X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הניסיון של האוונגרד הסוציאליסטי לסלק את הרכיב המסורתי מזהותה של מדינת ישראל - נכשל עם זאת, ההתנגשות בין החילונים לדתיים תוליד בתהליך מורכב זהות בריאה - שתשלב בין השניים
▪  ▪  ▪
החילוניות מכילה את הדינמיקה הדתית [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]
מי שקצרה רוחו, רואה רק צללים ואימה. אבל מי שנשימתו ארוכה מבין שאנחנו בראשיתו של תהליך. 67 שנים למדינה היהודית הן פסיק בחיי עמנו

1. האמירות החריפות שהוטחו במערכת הבחירות ולאחריה, הן חלק ממגמה הולכת וגדלה מאז הניצחון הגדול ב-1967, הטלטלה העמוקה של מלחמת יום כיפור ב-1973 והמהפך הפוליטי הראשון ב-1977, שהעלה לשלטון את מה שנתפס כ"ישראל השנייה". שורשי השמאל הישראלי מצויים בעלייה השנייה, אותו אוונגרד סוציאליסטי שמנהיגיו עלו בעקבות מהפכת הנפל של 1905 ברוסיה. מנהיגי העלייה הזאת הובילו את הספינה הציונית ברגעיה הקריטיים ועמדו על ערש לידתה מחדש של המדינה היהודית, 1813 שנים אחרי כישלון מרד בר-כוכבא.
המחשבה שאפשר להותיר מאחור אלפי שנות יצירה ותרבות דתית ולצעוד לעבר השקיעה עם רומנטיקה לאומית חילונית למהדרין, הייתה תמימה משהו. הסתכלו סביבנו ובעולם כולו - מהפכת החילון לא מחקה את הממד הדתי בנפש האדם ואת תפקידה החיוני של הדת בחברה. לפעמים, כדי להגיע למצב חדש, בתהליך התגבשות חברתית ולאומית, יש להחריב את המצב הקיים. דיאלקטיקה היסטורית.
2. באמצע המאה ה-19 התרכז רוב עמנו במזרח אירופה. ההיסטוריון הגדול יוסף קלוזנר (דודו של עמוס עוז) עמד על מצב היהודים שם - אומה שלמה התקיימה חוץ למקומה ולזמנה. הלימוד היחיד שעמד במרכז המערכת החינוכית היה חומש ורש"י ואחריו גמרא. גם בגמרא הושם הדגש על הלכה ולא אגדה. לימוד תנ"ך היה מוקצה, וכך לימוד דקדוק העברית. שירת ספרד נודעה למעטים. ספר יסודי כמו "מורה נבוכים" לרמב"ם נחשב "ספר חיצוני", שהמעיינים בו נחשדו באפיקורסות. רק מעטים ידעו לדבר שפה אחרת זולת יידיש ולשון הקודש. בעלי המלאכה היו שפלים, ו"איכר" היה שם גנאי לאדם בוּר וגס. 85 אחוזים מן העם היו עניים, 10 אחוזים אמידים ו-5 אחוזים עשירים. כל חכמה, זולת הגמרא, נחשבה ל"הבלי הגויים". האמנות והאסתטיקה הוצאו מחוץ לתחום.
האלוהים שרבים מהיהודים הכירו לא היה הבורא והמנהיג, אב רחום וחנון, אלא אלוהי החוק, שנתן תורה ומצוות, שאינן אלא גזירות לגזירות וסייגי סייגים ודקדוקים. העולם הזה הפך פרוזדור לעולם הבא. "הייתה דת", כתב קלוזנר בהערה עמוקה, "אבל לא הייתה אמונה"; הדת באה במקום האמונה. "והאלוהים - 'אותו עזבו ואת תורתו שמרו'".
בעיה נוספת הייתה ה"פרנסה היהודית", שהייתה מרה וקשה עקב הגבלות וגזרות חיצוניות, ועקב דעות קדומות פנימיות, עשתה את העם היהודי חנוונים קטנים, מלווים בריבית, חוכרי בתי-משקה, סרסורים וספסרים ושאר "אנשי אוויר", שהיו מוכנים לעשות הכל ובלבד להתפרנס. וקלוזנר תהה: "כלום לא היו חיים כאלה - תהא סיבתם חיצונית או פנימית - מסוגלים להביא אדם יהודי באירופה לידי ייאוש; וכלום לא היה צריך להילחם בהם כדי לשנותם מעיקרם?"
הדת זוהתה כאשם בקיבעון החברתי והמדיני של העם, וככל שנקף הזמן, התעצמה המלחמה בממסד הדתי ובחיים הדתיים. ובאמת, אי-אפשר לחלן לגמרי את הזהות היהודית. זה תרתי דסתרי. הקשיבו לשפה: בשתי המילים המגדירות את זהותנו - יהודי וישראלי - נמצא שם האל. בעומק הציונות, מאחוריה, בין השיטין של כתביה, עמד תמיד, תוסס ומתריס, הממד התיאולוגי. גרשום שלום, היסטוריון הרוח של עמנו, כתב עוד בשנת 1926 במכתב לפרנץ רוזנצווייג: "אלוהים לא יוותר אילם בשפה שבה השביעו אותו אלפי פעמים לשוב ולחזור אל חיינו".
ועוד כתב: "דור שירש את הפורייה שבכל המסורות הקדושות שלנו, את שפתנו, אינו יכול - ואף אם ירצה בכך אלף מונים - לחיות ללא מסורת", אחרת, טען, יידרדר העם לאבדנו. כיובל שנים מאוחר יותר, בנובמבר 1974, בראיון לזאב גלילי, חזר על דבריו: "אני לא מאמין שתהליך החילון בעם היהודי הוא סוף פסוק. החילוניות מכילה את הדינמיקה הדתית. הקב"ה כזה שגם אם תשכחנו שלושה דורות, הוא יחיה בדור הרביעי".
3. מה שאירע במלחמת ששת הימים, עם הפגישה הבלתי אמצעית בנופי התנ"ך ובעצם עם הממד הדתי הגלום בהם, הוא שיבתו של המודחק בה"א הידיעה אל מרכז השיח. אם הציונות הייתה חזרתו של העם היהודי אל ההיסטוריה ממצב של מת-חי לאומה בין האומות; והקמת מדינת ישראל הייתה אישושה של תחיית הגוף הלאומי - הרי שהחזרה לשומרון וליהודה ובעיקר לירושלים הייתה תחייתה של הרוח העתיקה, האידיאה הדתית, כרכיב מרכזי בזהות הלאומית. המהפך הפוליטי ב-1977 סימן את תחילתם של חילופי המשמרות בעם היהודי. האוונגרד הסוציאליסטי שלחם בממד הדתי ועמד על המשמר מפני כניסתו לתרבות ולפוליטיקה בישראל, החל לפנות מקומו למשמרת פוליטית ותרבותית שראתה במסורת הדתית חלק טבעי ובלתי נפרד מהחיים ורכיב מהותי בזהות הישראלית. אם להשתמש בדוגמה מכלילה, כשמנחם בגין אמר "בעזרת ה'" הוא באמת התכוון לעזרת האל. המודחק האולטימטיבי, שבמאה ה-19 סולק מפני ההתעוררות הלאומית, קיבל כעת מקום לגיטימי בכותל המזרח של הנהגת המדינה.
מי שעזרו להחזיר את האל למרכז הזירה היו היהודים המזרחיים, שמהפכת החילון פסחה עליהם. הם לא נדרשו להסיר את כבלי הדת כפי שאירע ליהדות אירופה. מכל מקום, זאת הסיבה שהקואליציה הטבעית של הליכוד היא עם המפלגות הדתיות, משום שהמחנה השמרני כולו רואה בממד הדתי - במינונים שונים - רכיב לגיטימי בחיים.
בנקודה זו נמצא שורש הטרוניה של השמאל הישראלי, שהדיה נשמעו בזמן האחרון. לא לישראל כזאת פיללו. מסורת דתית כפולקלור היא דבר אחד, ומסורת דתית כרכיב מרכזי בתרבות ובפוליטיקה היא דבר אחר, שונה ומפחיד. מבחינת האליטה הישנה, הוא מאיים להשוות את ישראל לשכנותיה, ולהסיג אותה אחורה להתנהלות לא רציונלית. היריעה קצרה מלהזים את החששות. חשוב לזכור שאין פה נסיגה, אלא דיאלקטיקה היסטורית שבה ההתנגשות בין האידיאה הלאומית לאידיאה הדתית בזהותנו כעם, תוליד בתהליך מורכב וארוך שנים זהות בריאה והטרוגנית שתשלב בין השניים. פניו של אלוהי ישראל משתנות מתקופה לתקופה.
מי שקצרה רוחו, רואה רק צללים ואימה. אבל מי שנשימתו ארוכה מבין שאנחנו בראשיתו של תהליך. 67 שנים למדינה היהודית הן פסיק בחיי עמנו. התעוררנו מתרדמה ארוכה, ואיתה התעוררו כוחות המתגוששים זה בזה. אל פחד, אלו עדיין חבלי לידה.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 17.4.15)
תאריך:  19/04/2015   |   עודכן:  19/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הייתה דת, אבל לא הייתה אמונה"
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
מעולה ונכון מאד. תבורך ל"ת
ברוריה מקרית מוצק  |  19/04/15 16:16
2
תהליך הדיאליקטיקה 'היה' תדיר  ל"ת
נ . צ  |  19/04/15 16:28
3
הפסיק הזה עומד להפוך לנקודה
אהרון שחר  |  19/04/15 16:50
4
הדתיים היו כת והשמאל גם כן
יואל קורנבלום  |  19/04/15 18:02
5
אוונגרד שמוונגרד רדו מאיתנו
דזדמונד  |  19/04/15 18:57
6
מאמר מרתק, מלמד ומעורר מחשבה ל"ת
עודדי  |  19/04/15 22:26
7
מאמר מעניין - תודה ל"ת
מגיב ותיק  |  20/04/15 00:16
8
מסקנה מוטעית
אחד העם  |  20/04/15 09:04
 
- במדינות אירופה,
זה נכון.  |  20/04/15 09:58
 
- לאום = דת זו תפיסה דתית כופה..
אחד העם  |  20/04/15 10:28
 
- כאשר אתה יוצר זהות בין
זו טאוטולוגיה.  |  20/04/15 10:45
 
- ״לאום המדינה מוגדר עפ"י דת״ ??
אחד העם  |  20/04/15 15:02
 
- אני לא דיברתי על איך אנשים
כנראה שלא הובנתי.  |  20/04/15 16:00
 
- ההבדל בין לאומיות ללאומנות
אחד העם  |  21/04/15 09:01
 
- לו המדינה היתה אזרחית. א
היית צודק,  |  21/04/15 17:07
 
- אם היית מבין מציאות
היית צודק  |  22/04/15 23:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון בריימן
ביום הזיכרון ירדפו ה"כתבתבים" של עדר התקשורת ושל המגזר השמאלני-הקיצוני אחרי כל חרדי שלא יעמוד דום בשעת הצפירה - מעשה מגונה בפני עצמו בהיותו ביטוי לזלזול ברגשות הציבור - בשעה שהם עצמם לוחמים למען זלזול ברגשות הציבור היהודי - כולל רוב החילונים - המעדיף שפסח יהיה פסח ולא פסטיבל של חמץ להכעיס
רפי לאופרט
לא די שמקצים הצהרתית תקציב לטיפול בנושא הסיוע לניצולי השואה. לא פחות חשוב לוודא שההחלטה תמומש לאלתר, והכספים יגיעו באופן סדיר לתעודתם. יום השואה הוא היום והשעה לחזור ולזעוק בשם אותם נזקקים שמשחקים בהם משחק ציני ומזלזל חסרי-לב שמופקדים על ביצוע הדברים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך-כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי או עניינו אותי    יום הולדת, בלי סבא, מבלים בזוהמה ולא מחסלים
איתן קלינסקי
שתי הפרשות המחייבות אותנו לשמירה על בריאות הגוף, יש להן נוכחות חזקה בסדר היום של מחזור הקריאה בתורה, אבל הן נעדרות מסדר היום של ההון ושל אלו שחברו לו כדי לפגוע בבריאותם של אזרחים הגרים במפרץ חיפה
יהודה דרורי
סעודיה, מצרים וירדן יודעות היטב, שברית עם ישראל לא רק שתחזק אותן ביטחונית, אלא גם תסייע להן כלכלית בפיתוח טכנולוגי ומדעי בנושאי חקלאות ותעשיות מתוחכמות, ומה עוד שאין כיום כל עילה לאיבה בין ארבע המדינות, במיוחד כאשר הגורם הדתי-תרבותי (האיסלאם) יצא מגדר הקיצוניות במדינות האמורות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il