X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שתי הפרשות המחייבות אותנו לשמירה על בריאות הגוף, יש להן נוכחות חזקה בסדר היום של מחזור הקריאה בתורה, אבל הן נעדרות מסדר היום של ההון ושל אלו שחברו לו כדי לפגוע בבריאותם של אזרחים הגרים במפרץ חיפה
▪  ▪  ▪
קיימת סכנה בריאותית [צילום: איתמר לוין]

בימים אלו שאנחנו שומעים, כיצד אינטרס של ההון משתיק את כל הנוגעים לבריאות האדם באזור מפרץ חיפה, כשקיימת סכנה בריאותית מוכחת לחיי תושבים החיים סמוך לאזור התעשיה בחיפה, יש משמעות מיוחדת לשתי הפרשות במקרא הדורשות מאיתנו מחויבות להיגיינה.
שתי הפרשות המחייבות אותנו לשמירה על בריאות הגוף, יש להן נוכחות חזקה בסדר היום של מחזור הקריאה בתורה, אבל הן נעדרות מסדר היום של ההון ושל אלו שחברו לו כדי לפגוע בבריאותם של אזרחים הגרים במפרץ חיפה.
בחלוף חג הפסח, המקרא מפגיש אותנו עם פרשות, הדורשות מאיתנו כחברה ופרטים בתוכה, לכונן מערכות חיים שתפקידן שמירה על בריאות הגוף. אי-אפשר שלא להתפעל מתשומת הלב הרבה, שמפנים הכתובים לדרוש מאיתנו להקפיד במצוות של בריאות והיגיינה אישית.
אני מתייחס לצמד הפרשות "תזריע" וזו שאחריה - "מצורע", כצמד מאתגר במיוחד, המעניק לנו תודעה של אחריות אישית על בריאותנו. אנחנו מתוודעים בפרשה לנגעים קשים מנשוא כמו צָרַעַת, בַּהֶרֶת, סַפַּחַת.
יש חשיבות רבה על-רקע התקופה שהספר נכתב, שמלמדים אותנו על סימני הנגעים, על הסכנות הטמונות בהן. חשוב שמלמדים ומנחים כיצד לטפל בנגעים אלה. אומנם, ההנמקה במקרא אינה בריאותית, אלא יש לה במיוחד משמעות דתית - "וֶהֱיִיתֶם קְדוֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי" (ויקרא י"א 44), אך אין ספק שהילת הקדושה מעניקה ערך מוסף בכינון ויצירת דפוסים חברתיים המקפידים על כללי בריאות.
יש להוסיף נקודת זכות לפרשות "תזריע" ו"מצורע", שהן נותנות כלי הבחנה בריאותיים וחובות התמודדות לאדם בחברה היהודית וגם מטילות עליו חובות כדי להצליח בהתמודדות עם הנגעים, כשמסביבו חברה שלא פעם כורעת תחת נטל של מגפות.
אודה, שעם כל המחמאות שאני מרעיף על הפרשה, אני חש אי-נוחות בעיסוק ובדיון הארוך של סממני הטומאה והנגעים בפרשות "תזריע" ו"מצורע". החיוב גובר, כשמוצגת התפיסה של התורה, שהכל נועד למען - "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים".
החיים מספקים לאדם, למשפחה, לקהילה וברובד גבוה יותר גם לעם, התנסויות קשות של פגעי גוף ונפש. בכל מצב, יהיה זה המצב הקשה ביותר חייבים אנחנו לקדש את החיים.
אני מקבל את היחס לצרעת כאל מצב של טומאה הגוף, כדי להרחיק מהחברה אדם חולה במחלה מדבקת. לעומת זאת, קשה לי לקבל את הגדרת אישה יולדת, כמי שנתונה במצב של טומאה. מצער, שרגע משמעותי ביותר בחייה של אישה, הרגע המאושר של נתינת חיים חדשים, מתקשר עם מילה קשה כמו - טומאה.
מקוממים במיוחד טווחי הזמן של הטומאה. אם האישה ילדה בן זכר, טומאתה היא שִׁבְעָה יָמִים. אם היא ילדה בת, טומאתה נמשכת זמן ארוך יותר - 70 יוֹם.
"אִשָּׁה כִּי תַּזְרִיע וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעָה יָמִים ...וְאִם נְקֵבָה תֵּלֵד שִׁבְעִים..." (ויקרא י"ב 1-5)
קשה להבין את הקביעה של איסור על האישה אחרי לידה לבוא אל המקדש במשך 33 יָמִים אם מדובר בבן זכר, אבל אם האישה הביאה לעולם בת, חל עליה איסור לבוא אל חיקו של המקדש 66 יָמִים. לשם מה יש להכפיל את טווח זמן הטומאה אם נולדה בת.
אינני מקבל מציאות של ספר, שיש בו אידאלים המכתתים מלחמה לשלום. מקדשים שבת, יום מנוחה לאדם, ב"זכור" וב"שמור". מקדשים את החיים ב"לא תרצח". מקדשים את הקניין ב"לא תגנוב". מקדשים את המשפחה ב"לא תנאף". כמה מצער שלספר הזה - בפרשת "תזריע", נכנסו אותיות המבזות את האישה. יותר מכל מבזות אותה על כך שהביאה בת לאוויר העולם.

תאריך:  19/04/2015   |   עודכן:  19/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשות המחייבות אותנו לשמירה על הבריאות
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
קשר שלא קורא את פרשת השבוע
קשרי הון שלטון   |  19/04/15 12:36
 
- איפה היו השרים האחראים ?
איפה ?  |  19/04/15 14:52
2
טומאת הבת
פמיניזים   |  19/04/15 12:44
3
קיפוח הבת בפרשת השבוע
קיפוח  |  19/04/15 17:45
 
- הפרשנות המסורתית מתמודדת
ה.ה.ה.  |  19/04/15 18:30
4
מדוע יהב התעורר היום?
ולא אתמול  |  19/04/15 17:55
 
- הציבור אנס את יהב לדבר
ניצני.  |  19/04/15 18:16
5
מצורת הגישה שלך לפרשת השבוע
מסתייגת  |  19/04/15 18:42
 
- תגובה למסתייגת
איתן קלינסקי  |  19/04/15 21:32
 
- איתן צודק, הוא מקפיד באימוץ
מגיב ותיק.  |  19/04/15 23:45
6
"אשה כי תזריע..וטמאה שבעת ימים
פלא יועץ  |  20/04/15 00:20
 
- לפלא יועץ
מ.מ   |  24/04/15 13:45
7
שמירה על בריאות...
י.ש  |  20/04/15 11:36
 
-
מ.מ   |  20/04/15 14:12
 
- י.ש אינך בר שיח לשום דבר
יתגובה...ד  |  21/04/15 12:04
 
- י.ש אינך בר שיח לשום שיחה ל"ת
ניצנן  |  21/04/15 12:42
8
תודה לך איתן על המאמר. ל"ת
איצי   |  20/04/15 12:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
סעודיה, מצרים וירדן יודעות היטב, שברית עם ישראל לא רק שתחזק אותן ביטחונית, אלא גם תסייע להן כלכלית בפיתוח טכנולוגי ומדעי בנושאי חקלאות ותעשיות מתוחכמות, ומה עוד שאין כיום כל עילה לאיבה בין ארבע המדינות, במיוחד כאשר הגורם הדתי-תרבותי (האיסלאם) יצא מגדר הקיצוניות במדינות האמורות
יוסף אורן
המשך הדיון על ספרו החדש של אבנר הולצמן, "מפתח הלב"    ברוב פרקי הספר מגדיר הולצמן כמוסכמה מוטעית את המסקנה שהסיקו חוקרים מעלילות ספריהם המוקדמים של סופרי "דור תש"ח"
אנה כהן
חברת אליהו ביטוח שילמה שכר ותגמולים בעלות של כ-1.46 מיליון שקל ל"יועץ ליו"ר הקבוצה", שזהו ככל הנראה עודד שריג. סכום זה שולם עבור ארבעה חודשי עבודה, כלומר 365 אלף שקל בחודש בממוצע. ניתן רק לשער מהי הסיבה האמיתית לשכר הכל כך גבוה שהוענק לשריג, אך אין כאן ויכוח על כך ששכר זה הינו מופרז
מנחם רהט
לא כל שלומי אמוני ישראל מכירים את מידת הכרת הטוב וגם לא למדו לקח מסיפורו של חזקיהו המלך, שנענש מחמת אי-הכרת הטוב
מוטי קפלן
זכותו של רמי לוי להיות קפיטליסט מובהק במסווה של "סוציאליסט", עם עסק למטרות רווח כמו הרשת שהקים, שמגלגלת מיליארדים לא מעט בזכות אותם חקלאים שמרוויחים פרוטות בעבור עבודתם והתוצרת שהם מספקים לו ולשאר הרשתות שגוזרות קופון שמן על חשבונם    ודווקא לוי צריך להדליק משואה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il