"מ מול נתניהו אך עומד על זכותו לבצע פיגועי טרור    עריקאת: נתניהו אינו שונה מדאעש - ראש תנזים המדינה היהודית    הפלשתינים מנסים להביא להחרמת נבחרות ישראל בתחרויות ומאיימים בפנייה להאג
עומר עינב
החודש ימלאו מאה שנה להולדתם של שני אישי מפתח בתולדותיהן של התנועה הציונית והתנועה הלאומית הפלשתינית. אע"פ ששניהם נולדו והתחנכו באותם מקומות, ופעלו בתחילה עבור מטרה דומה, ההיסטוריה של הסכסוך היהודי-ערבי בא"י שלחה אותם אל כיוונים מנוגדים. זהו סיפור המדגים כיצד המאבק האישי משפיע על מאבקים לאומיים, אך גם כיצד משפיעה ההיסטוריה הלאומית על חייהם האישיים של דמויות המפתח שמעצבות אותה
עידן יוסף
כוחות ביטחון גדולים חיפשו אחר ניב אסרף מבאר שבע שנעדר משעות אחר-הצהריים ומצאו אותו בלילה    היה חשש כי נחטף בידי מחבלים
עופר וולפסון
ספג פצעי דקירה קלים לאחר שהותקף על-ידי נער שניסה לחדור לישראל
רשימות נוספות
תקיפה נגד בעלי מאפיין דתי - גזענית  /  איציק וולף
ירי לעבר כוח צה"ל סמוך לרצועת עזה  /  איציק וולף
ארגון פתח מפעיל שלוחה בקנדה  /  יהונתן דחוח-הלוי
הכישלון המדיני של נתניהו  /  צ'לו רוזנברג
שכחו מה זה להיות יהודים  /  דרור אידר
חג' אמין אל-חוסייני והנאצים   /  ד"ר רבקה שפק ליסק, ד"ר שאול ברטל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il